Základy tvorby odborného textu Mgr. Radana Červená, Ph.D. Archiv města Brna cervena.radana@brno.cz Program semináře •1) uvedení do tématu 20. 2. úvod, nastínění programu semináře, charakteristika a účel odborného textu výběr tématu, výzkumné otázky •2) heuristika, kritika zdrojů 6. 3. informační zdroje (rešerše, bibliografie, databáze, systém knihoven, knihovní katalogy, digitální zdroje, jak pracovat s různými zdroji); kritický přístup k textu (sekundární a primární zdroje, nakládání s nimi, úskalí internetu) •3) obsahové zpracování 20. 3. odborné útvary (klíčová slova, abstrakt, resumé, anotace, recenze, studie, monografie, kvalifikační práce); obsahová rovina textu (osnova, úvod, stať a závěr, váha informací a jejich hierarchizace) •4) etika a citace 3. 4. etika práce se zdroji (citace, parafráze); autorský zákon; citace v textu (obecná pravidla, ČSN, různé obory, různé druhy citací) •5) formální zpracování, konečná redakce 17. 4. formální úprava textu (nadpisy, odstavce, typy písem), lektura, korektura, recenzní posudek, korektorské značky Úkoly semináře •Seminární úkoly •Četba recenzí v ČMM (úkol ze semináře č. 1) •Zpracování výběrové bibliografie k tématu (úkol ze semináře č. 2) •Abstrakt a klíčová slova vybraného článku (úkol ze semináře č. 3) •Citace dle různých norem (úkol ze semináře č. 4) •Semestrální práce •Vypracování recenze na jednu ze seznamu vybraných knih – hlasování google •– úkol do příštího semináře na 6. 3. 2018 • • • • Seznam knih k výběru na recenzi •SCHMIDT, Ondřej. Jan z Moravy: zapomenutý Lucemburk na aquilejském stolci. Praha: Vyšehrad, 2016. 280 stran, ISBN:978-80-7429-741-0. •ŽŮREK, Václav. Karel IV.: portrét středověkého vládce. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2018. Česká historie. ISBN 978-80-7422-497-3. •MCDONOUGH, Frank. Gestapo: mýtus a realita Hitlerovy tajné policie. Praha: Vyšehrad, 2016, 292 s. Moderní dějiny. ISBN 978-80-7429-742-7. •ZÍDEK, Petr. Hana Benešová: neobyčejný příběh manželky druhého československého prezidenta (1885-1974). Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2014, 287 s., [40] s. obr. příl. ISBN 978-80-242-4681-9. K semestrálnímu úkolu •recenze v délce 5 normostran na dříve vybranou publikaci •(normostrana = 1 800 znaků) •forma odevzdání: e-mail •termín odevzdání: do 20. 5. 2019 Recenze •písemný kritický posudek uměleckého nebo vědeckého díla •obsahuje vždy zhodnocení •může být určena k publikaci •posouzení předností a nedostatků dané práce •nebo jako podklad recenzního řízení Obsah recenze •bibliografické údaje o hodnocené práci ve formě citace (včetně pořadí vydání, nakladatelství, rozsahu – počet stran podle čísla poslední stránky) •popis struktury díla – názvy oddílů a kapitol, jejich obsah (stručně), základní teze autora •kontext díla – informace o autorovi, souvislosti problému, kterým se jeho práce zabývá s uvedením nejdůležitější sekundární literatury, atp. •znalostí kontextu díla recenzent prokazuje, že je kompetentní hodnotit danou práci • Jádro recenze •hodnocení práce v širších souvislostech (interdisciplinárních) •uznání přínosu, významu díla v rámci daného vědního oboru •poukázat na hlavní přednosti či nedostatky v argumentaci, výběru dat, zacházení s pojmovým aparátem •zhodnotit práci po formální stránce, včetně úpravy (obrazové přílohy) •hodnocení z jazykového hlediska (stylistika, gramatika, přehlednost a struktura textu), práce s poznámkovým aparátem, citacemi •konfrontace s vlastními názory recenzenta na danou problematiku •zasadit práci do rámce dosavadní tvorby autora, v rámci jeho vědeckého vývoje •konečný soud, stručné shrnující hodnocení na závěr Zásady recenzenta •mít úctu k odvedené práci druhého •nenechat se strhnout k unáhleným soudům •napsat dobrou recenzi není snadné • Odborný text •uzavřený slohový útvar, jehož hlavním účelem je odborná komunikace v rámci vědního oboru •jeho funkce je odborně sdělná a vzdělávací • Odborný text •nelze psát bez představy o tom, jak odborný text vypadá •poznání odborného rámce, získávání zkušeností •aktivní a efektivní čtení, porozumění, pochopení •četba odborných textů, kritický přistup k nim a schopnost jejich vlastní produkce je jedním z účelů vzdělání na VŠ •publikování vlastních odborných textů – prokázání schopností a dovedností získaných během studia formou závěrečné práce • Vlastnosti odborného textu •logická, čtenáři srozumitelná struktura •vědecká metoda (analýza, syntéza, indukce, dedukce, srovnání …) •využití dosavadního poznání (citace, parafráze) •předkládat názory autora •použitý vědecký citační a poznámkový aparát Odborný text •plynulý a logický x kusý a chaotický •jazyk přiměřeně náročný x jazyk příliš lehký •používání x nadužívání odborných pojmů •vyjádření autora zřetelná a přesná x nejasná a matoucí •tvrzení doloženo x nejasné teze Žánry odborného textu •Teoreticky odborný styl •vědecké texty určené pro komunikaci v rámci jednotlivých vědních oborů •Populárně odborný styl •poznatky vědy zpřístupňuje široké veřejnosti •Učební styl •texty didaktické, směřující čtenáře k poznání, cílem je něco se naučit Studijní účely •seminární práce, referát, esej… •pomocné texty: anotace, abstrakt, klíčová slova… •kvalifikační práce •vede k získání akademického titulu •bakalářská práce (Bc.) •magisterská práce (Mgr. nebo Ing.) •rigorózní práce (PhDr., JUDr., RNDr.) •dizertační práce (Ph.D.) •habilitační práce (doc.) • Publikační účely •úvodník •odborná stať (vědecký článek, studie) •výzkumné sdělení •přednáška •diskuse, polemika, zpráva •recenze, kritika … Výběr tématu • •„Kdo chce psát diplomovou práci, musí si najít takové téma, které je schopen zpracovat.“ • •Téma odpovídá zájmům studenta a navazuje na absolvované studijní předměty, na přečtené knihy, vychází ze studentova politického, náboženského a kulturního přesvědčení a interpretace světa. •Prameny nutné pro zpracování práce jsou dostupné. •Zpracovatelnost tématu odpovídá kulturní vyspělosti uchazeče a jeho schopnosti vzhledem k věku, zkušenostem a znalostem některé problémy chápat a interpretovat. •Metoda použitá při zpracování tématu odpovídá zralosti studenta, navazuje na metody vyučované a prakticky zkoušené ve výuce nebo se opírá o znalosti a dovednosti nabyté četbou či praxí. • Umberto Eco: Jak napsat diplomovou práci. • • Téma odborné práce • •odpovídá studijním, odborným a lidským zájmům autora •znalosti o tématu usnadní počáteční orientaci •původní, dosud nezpracované, originální •Ještě to nikdo nikdy nenapsal? Konzultujte! •zpracované, autor k němu přistoupí z jiného úhlu, použije nové prameny, dojde k jiným závěrům •Jiný pohled? Nový objev? Nepoužitý pramen? Konzultujte! • Výběr tématu •dostatečná časová rezerva •o tématu přemýšlet v předstihu •jazyková vybavenost •pro historická témata nutná němčina, případně latina •tematické okruhy zadávané jednotlivými obory •vyvěšené na oborových webech •obecné okruhy •konkrétní témata • Výběr tématu •vlastní téma •je třeba dobře promyslet obsahovou náplň a cíle •podložit obsáhlejšími rešeršemi •pramenná základna •znalost archivní sítě www.cesarch.cz •zahraniční prameny = zahraniční cesty •konzultovat s vybraným vedoucím práce Téma •1. dostatečně nosné a zajímavé •poskytuje dostatek •prostoru k vyjádření •možností pro myšlený rozsah práce •2. pro autora zábavné •vyžaduje množství času •je třeba se tématu věnovat do hloubky • •3. použitelné i do budoucna •možnosti navazujícího bádání •profesní směřování •4. použitelné při hledání práce •lze zpracovat téma zadané příštím zaměstnavatelem •5. otevírá možnosti dalšího studia •magisterské či následně doktorské studium • Konzultace a termíny důležitá konzultace s vedoucím práce / školitelem •vybrat vedoucího práce •volba vyplývá z oborové specializace pro vybrané téma •seznámit se s jeho přístupem, formou komunikace •poznat jeho metody při vedení práce • •konzultovat s ním téma •téma zúžit, upravit, rozšířit dle jeho rady •domluvit s ním časovou osu tvorby a odevzdávání částí práce •většinou je nejprve vyžadován úvod a seznam zdrojů Konzultace, termíny a rady •nenechávat vše na poslední chvíli •zjistit si všechny termíny spojené s odevzdáváním práce •žádaný rozsah, citační pravidla •(ČČH, ČMM, AČ) •konzultovat a mluvit o tématu s ostatními odborníky a kolegy • Téma – výzkumné otázky •základem práce by měla být jasně formulovaná teze •identifikace problému •definice problému •popis nevyřešené, nevyjasněné či sporné situace •výzkumná otázka / otázky •tvrzení, na které hledáme odpověď v souvislosti s problémem •soupis několika vět k tématu • • Téma – výzkumné otázky •promýšlení výzkumných otázek vede k vytčení klíčových pojmů, množiny výrazů, které použijeme při vyhledávání podkladů k práci •pojmy obecné •pojmy konkrétní •využití synonym Vyhledávání podkladů •prohledat literaturu v katalozích a databázích knihoven •www.mzk.cz; www.nkp.cz; zahraniční knihovny •projít on-line vědecké zdroje – databáze MU •https://ezdroje.muni.cz/ •informovat se o možnostech získání potřebných publikací •projít možnou pramennou základnu v ostatních paměťových institucích •archivech ww.cesarch.cz •muzeích www.museum.cz •památkových ústavech www.npu.cz •galeriích, výzkumných ústavech… • • Specifikace tématu • •dostatek informací •téma zúžíme - specifikujeme •nedostatek informací •téma rozšíříme – zobecníme •k rozšíření či zúžení použijeme •časové období •geografické určení •specifické aspekty problému •zasazení do širšího kontextu •problematické téma •zkuste přeformulovat výzkumnou otázku • Obecné rady •formulace myšlenek musí být srozumitelná •musí jim rozumět autor i čtenář •v textu nepoužívat slova, kterým autor nerozumí •používat citace z knih, které měl autor k dispozici •vyvarovat se nadužívání módních slov, která do jazyka odborného textu nepatří •odborné texty jsou nejčastěji psány v 1. osobě množného čísla, tedy „my“ •užívat spisovné češtiny a mít po ruce Pravidla českého pravopisu •při shromažďování podkladů si důkladně psát odkazy na později citované texty či uložení použitých pramenů •důsledně citovat dle požadovaných citačních pravidel •poznámky psát jako celé věty: začínají velkým písmenem a končí tečkou • • • Shrnutí •Přemýšlejte o tématu v dostatečném předstihu •hledání nápadů, čtení, archivace •Relevantní a dostupné podklady jsou základ •Skutečně vás tohle téma zajímá? •Diplomka jako brána do profesního života •Zkonzultujte téma ještě před závazným přihlášením •Zdroje, citace •Proveďte si test: •https://kuk.muni.cz/inforum/2009/obecna_pravidla.html Literatura k tématu •Kolektiv autorů: Úvod do studia dějepisu 1. díl, Brno 2014. (online verze ke stažení https://digilib.phil.muni.cz/data/handle/11222.digilib/130405/monography.pdf, citováno 19. 2. 2019) •Od abstraktu do závěrečné práce: jak napsat diplomovou práci ve společenskovědních a humanitních oborech: praktická příručka. Edited by Helena Kubátová - Dušan Šimek. 4., přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 90 s. ISBN 978-80-244-1589-5. •KŘOVÁČKOVÁ, Blanka; SKUTIL, Martin. Jak napsat seminární a závěrečné práce ve společenských vědách. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2009. s. ISBN 9788070418635. •POKORNÝ, Jiří. Úspěšnost zaručena: jak efektivně zpracovat a obhájit diplomovou práci. Vyd. 1. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2004. 207 s. ISBN 80-7204-348-X. •ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. 271 s. ISBN 80-7198-173-7. • •ČMEJRKOVÁ, Světla, Jindra SVĚTLÁ a František DANEŠ. Jak napsat odborný text. Vyd. 1. Praha: Leda, 1999, 255 s. ISBN 80-85927-69-1. •ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 s. ISBN 80-86429-40-7. •www.archive.org •https://ezdroje.muni.cz/ •www.biblio.hiu.cas.cz •www.aleph.nkp.cz •https://theses.cz/ •Kurz práce s informacemi – Masarykova univerzita http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/js07/informace/materialy/kurz_prace_s_informacemi.html#01