Džáhilíja prorok Muhammad a vznik islámu kurz: Islám (RLK08) Ústav religionistiky MUFF Brno Attila Kovács Primární zdroje  Korán, (czech trans. I. Hrbek), Praha, Odeon, 1972. (a mnohé další vydání)  Džbán žízně.Stará arabská poezie, (czech. trans. K. Petráček & J. Štroblová), Praha, Mladá Fronta, 1966.  Žrebci poézie, (slov. trans. L. Drozdík & Ľ. Feldek), Bratislava, Slovenský spisovateľ, 1986.  Román o Antarovi, (czech trans. K. Petráček), Praha, Odeon, 1986.  IBN ISHÁK, Život Muhammada Posla Božieho, (slov. trans. J. Pauliny), Bratislava, 2003.  IBN ISHÁK, Muhammad - život Alláhova proroka, (czech trans. V. Svoboda), Praha, Leda, 2009. Sekundární zdroje Životopisy proroka Muhammada od akademiků  ARMSTRONGOVÁ, Karen, Muhammad: Prorok, jeho život a poselství našemu času, Praha, Daranus, 2009.  COOK, Michael, Muhammad, Praha, Odeon - Argo, 1994.  DELCAMBROVÁ, Anne-Marie, Muhammad slovo Alláhovo, Bratislava, Slovart, 1996.  PETRÁČEK, Karel, HRBEK, Ivan, Muhammad, Praha, Orbis, 1967.  ROGERSON, Barnaby, Prorok Muhammad, Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 2004.  AN-NAWAWÍ, Imán Jahjá, ZáhradySpravedlivých. Sbírka výroků proroka Muhammada, Praha, AMB, 2008.  COLBY, Frederick Stephen, Narrating Muhammad’s Night Journey:Tracing the Development of the Ibn cAbbas Ascension Discourse, Albany, State University of NewYork Press, 2008.  CORNE, Patricia, COOK, Michael, Hagarism:The Macing of the IslamicWorld, Cambridge,Cambridge University Press, 1977.  GRUBER, Christiane & SHALEM, Avinoam (eds.), The Image of the Prophet between Ideal and Ideology: A Scholarly Investigation, Berlin - Boston, Walter de Gruyter, 2014.  HAWTING,G. R., The Idea of Idolatry and the Emergence of Islam, Cambridge,Cambridge University Press, 1999.  HOYLAND, Robert G., Arabia and the Arabs: From the Bronze Age to the Coming of Islam, NewYork, Routledge, 2002.  NOVÁKOVÁ, Nea, Pědislamští Arabové, Praha, SPN, 1969.  VUCKOVIC, Brooke Olson, HeavenlyJourneys, Earthly Concerns: The Legacy of the Mi‘raj in the Formation of Islam, NewYork – London, Routledge, 2005. Arabský poloostrov před islámem Prostor  Geografické členění: - hranice: Úrodný půlměsíc, Rudé a Arabské moře, (perský / arabský) Záliv (al-Chalídž) - oblasti: Hidžáz, Nadžd, al-Jamáma, al-Bahrajn, Omán, Himjár (Jemen), Hadramawt - pouště: Rubc al-chálí, an-Nafúd  Politické členění: - Byzancie (Východořímská říše) + Ghassánovci - Persie (Sásánovská říše) + Lachmovci - Abesíne / Aksum (Etiopie) - Himjár (Arabia Felix) - Jemen Obyvatelé - kočovníci a polo-nomádi (beduíni – badawí), obyvatelé pouště (Syrská poušť, an-Nafúd, Rubc al-chálí) - obyvatelé „měst“: zemědělských oáz (Jathrib [pozdější Medína], at-Tá’if, Chajbar a jiné) obchodních stanic (Mekka) - obyvatelé úrodných oblastí, kde jsou pravidelné srážky (Jemen a Omán) Kmenová společnost, identita a systém hodnot: čest / chrabrost / “mužnost“ / udatnost (murúca), úzko spojena se systémem krevné msty (tha’r) Neexistují rozvinutější společenské struktury (království a pod.) jako např. v oblasti Úrodného půlměsíce nebo v Himjáru. Antara ibn Šaddád al-cAbsí – nejchrabřejší bojovník a básník Náboženské představy DŽÁHILÍJA – nevedomost / neznalost, islámský výraz pro popis náb. a společ. poměrů a představ v před-islámské Arábii. Arabské kmenové náboženství. a) judaismus kolonie v zemědělských oázáchWádí al-Qurá, arabizovaní Židé a judaizovaníArabové. Pokusy o zavedení judaismu jako státního náboženští v Jemenu. b) křesťanství hlavně na severní periférii (včetně Lachmovců a Ghassánovců) a v Jemenu. Monofyzité, zejména kopti a nestoriáni a jiné méně známe skupiny (trojice: otec, syn, matka). pečetní prsten s hebrejským nápisem (3. stol.) z Jemenu a reliéf krále (?) (5. stol.) v koptském stylu, Zafár (Jemen) Ruiny křesťanského chrámu (4. stol.), Džubajl (SaúdskáArábie) c) polyteizmus - Nabatejské náboženství: lokální podoby helénistických, orientálních a arabských náboženství a kultů, synkretizmus (Dionýsos, Baal, Isis, a jiní) Nabatejská hrobka (1. stol.), Madá'in Sálih (SaúdskáArábie) al-Chazna, nabatejský chrám (1. stol.), Petra (Jordánsko) Podoby bohů z průčelí chrámu (1. stol.), Petra (Jordánsko) Podoba bohyně a bůh Serapis (1. stol.), Petra (Jordánsko) - Jemen (Himjár), astrální kulty (měsíc, slunce apod.), zachovali se i ruiny některých chrámových staveb. Silný zájem a vlyv Peršanů a Aksumu, judaismu a křesťanství. Chrám Awwámu (7.-5. stol. př.n.l.), Ma'rib (Jemen) Devocionální nápis věnovaný bohu měsíce (7.-5. stol. př.n.l.) a busta kněžky slunce (1. stol. př.n.l.) z Jemenu d) Polydémonismus Hidžáz: jsou doložené některá lokální božstva a bohyně (hlavním pramenem o nich je nejčastěji paradoxně právě Korán), pro Mekku a kmenQurajš jsou to: al-Manát (osud, bohyně měsíce) al-Lát (al-Iláha „bohyně“ – Slunce) al-cUzzá („mocná“ – Venuše) tzv. „Alláhove dcery” (53:19-20, tzv. satanské verše) Iláh ([nějaký] bůh) – al-Iláh (ten Bůh) – Alláh kmenový bůhQurajšovců Hubal – “pán Kacby”, bůh děste nebo měsíce. Ke Kacbě se konala pouť s nemalým ekonomickým významem. Kacba: mekkánská svatyně, poutní místo i před vznikem islámu al-cUzzá al-Lát al-Manát al-cUzzá, helenizovaná podoba (1. stol.) ChirbetTammúr (Jordánsko) al-Lát a její lev, Palmyra (Tadmúr), Sýrie (1. stol.) Další božstva předislámských Arabů: Tághút – synonymum pro modlu (2:256-257; 4:51,60,75; 5:60; 16:31; 39-17),Wadd (láska) (71:23), Suwá´ (71:23), Nasr, Jácúq, Jághút (71:23). Předislámští Arabové uctívali tyto i jiné bohy zpravidla v podobě model (kmenové, klanové a domácí božstva různého typu, např. bůh z medu, mléka a z datlí, kterou v době neúrody a tísně jednoduše zkonzumovali), balvanů a kamenů, stromů, pramenů, hvězd apod. Byli jim přinášeni aj oběti, výjimečně i lidské (al-Manát). Náboženští „specialisté“ v podobě věštců (hákim), jasnovidců (cárif) a strážců svatyň (sádir) Antropomorfní náhrobní kamene (4.-5. stol. př. n.l.) Saúdská Arábie Všeobecně rozšířené bylo uctívání démonických bytostí: džinn (plur.) Několik druhů a podob (cifrít, márid, ghúl, hátif, apod.). Džinnové byli zdrojem básnické nebo věštecké inspirace.V předislámské době hraje básník (šácir) významnou společenskou i politickou roli, nejvýznamnějším z nich byl Imru’ al-Qajs (6. stol.) Džinnové ale obvykle lidem škodili, např. mohli někoho posednout (madžnún – posednutý, „blázen“). Mekka v předvečer islámu „port of trade“ Muhammad ibn cAbdalláh Pramene / kritika pramenů – historický M. Muslimské zdroje:  Korán  hadíthy – zaznamenané činy a výroky M.  síra a maghází (např.. Ibn Isháq, as-Síra an-nabawíja, v redakci Ibn Hišáma) Nemuslimské zdroje:  DidaskaliaJakobou 634 / 12-13 H.  syrský kronikář 637 / 15-16 H.  Sebius (arménský biskup) 660 / 40 H.  kronikář z Chuzistánu 660 / 40 H.  Narodil se kolem r. 570 / 571 (v tzv. roku slona) v Mekce, do kmene Qurajš a klanu Banú Hášim.  otec cAbdalláh  matka Ámina  Brzo osiřel, vychoval ho děd cAbd al-Muttalib a strýc AbúTálib  Byl daný do výchovy k beduínům (běžná praxe) k Banú Sacd ke kojné Halíma  Pracoval jako průvodce karavan a obchodník  Brzo získal uznání a úctu cAbd al-Muttalib objevuje pramen Zamzam  Mladý M. byl rozpoznán křesťanským mnichem Bahírá jako příští prorok.  M. pomohl při obnově Kacby a vymyslel způsob jak umístit tzv. černý kámen na své místo.  Oženil se s bohatou vdovou jménem Chadíža , která ho již delší dobu zaměstnávala, umožnilo to aby se osamostatnil a rozběhl vlastní obchod.  Zažil to jako životní obrat „zlo se obrátilo v dobro“ vplývá to zásadně na jeho další působení. M. prorocké poslání  M. pravidelně chodil jeden měsíc (ramadán) do jeskyně na hoře Hírá kde „rozjímal“.  V r. 610 n.l., když měl přibližně 40 let začal slyšet hlasy apod. co ho celkem vyděsilo a obával se že mu našeptává ďábel, nebo byl posednutý (madžnún), a nechtěl opakovat slova které slyšel, ale anděl (Džibrá´íl / Gabriel), který přijel s „islámskou výzvou“, na tom trval a přinutil M. (začal ho škrtit), ten pak se podvolil / poddal se (slovo islám znamená totiž “poddat se / odevzdat se”) do vůle Boží) a přednesl (přednášej! / Iqra!) prvních pět veršů 96 súry Koránu. jeskyně na hoře Hírá Muhammad a Gabriel na hoře Hírá 1. Přednášej ve jménu Pána svého, který stvořil, 2. člověka z kapky přilnavé stvořil! 3. Přednášej, vždyť Pán tvůj je nadmíru štědrý, 4. ten, jenž naučil perem, 5. naučil člověka, co ještě neznal. M. o svojí vizi vyprávěl nejprve jenom své rodině a blízkým přátelům. Veřejně začal šířit své poselství až v r. 612 nebo 614 n.l. Dostal se do utvořeného konfliktu s qurajšovskou oligarchií, která v jeho misi viděla ohrožení svých ekonomických i náboženských zájmů. M. byl ale pod ochranou svého klanu, který vedl jeho strýcAbúTálib (který se nikdy nestal muslimem). M. pozice - „pouze“ člověk i když „nejlepší z lidí“  prorok (7:158, 8:64, 9:61, 9:73, 9: 113, 9:117, 66:1, 66:3, 66:9; nabí - nubuwwa) a „pečeť proroků“ (chátam an-nabíjín 33:40, alebo chátam al-anbijá’),  posel Boží (rasúl Alláh 7:158, 46:9; rasúl – risála, po veřejném vystoupení od r. 614),  Ten který upozorňuje (mudhakkir 88:21),  Varovatel (nadhír 19:97, 33:45, 74:2, 78:40, 92:14),  Zvěstovatel (bašír 19:97, 33:45, 48:8, 84:24),  Svědek (šahíd 35:45, 48:8),  Je známy taky jako Ahmad („velice chválený“; 61:6, jeho jméno v ráji, Muhammad na zemi a Mahmúd v pekle), taky al-Mustafá’ („vyvolený“)  M. hlavními odpůrci byli: hlava klanu Banú Machzún, Abú Džahl hlava Banú cAbd aš-Šams, Abú Sufján v M. vlastním klanu to byl jeho strýc cAbd al-cUzzá (Abú Lahab).  M. byl vyzvaný, aby se chránil před kmenovou radou (mala´). Hlavní obvinění proti němu jbylo, že jeho učení je v rozporu s tradicí (“zvyky předků”), Zeptali se ho zda je básníkem, nebo věštcem pak ho obvinili, že je bláznem a konečně ho chvěli podplatit.  První muslimové byli zejména mladí muži jako z těch nejvýznamnějších a nejbohatších ale taky z méně důležitých rodů a lidé stojací mimo rodový a kmenový systém. Nebylo jich moc (cca. 150-200).  Perzekuce muslimů v Mekce a jiné konflikty.  V r. 615 první emigrace 85 muslimů do Abesinie.  V r. 619/620 zemřeli jak Chadídža tak i AbúTálib, což vedlo k vnitřní krizi v muslimské obci.  AL-cISRÁ WA ‘L-MIR’ÁDŽ M. zázrační noční cesta do „nejvzdálenější mešity“ (17: 1) (Jeruzalém?) a jeho vystoupení do nebes. M. sedí ve společnosti andělů a proroků na Skále v Jeruzalémě a vybírá si mezi miskou vody, mléka a vína (vybral si mléko). Skalní dóm (Qubbat as-sachrá) v Jeruzalémě byl postaven nad skálu kam M. vykonal svou noční cestu. Prorok Muhammad v sedmém nebi v přítomnosti Boha Abú Bakr potvrzuje pravdivost noční cesty proroka Muhammada.  Do čela Banú Hášim se dostal M. strýc Abú Lahab, který je výrazně proti islámu a proto již nechránil M.  Další pokus o emigraci do at-Tá’ifu (621 n.l.), který se nezdařil (M. chtěli kamenovat).  V témže roku M. chtěli Mekkánci zavraždit (bez úspěchu)  V r. 621 M. uzavřel tzv. První arabskou úmluvu s představiteli oázy Jathrib, kterou následuje tzv. Druhá arabská úmluva, která ustanovuje M. vůdcem celé oázy, kde má mezi znepřátelenými stranami nastolit mír.  M. postupně posílal své mekkánské zastánce do Jathribu a on sám se svým přítelem Abú Bakrem opouští Mekku jako poslední.  HIDŽRA - M. odchod (mylně překládaný jako “útek”) nebo emigrace / exil. Hidžra se stal začátkem muslim- ského letopočtu. (16. červenec 622 n.l.), 1. rok H.  Jathrib / Medína (Madínat an-Nabí) situace: Hlavní napětí mezi kmeny Aus a Chazradž Židovské kmeny: Banú Qajnúka’, Banú Qurajza, Banú an-Nadír ansár: medinští „pomocníci“ muhádžirún: mekkánští „emigranti“ Spolu (včetně židů!) tvoří jednu nábožensko-politickou komunitu nebo obec: umma tzv. medínská ústava: určuje vztahy v rámci ummy a slouží jako hlavní právní dokument komunity  Odchodem M. se začíná otevřený konflikt mezi muslimy a Mekkou, období tzv. razií tj. vojenských výprav, první se uskutečnila v prosinci r. 623  Muhammadův dům v Medíně, model pro příští mešity (masdžid, maggada v nabatejštině: místo, kde se sklání). Bilál (bývalý černý otrok) první muezzin. M. a jeho ženy, obvinění cÁ’išy z nevěry  Bitva u Badru (březen 624 ), muslimské vítězství  Bitva u Uhudu (březen 626 ), muslimská porážka po zradě pokrytců (munáfikún) M. byl málem zabit.  munáfikún (pokrytci): medínští, kteří přestoupili na islám ale v kritickém okamžiku muslimy zradili.  káfirún (“nevěřící”) – Mekkánští, proti kterým M. vede boj.  muslimún (muslimové) nebo mu´imún (“pravověrní”).  Již od začátku existovali v Medíně určité vnitřní napětí i mezi židovskými kmeny a muslimy. Vyhrotilo se to v únoru 624, kdy členové Banú Qajnuká´ byli z Medíny vyhnáni (změna směru modlitby z Jeruzaléma na Mekku). Na podzim téhož roku vyzval M. i představitele Banú an-Nadír, aby opustili Medínu, a když to neučinili byli obklíčení a poraženi. Prorok Muhammad vede muslimy proti Banú Qajnuqá’. Členové židovského kmene Banú an-Nadír prokazují hold prorokovi Muhammadovi.  V r. 627 Mekka se postavila do čela 10 tis. vojenské koalice a v březnu začala obléhat Medínu, to byla tzv. zákopová válka, když na radu bývalého perského otroka Salmána al-Fárisího muslimové se úspěšně ubránili pomocí zákopů. Židovský kmen Banú Qurajza se přidala na stranu Mekkánců, proto M. dal zabít muže a prodat ženy a děti do otroctví. Souboj mezi cAlím b.AbíTálibem a Amren b.Wád u Medíny  V únoru r. 628 M. uzavřel s Mekkánci příměří a vydal se na malou pouť (cumra) do Mekky. M. přijel do Mekky neozbrojený a následovalo ho asi tisíc lidí z jeho zastánců.  M. uzavřel s Mekkánci tzv. Hubajbíjské smlouvy, které umožnilo muslimům vykonat třídenní pouť.  Ještě ve stejném roce M. dobyl bohatou oázu Chajbar.  V březnu r. 629 vykonal M. předem dohodnutou velkou pouť (hadždž) do Mekky když se smířil se svým rodem i kmenem.  V lednu r. 630 vyrazil M. s početnou muslimskou armádou do svého rodného města a bez většího krveprolití, dobyl Mekku.  M. navštívil Kacbu a rozbil modly („zabil je“).  v březnu r. 632 vykonal svou “Pouť na rozloučenou” a mněl v Mekce své poslední kázání.  8. června 632 M. (po krátké nemoci) umírá.  Byl pochován v Medíně v současné Prorokové mešitě (Masdžid an-nabí) Plán a půdorys hrobky proroka Muhammada Prorokova mešita (Masdžid an-nabí) v Medíně (Saúdská Arábie) Kopie dopisu proroka Muhammada guvernérovi Bahrajnu a podoba jeho podpisu / pečeti Relikvie proroka Muhammada jsou uloženi zejména v Topkapi seray v Istanbulu Vlas z vousu proroka Muhammada Meče a palice proroka Muhammada, Topkapi seray, Istanbul Otisk nohy (qadam) a sandál Proroka, Topkapi seray, Istanbul Muhammad, osmanská kaligrafie, Hagia Sofia, Istanbul Hilja / hilye - ornamentální popis proroka Muhammada v podobě kaligrafické kompozice, osmanské z 18. a 17. stol. Současné šíciské zobrazení proroka Muhammad, Irán Filmy o Muhammadovi Poselství (1976) Muhammad (2015) M. jako náboženský vůdce a společenský reformátor  Hanífíja – přírodní monoteizmus, dovršení monoteizmu? Koncepce millat Ibráhím, řetězec proroků odAdama až po Muhammada.  Otázka Prorokové negramotnosti (an-nabí al-ummí) a možné inspirační zdroje.  Náboženské reformy (monotheizmus, modlitba, víra v nesmrtelnou duši, eschatologie a kosmologie)  Společenské a politické reformy („společenská spravedlivost“ a náboženská rovnost, postavení žen, džihád, postavení ahl al-kitáb.