Kurz: Islám (RLA08) Ústav religionistiky MUFF Brno Attila Kovács Islámské frakce, směry a proudy Primární zdroje  LANDOLT, Hermann & SHEIKH, Samira & KASSAM, Kutub (eds.), An Anthology of Ismaili Literature: A ShiciVision of Islam, London – NewYork, I.B.Tauris –The Institute of Ismaili Studies, 2008.  SOBHANI,Ayatollah Jacfar, Doctrines of Shici Islam: A Compendium of Imami Beliefs and Practices, NewYork – London, I.B.Tauris -The Institute of Ismaili Studies, 2001.  AT-TABARI,Abu Ja’far Muhammad, The History of al-Tabari, 38 volls., Albany, SUNY Press, 1985-1997.  TABATABA´I,Sayyid Mohammad Hosayn, Shi'ite Islam, Albany, SUNY Press, 1979.  SHAHRASTANI, Muhammad b.Abdulkarim, Muslim Sects and Divisions:The Section on Muslim Sects in Kitab al-Milal wa 'l-Nihal, London, Kegan Paul International, 1984. Sekundární zdroje  AÇIKYILDIZ, Birgül, TheYezidis:The History of a Community, Culture and Religion, London, I.B,Tauris, 2010.  AFSARUDDIN, Asma, The First Muslims: History and Memory, Oxford, Oneworld, 2007.  ASATRYAN, Musheg, Controversies in Formative Shi’i Islam: The Ghulat Muslims and their Beliefs, London, I.B.Tauris, 2017.  CRONE, Patricia & HINDS, Martin, God's Caliph: Religious Authority in the First Centuries of Islam, Cambridge,Cambridge University Press, 2003.  ČECH, Libor, Írán a kultura mučednictví: od zbožnosti k protestu, Praha, Academia, 2016.  DAFTARY, Farhad, The Ismācīlīs:Their History and Doctrines, Cambridge, Cambridge University Press, 2007.  FRIEDMAN,Yaron, The Nuṣayrī-cAlawīs: An Introduction to the Religion, History and Identity of the Leading Minority in Syria, Leiden – Boston, Brill, 2010.  GEBELT, Jiří a kol., Ve stínu islámu: Menšinová náboženství na Blízkém východě, Praha,Vyšehrad, 2017.  HOFFMAN,Valerie, The Essentials of Ibadi Islam, NewYork, Syracuse University Press, 2012.  MOOSA, Matti, Extremist Shiites:The Gulat Sects, NewYork, Syracuse University Press, 1988.  OBEID, Anis, The Druze and their Faith, NewYork, Syracuse University Press, 2006.  OLSSON,Tord (ed.), Alevi Identity: Cultural, Religious and Social Perspectives, London, Routledge Curzon, 1998.  VESELÝ, Rudolf, Přehled politických a kulturních dějin islámských zemí od vzniku islámu do konce 18. století, Praha, Karolinum, 1991. Islámská obec po Muhammadovi „umma se rozdělí na 72 frakcí“ (hadíth)  M. nezanechal žádnou politickou závěť nebo přesné instrukce jak má dále fungovat umma.  Majorita prosazovala volbu politickonáboženského vůdce obce „náměstka posla Božího“ (chalífat rasúl Alláh) z toho zkráceně kalif (chalífa).  V této záležitosti se objevili vážné spory mezi medínskými ansár („pomocníci“) a mekkánskými muhádžirún („emigranti“). Kvůli vnitřním sporům ansár se se prosadil kandidát početně menší skupiny muhádžirún.  Mocenská skupina reprezentující majoritu mudžáhirún na čele cUmarem al-Chattáb a ambiciózní M. „nejmilejší ženou“, „matkou věřících“ cÁ’išou bint Abí Bakr prosadila pak volbuAbú Bakra jako kalifa.  ABÚ BAKR b. Abí Quháfa as-Siddíq (11-13 H. / 632-634 n.l.) první z tzv. „ortodoxních“, „pravověrných“, nebo „správně vedených“ kalifů (chulafá‘ ar-rašídún) jejichž vláda trvala 30 let. Po zvolení Abú Bakra následovala přísaha věrnosti a poslušnosti (bajca) všech muslimů. „Pravověrní“ kalifové  Za života M. byl až na malé výjimky islamizovaný celý Arabský poloostrov, ale jeho smrti většina území a kmenů vyhlásili nezávislost od Medíny. Muslimská historiografie to líčí jako období „odpadlictví“. RIDDA (odpadlictví, z toho murtadd, odpadlík) je spíš ale politickým a společenským než náboženským hnutím, i když již za M. života se objevili v různých částích Arábie „falešní“ prorokové a jejich náboženské hnutí. Nejdůležitější z nich byli:  U kmenůAsad a Ghatafán v Nadždu „prorok“Tulajha,  U kmeneTamím v s.-v. Arábii „prorokyně“ Sadžá,  V Jemenu a v Hadramawtu „prorok“ al-Aswad  U kmene Hanífa v Jamámě „proroka“ Musajlima, toto poslední hnutí bylo nejvýznamnějším ze všech.  Abú Bakr pacifikoval tito hnutí zejména pomocí vojvůdceChálid b. al-Walíd , který mněl přezdívku „Meč boží“ (Sajf Alláh).  Po smrti Abú Bakra byl zvolený za kalifa další z M. nejbližších „druhů“ (sahába):  cUMAR b. al-Chattáb (13-23 H. / 634-644 n.l.), byl nejaktívnějším mezi rašídún kalify. Především posilnil armádu a tím se začíná období islámské expanze.  Hlavní směry: Byzancie (Sýrie, Egypt, Středomoří) a Sásánovská říše (Irák, Irán, Kavkaz, StředníAsie):  Bitva u Jarmúku (srpen 636), Jeruzalém byl dobyt v dubnu 637, Egypt (cAmr b. al-cÁs, v r. 640-641)  Bitva u Qádisíje (listopad 636) Muslimská expanze  V Sýrii, Egyptě a Sásánoské říši jak židé tak i orientální křesťané (nestoriáni, kopti apod.) vnímali islámskou expanzi jako relativně pozitivní změnu po byzantinské nebo sásánovské náboženské politici.  „Lidé knihy“ (ahl al-kitáb, křesťané, židé, sabejci a v podstatě každé náboženství ze zjevenou kodifikovanou tradicí a učením monotheizmu) se těšili ze strany muslimů určité, i když omezené náboženské toleranci.  Pokud uznali politickou nadvládu svých muslimských vládců mohli žít na muslimy ovládaném území jako „chráněnci“ (dhimmí). Museli za to odvádět speciální „daň z hlavy“ (džizja), ale zas neplatila pro ně vojenská povinnost a neplatili zakát (muslimskou náb. daň).  tzv. cUmarova záruka (al-cuhda al-cumaríja), kterou poskytl obyvatelům Jeruzaléma v r. 637: „Ve jménu Boha, Milosrdného, Slitovného. Toto je záruka bezpečnosti, kterou služebník Boží cUmar, velitel věřících, dal lidu Jeruzaléma. Poskytl jim jistotu jak pro sebe samotných tak i pro jejich majetky, kostely, kříže, pro nemocných a zdravých a pro všechny rituály, které patří k jejich náboženství. Jejich církve nebudou obsazeni muslimy a nebudou zničeni Kopie textu záruky na zdi cUmarové mešity v Jeruzalémě a ani pozemek, na kterém stojí, jejich kříže a majetek nebudou poškozeni. Nebudu nuceni konvertovat. Lidé v Jeruzalémě musí odvádět daň z hlavy [džizja], jako i lidé jiných měst a měli by se vyhnout Byzantincům a zlodějům.Ti lidé z Jeruzaléma, kteří chtějí odejít s Byzantinci, a odnést sebou svůj majetek a opustí své kostely a kříže budou v bezpečí, než se nedostanou do svého útočiště.Venkované [ahl al-ard, kteří se uchýlili do města v během obléhání] můžou zůstat ve městě, jestli to přejí, ale musí platit daně jak to dělají měšťané.Ti z nich, kteří budou chtít, můžou odejít s Byzantinci, nebo se vrátit ke svým rodinám. Nic se od nich nesmí odebrat dříve, než bude jejich sklizeň u konce. Jestli platí své daně dle svých povinností, podmínky stanovené v tomto dokumentu zůstanou pod ochranou Smlouvy Boží a jsou zodpovědností Jeho Proroka, kalifů a věřících.“ cUmar ibn al-Chattáb Příchod Ježíše do města Jeruzalém miniatura, asyrský křesťanský rukopis Mosul (Irák) 13. stol. Jozue a Židé překročují Jordán s Archou úmluvy, miniatura z persko- hebrejského rukopisu Fath-náme, Irán, 17. stol.  cUmar vedle kalifského titulu zavedl alternativní titul pro vůdce muslimské obce a to „velitel / kníže věřících (amír al-mucimím).  Aby se zabránilo zavedení dynastického principu ve vedení ummy (viz šícité) cUmar stanovil šestičlennou „konzultační radu“ (madžlis aš-šúrá), která by mněla konsenzem (idžmá’) zvolit kalifa. Po cUmarvé smrti by zvolen do kalifského úřadu  CUTHMÁN b. cAffán (23-35 H. / 644-656 n.l.) jednalo se a poměrně starého člověka a zájmové skupiny vevnitř ummy doufali že ho dovedou snadně manipulovat a zneužít.  Nestalo se ale tak.Třetí kalif byl známý svou zbožností, ale na rozdíl od většiny M. druhů pocházel z qurajšovské aristokracie a navíc z Banú cAbd aš-Šams / Banú Umájja, klanu který stál nejdéle v opozici k islámu a M. v Mekce.  cUthmám brzo po svém zvolení začal prosazovat do klíčových pozic příslušníky svého rodu, co znamenalo návrat vlády předislámské qurajšovské elity, což postupně vedlo k vyostření konfliktu vevnitř ummy.  Jeho vláda se dělí na období klidu (prvních šest let) a pak na období občanské války vevnitř ummy (dalších šest let).Vypukli povstání zejména v Kúfě a Egyptě.  Za nepokoji stála skupina, která se formuloval již po M. smrti, ale své zájmy začala prosazovat až teď.  Táto skupina považovala vedení ummy prostřednictvím zvolených kalifů za nelegitimní a prosazovala, aby muslimskou obec vedl příslušník užší M. rodiny (ahl al-bajt) a požadovali zavedení dynastického principu.  Členy této skupiny přijeli v r. 656 do Medíny, kde po dobu 40 dnů obléhali kalifův dům pak tam násilím vnikli a zabili cUthmána, který se právě modlil a recitoval Korán. Tímto činem začíná období „rozkolu“ / „schizmatu“ v muslimské obci. FITNA („rozkol“ / „schizma“ ) se začal obdobím tzv. velkého rozkolu (al-fitna al-kubrá’) které trvalo v l. 35-41 H. / 656-661 n.l.  Vzbouřenci vyžadovali, aby čtvrtým rašídí kalifem se stel jejich kandidát M. bratranec a manžel jeho dcery Fátimy  CALÍ . AbíTálib (35-41 H. / 656-661 n.l.) čtvrtý z „pravověrných“ kalifů a první ze šícitských imámů. Jeho volba rozdělila komunitu. Na jedné straně stáli ti, kteří se považovali za „stranu cAlího“ (šícat cAlí) z toho šíca, teda šícité. cAlí podle této skupiny není jenom příslušníkem ahl al-bajt ale také byl M. vybrán (nass) u Ghadíf Humm a stal se tak jeho dědičem (wásí) a M. mu předal tajné esoterické poznání. Prorok M. (v černém přehozu) jmenuje cAlího (s mečem v ruce) za svého zástupce u Ghadíf Humm cAlího meč Dhu ‘l-fiqár Na druhé straně byl rod zavražděného kalifa na čele s jeho synovcem  MUCÁWIJEM b. Abí Sufján (zemř. 60 H. / 680 n.l.) a mnozí ze žijících druhů M. kteří prosazovali volbu pol.náb. vůdce ummy.Této skupině se začalo postupem času říkat „lidé tradice a komunity“ (ahl as-sunna wa ‘l-džamác) z toho sunnité. Zastáncové Mucáwiju odjeli do jihoirácké Basry což přimělo cAlího stranu aby posunula své sídlo do blízké Kúfy. Prvnímu ozbrojenému střetu dochází blízko těchto měst v tzv.  Bitvě o velblouda u Bassúry v r. 35 H. / 656 n.l. kde zvítězila „strana cAlího“. Mnozí druhové M. (sahába) byli zabiti a cÁ’iša byla internovaná do Mekky. Bitva o velblouda v r. 656 První fitna: cAlí b. AbíTálib cAmr b. al-cÁs Mucáwija b. Abí Sufján  Následovala bitva u Siffínu (Sýria) v r. 36 H. / 657 n.l., která se ukázala být rozhodujícím střetem občanské války. Znovu to vypadalo na vítězství cAlího armády, ale v poslední chvíli Mucáwija (na radu cAmr b. al-cÁs) přikázal připevnit na své kopie listy Koránu a žádal o „boží rozhodnutí“ (tahkím) na což cAlí přistoupil a zanechal boje. Bylo to velice důležitým strategickým vítězstvím cAlího nepřátel a proti němu vystoupila i část jeho dřívějších zastánců.Tito nespokojenci odjeli z jeho ležení a na základě toho získali pojmenování chawáridž („ti, kteří odjeli“) z toho CHÁRIDŽOVCI.  Tím se vytvořil i třetí z základních směrů islámu (sunna, šíca, cháridža). Bitva u Siffínu v r. 657 Cháridžovci (chawáridž)  Tvrdili v duchu hadíthu tradovanímAnasem b. Malik, že „kalifem může být i habešský [černý] otrok aj kdyby měl odříznutý nos“ jen aby byl tím „nejlepším muslimem“.  I když cháridžovce cAlí porazil v bitvě u Nahrawánu v r. 659 , ale ani táto porážka a početné vyjednávání nevedli k odstranění velké fitny, neboť on odmítl abdikovat a cháridžovci zas odmítli ho akceptovat jako kalifa a imáma.  Vyhlásili cAlího za „bezvěrce“ (káfir) a jeden z cháridžovců ho v r. 41 H. / 661 n.l. zavraždil.  Cháridžovci se brzo rozdělili na několik skupin, ze kterých ta nejdůležitějším se stala směr cibádíje, teda IBÁDITÉ.  Peršan cAbd ar-Rachmán b. Rustam založil v severní Africe v r., 776 vlastní ibádovský stát sídlem vTahartu (dnešníAlžírsko), byl prohlášen imámem a kalifem a Rustamovsého imámátu (160-296 H. / 776-909 n.l.).  Cháridžovci mají vlastní věrouku, poezii, dějiny, vyznačovaní se tolerancí vůči ahl al-kitáb („lidé knihy“ židé, křesťané a další), jejich komunitu vedou v podobě kolektivního vedení nejpovolanější členové obce (cazzába), kteří volí i imáma.  Cháridžovci byli postupně marginalizováni a působí na periferii muslimského světa.  Největší komunita cibádíje, se uchytila v Ománu, kde od 8. stol. dodnes vládli imámové několika dynastií, od r. 1970 sultán-imámQábús b. Sa’íd.V Ománu cibádíja je státním náboženstvím.  Ibádovské komunity působí ještě v Alžírsku v sedmi oázách Mzcab, vTunisku na ostrově Džerba, v Libyi v Džabal Nefúsa a na Zanzibaru. Sunnitsko-šícitský konflikt Zavražděním cAlího v r. 661 se skončilo období „pravověrných“ kalifů i první fitna, ale neznamenal to konec sporu mezi šícat cAlí a Mucáwijí, který se stal zakladatelem  Umájjovské dynastie (al-umawíjún / Banú Umájja, vládli: 41-132 H / 661-750 n.l. sídlem v Damašku. Po smrti cAlího se stal druhým imámem jeho syn  AL-HASAN b. cAlí (zemř. 49 H. / 669 n.l.) který uzavřel s Mucáwijou příměří, které trvalo až do jeho smrti. Mucáwija, ale nedodržel svoji část dohody a jmenoval za kalifa svého syna Jazída b. Mucáwija (60-64 H. / 680-683 n.l.) co vedlo k šícitskému povstání v Kúfě. Povstalci zavolali z Medíny do Kúfy mladšího cAlího syna  AL-HUSAJN b. cAlí (zemř. 61 H. / 680 n.l.) který po bratrové smrti se stal třetím šícitským imámem. Hasajn se vydal do Kúfy, no byl obklíčen umájjovským vojskem a zabit 10. muharramu 61 H. / 10. října 680 n.l. u Karbalá’.  Zavraždění Husajna a Mučednická smrt Husajna a jeho 72 druhů je rozhodující pro vytváření šícitského étosu "pán mučedníků"  tasúrca (9. muharram)  cášúrá‘ (10. muharram) Husajnova hrobka – Karbalá’(Irák), exterier Husajnova hrobka – Karbalá’(Irák), interiér Hlavy imáma Husajna, Etnografické muzeum ,Teherán Místo hlavy imáma Husajna, Umájjovská mešita, Damašek Dhú l-džinna kůň imáma Husajna Abú al-Fadhl al-cAbbás b. cAlí „já Abá ‘l-Fadhl“ ruka al-cAbbáse (nebo v jiných musliských kontextech ruka Fátimy), symbol šícitského islámu Irán, 19. stol. cAlí al-Asghar b. al-Husajn Huharramské obětování a rozdávání jídla a pití Muharramské pochody Muharramský pochod, Jazd, Irán, 2015 Muharramský pochod, Madínat as-Sadr, Bagdad, Irák, 2014 Muharramský večer v Husajníji hadždží Júsufa, Jazd, Irán Nahl – dřevěná konstrukce symbolizující Husajnův hrob Taczíja - dramatizace Husajnové smrti, Baraghán, Irán Taczíja – Madínat as-Sadr, Bagdad, Irák, 2015 Bitva u Karbalá’ rozpoutal další vnitřní konflikt v ummě, který vedl k  druhé fitně (60-74 H. / 680-692 n.l.) v opozici k Jazídovi se mobilizovali poslední ještě žijící druhové M. kteří spolu s cÁ’išou zvolili svého vlastního kalifa. Stal se ním v r. 683  cAbd Alláh IBN AZ-ZUBAJR (zemř. 74 H. / 692 n.l.) Vzbouřenci obsadili Mekku, umájjovská vojska zas Medínu a začalo se několikaleté obléhání. Šícitské hnutí mobilizoval v Kúfě al-Muchtár b. Abí cUbajd, kde v r. 685 se rozpoutalo povstání a imámem a kalifem stal nevlastní bratr Hasana a Husajna  MUHAMMAD B. AL-HANAFÍJA (zemř. 81 H. / 700 n.l.) Druhou fitnu ukončil nový umájjovský kalif  CABDAL-MALIK b. Marwán (65-86 H. / 685-705 n.l.) Ten znovu jednotil islámské území , zavedl arabštinu jako úřední jazyk a dal postavit Skalní dóm v Jeruzalémě  Muslimská expanze probíhala v oblasti Sýrie, Egyptu a Persie poměrně hladce. Muslimové odstraňovali jenom vrcholní představitele byzantinské a sásánoské správy jinak nechala státní správu netknutou. K násilné islamizaci docházelo jenom zřídka (např. u některých „modlářů“ na Arabském poloostrově nebo na Kavkazu a pak v Indii nebo ve StředníAsii).  Arabsko-muslimská elita se až do 8. stol. nemíchala s místní populací a usazovala se v garnizónách (Kúfa a Basrá v Iráku, Fustát v Egyptě,Qajrawán vTunisku).  Muslimská expanze jak kulturně tak ekonomicky propojila prostor Středomoří se StředníAsií a Čínou a po zablokování Hedvábní stezky ByzantinskoSásánovskou válkou umožnila volnou cirkulaci, produktů a myšlenek zVýchodu na Západ a zpět. Hedvábní stezka a námořní obchodní trasy v jižní Asii Karavana na cestě, Irák 13. stol. Obchodní cesty v Iránu v 8.-12. stol. Trans-saharské obchodní cesty v 10. stol. Trasy židovských obchodníků po muslimském světě, 8.-12. stol. Trasy arménských obchodníků po muslimském světě, 8.-12. stol. Schéma propojení muslimského světa se světem, 8.-11. stol. Šícitský islám Šícitské hnutí se rozdělilo na dva hlavní proudy: KAJSÁNÍJA formovalo se zejména z muchtárovského hnutí a její masovou základnu tvořili zejména konvertité (mawálí) převážně Peršané. Zastáncové tohoto proudu tvrdili že imám / kalif může bý i ze širší M. rodiny (ahl al-bajt, „lidé domu“) ne jenom potomkové cAlího a Fátimy b. Muhammad. Kajsáníja sehrává klíčovou roli v nástupu cAbbásovské dynastie (al-cabbásíjún, Banú al-cAbbás, vládli v l. 750-1258 a 1261-1517, sídlili v Kúfě, Bagdádu, Samarrá, Raqqá a v Káhiře), pocházející od M. strýce. Po jejich nástupu kajsáníja zaniká. Druhým, v 7. stol. ještě menšinovým šícitským hnutím je  IMÁMÍJA ti omezili výběr možných imámů na Husajnovi potomky a jejich čtvrtým imámem se stal  CALÍ B. HUSAJN ZAJN AL-CÁBIDÍN (zemř. 95 H. / 712 n.l.) pátým imámem se stal jeho syn  MUHAMMADA B. CALÍ AL-BÁQIR (zemř. 115 H. / 732 n.l.) šestým imámem se stal jeho syn  DŽACFAR B. M. AS-SÁDIQ (zemř. 148 H. / 765 n.l.) Poslední dva imámové byli popřední učenci, kteří položili základy šícitské věrouky. Žili vesměs apolitickým životem ale to je nezachránilo před pronásledováním a útlakem, které neustali ani za vlády cAbbásovců. Muhammad al-Báqir rozvinul doktrínu taqíje, teda to, že šícita sa může vydávat se v případě ohrožení za sunnitu nebo i za žida nebo křesťana bez toho aby se stal odpadlíkem. Džacfar as-Sádiq zas rozvinul učení o tom, že imámové jsou hudždžat Alláh teda „boží jistotou“ pro správné fungování tohoto světa. Zajdovci (zajdíja) šíca pěti imámů (chamsíja) Ne ale všichni imámovci sdíleli apolitické postoje 5. a 6. imáma.V r. 740 vypukl v Kúfě další šícitské, povstání vedl bratr Džacfara as-Sádiq  ZAJD B. CALÍ (zemř. 122 h. / 740 n.l.) Povstání sice selhalo, ale Zajd se stal 5. imámem zajdovského směru islámu. Zajdovci odmítli imámovské učení např. taqíji a nesdíleli ani jejich eschatologické očekávání. Učení „pravověrných“ kalifů považovali za základ své doktríny, která se v mnoha ohledech neliší od sunnitských nauk. Zajdovci působili v Hidžázu,Tabaristáně, Balúdžistáně a jinde. V Jemenu vládli zajdovští imámové od r. 898 do r. 1962 a v současnosti je to hlavním centrem tohoto směru šícy. Ismáilité (ismácílíja) šíca sedmi imámů (sacbíja) ad-dawa („mise“) bátiníja Další rozkol nastal za působení a zejména po smrti imáma Džacfara as-Sádiq, když se za imáma prohlásilo několik jeho synů, mezi nimi i  ISMÁCÍL B. DŽACFAR (zemř. / „zmizel“ přibližně v r. 755 ne později) Ten se stal sedmým imámem nového směru. Jeho působení bylo důsledkem působení „extremistů“ (ghulát), kteří byli v imámovském hnutí již delší dobu přítomní. Jeho zastáncové, tvořili menšinový směr zvaný  „PRAVÁ ISMÁCÍLÍJA“ (al-ismácílíja al-chálisa) a očekávali Ismácílův návrat jako Mahdího (al-mahdí al-masíh), eschatologické postavy, která „uvede svět do správné podoby“. Vedle nich vznikl majoritní proud tzv.  MUBÁRAKÍJA kteří považoval za pravého, sedmého imáma jeho syna  MUHAMMADA B. ISMÁCÍLAL-MUBÁRAK (zemř. / „zmizel“ mezi 179-193 H. / 796- 809 n.l.) tento směr postupně začal převažovat. Jejich imámové, působili v utajení pod falešnou identitou po čtyři generace a udržovali kontakt se svými věřícími roztříštěními po celém kalifátu prostřednícím vyslanců. Ismáílovské učení dělí doktrínu na  bátin (esoterické, skryté) předmětem je macárifa  záhir (exoterické, projevené, všeobecně známé) předmětem je cilm Na základě jejich učení dějiny proroctví se skládají z určitých „věků“ (asr) které mají své „vůdce“ (qá´im). Každý věk má svého „mluvícího“ viditelného (nátiq) a mlčícího (sámit) proroka s hlubším poznáním. Ismacílíja se začala organizovat v malých tajných komunitách pod vedením  „misionářů“ dácí (plur. ducát), kteří jsou hlavními tvůrci doktríny a tvořili hierarchickou řídící strukturu na čele „misionářem misionářů“ (dácí al-ducát), který byl hlavním pobočníkem imámů. V r. 286 H. / 899 n.l. jeden z ismáilovských misionářů působících v severní Africe  Sacíd Abú MuhammadCABDALLÁH (zemř. v r. 934) se prohlásil za aktuálního imáma, který vystoupil ze skrytosti, prohlásil se za Mahdího a pod jménem AL-MAHDÍ BILLÁH se stal prvým kalifem-imámem  Fátimovské dynastie (al-fátimíjún, vládli v l. 909-1171 sídlem v Raqqáde, Mahdíji, al-Mansúríji a v Káhiře). Fátimovci se stali první šícitskou říší a kalifátem. Za jejich působení Káhira se stala důležitým centrem učenosti (v r. 972 byla založena např. islámska univerzita al-Azhar, která je centrem islámské učenosti do dnešní doby) a kulturním centrem Středomoří. Mešita a univerzita al-Azhar, Káhira Některé skupiny ismáílitů působící v Churásánu, Transoxánii, Iráku a Bahrajnu ale neuznali fátimovskou vládu a pořád čekali na návrat „skrytého imáma“. Jejich vůdcem se stal  Hamdán Qarmat (jeho historická existence je nejistá) této skupině isláilitů se podle něho začalo říkat  QARMATÉ (qarámita) Založili svůj vlastní stát sídlem al-Ahsá v oblasti Zálivu. Vyznačovali se aktívní vojenskou činností vedli vojenské kampaně do Bagdádu i do Mekky kde v r. 930 zabili mnoho poutníků a odvezli sebou Černý kámen z Kacby. Cheli tak „urychlit“ příchod konce světa. Jejich vůdce AbúTáhir al-Džannábí v r. 931 rozeznal Mahdího v jednom Peršanovi, ale vedlo to k zániku skupiny. Dalšímu štěpení ismáilitů došlo za vlády kalifa  AL-HÁKIM bil-amrAlláh (386-411 H. / 996-1021 „zmizel“) al-Hákimova vláda začala klidně, no mladého lehce ovlivnitelného kalifa začali inspirovat někteří představitelé ghulátu. Vedlo to např. v r. 1005 k represi vůči ahl al-kitáb důsledku čeho kalif přikázal zboření kostelů a synagog včetně Chrámu božího hrobu v Jeruzalémě. V r. 1017 al-Hákim se prohlásil za emanaci Boha (hudúd). Pak pomocí některých misionářů zejména Hamzu az-Zúzáního vypracoval originální doktrínu, co vedlo založení nového náboženství: drúzů al-Hákimova mešita, Káhira Drúzové (darázíjún) „unitáři“ (al-muwahhibún) Náboženství vycházející z ismácílíje a zejména z učení a působení kalifa al-Hákima.Ten než „zmizel“ vyslal své misionáře Muhammada ad-Darázího a Hamzu az-Zúzáního do Libanou, kde oni rozpracovali základy drúzského učení. Centrálním bodem jejich učení je hikma (moudrost) jsou knihy (kutub), domy (dár) a muži (šujúch) moudrosti V dějinách se projevují emanace (hudúd) boží moudrosti kteří působili vedle proroků, např.: Muhammad - Salmán al-Fárisí al-Hákim - Hamza az-Zúzání Drúzové se vyznačují s rovností žen a mužů a komunita se dělí na zasvěcených cuqqál a laiky džuhhál. Učení zasvěcených je tajné. Začátkem drúzského letopočtu je r. 1017, kde se al-Hákim prohlásil za emanaci Boha. Pět barev drúské vlajky / hvězdy symbolizují: červená – univerzální duše (nafs), žlutá – logos (kalima), modrá – příležitost (sabíq), bílá – imanence (tálí) a zelená – univerzální vědomí (caql) V současní době drúzové žijí v Libanonu, Izraeli, Sýrii a Jordánsku. Dár al-hikma, Dijárat al-Karmel, Izrael Štěpení ismáilitů došlo i v r. 1094, kdy se kalifem stal  Abú ’l-Qásim Ahmad b. al-Mustansir AL-MUSTACLÍ (487-495 H. / 1094-1101 n.l.) a stal se tak zakladatelem mustaclíje, co se stalo oficiální fátimovskou doktrínou a z tohoto hnutí zvanou též tajjibí vychází současný ismáílovský směr:  borhové je několik směrů a skupin borhů nazváni podle svých dácíů (dawúdí, alewí, sulejmání, džacfarí, atd.), borhové žijí v Indii , Jemenu, SaudskéArábii a ve východníAfrice. Kalifský titul však nárokoval i jiný z fátimovských princů  NIZÁR b. al-Mustansir (zemř. / „zmizel“ 488 H. / 1095 n.l.) a stal se tak zakladatelem směru známého jako známý taky jako asasínové (z arab. haššášíjún, poživače hašíše). Působili zejména v Dajlámu (v Persii) a Sýrii a byli nechvalně známí svými úkladnými politickými vraždami. Skupinu vedl:  HASAN-ESABBÁH (1034-1124) „misionář misionářů“ (dácí ad-ducát) a představitel skrývajících se imámů (hudždža ). Nizárovci (nizáríja) V r. 1164 aktuální imám Hasan II, vAlamútu vyhlásil doktrínu qijámy (zmrtvýchvstání), teda učení o tom, že hrstka zasvěcenců již bude žít v rajském stavu i zde na zemi, ale po dvou letech jeho nástupce qijámu odvolal. pevnost Alamút Zavraždění seldžuckého vezíra Nizám al-Mulka nizárovským úkladným vrahem. V Sýrii skupinu vedl  RAŠÍD AD-DÍN SINÁN (1132/1135 – 1192) tzv. „stařec / pán hory“, šajch al-džabal pevnost Masjáf Moc nizárovců ukončil mongolský pád, některé jejich skupiny se přesunuli do Churásánu a pak v 18. stol. do Persie a Indie. V současní době nizárovce vede Aga Chán IV. který je jejich 49. imámem. Evropské legendy o „asasínech“: drogy, náboženská fanatičnost, ráj na zemi a pod. Jsou daleko od skutečnosti Evropa je zná zejména z redakcie Marca Pola. Dnes nizárité žijí zejména v Indii, ve středníAsii, východníAfrice, Egyptě. Institute of IsmailiStudies (London) – specializace pro jejich skoumání Ithnácašaríja šíca dvanácti imámů Dalším ze synů Džacfara as-Sádika, který se prohlásil imámem byl  MÚSÁ B. DŽACFAR AL-KÁZIM (zemř. 183 H. / 799 n.l.), který se stal sedmým imámem tohoto směru. Po něm následovali:  CALÍ B. MÚSÁ AR-RIDÁ (zemř. 203 H. / 817 n.l.), osmý  MUHAMMAD B. CALÍ AL-DŽAWWÁD (zemř. 220 H. / 835 n.l.), devátý  CALÍ B. MUHAMMAD AL-HÁDÍ (zemř. 254 H. / 868 n.l.), desátý  HASAN B. CALÍ AL-ASKARÍ (zemř. 260 H. / 874 n.l.), jedenáctý a  MUHAMMAD B. HASAN AL-MAHDÍ Kterého znala jen úzka elita vyvolených než „zmizel“ na trhu v Samarrá přibližně v r. 872. Mněl by se vrátit na konci věků jako očekávaný Mahdí (al-mahdí al-muntazar). Jeho skrytost (ghajba) se dělí na „malou” (al-ghajba ’s- saghíra, perz. ghajbat-e sughrá), která trvala 260-329 H. / 872-939 n.l., a po které se začala ta „veľká” (al-ghajba ‘l-kabíra, perz. ghajbat-e kubrá), trvající až do konce věků. Alawité (calawíja / nusajríja) Alawité se považují za následovníky 10. imáma cAlí al-Hádího a za součást šíce 12 imámů. Zakladatelem je:  Abú Šu'ajb Muhammad b. Nusajr (zemř. 873) Heterodoxní hnuti: astrální kult (člověk-hvězda), prvotní hřích a některé křesťanské prvky (Vánoce a pod.). Jejich dogmatika je založená na postupném zjevovaní pravdy: Muhammad – jméno, cAlí – podstata, Salmán al-Fárisí – brána, poznaní V současnosti žijí v Sýrii (kde tvoří vojensko-politickou elitu, (Háfiz a Bašar al-Asad) v Libanonu aTurecku. Alevité (Alevîlik / Qızılbaş) Alevité jsou heterodoxní šícitskou skupinou v Anatólii. Jeho vyznavači uznávají tradici šíce 12 imámů jakož to i súfijského řádu Bektašíje a jeho zakladatele  Hádží BektašVálího (1209-1271) Jejich ústředním rituálem je džem (tur. Cem), hudebno-taneční mystická seance který se koná v Cemevi a při které sa používá strunový hudební nástroj saz. Hrobka Hádží BektašVálího vTurecku Ahl-e Haqq („lidé pravdy“) Jársán cAlí-iláhí („vyznavači cAlího božství“). Hnutí založil v západním Íránu  SULTÁN SAHAK (žil v 14. stol.) který se mněl narodit „neoškvařeným početím“ a byl potomkem imáma Músu al-Kázima. Ahl-e haqq je silně ovlivněný mitraizmem, gnózí a manicheizmem (angelologie, dualizmus, postupné projevování a zjevování). 7 projevů božstva ukryté v perle symbolizované sedmými anděly: Benjamin inkarnace Gabriela Dawúd (David) inkarnace Miká’íla Mustafá', inkarnace Azraíla Pír Músí Šách Husajn Bábá Jadegar Chatún-e Rezb (matka Sultána Sahaka) 4 epochy: šaríca, taríqa, macárifa, haqíqa Představitelé skupiny žijí zejména v iránském a iráckém Kurdistánu, v Sýrii a Evropě. Hrobka Sultána Sahaka, Irán Jazídové (jazídíja) Dásin / Dawásin Jazídové jsou synkretickou a dualistickou náboženskou skupinou na pomezí islámu, šamanismu, mitraismu, zoroastrovského dualizmu, křesťanství, židovství, manichejské a sabejské tradice. Za zakladatele je považovaný  ŠEJCH CÁDÍ b. Musáfir (11. stol.) který je předkem vůdců komunity jakož to i známý islámský mystik (súfí) Hasan al-Basrí. Komunitu vede emír a šejkové, a privilegované rody šejků, pírů a murídů. Jazídové mají detailní a originální věrouku a složitý systém rituálů. Na základě jejich učení Bůh stvořitel se svému dílu již nevěnuje, vlastním objektem kultu je druhý princip  Anděl Páv (MalikTáús) jakýsi „padlý anděl“, který pokáním odčinil svůj hřích a svými slzy uhasil pekelný oheň a pod.Anděl Páv je i autorem jednoho ze svatých spisů jazídů „Knihy zjevovaní“, druhý svatý spis pochází od Boha je známa jako „Černá kniha“. Knihy pojednávají o stvoření a o dalších osudech světa a lidí. Jazídi jsou výlučně Kurdi z určitých kmenů a mají svoji „posvátnou zem“ v iráckém Kurdistánu blízko Mosulu, kde se nachází jejich posvátná místa zejména Láliš (hroby zakladatele a chrámy) se kterými jsou spojeni rituály a kam se konají poutě apod. Jazídové ještě žijí v Arménii, Sýrii a v Evropě a USA. Anděl Páv je příslušníky jiných náboženství často a mylně identifikován s ďáblem a proto jsou jazídové občas označovaní za „uctívače ďábla“. Hranice jazídské „posvátné krajiny“ v podobě mostu, Láliš Hlavní svatyně a hrobka šejcha Ádího, Láliš Bábíja  cAlí Muhammad ŠírázíAL-BÁB (1819–1850) zakladatel esoterického šícitského hnutí, předchůdce Bahá’í, mahdí a „brána“ Bahá‘ulláhovi. Ahmadíja Indicko-pákistánské hnutí, jehož zakladatelem byl  MÍRZÁ GHULÁMAHMAD (1844-1885) sám se prohlásil za mahdího a mezi proroky počítá vedle Muhammada a Ježíše, Buddhu, Šivu a pod. Hnutí je velice aktivní v Evropě i USA. Současným vůdcem je Mírzá Mahmúd Amad. Většinový směr islámu, dnes tvoří asi 90 % z celkového počtu 1,6 miliardy muslimů. Zatím co šícité tvoří přibližně 9 % a cháridžité a jiní 1 %. Sunnitský islám se dělí na 4 hlavní náb.-právní školy: Málikovskou, Hanafovskou, Šáfíovskou a Hambalovskou V 19. a 20. stol pak na půdě sunnitského (ale i šíctiského) islámu vznikají různá reformní islámská a radikální islamistická hnutí (salafí, takfírí, džihádí a jiné). Islám tvoří i různé mystické (súfí) a filoz. směry a školy. Sunnité „lidé tradice a komunity“ (ahl as-sunna wa ‘l-džamác) Reformní směr, který vzniká na konci 18. stol. na Arabském poloostrově. Zakladatelem byl  Muhammad ibn cAbd al-Wahháb (1703–1792) nábožensko-právní znalec z hamalovské školy. Jeho učení se vyznačuje puritanizmem a doslovném výkladem Koránu.Wahhábité vystupují proti šícitům, súfismu a různým projevům lidového islámu (např. muslimský růženec, kult světců a jejich hrobek apod.). Wahhábismus je oficiální saudskou státní doktrínou, wahhábité žijí zejména v SaudskéArábii a ve SAE. Někteří islamologové považují wahhábismus za samostatný směr islámu, jiní zas za součást sunnitů. Wahhábismus (al-wahhábíja)  Islám teda není možné chápat esencialisticky jako monolitní blok.Ve skutku se jedná o velice heterogenní soubor skupin, směrů a hnutí, které se na jedné straně navzájem liší a to jak kulturně, tak i nábožensky, ale zas na straně druhé mezi sebou jsou bohatě propojeni a vyznačují se velikou intenzitou vzájemné komunikace.  Tato pluralita a různost je ale propojena několika základními dogmatickými tezemi (boží jedinost, nesmrtelnost duše apod.) a povinnosti (pět sloupů víry), které nehledě na rozlišnosti různé druhy islámu silně propojují.  Je-li to tak možné říct islám se vyznačuje jednotou v rozdílnostech a rozdílnosti v jednotě.