1 RLB 103 pracovní list 14 ni 1. Doplňte samohlásky: ízký, slabý ^ji^tf^t^ snižuje se ^j^ÔysJj sníženi rozblJeSe ^ výdaje Oti^A** otevření se T" I zlomení jL»*^jl rozbila se , odjezd «/? li odejděte odchod. otevřela se C*ÄXAíl plně otevřený 2. Přečtěte, přeložte a převeďte do minulého času s použitím záporky lam: .*uM číjAplJ^ 8 .||JLÁ)t jiaLSj ^ 7 .o^ih O^j-Sj ^ 6 3. Přečtěte, přeložte a převeďte do záporu s použitím záporky lam: 4. Vzory rozšířených slovesných kmenů: (FBII 88;00146) VIII, slovesný kmen (hl.významy: 1) pasivní, 2) zvratný, 3) denominativní, 4) více abstraktní, odvozený od I. Kmene) 1) naplnit (a) být naplněn VIII (J&i - 2) sbírat (a) —^ sejít se VIII ~ 3) přesvědčení o^-^ ~~7 domnívat se VIII ^P^i ~ ^áss>\ 4) otevřít (a) £tís —7 otevřít, zahájit VIII — slovesné tvary minulý čas přítomný čas rozkaz iGtaMac-a jaGtaMic-u iGtaMic jmenné tvary příčestí činné příčestí trpné masdar muGtaMic-un muGtaMac-un iGtiMäc-un ''é ° . 2 Poznámka : Vpona - ta - může a) ovlivnit první kořenovou hlásku, pokud je to hláska slabá (např. : WSL - ÍTtaSaLa ) b) být sama ovlivněna první kořenovou hláskou pokud jde o emfázi nebo znělost případně i interdentální výslovnost (např. :ZHR - iZdaHaRa např DRB - iPtaRaBa ')aůj>\) 5. Užívání slovesa JI J v záporu s následující jmennou nebo slovesnou větou ve významu „stále ještě - ji) u on ještě studuje stále ještě studuji stále j e j eště přítomen * (Poznámka: po slovese JO stejně jako po slovese je jmenný přísudek ve 4. pádě) 6. Apokopát slovesa Ú*> (FBII35;0097) jedn.č. mn.č. dvojné č. 3.osoba m.r. •A IjijSo 3.osoba ž.r. & 'A 2.osoba m.r. 2.osoba ž.r. & 1. osoba 7. Záporný rozkazovací způsob- záporka la V a po ní sloveso v apokopátu: jedn.č., m.r. jedn.č., ž.r. mn.č., m.r. mn.č., ž.r. dvojné č., oba r. Nepij ! Nepij! Nepijte! Nepijte! Nepijte! 8. a) Vytvořte záporný rozkaz v jedn. čísle mužského a ženského rodu od těchto sloves: b ) Vytvořte záporný rozkaz v mn. čísle mužského a ženského rodu od výše uvedených sloves. 3 9. Tvoření elativu: 'aKKaK-u (elativ je tvar, který se používá při stupňování přídavných jmen - jak pro komparativ, tak pro superlativ) (FBII34)_ í)íí-3Jí 10. Vytvořte elativní tvar od následujících přídavných jmen: I IjJr -j^l 34^ / / u^l %fl *dé 11. Čtěte a překládejte (opakování na vztažné věty): JjJls^JI c-ýL- 5 ? a>tjil {Js> cJlv^ jd! ^L^jJI i3yJ Jjfc 4 ? jj^' D.cv. přeložte: !A3/J\ J J>a? ^ 12 Jj ^Jb" ^ 11 UU jj-tJ *ú 10 loLll 4 Slovní zásoba lekce 14 : majetek, kapitál, peníze Jlj^l - Jb» mešita, modlitebna J-^l^ — chrám, místo kultu JjU^ - Jlií maso otázka, problém budova chléb košile ůU^Ji / jj^i kostel, církev ~ '^-^f rada, sněm, parlament ~ly^- kráva oJIj význam, důležitost přítomný ^yrý muzeum policie policejní; policista