KONVERZE Vymezení konverze ¡ Náboženskou konverzí (z lat. con-versio = obrat, oběh, převrat) se myslí především příklon k nějakému náboženskému proudu a vědomé přihlášení se k němu, které je spojeno s přijetím hodnot, postojů a představ, které dotyčná skupina reprezentuje. Vymezení konverze ¡ Třístupňový vzorec konverze ¡predisponující činitelé (potřeby a motivy jednatelů) ¡ustavení kontaktu mezi jedinci s podobnými potřebami, které se navzájem spojují ¡proces závazného vstupu – commitment ¡ Konverze jako vymytí mozku (brainwashing model) ¡ Konverze je vnímána jako náhlá a násilná změna idenity jedince, která je většinou spojena s psychickým či fyzickým zneužitím daného jedince. Já = přirozená identita Pseudo-Já = umělá identita konverze deprivační podmínky (ekonomické, sociální, etické, fyzické, psychické) „násilný“ předěl mezi „starým“ a „novým“ životem Konverze jako vymytí mozku (brainwashing model) ¡ Konverze-brainwashing podle R. J. Liftona ¡Kontrola prostředí. Jde o snahu narušit a ovládnout komunikaci jedince s vnějším světem a formovat i jeho vnitřní komunikaci. ¡Mystická manipulace – plánovaná spontánnost. Zdánlivě spontánní jednání skupiny je často pečlivě připravováno a řízeno. ¡Požadavek čistoty. Vzhledem k napětí s okolím je zdůrazňována „čistota“ jako jeden z hlavních znaků vyvolenosti a „správného směru“. ¡Kult vyznání. Absolutizace snahy o dosažení čistoty činí proces očišťování neukončeným. Konverze jako vymytí mozku (brainwashing model) ¡Posvátná věda. ¡Frázovitý jazyk. Doslovný výklad a zbožšťování slov či určitých slovních spojení vede k používání specifické řeči, která je založena na stereotypech a zavedených frázích. ¡Nauka je víc než člověk. Napětí mezi tím, co myslí jedinec a tím, co by si měl myslet je řešeno ve prospěch dogmatu. ¡Existenční provizórium. Okolí jedince je považováno za sféru zla. ¡ Konverze jako vymytí mozku (brainwashing model) ¡ Konverze-brainwashing podle M. T. Singerové a R.Ofshe ¡Získání podstatné kontroly nad časem a obsahem myšlení jednice, což se děje především dosažením kontroly nad hlavními prvky sociálního a fyzického prostředí jedince. ¡Systematické vytváření pocitu bezmoci ¡Specifické nakládání se systémem odměn, trestů a zážitků takovým způsobem, který podporuje nové učení hlásané vedením skupiny. ¡Specifické nakládání se systémem odměn, trestů a zážitků takovým způsobem, který zabraňuje chování, jež by mohlo odrážet hodnoty a zvyky, které měl jedinec před svým kontaktem se skupinou ¡Udržení uzavřeného systému logiky a autoritářské struktury organizace ¡Udržení stavu neinformovanosti jedince. Konverze jako postupný posun (drift model) ¡ Konverze je vnímána jako postupná někdy dokonce neuvědomělá změna identity jedince a jeho sociálních vazeb. Nejde přitom o jednosměrný a jednoznačný proces. Já = jedinec „původní“ sociální okolí náboženská skupina „původní“ představy o světě Nové představy o světě K O N V E R Z E Já = jedinec Konverze jako postupný posun (drift model) ¡Konverze podle J. Loflanda ¡Napětí, které vyvěrá z rozdílnosti mezi skutečností a ideálními představami o světě ¡Přesvědčení, že tyto problémy mohou být vyřešeny prostřednictvím náboženství ¡Prudký životní zlom ¡Navázání přátelských kontaktů se členy dané náboženské skupiny ¡Oslabení citových pout mimo tuto skupinu ¡Navázání intenzivní interakce mezi jedincem a skupinou Konverze jako postupný posun (drift model) ¡Náboženská konverze podle J. Downtona ¡ ¡Obecná deziluze z konvenčních hodnot, sociálních organizací a řešení problémů ¡Prohlubování a rozvíjení víry v duchovní řešení problémů ¡Narůstá rozhodnutí jít duchovní cestou, které se odráží v rozvoji nového duchovního ideálu sebe sama a obrazu sebe sama ¡Vzrůstá pocit osobní marnosti vedoucí k větší psychické vnímavosti vlivu nekonvenčních duchovních vůdců a jejich stoupenců, kteří neochvějně slibují změnu Konverze jako postupný posun (drift model) ¡Kontakt a vzrůstání atraktivity nekonvenčních duchovních hnutí jako výsledek pozitivní interakce s jejich členy a ideologické slučitelnosti s vírou ¡Přijetí náhledu na řešení problémů, které hnutí předkládá ¡Iniciace a konverze: transformace vědomí, která je důsledkem posunu v identitě jedince od osobnosti (ega) k transcendentnu (životní síle, Bohu) ¡Podřízení se transcendentnu a duchovnímu vůdci ¡Zesílení vazby ke skupině vyznačující se zvýšením jedincova přínosu ke skupině a jeho obětavostí, větší sounáležitostí se členy skupiny, redukcí sociálních vazeb mimo skupinu ¡Postupná změna identity, víry a chování prostřednictvím této vazby, které zajistí jedincovo přilnutí k normám a praktikám hnutí ¡ Konverze jako postupný posun (drift model) ¡ Motivy náboženské konverze podle J. Loflanda a N. Skonovda ¡Intelektuální motiv: je spojen s individuálním a velmi osobním hledáním nového výkladu světa prostřednictvím četby knih, navštěvování přednášek, sledování náboženských programů atd. ¡Mystický motiv: je nesen silným náboženským zážitkem, při kterém dochází k zásadní změně obrazu světa. Je silně emocionální ¡Experimentální motiv: potencionální konvertita se učí novému obrazu světa postupně a pomalu. Pozice konvertity je charakteristická malou vazbou na skupinu a lze ji označit jako „členství na zkoušku“ ¡Citový motiv: je spojen s existencí silných citových vazeb konvertity na členy skupiny. Konvertita přechází na víru svých přátel či blízkých ¡Obnovitelský motiv: je spojen se snahou o afektivní vyburcování a probuzení náboženského života ¡Nátlakový motiv: jde v podstatě o brainwashing