EGYPTSKÁ BOŽSTVA V ANTICKÉM SVĚTĚ JARO 2019 (5) ALEXANDRIE • Založena roku 331 př. n. l. Alexandrem Velikým. • Výkladní skříň ptolemaiovské dynastie • Nevojenský prostředek soupeření s rivaly (kultura, obchod, diplomacie) • Nejhonosnější město helénistického světa • Hrobka Alexandra Velikého ve zlatém a později skleněném sarkofágu (nyní ztraceno). • Maják na ostrově Faros. ALEXANDRIE - KNIHOVNA • Múseion, jehož součástí byla také knihovna. • Tuto instituci založil Ptolemaios I. Sótér, který měl tendenci udělat z Alexandrie středisko řecké kultury. • Vzorem Múseia byly školy Platóna a Aristotela v Athénách (středisko bádání a vzdělanosti). • Na shánění děl pro tuto knihovnu bylo vynaloženo velké úsilí – Démétrios z Faléru vyslal pátrače po celém Řecku. • Knihovna měla obsahovat 700 000 svazků. • Zničení (částečně, když se tam bránil Julius Caesar a zapálil vlastní lodě), úplný konec s Theodosiovým dekretem 391 n. l., který zakázal pohanství. ALEXANDRIE - PTOLEMAIEA • Svátek založený Ptolemaiem II. Filadelfem na počest Ptolemaia I. Sótéra v roce 279/278 př. n. l. • Konal se každé 4 roky. • Význam stejný jako Olympijské hry. • Kallixeinos z Rhodu jednu takovou oslavu líčí. Popisuje obrovské procesí na alexandrijském stadionu. Pozoruhodný pavilon v chrámovém okrsku, v němž se měl konat velký symposion, „pijácký večírek“, pro nejvybranější hosty. Tato budova měl být nevšední svou velikostí a nádherou a obsahovala drahé příslušenství, rozmanité druhy zvířecích kožešin, květinovou výzdobu a sochy a obrazy nejvyšší kvality a ceny. Tato stavba kombinovala řecké a egyptské prvky a zdůrazňovala motiv orla, aby nastínila souvislost mezi Ptolemaiovci a mocí Dia. Rovněž se objevovalo zobrazení Dionýsa a Apollóna. ALEXANDRIE - SERAPEUM • Nejhonosnější chrám v Alexandrii. • Postaven Ptolemaiem III. Euergetem (246-222 př. n. l.). • Byla v něm uložena část alexandrijské knihovny • Na povrchu se zachoval pouze Diokleciánův sloup z 297 n. l. • Dochovaly se základy a plakety. Na jedné z nich je napsáno, že stavbu začal Potlemaios III. Euergetés. • V tomto chrámovém okrsku byl nalezen také chrám Harpokrata. • V podzemí nalezena socha býka Apida datována do doby vlády Hadriána (117-138 n. l.). • Zničeno v roce 391 n. l. SOCIÁLNÍ ŽIVOT • Město rozděleno na části/distrikty podle řecké alfabety. • V římském období žila židovská komunita v části Delta a Beta. • Původní egyptské obyvatelstvo na západě, kde původně byla vesnice Rhakotis. • Ostatní části obývali helenizovaní Řekové. • Obyvatelé z Thrácie, Makedonie, pevninského Řecka, ostrované z Egejského moře, z pobřeží Malé Asie, Sýrie, Persie, Judea, Sicílie. SOCIÁLNÍ TENZE V ALEXANDRII • Podle Flavia Josepha měli Židé stejné právo na usídlení v Alexandrii jako Makedonci. • To se ale změnilo s vzestupem moci Římanů. Řecká a egyptská populace v Alexandrii byla laděna proti Římu, zatímco egyptští Židé podpořili Césarovo tažení v Egyptě okolo roku 48 př. n. l., což zcela jistě mohlo vést k jisté tenzi. • Císař Augustus pak v roce cca 24 př. n. l. zavedl vysokou daň z hlavy (laographia), od které však byli osvobozeni Řekové, zatímco Židé s Egypťany museli platit. To také vedlo k napětí v otázkách občanství a etnicity. • Vznik židovského ghetta. Na Caligulovy narozeniny pak byli Židé vedeni ulicemi k divadlu, kde sloužili jako zábava, byli mučeni a věšeni. ALEXANDRIE – SOCIÁLNÍ TENZE • Alexandrijská církev získala podporu Říma, porazila ariány a potlačila pohanské povstání v roce 391 n. l. (zničení Serapea), zůstala v boji o postavení v Alexandrii už jen židovská komunita. • Alexandrijští Židé se podle některých autorů rádi bavili na účet křesťanů při návštěvě divadla. • Alexandrijský prefekt Orestes musel zjednávat na těchto představeních pořádek a měl v tom podporu tamní církve v čele s Cyrilem Alexandrijským. • Postava Oresta je však poněkud komplikovanější, protože spatřoval v Cyrilovi hrozbu pro římskou autoritu v rámci města. • Klíčová pro začátek krvavého konfliktu byla účast Cyrilova stoupence Hieraxe v publiku na jednom ze zmíněných divadelních představení. Židé ho mezi sebou rozpoznali a nahlásili Orestovi. Ten byl podrážděn a podezříval Cyrila, že ho takto nechává sledovat. Na místě Hieraxe zajal a nechal ho k velkému potěšení Židů zbičovat. ALEXANDRIE – SOCIÁLNÍ TENZE • Cyril si nechal zavolat předáky alexandrijské židovské komunity a pohrozil jim, že je stihne trest, pokud nepřestanou urážet křesťany. Tímto však Cyril překročil meze svého postavení a tato pohrůžka zase velice rozlítila Židy, jejichž zélóti vymysleli na křesťany lest. • Židé v noci rozšířili po městě paniku, že kostel biskupa Alexandra je v plamenech. Požár se však nekonal a tak křesťané do kostela vběhli na meče již připravených Židů. • Ve dne však přišla odplata, když Cyril vyhostil množství Židů z města a obsadil všechny synagogy. Orestes neměl prostředky k jakémukoliv zásahu. MEMFIS • Založeno krátce před 3000 př. n. l. • Hlavní město země než se Ptolemaios I. Sótér přesunul do Alexandrie. • Centrum ekonomiky a vojenství. • Město živých a mrtvých. • Hlavním bohem stvořitel Ptah. KULT BÝKA APIDA • Nejdůležitější kult v Memfidě. • Pohřební schrány obsahovaly 7000 dedikací. • Královský kult od pradávna. • Pohřby býků Apidů od 13. století př. n. l. • Podzemní galerie, žulové bloky se sarkofágy od 6. a 7. století př. n. l. • Pohřbená kráva Ísis že stejného období. • V době Alexandra Velikého byl Apidův kult hlavním kultem v nekropoli Sakkáře. APIS V ŽIVOTĚ • Když Apis zemřel, hledal se nový po celém Egyptě. • Rozpoznávací znaky – černý s bílou značkou ve tvaru trojúhelníku na čele, bílá značka na hřbetu ve tvaru křídel sokola nebo supa, bílý srpek na boku, mezírka mezi chlupy na ocase, hrbol pod jazykem ve tvaru skaraba. • Diodóros Sicilský říká, že býk strávil nejprve 40 dní v Nilopoli. Ženy před býkem zvedaly sukně, aby zdůraznili jeho plodivý potenciál. • Kultická zvířata se plavila na zdobných bárkách. APIS V ŽIVOTĚ • Korunovace býka Apida se odehrávala v chrámu Ptaha. • Na tuto událost se sjela cca stovka kněží. • Odehrávalo se to za úplňku. • Býk vedl zhýčkaný život v chrámu Ptaha. • Turisté a poutníci si ho chodili prohlížet. • Byl používán pro věštění. • Stáj opouštěl zdobený při korunovaci, procesích. • Ptolemaiovské období mělo 14 vladařů, 13 velekněží a 13 býků Apidů (věk okolo 22 let). APIS PO SMRTI • Když býk Apis zemřel, země truchlila. • V Memfidě započalo 70 dnů přípravy na pohřeb. • 52 dnů bylo tělo Apida očišťováno. • Tělo se položilo na stůl s kanálky a bylo vykrváceno. • Tělo bylo zbaveno mozku. • Vnitřnosti byly umístěny do dvou nádob. • Tělo vycpáno natronem. APIS PO SMRTI • Tělo bylo balzamováno po 16 dnů. • Býk byl přemisťován pomocí kmenů. • Býk byl umístěn na loď s koly a byl vezen procesím. • Místní děvčata sehrála roli Ísidy a Neftys. • Účastnil se i převlečený Horus a Thovt. • Loď dorazila k Faraonovu jezeru. • Před Apidem se odehrávaly mýty a měl být svědkem mýtických vítězství. APIS PO SMRTI • Rituál otevírání úst. • Poté se vrátil do balzamovacího domu přes Bránu Horizontu, kde vycházelo slunce. • Býk byl znovuzrozen do podsvětí. • Apis se po smrti stal Osiridem. • Býk byl poslední den převezen po jezeře a vytažen na kopec a do svého hrobu. • Davy tisíců lidí přihlížely. V SERAPEU - MEMFIS • Přestože byl Sarápidův kult populární, rozepře mezi Egypťany a Řeky, kteří měli díky ptolemaiovské vládě vyšší sociální status, byly velice časté. • Stížnosti Řeka Ptolemaia, syna Glaukia. • Ptolemaios se v roce 172 př. n. l. rozhodl vstoupit do chrámu v Memfidě, kde poté žil v odloučení jako služebník boha Sarápida. • Byl fyzicky napaden Egypťany, kteří v chrámu pracovali jako pekaři či uklízeči. • Tyto incidenty se opakovaly v průběhu několika let, tudíž je zřejmé, že se jednalo o dlouho trvající tenzi. • Tyto spory se týkaly etnických otázek, což lze také vyčíst z časté připomínky Ptolemaia, syna Glaukia: „[p]řesto, že jsem Řek.“ KONEC MEMFIDY • Poslední býk Apis byl nalezen 362 n. l. • 391 potlačení kultů. • Mnichové z Jeremiášova kláštera (5. století n.l.) zničili památky spojené s tímto kultem. • Vlastní jména spojena s Ptahem ubývala na úkor Imhotepa- Asklépia. • Jméno Horus bylo překonano Harpokratem. • Thovt zmizel úplně na úkor Herma. • 1315 už jméno Memfis zmizelo z katastrálních dokumentů.