Islámský reformismus a islamismus Kurz: Islám (RLKA08) Ústav religionistiky MUFF Brno Attila Kovács Prameny  AL-BANNĀ’, Hasan, FiveTracts of Hasan Al-Bannā’ , Berkeley – London, University of California Press, 1978.  EUBEN, Roxanne L. & ZAMAN, Muhammad Qasim (eds.), Princeton Readings in IslamistThought:Texts and Contexts from al-Banna to Bin Laden, Prienceton, Princeton University Press, 2009.  FARAJ, Muhammad Abdus Salam, The Absent Obligation, Birmingham, Maktabah AlAnsaar, 2000.  KHUMAYNĪ, RūhAllāh, Islam and Revolution.Writings and Declarations of Imam Khomeini, Berkeley, Mizan Press, 1981.  LAWRENCE, Bruce B. (ed.), Messages to theWorld:The Statements of Osama Bin Laden, London – NewYork,Verso, 2005.  QUTB, Sajjid, Milníky na cestě, Praha,Academia, 2013. Literatura  BARŠA, Pavel, Západ a islamizmus. Střet civilizací, nebo dialog kultur?, Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury, 2001.  BERÁNEK, Ondřej & OTŘANSKÝ, Bronislav (eds.), Islámský stát: Blízký východ na konci časů, Praha, Academia, 2016.  BUREŠ, Jaroslav & ČEJKA, Marek & DANIEL, Jan, Muslimské bratrstvo v současnosti, Praha, Academia, 2017.  CARDINI, Franco, Chalífa a Západ: Kořeny terorismu a pokrytectví Západu, Praha, Vyšehrad 2016.  DEKMEJIAN, R. Hrair, Islam in Revolution: Fundamentalism in the ArabWorld, Syracuse - NewYork, Syracuse U.P., 1995.  EICKELMAN, Dale F. & PISCATORI, James P., Muslim Politics, Princeton - NewYork, Princeton University Press, 1996.  KEPEL, Gilles, Boží pomsta. Křesťané, Židé a muslimové znovu dobývají svět, Brno, Atlantis, 1996.  KROPÁČEK, Luboš, Islámský fundamentalismus, Praha, Vyšehrad, 1996.  KROPÁČEK, Luboš, Blízký východ na přelomu tisíciletí, Praha, Vyšehrad, 1999.  MENDEL, Miloš, Islámská výzva. Z dějin a součastnosti politického islámu, Brno,Atlantis, 1994.  MENDEL, Miloš, Džihád, Brno,Atlantis, 1997.  MENDEL, Miloš, Náboženství v boji o Palestinu.Judaismus, islám a křesťanství jako ideologie etnického konfliktu, Brno, Atlantis, 2000.  MENDEL, Miloš, S puškou a Koránem: Pojmy a argumenty soudobého islámského fundamentalismu, Praha, Orientální ústav Akademie věd České republiky, 2008.  MENDEL, Miloš, Dějiny Saudské Arábie, Praha, Nakladatelství Lidové Noviny, 2016.  ŤUPEK, Pavel, Salafitský islám, Praha, Academia, 2015. Islámský reformismus a islamismus  „temné století islámu“ – pojem orientalistů a „zachovanie“ zlatého veku – islámský pohled vniterná krize a vnější impulzy (kolonializmus a pod.)  I. „aktivizmus“ / „intelektualizmus“ (aktivní podíl na dalším formování islámu) I.A islamismus / fundamentalismus I.B sekularismus / modernismus  II. tradicionalismus (následování „náboženství předků“) Islámské „sociální hnutí“  Wahhábizmus na Arabském poloostrově Muhammad ibn cAbd al-Wahháb (1703–1792) Puritanistický hambalovský vzdělanec, zničení předislámských tradicí a reforma Kitáb at-tawhíd (Kniha boží jedinosti) Spojeni se saúdskou dynastií a vznik státu  Sanúsíja Mystický řád usilující o očistu islámu od novot a návrat k autentické zvěsti. Působil na území vých. a stř. Libye od 1843. Zakl. byl Muhammad Ibn cAlí as-Sanúsí, 1830 se odebral na pouť do Mekky, kde pod vlivem reformních myšlenek wahhábovců založil militantní bratrstvo. Zákl. učením s. byla očista od novot praktikovaných oficiálním duchovenstvem, sjednocení obce na základě autentické šarícy, chápané jako jednota Koránu, „pravé“ .To vše v kombinaci s mystickou praxí, zejm. dhikrem, při němž se extáze dosahovala opakováním slov „já Latíf“ - „ó Laskavý“.Vliv s. vzrostl za vedení Sanúsího al-Mahdího. Členové s. neuznávali světskou moc, pouze své marabuty. Sanúsijovský stát v době rozkvětu spravoval oblasti Libye, stř. a vých. Sahary.  Mahdíja hnutí v Súdánu (1881-1898). Ideologické schéma m. bylo inspirováno místními mystickými interpretacemi mahdistické myšlenky.Cílem byl návrat k hodnotám raného islámu jakožto ideálního antipólu sekulární „bezvěrecké“ moci anglo-egypt. kondominia. Zákl. idejí m. byla víra v přímou zvěst, jíž byl obdařen Muhammad Ahmad al-Mahdí. Pozměnil různé články víry.Vyznání víry rozšířil o přihlášení se ke svému poslání, zakázal pouť do Mekky jako projev polyteismu a zdůraznil povinnost džihádu. Na roveň Koránu postavil soubor vlastních modliteb a ponaučení. M. i po své porážce zůstala silnou ideovou inspirací v integračním procesu a antikolonialistickém odporu Súdánců. Její původně univerzalistický záměr se však nepodařilo uplatnit. Muhammad Ahmad al-Mahdí (1844-1885) a jeho říše Nahda a islámsky reformizmus  Džamál ad-Dín al-Afghání (1838-1897)  MuhammadAbduh (1849-1905)  Muhammad Rašíd Ridá (1865-1935) Islámský fundamentalismus / radikalismus a islamismus „Politický islám“, islamizmus, integrizmus, atd., je sporná jak relevance tak hierarchie těchto pojmů Pokus o definici islámskeho fundamentalizmu:  MENDEL, Miloš, Islámska výzva, Brno, Atlantis, 1994, s. 41-43. „Co je to vlastně islámsky fundamentalismus? Tento pojem nemám příliš rád a nadále ho budu používat jen s ohledem na to, že v naší veřejnosti dostatečně zdomácněl a že koneckonců není po ruce žádný jiný pojem, který by popisovaný společenský jev vystihoval bezezbytku (...) V této knize budu pod pojmem fundamentalismus chápat mnohotvárný ideologický a politický trend ve společnosti islámských zemí, jehož nejniternějším rysem je propojit klasickou islámskou politickou teorii a její soudobé interpretace s víceméně spontánně vyjádřenou tendencí k opoziční politické činnosti a „nekonformnímu“ způsobu chování. Fundamentalismus je nesourodý a vnitřně bohatě strukturovaný projev života části v společnosti v dnešním islámském světě. Jde o široce prociťovanou touhu po návratu k mravně ryzím a osvědčeným „fundamentům“ při použití různých podob politické činnosti a celkového „okázale islámského“ společenského chování.“ Další jeho kniha již nabízí rozsáhlejší a sofistikovanější definici: MENDEL, Miloš, S puškou a Koránem: Pojmy a argumenty soudobého islámského fundamentalismu, Praha, Orientální ústav Akademie věd České republiky, 2008, s. 61-73.  KROPÁČEK, Luboš, Islámský fundamentalismus, Praha, Vyšehrad, 1996, pp. 31-32. „Fundamentalismus se zakládá na strohém přesvědčení o majetnictví pravdy.Vyznačuje se neúprosností, nesnášenlivostí a tvrdostí srdce. Z Koránu si účelově vybírá jen některá témata a symboly. Od morálněprávních úvah, zaměřených silně kriticky zvláště proti západním kulturním vlivům, přechází k tvrdému jednání proti jinak smýšlejícím. Kolísá mezi skutečnou religiozitou a radikálními kulturními projevy a tendencí ke zpolitizování. V jeho ideologickém poli se formuje užší proud politického islámu, islamizmu, s celospolečenskými cíli ustavení totalitního islámského řádu. V krajních polohách islamizmus sahá k násilí a projevuje se jako extrémismus či terorismus. Z hlediska islámu jde o heretické vybočení, o novodobé, násilně orientované sektářství.“  Hlavní témata - fundamentalizmus: návrat k „autentické“ tradici, k „základům“ nebo „autentické tradici“ - literarizmus: doslovný výklad Koránu - reinterpretace pojmů a tradice - puritanizmus: černo-bílé vnímaní etických, společenských, politických a náboženských norem - radikalizmus, sklony k totalitarizmu a násilí - „společenská spravedlivost“ a „islámsky řád“ (an-nizám al-islámí) v podobě státního zřízení  Genealogie - kolonializmus a postkoloniální kritika - společenská krize - ztráta legitimity „sekulárních“ režimů  Historické události - sovětská invaze Afganistanu - islámská revoluce v Iránu - zlysání nacionalizmu a levicových ideologií a následní „reislamizace“ islám ší‘itský radikalismus wahhábismus islamismus salafismus „džihádismus“ qutbismus  džihád („úsilí“) Povinnost muslima pečovat o individuální duchovní zdokonalování a posilování vlivu muslimské obce věřících. Rozlišuje se dž. velký (dž. duší neboli spirituální) a dž. malý (dž. tělesný neboli „svatá válka“). Dž. je druhem zápasu nebo boje, který je zacílený k šíření nebo obraně islámu.V moderní islámské terminologii se výraz dž. objevuje ve spojení s osvobozeneckými válkami na územích a ve státech, kde žijí muslimové. Jako „svatou válku“, která zavazuje muslimy k účasti, může však dž. vyhlašovat pouze náb. autorita.Výzvy k dž. jako „svaté válce“ z úst polit. světských vůdců nelze chápat jinak než jako demagogii. „Džihádistické“ jsou militantní hnutí „přímé akce“ jako např. al-Qácida, Dáciš, Hizballáh apod. Hlavní směry a hnutí  Asociace muslimských bratří (Džamácat al-ichwán al-muslimín) Egypt: založení v r. 1928  Hasan al-Banná (1906-1949)  Sajjid Qutb (1906-1966) další vývoj, druhá a třetí generace muslimských bratří (Hasan Hubajdí, cUmarTilimsání a další), „Zvláštní aparát“ během II. Světové války a následní vznik Skupin „přímé akce“  at-Takfír wa ’l-hidžra (Obvinění z nevíry a odchod) veden Ahmad Šukrí Mustafá  Džamácát islámíjja cUmar cAbd ar-Rachmám  Seskupení al-Džihád cAbd as-Salám Faradž  Sýrie (Sacíd Hawwá’, cAbd al-Fattáh Abú Ghubba) vztahy s režimem masakr v Hamá a Hims v 80. letech a současná syrská občanská válka  Jordánsko Front islámské akce (cAbd ar-Rachmán al-Chalífa, cAbd al-Latíf al-cArabíját, Isháq Farhán)  Palestina Hizb at-tahrír al-islámí (Strana islámského osvobození)Taqí ad-Dín an-Nabhání Hamás - Harakat al-muqáwwama al-islámíja (Hnutí islámského odboje)Ahmad Jásín, cAbd al-cAzíz ar-Rantisí, Chálid Maš’ál, Mahmúd az-Zahhár Džihád al-islámí fí Filastín (Islámsky džihád v Palestině) Fathí aš-Šiqáqí  Pakistán: AbúAlá al-Mawdúdí (1903-1979)  Turecko: Said Nursi, Fetullah Gülen a jiní Radikální šícitské směry a hnutí  Irán: „Islámská revoluce“ 1979 ájatolláh Rúholláh Chomejní a welájet-e faqíh vláda „duchovenství“, doslova: vláda „duchovního“, ájatolláh MahmúdTáleghání jako kritik a cAlí Šarícatí jako „teoretik revoluce“  Irak: Strana Dacwa a Muhammad Báqir as-Sadr a jiné šícitské hnutí v Iráku, umírněné a radikální: veliký ájatolláh cAlí as-Sistání a Muqtadá as-Sadr  Libanon: hnutí Amal zakl. Músá as-Sadr a současný vůdce Nabíh Berrí a radikální hnutí Hizballáh a gen. tajemník Hasan an-Nasralláh „Džihádizmus“ a globální islamistické hnutí  Afganistan a sovětské invaze „afgánští Arabové“ aTálibán cAbdAlláh cAzzám al-Qácida - „Základna“, zal. v r. 1988 vAfganistanu Usáma ibn Ládin (1957-2011) Ajman az-Zawáhirí (1951- ) Abú Muscab az-Zarqáwí a al-Qácida v Iráku Dáciš – ad-Dawla al-islámíja fí ’l-cIráq wa ’š-Šám Islámský stát v Iráku a Levantě