Informační společnost: nová ekonomie, informační průmysl Označení dnešní společnosti •postindustriální společnost •globální společnost •postmoderní společnost •riziková společnost •informační společnost •znalostní společnost •učící se společnost •společnost pod dohledem •konzumní společnost Revoluce v kontrole •James Ralph BENIGER – „The Control Revolution: Technological and Economic Origins of the Information Society“ (1986) •profesor komunikace a sociologie •původ informační společnosti v ekonomické a • obchodí krizi 19. století •využití parní energie ve Spojených státech přineslo dramatický nárůst rychlosti, množství a komplexity industriálních procesů, které proto byly obtížně kontrolovatelné •povstává spousta problémů: katastrofální srážky vlaků, souběžné nesprávné umístění nákladních vagónů, ztráty nákladu, neschopnost udržovat velké množství zásob v obratu… •industriální revoluce využívající čím dál větší množství energie k řízení materiálních procesů, nevyhnutelně potřebuje také odpovídající růst ve využívání informace – revoluci v kontrole • Revoluce v kontrole •Revoluce v kontrole – nejvýraznější ve Spojených státech koncem 19-tého století, projevuje se jako náhlá diskontinuita v technologickém pokroku • - během období jednoho života (jednoho století) dochází k vývoji prakticky všech základních komunikačních technologií: •fotografie a telegraf (30tá léta 18. st.) •rotační tisk (40tá léta) •psací stroj (60tá léta) •transatlantický kabel (1866), telefon (1876), film (1894), bezdrátová telegrafie (1895), nahrávání na magnetickou pásku (1899), rádio (1906), televize (1923) Revoluce v kontrole •Beniger ukazuje, že současný vývoj mikroprocesorů, počítačů a telekomunikací je pouze plynulým pokračováním revoluce kontroly •s vývojem masových a telekomunikačních technologií dochází k obnovení ekonomické a politické kontroly, která byla ztracena během průmyslové revoluce •po průmyslové revoluci vláda a trhy závisely na osobních vztazích a interakci „mezi čtyřma očima“ •po revoluci v kontrole se kontrola znovuustavila pomocí byrokratických organizací, nové transportní a telekomunikační infrastruktury a systému široké komunikace prostřednictvím masových médií Krize kontroly •teze: schopnost společnosti udržovat kontrolu na všech stupních od meziosobních po mezinárodní vztahy je přímo úměrná rozvoji jejích informačních technologií •technologické inovace jsou hlavním podnětem sociální změny během revoluce kontroly •rychlá inovace informačních a komunikačních technologií zažehává skutečnou revoluci ve společenské kontrole •inovace ve zpracování hmoty a energie vytvářejí potřebu dalších inovací v informaci-zpracovávajících a komunikačních technologiích • • komerční komunikační • technologie •komerční banka (1780-) •federální bankovní systém (1791) •státní regulace pojištění (1799) •federální zákon o bankrotu (1800) •pojištění akciových společností proti ohni (1810) •obchodní noviny (1810-) •státní námořní pojištění (1818) •pojištění bankovních vkladů (1829) •společnosti zhodnocující obchodní úvěr (1841) • informační technologie •federální poštovní služba (1791) •placené dálnice (1795) •cesty pobřežními parníky (1809) •dodávka pošty parníkem (1813) •pravidelná balíková služba do Anglie (konec 1810-) •parní železnice a rychlé nákladní plachetnice přes Atlantik (začátek 1830-) •místní poštovní donášková služba (1836) •expresní donášky užívající železnice a parníky (1839) •první meziregionální železniční trať (1840) •komerční telegraf (1847) Informační společnost •spor: je informační společnost novým typem společnosti nebo se kvalitativně od předchozího typu neliší? •když je dnešní společnost informační, znamená to, že fungování předchozích společností nebylo podmíněno výměnnou informací? •první použil termín japonský esejista Tadao Umesao v eseji „Joho Sangyo Ron“ (O informačním průmyslu) v roce 1963 •popisuje v ní různé fáze sociálního vývoje společnosti •poslední fáze vývoje – Joho-Shakai (informační společnost) •důvody vzniku označení: • - spekulace - důsledek dvojznačnosti překladu „The Production and Distribution of Knowledge in the United States“ od Fritze Machlupa do a z japonštiny? • - důsledek nadšení z růstu zaznamenaných zkušeností, prožitků? Informační společnost •impozantní nárůst množství dokumentů → informační exploze •umožněná nevídaným rozvojem technologií pro zpracování dat •nárůst možnosti publikovat informace, vzrůstá počet distributorů i uživatelů informací •informace vznikají rychleji a ve větších objemech, než je člověk schopen nalézt, studovat a porozumět jim •příkrý rozpor mezi rostoucím množstvím informací a vývojem lidského mozku, který se za poslední tisíciletí výrazně nemění •lze rozlišit tři fáze exploze v širokém pojetí: • - vznik písma • - vznik knihtisku • - vznik počítače • information explozion Přístupy k informační společnosti •Frank Webster - teorie informační společnosti založeny na: •technologickém kritériu – společnost kvalitativně změnily nové informační technologie •ekonomickém kritériu - společnost je založena na nové informační ekonomice měřitelné efektivitou informačních technologií •kritériu zaměstnanosti - společnost je charakterizována podílem lidí pracujících ve službách a množstvím nově vznikajících informačních povolání •prostorovém kritériu - smrštěním časoprostorových vazeb v kyberprostoru se mění vztahy, procesy i vnímání společnosti •kritériu kulturním - hypertrofie znaků a symbolů vytvářejících hyperrealitu mění kulturu celé společnosti Informační společnost •nezbytná prosazení, ale i rovnováha mezi dvěma požadavky: svobodný přístup k informacím a ochrana osobních a sociálních zájmů •symboly doby: aktuální a pohotově dostupné informace, implicitní i explicitní znalosti, kreativita, konkurence, multidisciplinarita, kolaborace, flexibilita, minimalizace chyb (European Curriculum Reflections on LIS) •vzrůst role informací v ekonomice - významný nárůst terciárního sektoru, zvlášť informačních služeb •ALE: informace jsou specifický zdroj či produkt ® nespotřebovává se užíváním, nedá se vyčerpat, není v tradičním ekonomickém smyslu vzácnost Informační společnost •6 charakteristik inf.spol. dle Schemetové a Curtise: Øinformace je zbožím – je obchodovatelnou komoditou, objevují se pro ni nové trhy – např. online média Øinformační průmysl – produkce, distribuce a spotřeba informace jsou industrializovány, stávají se klíčovými v globální konkurenci Øinformační práce – převažující způsob práce, nejvíce zaměstnaneckých míst v sektoru informačních služeb Øvnitřní propojenost – rozrůzňování sociální komplexity a dělení: na primární sociální sítě lidí (důvěrní přátelé, přímé kontakty) navazuje sekundární síť odlišně strukturující vztahy pomocí komunikačních technologií Informační společnost Økomplexní mediální prostředí – nová média jsou používána za účelem paralelního užití starých médií (internet + počítač mohou zahrnovat televizi, rádio, video, noviny aj.) Øinterakce technologického a sociálního pokroku – sociální realita je neoddělitelná od technologického vývoje (pacienti jsou lépe informováni apod.) •pro vývoj společnosti je rozhodující nikoli růst potencionálních informací, ale růst skutečných znalostí. Dostupnost a vyhledatelnost potencionálních informací je pouze základním předpokladem • ® závažnější je proto pojem znalostní společnost Informační infrastruktura •informační společnost je společnost, jejíž podstata je realizována v procesech tvorby, zpracování, distribuce a používání informací pomocí informačních a komunikačních technologií •základ informační společnosti – informační infrastruktura – „souhrn materiálně-technických zařízení a informačních institucí ve společnosti“, zabezpečujících informační a komunikačních procesy v samotné společnosti, v průmyslu, ve vědě a technice, ve státní správě apod. (Exelová) •Vyžaduje: •investice, intelektuální vklady, vhodné sociální a politické podmínky, systém organizování a prezentování informací • Informační infrastruktura •globální informační infrastruktura - struktura vestavěná v ostatních strukturách, sociálním uspořádání a technologiích umožňující vykonávat informační činnosti. Zahrnuje informační přístroje, počítače a komunikační sítě umožňujících tvorbu textů a obrazu, komunikaci a vyhledávání informačních vzorů a sdílení informace (Borgman). •informační superdálnice - vysokorychlostní síť spojující superpočítače, terminály a digitální knihovny umožňující spolupráci na dálku (Al Gore) a neomezený tok digitálních dat •databáze, databázové centra – placené a licencované služby, primárně pro výzkumný komerční sektor •vznik databází ISI, Dialog, Springer, Jstore, Thomson & Reuter •automatizace – 60. léta, agendové zpracování rutinních činností (sčítání lidu), neřešena ochrana dat, základ pro rozvoj IS • Informační průmysl •informační průmysl – „národohospodářská oblast zahrnující činnosti a instituce, které se zabývající shromažďováním, zpracováním a komunikací informací, provozem informačních systémů a poskytováním informačních služeb“ (TDKIV – heslo Informační průmysl) •oblasti činností a služeb: •tvorba a prodej informace – informace jako boží, služba, všechny typy médií •zpracování informací – průzkumy trhu, zpracování dat, programování, poradenství, právní služby, bankovnictví, pojišťovnictví •rozšiřování informací – hardwarové prostředky šíření: telefony, vysílače, adresné služby – např. rešerše •výroba zařízení pro zpracování informace – tvorba prvků informační infrastruktury •vysoce specializované služby vázané na výzkum - hi-tech průmysl – potravinářství, farmaceutika, medicína apod. •tvorba infrastruktury pro tvorbu informací a kvalifikovaného rozhodování – tvorba zázemí pro předcházející oblasti Informační průmysl •e-commerce – prodej služeb a produktů přes elektronickou síť, důsledek služby WWW, umožnil komercionalizaci Internetu. Dnes m-commerce pomocí mobilních zařízení •e-government •znalostní ekonomika – ekonomika orientovaná ne na produkt, ale na znalosti zajišťující přidanou hodnotu produktu. Využití vědeckých poznatků pro růst konkurenceschopnosti. •nová ekonomika – strukturální změny v hospodářství – přežívají firmy nabízející služby s vysokou přidanou hodnotou, firmy dostatečně flexibilní, provádějící rychlé a účinné změny díky využití ICT •význam vzdělávání – konkurence schopnost, inovace, celoživotní vzdělávání •hlavní tvůrci znalostí: R&D firem, výzkumné laboratoře, univerzity • Informační společnost •některé problémy: • - potřebné informace nelze nalézt – existuje přímý vztah mezi rostoucím objemem prohledávaného prostoru a obtížností nalézt to správné • - přemíru informací nelze využít – nad síly jednoho člověka, otázka jak zužitkovat informační bohatství • - problém rozpoznání a třídění informací, jejich verifikace – vzrůst užitečných, ale i zbytečných informací (informační smog, dezinformace, exformace, faktoidy) •kritika: -ekonomické přístupy zamlžují distinkci mezi kvalitou a kvantitou -rozpor mezi důrazem na svobodný přístup k informacím a vznikem nových tříd informačně bohatých, servisního „intelektuariátu“ a informačně chudých, limitovaných intelektuálními dispozicemi, vzděláním či sociálním a kulturním kapitálem • • • Postindustriální společnost •Daniel Bell - The coming of post-industrial society (1973) •Alvin & Heidi Tofflerovi (Šok z budoucnosti, Třetí vlna) •v historii lidstva tři velké transformace společnosti: •1. vlna: zemědělská revoluce – trvání 1000 let •2. vlna: průmyslová revoluce – trvání 300 let •3. vlna: globální revoluce – trvání několik dekád? •Zemědělská revoluce – charakteristika: •před touto revolucí malé, často migrující skupiny → sběračství, rybaření, lov či pastevectví •8000 let před Kristem – zemědělská revoluce → usazení skupin, obdělávání půdy •rodiny velké, pohromadě několik generací Postindustriální společnost •Průmyslová revoluce – charakteristika: •vznik 17. stol. •1. vlna nezaniká, šíří se jinou rychlostí než 2. vlna •industrialismus – budování hutí, automobilek, textilek, železnic, potravinářských závodů → vznikají industriální společnosti •hlavní je práce svalů •nástup newtonské vědy, páry – parní stroj, mechanizace – 1. továrny •idea pokroku, sekularismu, učení o individuálních právech a nadřazenosti vůle lidu – vede k modernismu Postindustriální společnost •období masové výroby, masových médií, masové výuky, masového marketingu •očekává se mocnější technika, větší města, rychlejší doprava •malá nukleární rodina •Globální revoluce – charakteristika: •nástup kolem 1955 – bílé límečky a zaměstnanci služeb převyšují počet modrých límečků (dělnici) •1. vlna doznívá, 2. vlna se stále šíří. Střet vln → snaha uchovat starý řád x konstrukce radikálně odlišného řádu •→ působí chaos a sociální napětí – rozpad starých polarit, velké množství různých směrů (např. psychologie) – nepřehledné → šíří se kulty a iracionalita → výborné pro obchod Postindustriální společnost •postindustrialismus – rozmach počítačů, antikoncepčních tabletek, civilní lety tryskovými letadly, hi-tech inovace, význam rychlé technické změny, hrozba válek nového typu •produkce mozku, informace místo materiálních surovin •demasifikace výroby – specializované výrobky na míru zákazníkovi, automatizovaný marketing •porozumění všemu – ekonomice, politice, obchodu, vzdělání, psychologii, plánování měst vyžaduje profesionální výcvik • Postindustriální společnost •společenské problémy řeší oficiálně najatí odborníci, schopni hodnověrně hájit kauzu před veřejností→ posluhování mocným, zrušena schopnost nezávislé kritiky •technické problémy způsobené techniky mohou řešit zase jenom technici, připravující zase další problémy - sebeudržování •technokratická společnost nutně nedemokratická (T. Roszak) •rozpad tradiční rodiny – vzrůstá počet rodin s jedním rodičem, 2. manželství, bezdětných rodin, osamělých lidí •jaké sebedeformace od nás vyžaduje umělé prostředí? Učící se společnost •také poznávací společnost, znalostní společnost, společnost poznání – zatím jen vize •naše společnost ne společnost znalostní, pouze společnost, jejíž ekonomika založena na znalostech •P. F. Drucker – „Postkapitalistická společnost“: společnost kde rozhodujícím faktorem produkce není kapitál ani půda, ale znalosti. Třídy kapitalistů a proletářů nahrazeny kvalifikovanými odborníky využívajícími specializované znalosti (knowledge workers) a obslužnými pracovníky (service workers) knowledge-society Učící se společnost •hlavním nástrojem tvorby bohatství aplikace znalostí v pracovním procesu → inovace, další zvýšení produktivního využití znalostí •tři revoluce ve využití znalostí: 1.fáze: 1780 – průmyslová revoluce: vědění aplikováno na nástroje, zpracovatelské a výrobní procesy a na výrobky 2.fáze: 1880 – revoluce produktivity: poznání aplikováno na práci,ve výrobním procesu; pracovní postupy studovány, analyzovány a organizovány prostřednictvím aplikace znalostí 3.fáze: 1955 – manažerská revoluce: vědění aplikováno na sebe samo, stává se výrobním faktorem; management poskytuje znalosti o tom, jak využít dnešního poznání, aby přinášelo výsledky a jaké nové znalosti jsou potřebné Učící se společnost •tři druhy nových znalostí: -zdokonalování postupu, výrobku nebo služby -exploatace znalostí – využívání existujícich znalostí k vyvíjení nových postupů, výrobků nebo služeb -inovace •zvyšování produktivity odborných a obslužných prací je podmíněno procesem neustálého sebevzdělávání a sebezdokonalování •výzva pro demokratizaci a vzdělávání •v učící se společnosti nejde o množství informací, které jsou k dispozici, ale o to, do jaké míry jsme schopni si tyto informace osvojit •vlastní myšlení je důležitější než přístup k informacím Učící se společnost •úloha vzdělání: poskytnout kulturní základ, který umožní poznat probíhající změny – naučit se vybírat informace, rozumět jim a umět je zařadit do historického kontextu •tvorba znalostí – největší investice rozvinutých zemí (formální vzdělávání, vzdělávání zaměstnanců, výzkum a vývoj ≈ 20% HDP), přínos – vzrůst konkurenceschopnosti •vzdělání musí přestat být monopolizováno školami – musí prostupovat celou společností prostřednictvím organizací, podniků, vládních agentur a nevýdělečných organizací: učící se a vyučující instituce •moudrost člověka by měla udržet techniku a technologie na uzdě LITERATURA •BELL, Daniel. Kulturní rozpory kapitalismu. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 335 s. ISBN 80-85850-84-2. •BENIGER, James R. The Control Revolution: Technological and Economic Origins of the Information Society. Cambridge : Harvard University Press, 1986. 493 s. ISBN 0-674-16986-7. •BORGMAN, Christine. From Gutenberg to the Global Information Infrastructure: Access to Information in the Networeked World. Cambridge : MIT, 2000. 324 s. ISBN 0-262-02473-X. •DRUCKER, Peter F. Postkapitalistická společnost. 1. vyd. Praha : Management Press, 1993. 197 s. ISBN 80-85603-31-4. •MACHLUP, Fritz. The Production and Distribution of Knowledge in the United States. 1st ed. Princeton : Princeton University Press, 1972. 416 s. ISBN 0-691-00356-4. •EXELOVÁ, Brigita. Informační zabezpečení vědy a techniky: Informační infrastruktura. Knihovna plus [online]. 2005, č. 1 [cit. 2012-03-14]. Dostupný z: http://knihovna.nkp.cz/knihovnaplus51/exelova.htm. ISSN 1801-5948. •GATES, Bill. Informační dálnice. 1. vyd. Praha: Management Press, 1997. ISBN 80-85943-28-X. •GORE, Al – Země na misce vah: Ekologie a lidský duch. 1. vyd. Praha: Argo, 1994. 372 s. ISBN 80-85794-21-7. • LITERATURA •VRANES, Aleksandra – ACHLEITNER, Herbert – DIMCHEV, Alexander – LASICH-LAZICH, Jadranka – MARKOVICH, Ljiljana. The Information Society: Barriers to the Free Access to Information. In KAJBERG, Leif – LØRRING, Leif (Eds.). European Curriculum Reflections on Library and Information Science Education. Copenhagen: The Royal School of Library and Information Science, 2005, s. 101 - 120. ISBN 87-7415-292-0. •KELLER, Jan – TVRDÝ, Lubor. Vzdělanostní společnost?: Chrám, výtah a pojišťovna. 1. vyd. Praha: Slon, 2008. 183 s. ISBN 978-80-86429-78-6. •KELEMEN at al. Pozvanie do znalostnej spoločnosti. 1. vyd. Bratislava: Iura Edition, 2007. 265 s. ISBN 978-80-8078-149-1. •MALAGUERRA, Carlo - NIKLOWITZ, Matthias – HUBER, Maja. Monitoring the Information Society. IAOS Satellite Meeting on Statistics for the Information Society. [online] 2001, Tokyo, Japan [cit. 2009-08-15]. Dostupný z: http://docs.google.com/gview?a=v&q=cache%3An1wkAkHvPycJ%3Awww.stat.go.jp%2Fenglish%2Finfo%2Fmeeting s%2Fiaos%2Fpdf%2Fmaraguerra.pdf+Schement+and+Curtis+and+%22information+society%22&hl=cs&gl=cz&pli=1 LITERATURA •MATULA, Jan. Vztah pojmů znalostní ekonomika a znalostní společnost k pojmům informační ekonomika a informační společnost. Portál CI - Competitive Intelligence aneb Konkurenční zpravodajství [online]. ©2011 [cit. 2012-03-14]. Dostupný z: http://www.portalci.cz/ci-v-praxi/odborne-clanky/autorske-clanky/matula-j-vztah-pojmu-znalostni-eko nomika-a-znalostni-spolecnost-k-pojmum-informacni-ekonomika-a-informacni-spolecnost. •PETRUSEK, Miloslav. Společnosti pozdní doby. 1.vyd. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2006. 459 s. ISBN 80-86429-63-6. •ROZSAK, Theodore. Kde končí pustina: Politika a transcendence v postindustriální společnosti. 1. vyd. Praha: Prostor, 2005. 441 s. ISBN 80-7260-146-6. •VLASÁK, Rudolf. Informační dálnice a knihovny. Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 1995. 82 s. ISBN 80-85851-03-2. • •