Chování •Chování – humanitně: měřitelná aktivita organismu, projevující se jako reakce na podněty (vnitřní, vnější). Zkoumá fyziologie, psychologie. •Nelze se nechovat – chování je fenomén •v psychologii zkoumáno v rámci behaviorismu, empirické studium vztahů mezi stimuly a reakcemi Informační chování - IB •Zpracování a využívání informací: projev života organizmů •Informační chování člověka – úroveň: -individuální -skupinová (organizace, komunity) – •Kontexty: – informační zdroje (typy) – elektronické informační prostředí –média –různé místa, prostory –pracovní skupiny – Informační chování - IB •Chování člověka, systému či organismu ve vztahu k informačním zdrojům a informacím (Steinerová, 2005) •Široký význam: interakce lidí s informačními systémy a zdroji v sociálních situacích •Užší význam: informační chování člověka při hledání informací (interakce člověk zdroj/systém) -sociálně podmíněné -situačně podmíněné -kulturně podmíněné Informační chování •Víceúrovňová integrovaná lidská aktivita vyplývající z adaptace člověka na informační prostředí •Obsahuje senzomotorické, neurofyziologické, kognitivní, afektivní a sociální složky •Integrující prvek: konstruktivní hledání významu informací •Včlenění do komunikačních aktů, řešení problémů, životních situací, institucí •Výzkum: -uživatelů -užívání informací -informačních potřeb • Trojvrstevný model IB •Ložiskový model (Wilson, 1999) Informační chování Chování při hledání inf. Chování při vyhledávání inf. •informační chování (information behavior): využívání jakýchkoliv informací, komunikování a řešení běžných problémů -Záměrné, vědomé (komunikace s okolím se záměrem získat informace; aktivní vyhýbání se informacím) -Nezáměrné, pasivní (sledování TV či poslouchání rádia bez konkrétního záměru získání informace) •hledání informací (information seeking): cílevědomé a aktívní vyhledávání informací •vyhledávání informací (information search): interakce uživatele a systému/služby Informační potřeba •Vznik informační potřeby: 1.Nicholas Belkin - anomální stav poznání (Anomalous States of Knowledge – ASK): uživatel si uvědomuje anomálii ve úrovni poznání. Motivuje ho k nalezení potřebné informace, následuje zhodnocení, zda anomálie stále existuje. 2.Brenda Dervin - diskontinuita, mezera v poznatcích: člověk naráží na kognitivní mezeru v poznatcích (cognitive gap), a začíná vnímat informační potřebu • Dervinová klade důraz na kognitivní dimenzi informačního chování: 1. 1. figure4 Informační potřeba •metafora vytváření smyslu (sense-making): mezera musí být překonána zajištěním nové informace. Cílem není zisk informace, ale pochopení smyslu situace – dynamický proces formulování problému a postupného učení. tvorba osobního úhlu pohledu • dervin •pojmová nekonzistentnost – kognitivní struktury nedostatečné k dosažení cíle, splnění úkolu •situace nedostatku poznatků pramenící z potřeb osobnosti (kognitivní aj.) nebo skupiny •inf. potřeba není primární potřebou, pramení z potřeb jiného druhu •druh sociogenních a psychogenních potřeb Stupně informačních potřeb •Robert S. Taylor: •„Fyzická“ (visceral) – vágní druh nespokojenosti, která je nevyjádřená • •Vědomá (conscious) – formulace potřeby je vyjádřena jako nejednoznačná a neuspořádaná specifikace • •Formalizovaná (formalized) – konstrukce formalizované potřeby, vyjádřená jako “kvalifikovaný and racionální” specifikace potřeby • •Kompromisní (compromised) – kompromisní potřeba, která je vyjádřena dotazem v pojmech odpovídajících organizaci informačního systému (tj. knihovní sbírky nebo databáze). • Způsoby hledání informace •Získávání informace (acquairing) – málo používané. Jak se lidé snaží dostat k informaci, shánění informací •ALE: nezahrnuje hledání informace bez snahy ji získat (surfing) či získání informace bez hledání (encountering) – různé motivy, interakce a výsledky •hledání informace (seeking) – cílené hledání za účelem podpory rozhodování, snaha objevit a získat přístup k informaci •průzkum informace (searching) – interakce mezi uživatelem a počítačovým informačním systémem • • Způsoby hledání informace •prohlížení informace (surfing) – prohlížení zdroje informace, zjišťování, co obsahuje, bez zaměření na konkrétní rozhodnutí. •př. prohlížení výloh obchodů, prohlížení ranních novin, přepínání TV kanálů. •motiv – zjistit co je ve zdroji, všeobecné informování bez očekávání, že nalezené informace pomohou při konkrétním rozhodnutí. •důsledky pro design informačních systémů – systém podporující široké zobrazení toho, co je dostupné •studováno zatím jen výzkumníky trhů a reklamními obchodníky – nedostupné, zaměřené na zisk a tedy vlastnicky chráněné Způsoby hledání informace •vybírání informací (browsing) – cílené prohlížení za účelem podpory rozhodování, strategie vyhledávání informací. •v empirických výzkumech složité odlišit od prohlížení informací – důvody pro vybírání informací schovány v mysli osoby. •př. prohlížení výloh obchodů kvůli nalezení nového druhu riflí, čtení ranních novin kvůli zjištění stavu ekonomiky •důsledky pro design informačních systémů – systém pomáhající nalézt správný směr prohlížení • Způsoby hledání informace •hledání orientačních informací (seeking of orienting) - tvorba pasivního monitorovacího systému zaměřeného na každodenní události – jak se věci dnes mají? •orientační informace – informace týkající se současných událostí •praktická informace – slouží k řešení konkrétních úkolů Způsoby hledání informace •setkání s informací (encountering) – naražení do informace, když ji nehledáme, která může řešit konkrétní problém •př. nalezení telefonního čísla, které budeme zítra potřebovat, nalezení obchodu se zdravou výživou, když jdeme do divadla, objevení informace, když si čteme pro zábavu •alternativní názvy: šťastná náhoda (serendipity), náhodné sbírání informací (casual information-gathering), pasivní informační vyhledávání (passive information-seeking) •problém zkoumání – setkání se objevuje nečekaně Způsoby hledání informace •hodnocení informace (evaluating) – posuzování, zda je či není dokument relevantní problému, který tazatel chce řešit •výběr informace, která je důležitá z velkého množství vyhledaných informací (knihovní katalogy, bibliografické databáze, web) – specifické požadavky na informaci nejsou vyjádřeny dotazem •teorie relevance – hlavní koncept informačního vyhledávání (IR) • Způsoby hledání informace •používání informace (using) – interakce s informací za účelem rozhodnutí, řešení problému •zdůvodnění existence knihoven a informačních systémů •sdílení informace (sharing) – získávání informací od dalších lidí •interakce mezi lidmi – lidé jsou bohatým zdrojem informace, často první zdroj, na který se lidé obracejí •poskytnutí informací (giving) – akt rozšiřívání zpráv, pomoc dalším lidem •další motivy – získat výměnou jinou informaci, prosazení myšlenky či způsobu myšlení, uchování určité (etnické) kultury •strážení informace (gatekeeping) – selekce, zprostředkování, kontrola informací Způsoby hledání informace •filtrování informace (filtering) – •blízké vyhledávání (vytahování informace, praktická informace), filtrování – odsunutí, důležité pro orientační informace •ARI – v knihovnictví služba adresného rozšiřování informací •dnes zatím zkoumá především počítačová věda –algoritmizace filtrování •vyhýbání se informací (avoiding) – odmítání informací, které jsou dostupné •aspekty – sociální, kognitivní, organizační •strategie překonávání informačního přetížení •organizační politika se může záměrně vyhýbat některým informacím Způsoby hledání informace •organizace informací (organizing) – tvorba kategorií, které dávají smysl našim zkušenostem, řízení osobních informací •lidé organizují informace, i když si toho mnohdy nejsou vědomi •PIM – personal information management – organizace osobních dokumentů a informací •klasifikace a taxonomie •reprezentace informací (representing) – za účelem komunikace musíme vždy informaci reprezentovat v určité formě •vizualizace informací, tvorba surogátů – př. abstrakty, indexy, klasifikační schémata Informační chování v elektronickém prostředí • Marcia Bates – metafora sbírání lesních plodů (berrypicking) – informační chování při uspokojování informační potřeby • podobné skládání mozaiky – uživatel získává potřebné informace po kouscích • jednání nelineární – ovlivněné vývojem poznání, měnící informační potřebu • rychlé přechody mezi zdroji a informacemi, jejich spojování Bates, 1989 Metody pro zjišťování informačních potřeb •Rozhovor (individuální, skupinový, ...) •Dotazník •Pozorování •Deník •Analýza transakčních logů •Analýza webových logů •Citační analýza •Knihovní statistiky Interdisciplinarita IB •Sociologie •Psychologie •Sociální psychologie •Filozofie •Kognitivní vědy •Informatika •Sémiotika •Amanda Spink - Information Behavior: An Evolutionary Instinct: http://vimeo.com/20345433?ab • Všeobecný model informačního chování •Wilsonův model informačního chování • • • • • • • Literatura •BATES, Marcia J. The Design of Browsing and Berrypicking Techniques for the Online Search Interface. Online Review. 1989, Vol. 13, No. 5, s. 407-424. •WILSON, Tom D. Models in information behavior research. Journal of Documentation. 1999, Vol. 55, No. 3, s. 249–270. • STEINEROVÁ, Jela. Informačné správanie: Pohľady informačnej vedy. 1. vyd. Bratislava : Centrum VTI SR, 2005. 189 s. ISBN 80-85165-90-2. •