Účast na konferencích Roman Novotný Cíle předmětu ´Rozvinutí vaší specializace ´Aktuální informace ´Kontakt s experty v dané oblasti ´Budování vlastní pozice mezi experty ´NAUČIT SE PSÁT!!! Nebo si to psaní alespoň procvičit. Podmínky ukončení ´Rozepsáno ve sdíleném dokumentu ´ 1.Účast na setkání/individuální konzultace + malý úkol 2.Pasivní účast na konferenci (2 kr. pro Bc): ´Výběr z oborových platforem, ale raději konzultujte ´Vybrané a potvrzené do sdíleného dokumentu – co více lidí na jedné konferenci? ´Schválené navštivte celé: 1 vícedenní nebo 2 jednodenní (min. 4 hod. program) ´Dělejte si poznámky + fotky Typy akcí ´Konference ´Sympozium ´Seminář ´Workshop Nad čím přemýšlíte? ´Co hledáte ´Kde hledáte ´Jak hledáte ´ ´Tipy co a kde sledovat? - Tady, tady, nebo tady? Nebo někde jinde, kdekoliv. Podmínky ukončení 2.Zpráva z konference ´Rozsah 15 000 znaků (nebo 7500 + 7500), DOC(X)/RTF ´Popis celého obsahu, ale něco podrobněji (zajímavé) ´Fotodokumentace (grafické doplnění) ´Vyučující v mailu do 7 dnů od konference ´Finální verzi (po připomínkách) NUTNÉ nabídnout k publikování ´ ´ ´ Psaní zprávy z konference ´Neodkládejte, pište zážitky, dokud máte v hlavě ´Vytvořte zajímavý název (nejen „zpráva z …“) ´Publicistický styl => čtivost, vlastní názor, vč. reakcí publika ´Pozor na stylistiku! (opakování ukazovacích zájmen, opakování různých variací slova „které“, „to, co“. ´Nepoužívejte akademické tituly, trpný rod, neznámé zkratky bez prvního uvedení ´E-článek: možné odkazy, zvýraznění, grafické prvky (fotky) ´Stále úkol pro předmět na VŠ – citované označit, snaha prezentovat novinky, zajímavosti v odborném tématu ´Nezapomeňte na korekturu a formátování ´Berte to jako vyzkoušení si psaní. Když neumíte psát, nenapíšete bakalářku ani nic jiného. Networking ´Klíčový důvod, proč být na konferenci ´Na mezinárodní se nebavte národním jazykem ´Oslovujte zajímavé lidi a dejte možnost být osloven po příspěvku ´Tipy na oslovení: dotaz na přednášku v přestávce, žádost o publikovaný výstup pro kolegy… (buďte kreativní) ´Po skončení udržte kontakt (sociální sítě, e-mail) Podmínky ukončení – navíc pro Mgr 3.Aktivní vystoupení na konferenci (Mgr. nebo 3 kr. pro Bc) ´Může, ale nemusí být ta, ze které píšete zprávu ´Vystupovat může libovolný počet studentů na stejné akci, ale každý svůj příspěvek ´Nutné oborové odborné téma Výběr konference k prezentaci ´Různě dlouhé CFP, některé jen oslovení přednášející, vždy nutné počítat min. pár týdnů (program zveřejněn také týdny před akcí) ´Klíčové téma: aktualita, novost, výsledky (přínos) ´Stěžejní pro výběr dobře napsaný abstrakt ´Struktura obecně: hlavně vysvětlit, co je obsahem, ne kontext (cíl příspěvku, konkrétní, potřebnost, přínos…) ´Struktura u vědeckého: úvod, hypotéza, metody, výsledky, závěry Anotace/abstrakt ´Anotace ´Informace o tématu ´Volnější ´Obecné představení obsahu, jaké závěry lze v práci najít (ne výsledky) ´Názor, informace o autorovi… ´Max. 250 slov ´Abstrakt ´Informace o výsledcích ´Více odborná ´Objektivní, konkrétní vymezení obsahu: cíle, metodologie (jak), klíčové výsledky a závěry ´Pouze informace obsažené v dokumentu ´Max. 250 slov Anotace/abstrakt - příklady ´Sběr a využití statistických dat v českých knihovnách ´Martin Krčál (ProInflow, Vol 7, No 2, 2015) ´Statistické výkazy jsou důležitým zdrojem informací z různých oblastí lidské činnosti. Své využití nacházejí i v prostředí knihoven. Článek se věnuje možnosti využití statistických výkazů při rozvoji a řízení knihoven. V úvodu je podrobně popsán proces sběru statistických dat v České republice v základních a speciálních knihovnách. Zmíněny jsou také mezinárodní aktivity v oblasti knihovních statistik. Autor se dále zamýšlí nad problémy sběru a interpretace dat. Nechybí ani využití údajů z knihovních výkazů pro různé cílové skupiny jako jsou zaměstnanci, uživatelé, zřizovatel nebo média. V závěru jsou uvedeny příklady uplatnění statistik v praxi. ´Evaluation of medical information quality ´Jan Hrabal, Tomáš Pruša (ProInflow, Vol 7, No 1, 2015) ´The internet has become a significant source of health-related information in the last ten years. Quality of health-related information is often diverse and uncertain and on the internet environment it should be evaluated by a specific method. This could be viewed as an important part of health literacy skills of the 21st century. For this purpose the indicators of medical information quality are defined based on the dimension of reliability of information quality. The dimensions are derived from three-dimensional scheme by Anton Vedder and it can be applicable in the Czech internet environment. The indicators are: origin, sponsorship, purpose and intent, currency and date, citation and links, accuracy and completeness, clarity and truthfulness. These indicators were selected from established tools for evaluation of medical information quality that are used abroad, like HONCode, MedlinePlus or DISCERN. The indicators are set into the draft of methodics with the instructions for the evaluation of medical information quality on Czech websites. The methodics could be applicable not only in the Czech Republic, but also in other countries, if a socio-political context is similar to Czech. The methodics is divided into two parts: one for non-expert sources in common online environment designed for laymen and one extended version designed for experts. The version designed for expert is a little bit modified and except these indicators also includes criteria for critical evaluation of research papers and reviews. These criteria relate to questions of correct interpretation and collection of information in summaries, and questions on researched subjects, observation and intervention (whether it was done correctly or not), results (e.g. statistical test, effect size) and data interpretation in experimental papers. Both methodics for laymen and experts improves critical thinking and supports better decision making in issues related to health. Typy konferenčních příspěvků (prezentace) ´Přednáška ´Krátká přednáška ´Best practices ´Webinář ´Panelová prezentace Typy konferenčních příspěvků (diskuze) ´Panelová diskuze ´Kulatý stůl ´Forum ´Interaktivní diskuze u kulatého stolu (Think Tank) ´Workshop ´Networking meeting PechaKucha ´Cca 6,5 min. (20x20) => časování slidů ´Dobrá příprava ´Původ v architektuře – obrázky, neformální, inspirativní ´Diskuze často delší než prezentace (někdy na celou sekci) ´http://www.pechakucha.org/ ´ Před prezentací ´Přijďte včas (někdy požadováno před akcí, nebo blokem) ´Seznamte se s prostorem ´Buďte připraveni na nefunkční techniku ´Ověřte si potřebné pomůcky (tabule/flip, flash disk, internet…) ´Mějte hodinky, brýle… ´Oblečte se pohodlně a vhodně pro cílovku Prezentace ´Oční kontakt (WM) ´Stůjte vzpřímeně (nohy mírně od sebe, žádná křeč), gestikulujte (ne moc), zaujetí v gestech ´Mějte tištěné podklady (stručné, pozor na držení – estetika) ´Hlavní vlastní zájem, ne snaha zaujmout ostatní za každou cenu ´Nestyďte se za studenta, ani za výsledky, publikum většinou tolerantní ´Proti trémě: počítání do 10, dýchání, protřepání těla, být připravený s vyzkoušenou prezentací, Co horšího se může stát? ´Hluboký nádech a spusťte… s dobrou (ne přehnanou) artikulací (na rozmluvení jazykolamy) Otázky z publika ´Před prezentací zkuste vymyslet možné dotazy + odpovědi ´Sledujte tazatele ´Neodpovídejte, co nevíte (dosud jsem nepřemýšlel/a) ´Nebojte se požádat o upřesnění, zopakování jinými slovy ´Před odpovědí vhodné dotaz parafrázovat ´Lze odpověď přesunout do kuloárů (dlouhá, diskuzní…) Poster ´Plakát, reklama, ilustrovaný abstrakt ´Stručně obsah (cíle, metodologie, výsledky a závěry) ´Konkrétní údaje, objektivnost ´Možné i částečné výsledky ´Odborný příspěvek (zdroje) ´Musí zaujmout na první pohled (billboard) ´Ne moc omezující forma, naopak kreativita vítaná ´Grafické prvky: graf přehlednější (ideálně bez legendy), tabulka přesnější ´Dost prázdného místa, pozor na barvy ´Výstižnost, přehlednost => příběh ´Čitelné na dálku (titulek 5 m), nadpis bezpatkové + text patkové písmo ´Základ pro neformální diskuzi (vizitky, miniatury posteru k odnesení) ´ Něco si zkusme https://bit.ly/2SfdOWE ´Co je na tom špatně? ´Do úterý 26. mi napište podle přednášky jeden srozumitelný odstavec shrnující to nejdůležitější. - stylistika - použít citaci - jen nejdůležitější informace, které mohou případné zájemce o téma odkázat dál