Měření výkonu knihoven a jeho využití při zkvalitňování služeb Martin Krčál VIKBB42 Knihovnické procesy a služby Brno, 6. března 2019 Možnosti měření výkonu * standardy kvality * benchmarking * výzkumy v rámci designu služeb vuživatelské testování * ekonomické analýzy vnapř. ROI * ... v Standardy kvality * IFLA vpřeloženo do 13-ti jazyků (i CZ) * národní vněkteré státy USA, GB (Cilip), ŠPA * české veřejné knihovny vMK ČR + vyhodnocení standardů vstandard vydán i knižně NK ČR §Standard pro dobrou knihovnu (2012) Cíle standardů kvality * definovat minimální úroveň služeb pro daný typ knihovny vdélka provozní doby vvelikost fondu vminimální přírůstek vmnožství financí v... Benchmarking * proces měření vlastních služeb a jejich porovnávání za účelem jejich zlepšení * vznik v komerčním prostředí v80. léta, Xerox * v knihovnách se obvykle využívá pro jednání se zřizovatelem o rozpočtu Jak benchmarking funguje * co děláme, jak to děláme, je to efektivní??? * co dělají jiní, jak to dělají, je to efektivnější??? * benchmarking v= učení se od sebe v= učení se od jiných Benchmarking * Zdroj: Vít Richter. Benchmarking: prezentace v MZK, 2014. Benchmarking v ČR * veřejné knihovny * NK ČR (Richter) + NIPOS * zapojeno 277 knihoven z ČR a SR * analytický nástroj: vwww.benchmarking.cz Parametry a indikátory * 1 KF/1000 obyv. 2 % obnovy KF 3 Přírůstek/1000 obyv. 4 Periodika/1000 obyv. 5 Internet/1000 obyv. 6 Plocha/1000 obyv. 7 Stud.míst./1000 obyv. 8 Úvazky/1000 obyv. 9 Úvazky/1000 čten. 10 Úvazky/1000 návšť. 11 roční provoz. doba/1000 obyv. 12 % roč. provoz. doby/prac. fond zam. 13 Provozní doba 14 %výdajů/rozp. města 15 % obsl. popul. 16 % mládeže 17 Návštěvy/obyv. 18 Virtual. navšťěvy/obyv. 19 % návštěv internet 20 Výpůjčky/čtenář 21 Obrat KF 22 Kult. a vzděl. akce/1000 obyv. 23 Inter. služby 24 Provoz. nákl/1000 obyv. 25 Náklady KF/obyv. 26 Náklady EIZ/obyv. 27 Náklady KF/výpůjčky 28 %provoz.nákl. 29 % nákladů na KF 30 % osobních nákl. 31 % získaných dotací 32 % vlast. příjmů Zdroj: Vít Richter. Benchmarking: prezentace v MZK, 2014. Benchmarking v zahraničí * Německo – skončil k 12/2015 vBIX vpřes 2000 knihoven (stř. evropa) vzapojeny také české knihovny (KUK) vpro veřejné i akademické knihovny * USA + svět vLIBQUAL+ vvzniklo v roce 1999 vzapojeno přes 1200 knihoven z celého světa, zejména akademické Nástroje * výzkumný seminář – podzim 2015 * přehled existujících řešení * různé přístupy vveřejné x neveřejné vplacené x zdarma v... * přechod na pokročilejší analytiku Problémy benchmarkingu * špatně zadané údaje vzáměrné, omylem * nejednotnost metrik vjak počítat akce, počet návštěvníků * nepokrývá celé spektrum služeb * vysoká cena za využití zahraničních systémů * kvantitativní metoda * Kvantita vs. kvalita * co na to uživatelé? * knihovna s dobrými výsledky a se špatným hodnocením od uživatelů * nutnost provádět také kvalitativní výzkumy Peeps Výzkumy služeb * výzkumy.knihovna.cz * CIDES – Centrum pro inovace a design služeb * Mys3 – mystery shopping v knihovnách (APLS) Akademické knihovny * roční výkaz vdříve pro MK ČR, nyní sbírá AKVŠ vsystém pro srovnávání * 2015-2017 vdiskuze nad parametry z RV vnávrh nových indikátorů * skupina pro statistiky * doplnění kvalitativních výzkumů LIBRARY ADVOCACY Svět se mění Ipad, Tableta, Technologie, Dotknout, Počítače internet E Kniha, Kindle, Ebook, Digitální, Technologie sociální sítě Sociální Média, Struktura, Internetu, Síť, Sociální digitální obsah https://www.svetandroida.cz/media/2014/08/wikipedia.png https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/EBSCO_Information_Services_logo.png Svět se mění https://pixabay.com/static/uploads/photo/2016/04/01/21/54/conference-room-1301697_960_720.jpg https://pixabay.com/static/uploads/photo/2013/02/21/19/10/beach-84631_960_720.jpg ...a knihovny s ním??? Základní otázky * Jsou knihovny ještě potřeba? * Plní tu roli, jakou od nich společnost očekává? Nastal čas se změnit? Knihy, Knihkupectví, Kniha, Čtenář, Čtenáři, Čtení https://scontent.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13063410_10207438518655519_4476788276791004157_o.jpg http://www.rajska.info/images/agendy/arteteka2.jpg Knihovny se mění!!! Ale vědí to oni? http://anewviewconsultancy.com/wp-content/uploads/2016/05/real-people-1170x702.jpg Statistika nuda je... Zdroj: V. Richter, 2016 Zdroj: J. Fryš, 2015 Akademické knihovny Další proč? * Proč k nám uživatelé přestávají chodit? * Proč uživatelé neví, co knihovna dělá? * Proč nám zřizovatelé stále krátí rozpočty? PROTOŽE O NÁS MÁLO VÍ! PROTOŽE MÁLO VYSVĚTLUJEME, CO DĚLÁME! Základní otázky služeb komu? kdy? co? jak? proč? Co je knihovní advokacie? * propagace + PR + lobbování Propagace * marketing knihovny * definování cílové skupiny * formy propagace vtradiční vs. netradiční * vyhodnocovat kampaně Public relation * knihovna o sobě musí mluvit * komunikace * dlouhodobá strategie Lobbování * budování vztahů * osobní vazby * prosazování vlastních potřeb * umění se správně a ve správnou chvíli prezentovat Knihovní „advokáti“ Co je k tomu potřeba * akční plán/strategie vdefinování cílů, identifikace problémů, vytvoření komunikačního plánu, monitoring, evaluace výsledků a jejich prezentace * schopní lidé vschopnost vysvětlovat ven i dovnitř instituce * hledání partnerů vne všechno zvládneme sami Základ = kvalitní služba Holky, Barevné, Lidé, Úsměv, Osoba, Štěstí, Legrační ...a jak poznám, že je kvalitní??? EVIDENCE BASED LIBRARIANSHIP Co je tedy EBL? * koncept převzatý z medicíny * cílem zlepšit knihovnickou profesi, její procesy a služby vneustálé hledání nejlepšího řešení vna základě důkazů * důležitá znalost uživatelů a jejich potřeb vuživatelské výzkumy, statistiky, datamining * rychlá implementace do praxe * průběžná realizace * Úrovně advokacie * Mezinárodní - celosvětově * Národní – v rámci státu (NKP) * Regionální – v rámci regionu (pověřené knihovny) * Lokální – v okolí knihovny (např. školy) * Vnitřní – dovnitř knihovny Co zní lépe? * Knihovna realizuje kurzy informační gramotnosti pro základní. uKurzů knihovny se v roce 2015 zúčastnilo 3000 dětí. u250/měsíc, 8 dětí/den Publikace o knihovní advokacii •MEROLA, Marci (ed.). Library Advocate’s Handbook [online]. 3rd ed. American Library Association, c2008 [cit. 2016-06-03]. Dostupné z: http://www.ala.org/offices/ola/libraryadvocateshandbook [USEMAP] Literatura k tématu * STEJSKAL, Jan a kol. Měření hodnoty veřejných služeb (na příkladu veřejných knihoven). Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013. ISBN 978-80-7478-412-5. * ŘEHÁK, Tomáš a kol. Neocenitelné služby knihovny a jak je ocenit. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013. ISBN 978-80-7478-413-2. * KOONTZ, Christie a Barbara GUBBIN. Směrnice IFLA: služby veřejných knihoven. 2., zcela přeprac. vyd. Praha: Národní knihovna ČR, 2012. ISBN 078-80-7050-612-7. * RICHTER, Vít. Benchmarking knihoven 2014: velké opakování [PPT prezentace]. Brno, 24. 3. 2014. Prezentace je dostupná účastníkům semináře konaného v MZK v Brně. * HEANEY, Michael. Library Statistics for the 21st Century World. München: K.G. Saur, 2009. Dostupné také z: http://www.ifla.org/publications/ifla-publications-series-138 * Statistics and Evaluation Section. IFLA [online]. IFLA, 2014 [cit.: 2014-03-31]. Dostupné z: http://www.ifla.org/publications/ifla-publications-series-138 * popularizační články od Z. Dohnálkové, V. Richtera, T. Řeháka Diplomové práce na KISKu * KALÍŠEK, Petr. Měření a řízení výkonu v knihovnách MU [online]. Brno, 2015 [cit. 2016-03-30]. Dostupné z: http://theses.cz/id/l2o04e/. Bakalářská práce. * FRYŠ, Jakub. Analýza ročních výkazů českých akademických knihoven od roku 2001 [online]. Brno, 2015 [cit. 2016-03-30]. Dostupné z: http://theses.cz/id/wxcjko/. Bakalářská práce. • * KAPOUNOVÁ, Kateřina. Analýza projektu Benchmarking knihoven. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a knihovnictví, Kabinet informačních studií a knihovnictví, 2011. 106 s. Vedoucí diplomové práce PhDr. Ladislava Suchá. * JANKŮ, Monika. ROI knihoven. Brno: Masarykova univerzita. Filozofická fakulta. Katedra informačních studií a knihovnictví, 2011. 42 s. Vedoucí bakalářské práce PhDr. Ladislava Suchá. * JURÁKOVÁ, Veronika. Výzkumy v knihovnách: současný stav realizace výzkumů v českých knihovnách a projekt Výzkumy.knihovna.cz. Brno: Masarykova univerzita. Filozofická fakulta. Katedra informačních studií a knihovnictví, 2013. 105 s. Vedoucí diplomové práce PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá. * o knihovní advokacii píše aktuálně Marika Hrubá * analytiku řeší např. Martina Růžičková Závěr •Děkuji Vám za pozornost billboard Martin Krčál krcal@phil.muni.cz >