BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY Seznámení VIKBB48 Jaro 2019 Mgr. Helena Hubatková Selucká Kontakt: 110829@mail.muni.cz Časový harmonogram předmětu •Každou středu, 16.00-17.40 •V případě absence pedagoga bude zadáno téma pro samostudium – následně bude zhodnoceno na další výuce předmětu •20. 2. – 15. 5. (11 týdnů výuky), 1.5. a 8.5. státní svátek • •Změny v zápisu do 3. 3.2019 •Odevzdání zhodnocení náslechu programu do 2.6. •Odevzdání zhodnocení přístupnosti knihovny (stavu) ve vypsaných termínech ve zkouškovém 22.5. – 30.6. (termíny v záři 2019 nebudou vypsány). • ▫ ▫ ▫ – ▫ Požadavky na ukončení předmětu •Prezenční studenti •Kombinovaní studenti •Účast na výuce – 75% •2 písemné práce postavené na práci s odbornou literaturou ▫Náslech programu a jeho zhodnocení ▫ Zhodnocení přístupnosti knihovny (stavu) • •2 písemné práce postavené na práci s odbornou literaturou ▫Náslech 3 programů a jejich zhodnocení ▫ Zhodnocení přístupnosti knihovny (stavu) ▫ • • • Výchozí zkušenosti ▫Vlastní/získané zkušenosti s knihovnami – pozitivní, negativní… ▫Studium a spolužáci ▫Školní i mimoškolní aktivity ▫Osobní zkušenosti s lidmi se SP (přímé i nepřímé) ▫Literatura…kultura (film, knihy s hrdiny se SP) ▫Individuální osobnost (zkušenosti, postoje…) ▫ ▫ ? •Co dělá knihovnu knihovnou? •Co je to přístupná knihovna? •Kdo jsou to osoby se specifickými potřebami? •Jaké mohou být přístupy k osobám se specifickými potřebami (historický kontext)? • Co dělá knihovnu knihovnou? Co dela knihovnu knihovnou.jpg Slide je výsledkem diskuze studentů na přednášce. Obsah předmětu: •Terminologie •Komunikace •Handicap Friendly a další doporučení •Vzdělávání •Čtenářství •Metodika tvorby vzdělávacího programu •Kultura •Legislativa •Služby a fondy knihoven •(bez)bariérové prostředí • • • • Náslech programu a jeho zhodnocení •Monitoring aktivit pro osoby se SP ve vašem okolí •Práce s odbornou literaturou •Se zaměřením na specifika dané cílové skupiny lidí se SP a komunikační pravidla •Odbornou literaturou se v tomto případě nemyslí studentské práce •Účast na vybraném programu •Konfrontace 5-10 bodů z odborné literatury s vlastními zkušenostmi •Možnosti: vernisáže výstav, dny otevřených dveřích v různých zařízeních, společný program… •Brno: … • •V případě kombinovaných studentů účast na 3 programech pro různé skupiny osob se SP •Písemné zpracování zkušeností z účasti na programu, minimální rozsah práce určen jen u kombinovaných studentů – minimálně 7000 znaků + titulní list, použité zdroje •Obsah práce: 1/3 popis programu, 2/3 osobní zhodnocení vlastních postřehů z programu v kontextu nastudované odborné literatury (pozitivní i negativní) • • • Zhodnocení přístupnosti knihovny (stavu) •Zhodnocení přístupnosti konkrétní knihovny •Zhodnocení přístupnosti stavu českých knihoven •Praktické uchopení metodik přístupnosti vydaných NK ▫Lidé se zrakovým postižením ▫Lidé se sluchovým postižením ▫Lidé s mentálním postižením ▫Lidé s tělesným postižením ▫Senioři ▫Lidé ohrožení sociálním vyloučením • • •Monitoring přístupu českých knihoven k vybraným skupinám lidí se SP ▫Jazykové menšiny ▫Rodiny ▫Rodiče ▫Lidé se sluchovým postižením ▫Lidé s mentálním postižením ▫Lidé s duševním onemocněním ▫Osoby pečující ▫ Náležitosti zhodnocení —Teoretická příprava z odborné literatury – opora pro hodnocení —Zhodnocení dané problematiky + návrhy/náměty na „zlepšení“ stavu dané problematiky v českém prostředí —Výběr tématu do 31. 3. 2019 — —Rozsah práce —Zhodnocení konkrétní knihovny: minimálně 10 000 znaků —Zhodnocení přístupnosti stavu knihoven: minimálně 10 000 znaků – –Zdroje pro hodnocení: –Odborná literatura, rozhovory, osobní pozorování, emailová komunikace, webové stránky … — • Zhodnocení přístupnosti stavu českých knihoven —Zpracování daného tématu s ohledem na: —Charakteristiku dané cílové skupiny. —Vztah k četbě, literatuře, čtenářství. —Organizace zaměřené na lidi s tímto druhem postižení. —Nabídka činnosti knihoven pro tuto skupinu osob (v ČR, případně i v zahraničí) – • Plánování za člověka ve vašem okolí •V čem je dobrý… •Důležití lidé v jeho životě – kruhy vztahů •Co je teď pro něj důležité… •S čím ví, že má problémy… •Jak ho mohu podpořit… • • Plánování s člověkem •V čem jsi dobrý… •Důležití lidé v tvém životě – kruhy vztahů •Co je právě teď pro tebe důležité… •S čím víš, že máš problémy… •Jak tě mohu podpořit… • • •Domácí úkol („za člověka“ a „s člověkem“ – vnímání rozdílů v kontextu práce s lidmi se SP) • • Plánování zaměřené na člověka •Poznáváme, co hezké člověk přináší do života svých blízkých. •Poznáváme, co je pro daného člověka důležité. •Nevycházíme z představ, jaký má druhý člověk být. •Neustále se ptáme, jak situaci vnímá člověk. •Děláme všechno s člověkem, ne za člověka. • ▫ Prezentace Quip - http://www.kvalitavpraxi.cz/