VIKMA05 Organizace znalostí 1. 3. 2019: Hlediska KO, doménová analýza (P2) FF MU, jaro 2019 Mgr. Josef Schwarz 126172@mail.muni.cz Úvod ¢Praktická část l1. krok DA – volba domén ¢Teoretická část lCelkový pohled na KO – složky lCelkový pohled na KO – přístupy lDoménová analýza ¢Zadání 2. kroku DA ¢ 1.krok DA (zvolená témata domén) ¢cestovní ruch ¢cyklistika ¢deskové hry ¢digitální marketing ¢ekologie (ochrana přírody) ¢fitness ¢gastronomie ¢grafický design ¢historické rekonstrukce ¢hlodavci ¢horolezectví ¢informační vzdělávání ¢informační vzdělávání ¢jachting ¢jezdectví ¢knihovnictví ¢kočky ¢komiks ¢koně ¢lékařská informatika ¢lékařské knihovny ¢literární věda ¢mediální vzdělávání ¢metalová hudba ¢muzejnictví ¢ornitologie ¢ošetřovatelství ¢počítačová bezpečnost ¢počítačové hry ¢polygrafie ¢programování ¢překladatelství ¢rocková hudba ¢řemeslná výroba ¢software ¢spisová služba ¢střelectví ¢teraristika ¢ ¢umělá inteligence ¢volnočasová pedagogika ¢zážitková pedagogika ¢zdravá výživa ¢želvy ¢ Teoretická část ¢ Smysl, složky a východiska KO • • Předmět organizace znalostí: A. Informace (např.: <1. března 2019 byl pátek>) B. Myšlenka / Sdělení / Výrok (informace A vyjádřená např. v podobě: „1. března 2019 byl pátek“) C. Dokument / Informační objekt / Informační zdroj (sdělení B je zachyceno např. v článku) D. Médium / Platforma (článek C je realizován např. v tištěné podobě) Smysl, složky a východiska KO • • Základní složky organizace znalostí: 1.(Přirozený) jazyk (lingvistika, sémiotika) 2.Principy / Pravidla (kategorizace/klasifikace, analýza, fazety, definice, řazení aj.) 3.Struktura (formáty, vztahy aj.) 4.Nástroje (selekční jazyky, sémantické sítě, ontologie, značkovací jazyky aj.) 5.Činnosti (obsahová analýza, indexace, klasifikace, shlukování aj.) 6.Technologie (klasické/tištěné, elektronické/digitální) 7.Subjekty (producent informace, zpracovatel inf., recipient inf.) 8.Kontexty (sociální, kulturní, ekonomické prostředí) Hlediska KO (HJØ08) 1.Tradiční přístupy 2.Manažerské přístupy 3.Fazetová analýza 4.Počítačově orientované přístupy 5.Bibliometrie 6.Uživatelsky a kognitivisticky orientované přístupy 7.Doménová analýza 1. Tradiční přístupy ¢Základní charakteristika lEnumerace lVědecké disciplíny lPozitivistický pohled na svět lBez specifické klasifikační metodologie a teorie lNároky na předmětnou znalost ¢ 1. Tradiční přístupy ¢Principy lŘízený slovník lCh. A. Cutter – princip specifičnosti (1876) lE. W. Hulme – princip literární základny (1911) lPrincip řazení od obecného ke specifickému l ¢ 1. Tradiční přístupy ¢Příklady: lDDT – manažerský přístup lLCC – klasifikace (nejen) pro jednu knihovnu lMDT – sirotek jednoho velikášství lBC (Bliss 1) – snaha vystihnout řád přírody a vědy ¢ 2. Manažerské přístupy ¢Základní charakteristika lDůraz na praktickou použitelnost, pragmatismus lSnaha o standardizaci pořádání lInstitucionální orientace 2. Manažerské přístupy ¢Příklad lDDT 3. Fazetová analýza ¢Základní charakteristika lVýchodiska v logice, formální pojmová analýza lAnalyticko-syntetický přístup lExplicitní pravidla (metodologie) 3. Fazetová analýza ¢Příklady lDvojtečková klasifikace (S. R. Ranganathan - PMEST) lClassification Research Group 1952-1968 3. Fazetová analýza ¢Omezení l„Atomizace“ témat lChybějící kritická analýza fazetového principu lRanganathanova snaha najít jediný nejlepší klasifikační systém 4. Počítačově orientované přístupy ¢Základní charakteristika lAlgoritmizovatelné postupy lAutomatické nebo poloautomatické zpracování textu (přirozeného jazyka) •Předpoklad: téma dokumentu je určeno jím samým a lze jej objektivně zjistit lEmpirické testování na základě měr úplnosti a přesnosti lNestrukturované vyhledávání lTransformace dotazu do množiny dokumentů 4. Počítačově orientované přístupy ¢Cranfield I (1957-1962) lUnitermy (82,0 %) lPředmětová hesla (81,5 %) lMDT (75,6 %) lFazetové klasifikace (73,8 %) 4. Počítačově orientované přístupy ¢Omezení 5. Bibliometrie ¢Základní charakteristika lCitační vazby l„Sociální“ forma organizace znalostí l 5. Bibliometrie ¢Výhody lCitují odborníci lHloubka „indexace“ je dána počtem citací lDynamická forma reprezentace znalostí lKontextová interpretace l 5. Bibliometrie ¢Nevýhody lVztah mezi citací a jejím obsahem je nejasný lNeexistuje logická struktura a soustavná klasifikace lOmezení na (převážně) vědecké články l 6. Uživatelsky a kognitivisticky orientované přístupy ¢Základní charakteristika lInformace o uživatelích nebo od uživatelů (uživatelské průzkumy) lUživatel jako konečný cíl informačního procesu lAktivní role uživatelů v organizaci znalostí - „samoorganizace“ (folksonomie) 7. Doménová analýza ¢Základní charakteristika lMetateoretický nástroj lOntologická, epistemologická a sociologická východiska lDoménově chápaná organizace znalostí lDiskurzní komunity lZohlednění potřeb dané skupiny uživatelů nebo účelu pořádání lKlasifikace dokumentů není objektivní nebo neutrální (univerzální) 7. Doménová analýza ¢Teoretické předpoklady 1.Klasifikace je pořádání entit na základě určitých vlastností 2.Vlastnosti těchto entit nejsou dané, ale určené pomocí jejich popisu a předporozuměním těmto entitám; popisem nelze vyčerpat všechny vlastnosti entity 3.Reprezentace (popis) entity je daná vlastnostmi entity i subjektem, který tento popis provádí; reprezentace entity je více či méně ovlivněná účelem popisu a teoretickými východisky 4.Výběr vlastností entity, určené pro klasifikaci, musí zohlednit účel klasifikace; neexistuje žádný univerzálně platný výběr vlastností entity pro klasifikaci l 7. Doménová analýza ¢Teoretické předpoklady 5.Předpoklad, že existují objektivní kritéria pro klasifikaci, lze označit jako pozitivismus (popř. empirismus), předpoklad, že klasifikace jsou účelové, jako pragmatismus 6.Různé obory (domény) mohou používat různé popisy a klasifikaci entity na základě jejich specifických potřeb. Kritéria pro klasifikaci entit jsou proto doménově předurčena. 7.V každém oboru (doméně) existují specifické teorie, přístupy, zájmy a paradigmata, která ovlivňují způsob, jakým jsou entity popisovány a klasifikovány 8.Jakákoliv klasifikace je vždy výsledkem určitého pohledu nebo přístup k entitám, které jsou klasifikovány l 7. Doménová analýza ¢Teoretické předpoklady 9.Dokumenty, které mají být klasifikovány, jsou vždy více či méně průnikem různých domén a různých přístupů, teorií nebo pohledů. Tyto přístupy mohou být v dokumentu vyjádřeny explicitně nebo patrné pouze implicitně (v takovém případě je lze určit další analýzou). 10.Klasifikaci, která nezohledňuje různé účely a přístupy, vyjádřené v dokumentech, je možné označit jako pozitivistickou. Kritéria pro klasifikaci by měla vycházet z porozumění specifickým cílům, hodnotám a zájmům dané domény. Nelze je stanovit předem, ale pouze na základě kvalifikovaného průzkumu literatury. l 7. Doménová analýza ¢Doménová analýza může zahrnovat: 1.Tvorbu a hodnocení referenčních příruček a oborových portálů 2.Tvorbu a hodnocení oborových klasifikací a tezaurů 3.Výzkum v oblasti indexace a vyhledávání informací ve specifických oblastech 4.Empirické uživatelské studie 5.Bibliometrické studie 6.Historické studie o organizaci znalostí a informačních službách v dané oblasti 7.Studie o typech dokumentů a žánrů v dané oblasti poznání 8.Epistemologické a kritické studie různých paradigmat, východisek a zájmů v doméně 9.Oborovou terminologii, jazyk a diskurz 10.Strukturu a instituce odborné komunikace 11.Oborové poznání a reprezentaci znalostí 12. l Doménová analýza ¢Výběr domény ¢Informační zdroje ¢Pojmy a jejich charakteristika ¢Pojmy a jejich struktura ¢Notační systém ¢Formální struktura dokumentu ¢Obsahová analýza a věcné zpracování ¢Ontologie ¢Sémantika ¢Vizualizace ¢ ¢ Doporučená literatura k tématu: ¢K obecným otázkám epistemologie a informace: [STO15, s. 27-73] ¢K východiskům organizace znalostí: [KUČ17, s. 15-104], [HJØ08] ¢K doménové analýze: [HJØ95], [HJØ10] ¢ ¢[HJØ08] HJØRLAND, B. What is knowledge organization (OK)? Knowledge Organization, 2008, roč. 35, č. 2-3, s. 86-101. (Dostupné v IS.) ¢[HJØ10] HJØRLAND, B. Domain analysis in information science. In Encyclopedia of Library and Information Science. 3rd ed. Abingdon: Taylor and Francis, s. 1648–1654. (Dostupné v IS.) ¢ ¢ ¢