Příprava výuky, edukační cíle Design vzdělávacího procesu 19. březen 2019 Co všechno by měla obsahovat příprava učitele na konkrétní vyučovací hodinu? Co budeme řešit • •Plánování •Příprava •Cíle výuky –Otázky –Úlohy Plánování a příprava výuky •Didaktická analýza učiva (zásadní část přípravy) •= rozbor obsahu konkrétní učební látky •Cíl: vystihnout výchovnou a vzdělávací hodnotu učební látky / přetvořit vědecké poznatky na didaktické poznatky (učivo) •Použití: –Při vypracování tematického plánu –Při přípravě na konkrétní vyučovací hodinu •učebnice, kurikulární dokumenty, edukační / metodický materiál • Didaktická analýza učiva •Studium učebních osnov –v nich zpravidla formulovány výukové cíle, jichž mají žáci dosáhnout –vedle osnov důležitými kurikulárními dokumenty standardy vzdělávání (zatím existují pro základní vzdělávání) •Studium učebnic –porovnání obsahu učebnice s obsahem učiva vymezeným osnovami –v případě nesouladu učitel rozhoduje, kterých doplňujících materiálů bude používat, aby bylo dosaženo cílů daných osnovami –Vhodný zdroj: dobře zpracovaná metodika (doplněk k učebnici - pro učitele) Typy didaktické analýzy •1. POJMOVÁ –Analýza pojmů vztahujících se k danému učivu –Vytvoření logických struktur pojmů –Propojení už naučených pojmů s novými –Vztahy mezi pojmy: nadřazené / podřazené pojmy –Základní / rozšiřující učivo – •2. OPERAČNÍ •Analýza činností a operací učitele a žáků s učivem dosažení vzdělávacího cíle •Rozbor takových činností žáků, které budou prostředkem vedoucím k pochopení a osvojení učiva, k rozvoji osobnosti žáka •Př.: analýza učebních úloh • •3. REFLEKTUJÍCÍ MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY •cílem ukázat a zprostředkovat žákům učivo fokusem různých předmětů Příprava učitele na výuku - fáze •Východiska: ŠVP, tematický učební plán (předmětu) •Příprava plně záležitostí učitele vlastní pojetí pedagogické práce / pojetí přípravy • I.Stanovení cílů výuky •Základní otázka: Jaké nové vědomosti, dovednosti a postoje si má žák v mé vyučovací hodině osvojit? •Předchozí výuka (subjektivní sebereflexe učitele) –Co bylo/co nebylo probráno –Pochopili / nepochopili žáci probrané učivo správně –Co je třeba procvičit / zopakovat / opět vysvětlit z probraného učiva •Cíle stanoveny konkrétně a s ohledem na požadavky na výukové cíle (učitelova kontrola splnění na konci hodiny) • •II. Výběr učebních úloh a aktivit •Didaktické zásady •Učební aktivity přiměřené věku, zkušenostem a schopnostem žáků –Opakovací úlohy (vedou k novým dovednostem) •Aktivity dostatečně různorodé a smysluplné – aktivizace žáků Příprava učitele na výuku - fáze •III. Sestavení časového plánu vyučovací hodiny –Časová posloupnost vybraných učebních úloh a aktivit pro vyučovací hodinu –Stanovení pořadí aktivit – kolik času jednotlivé úlohy a aktivity zaberou –Základní / rozšiřující úlohy a aktivity – •IV. Příprava učebních pomůcek –Tvorba pracovních listů, příprava pokusů, příprava modelů, audiovizuální pomůcky … – •V. Doladění přípravy –Způsoby zjišťování zpětné vazby o výsledcích výuky –Přizpůsobení výuky individuálním potřebám žáků –Akceptace IVP, SVP … s ohledem na činnosti a úlohy vyučovací hodiny Typy přípravy •A.) „Blesková příprava“ –odpovídá na otázky Co?, Jak? –učitel vymezí obsah, promyslí metody a prostředky –u výukových cílů předpokládá, že jsou zakomponovány do obsahu učiva uvedeného v učebnici –pečliví učitelé z nedostatku času tohoto typu přípravy někdy využijí Typy přípravy •B) –odpovídá na otázky Co již bylo?, Čeho chci dosáhnout?, Jak a čím toho dosáhnout?, Jaké bude mít tato hodina pokračování? –při takto pojaté přípravě již učitel: •pracuje s cíli popisujícími, čemu se mají žáci naučit a na jaké úrovni •zařazuje vyučovací jednotku do obsahových a časových souvislostí s tím, co bylo, a tím, co bude –to se prakticky projevuje např. opakováním učiva z minulé vyučovací jednotky, zadáním úkolu na příští hodinu –nejčastější typ přípravy • Typy přípravy •C) nejnáročnější •Otázky –Cíle – co chci, čeho zamýšlím dosáhnout?, Jakými prostředky chci těchto cílů dosáhnout? (obsah učiva, volba vyučovacích metod, didaktických pomůcek, metodický postup) –Zvláštní didaktická hlediska (jaké mají žáci o tématu předběžné znalosti, co z učiva bude pro žáky nejobtížnější, jak budu žáky aktivizovat, jak zajistím časovou a obsahovou kontinuitu obsahu učiva, jaké učební úlohy je potřeba připravit k procvičování a upevňování učiva), –Výchovné možnosti (jak mohu učiva i v průběhu vyučování výchovně využít), –Organizace vyučovací jednotky (které pracovní podmínky si musím zabezpečit), –Časový projekt vyučovací jednotky (kolik času mohu věnovat jednotlivým fázím vyučovací jednotky, kolik času si vyžádá domácí příprava žáků na další vyučovací jednotku), –Realizace přípravy (jak budu zajišťovat pracovní součinnost žáků, jak budu zjišťovat pracovní výsledky žáků) •= komplexní didaktická analýza učiva • Sedmero přípravy 1.Písemná 2.Obsahuje časový harmonogram vyučovací hodiny 3.Zahrnuje základní otázky ke zkoušení, diagnostice kompetencí 4.Upřesňuje materiálně-didaktických prostředků ve výuce použitých 5.V bodech uvádí obsah výkladu a zápisu (na tabuli) 6.Obsahuje shrnutí učiva – základní otázky k fixaci učiva, učební aktivity sloužící ke shrnutí 7.Doplněna zadáním domácího úkolu • Příklad „,metodického listu přípravy“ •Tematický celek v ŠVP: •Předmět: •Téma: •Vzdělávací cíl tématu: •Použité metody, formy a pomůcky: •Fáze hodiny, orientační časový harmonogram: –1. Opakování (10 minut) –2. Expozice nové látky (15 minut) •Zápis (do sešitu) / vytištění, nalepení, vložení, poslání na společné úložiště … –3. Řešení problémových úloh (15 minut) –4. Zhodnocení práce žáků, pochvaly za aktivitu a správné uvažování (5 minut) • Příprava – shrnující informace •Při přípravě učitele na výuku jde o profesionální, reflektované plánování: •výběru z učiva •učebních činností žáka •činností učitele, které zvýší šanci, že se žák učivu naučí • •Vodítkem při plánování je popis žádoucích cílových kompetencí žáka •Plánování výuky tedy není hledáním odpovědi na otázku, co bude dělat učitel, a rozhodně by tím neměla příprava začínat •Učitel při plánování výuky rozhoduje, zda vše, co je v osnovách a učebnici, je důležité, a zda tam něco důležitého nechybí •Učitel hledá, jaké činnosti žáků vedou k učení žáka a umožní dosažení cílů •Poté co má učitel jasno, co budou v hodině dělat žáci, odvodí z toho, co bude dělat on •Po vyučování se ke svému plánu vrací, hodnotí, zda bylo cílů dosaženo – reflektivní přístup učitele k pedagogické práci •