Výchovně-vzdělávací neboli výukové cíle Design vzdělávacího procesu 26. březen 2019 Co všechno by měla obsahovat příprava učitele na konkrétní vyučovací hodinu? Výchovně-vzdělávací cíle • •Co je to výchovně-vzdělávací / výukový cíl •Význam výukových cílů •Význam stanovení cílů výuky •Efektivní formulace výukových cílů • Výchovně-vzdělávací cíl Výchovně-vzdělávací cíl •To, čeho chceme procesem vyučování dosáhnout –Účel, záměr výuky, výstup, výsledek výuky •Např. formální školství –Kurikulární reforma – vymezování cílů v podobě kompetencí –Jaké znalosti a dovednosti by měl žák mít po absolvování povinné školní docházky – •Výukové cíle se promítají do VÝSTUPŮ Z UČENÍ ve všech oblastech vzdělávání (formální, neformální, face to face, e-learning…) – •Základní dělení –Dlouhodobé / Krátkodobé –Obecné (zlepšovat schopnost porozumění odbornému textu) / Dílčí (konkrétní výstupy, úkoly, učební požadavky) • Výchovně-vzdělávací cíle •Zahrnují •POZNATKY o daném tématu •POROZUMĚNÍ tématu •HODNOTY a POSTOJE vztahující se k tématu •PRODUKTIVNÍ činnosti •PRAKTICKÉ dovednosti • Historický pohled na VV cíle •… •Pojetí současného školství v ČR: –Návaznost na reformní pedagogiku, pedocentrismus, alternativní školství, zahraniční koncepce –Rozvoj celé osobnosti žáka v duchu tezí J. A. Komenského –Všestranný harmonický rozvoj osobnosti –Edukací naplňovány tři druhy cílů: •Kognitivní •Afektivní •Psychomotorický • • Dělení VV cílů výuky •Různé přístupy •… •Podle oblasti rozvoje žákovy (studentovy) osobnosti: 1.Kognitivní (vzdělávací) •Osvojování vědomostí a intelektuálních dovedností 2.Afektivní (postojové) •Osvojování postojů, vytváření hodnotové orientace 3.Psychomotorické („výcvikové“) •Pohybové, řečové, při psaní, při manipulaci s předměty a nástroji Požadavky na VV cíle • Komplexní (rozvíjí se ve všech 3 složkách - kognitivní, afektivní, • psychomotorické) • •Konzistentní (soudržnost a provazba mezi vyššími a nižšími cíli) • •Kontrolovatelné (cíl má vlastnost umožňující kontrolu jeho plnění) • •Přiměřené (cíl v souladu s požadavky výuky, možnostmi učitele, možnostmi žáka) • •Jednoznačné (nepřípustný rozdílný výklad o požadovaných změnách u učitele a žáků) • Chyby ve vymezování cílů •Ztotožnění cíle s tématem hodiny –Př.: české národní obrození – •Záměna cíle s popisem činnosti učitele –Př.: vysvětlit pojem „internet“ – •Příliš obecná vymezení cílů • •Není stanovena kvalita či jiná kritéria žákova výstupu –Př.: poznej ptáky X poznej ptáky, kteří u nás přezimují Nastavování VV cílů v propojení s výstupy z učiva 5 kroků postupu vymezování cílů •1) Analýza výukového obsahu •stanovení základních prvků učiva (fakta, pojmy, principy, zákony, postupy řešení problémů) •vymezení základního, rozšiřujícího a prohlubujícího učiva atd. •2) Vymezení cíle pomocí aktivních sloves, stanovení kompetencí, které si má žák osvojit, konkrétní vymezení požadovaného výkonu žáka •3) Jednoznačné určení toho, co a v jakém rozsahu má žák umět (vyžadováno u ověřování dosažené úrovně osvojení si výukového obsahu/zkoušení…) •4) Vymezení podmínek a prostředků, pomocí nichž má být požadovaný výkon realizován, aby mohly být všechny požadavky na výkon považovány za splněné •5) Přesné stanovení normy požadovaného výkonu (v jaké podobě musí být výkon realizován, aby mohl být považován za dostatečný či uspokojivý) Taxonomie výukových cílů •Taxonomie - uspořádání podle náročnosti od nižší po vyšší náročnost na výkon žáka •Různé druhy taxonomií podle toho, na které oblasti rozvoje osobnosti žáka se zaměřují • Bloomova taxonomie výukových cílů http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/obrazky/11113/full/2.jpg?172828000000 Proč právě Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů? •Pomáhá např. v sebehodnocení učitele – „Je moje výuka dostatečně náročná?“ •Vymezuje, co se mají vaši žáci/studenti naučit (výukové cíle) •Umožňuje plánovat výuku k dosažení vysoké úrovně vzdělávacích výsledků (vhodné výukové prostředky, učební a vyučovací aktivity) •Ukazuje cestu, jaké zvolit nástroje a metody hodnocení výsledků výuky •Umožňuje provazbu cílů a učiva s předchozím učivem, s ostatními předměty oboru, s budoucím profesním životem žáků/studentů Bloomova taxonomie výukových cílů •Zaměřena na kognitivní cíle •50. léta 20. století / revize zač. nového tisíciletí Práce s Blooomovou taxonomií •Záměr: používat pokud možno všechny hladiny kognitivních cílů •Postupovat od nižší hladiny k vyšší –K dosažení vyšší cílové kategorie je nezbytné důkladné zvládnutí učiva na nižší úrovni –„je třeba zapamatovat si, abychom tomu mohli porozumět“ / „je třeba porozumět, abychom mohli aplikovat v praxi“ Práce s Blooomovou taxonomií Práce s Bloomovou taxonomií Cíl 1: Znalost (zapamatovat) •Zapamatování, vybavení zapamatované informace •Paměťový obsah: –konkrétní poznatky (pojmy, fakta, údaje, symboly atd.) –postupy, metody a prostředky práce s konkrétními vědomostmi (algoritmy, postupy, vzorce, pravidla, kritéria posuzování a hodnocení jevů, metodologie apod.) –všeobecné a abstraktní poznatky (zákony a všeobecné teorie sloužící k vysvětlení velkých celků skutečnosti, soubory kategorií používané ke klasifikaci jevů, vědomostní struktury) – •Příklad: –Žák umí definovat pojmy internet, počítač, síť –Žák řekne zpaměti přesné znění Pythagorovy věty –Žák popíše pojmy: sudokopytník, počítač –Žák uvede vyjmenovaná slova po „M“ Cíl 2: Porozumění •Schopnost vyjadřovat se o získaných vědomostech vlastními slovy; z informací učitele udělat jednoduché závěry, informace zestručnit, vytáhnout to podstatné, zobecnit konkrétní příklady, dojít k vlastním jednoduchým závěrům apod. • •Tato úroveň cílů považována za nejnižší úroveň intelektuálních schopností • •Příklad: –Žák vlastními slovy popíše vliv návykových látek na lidský organismus –Žák stručně uvede, co ví o období renesance –Žák vymezí, čím se zabývá datová žurnalistika –Na konkrétním příkladu žák ilustruje negativní důsledky fungování digitální stopy Cíl 3: Aplikace •Schopnost žáka užít abstrakci a zobecnění učiva v konkrétních situacích; schopnost rozpoznat, o jaký druh problémů se jedná a jaké obecné postupy vedou k jeho řešení; schopnost takto používat osvojené techniky, principy, teorie, metody, zákony, postupy, pravidla, zákonitosti apod. • •Příklady: –Žák načrtne komponenty počítače –Žák vyřeší slovní úlohu pomocí trojčlenky –Žák interpretuje údaje z jednoduchého grafu / statistického přehledu –Žák uspořádá trestné činy podle jejich závažnosti Cíl 4: Analýza •Schopnost žáka rozčlenit učivo / celek věcí, jevů nebo událostí na jednotlivé části tak, aby postihly jejich vzájemné vztahy a souvislosti •Může jít o rozbor nějaké konkrétní informace, systému nebo procesu • •Příklad: –Žák vybere z textu podstatné informace –Žák vymezí vztahy mezi jednotlivými částmi státní moci –Žák provede rozbor faktorů ovlivňujících temperament člověka Cíl 5: Hodnocení •Schopnost posoudit správnost a praktičnost jevů, věcí, procesů •Žák si vytváří vlastní názor, úsudek, závěr o sledovaných objektech svého poznání •Žák je schopen vyjádřit své hodnotové soudy týkající se různých věcí, jevů, procesů a událostí • •Příklad: –Žák v sebereflexi posoudí kvalitu svého referátu v srovnání s ostatními spolužáky. –Žák zhodnotí výsledky činnosti Mezinárodního měnového fondu v afrických zemích, které jsou příjemcem jeho pomoci Cíl 6: Tvorba •Nejvyšší cílová úroveň Bloomovy taxonomie •Žák vytvoří „originální“ celek na základě dříve poznaného, dříve získaných informací a porozumění •Dovednost složit prvky a části do originálního celku, se kterým se žák dříve nesetkal, který je pro něj nový •Celek - skladba prvků ve vzájemných funkčních vztazích • •Příklady: –Žák vypracuje zprávu o splnění úkolu v laboratorním cvičení –Žák vyvodí všeobecné závěry z jednotlivých příkladů porušování autorského zákona. –Žák zpracuje referát na téma „digitální stopa“. –Žák navrhne nové uspořádání třídy tak, aby to usnadnilo komunikaci mezi žáky a učitelem – Provazba cílů s hodnocením Otázky ve vzdělávacím procesu Vzdělávací cíle podle Blooma Zjišťujeme Jaké otázky můžeme klást 1. Znalost Fakta Kdo? Co? Kdy? Kde? Jak? 2. Porozumění Míru porozumění Co znamená…? Jak lze vysvětlit…? Proč…? 3. Aplikace Schopnost aplikace Jaké jsou další příklady? 4 . Analýza Analytické dovednosti Jaké jsou typické znaky…? Jak lze rozložit…? Jaké jsou důkazy pro…? 5. Hodnocení Schopnost kritického myšlení/hodnocení Co si myslíte o…? Podle čeho usuzujete…? Z jakého důvodu považujete…? 6. Tvorba Kreativitu, schopnost koncipovat nový „produkt“ Jak jste dospěli k nové…? Jak lze vyřešit…? Výukové cíle a kladení otázek Cíle – otázky – úkoly •ÚKOL / aktivita v hodině: – –A) Najděte pro každou kognitivní hladinu Bloomovy taxonomie 1 úkol týkající se edukačního programu Digitální stopa / předmětu Informační a komunikační technologie – použijte vhodná slovesa. –B) Formulujte k úkolům vhodnou otázku.