Interkulturní psychologie
Interkulturní
psychologie (někdy označovaná též jako Cross-Cultural
Psychology) se věnuje rozdílům, které jsou mezi jednotlivými kulturně
diferencovanými skupinami. Nemusí jít přitom nutně jen o geograficky různě
zacílenou zkušenost, ale také o rozdíly jazykové, genderové,
politické či náboženské. Nesmírně zajímavý je také Flynnův
efekt, který souvisí se vztahem
výsledků v IQ testech a prostředí (v užším pojetí věku).
Pro vzdělávání je důležité mít na
paměti, že každý edukační akt je součástí jistého kulturního klimatu a určitým
způsobem s ním musí pracovat. Je například nesmírně obtížné upozadit
závislost na jazyce, ale také například na dostupných reáliích. Jsou zde ale
aspekty, které mohou být méně viditelné, ale pro vzdělávání jsou zcela zásadní.
Tou první je rozdílnost
konstrukce kategorií, do kterých člověk řadí jisté prvky – například vybrat
dvě slova, která k sobě patří z řady rukavice – čepice – ruka může
vést k výsledku čepice – rukavice, což je typická okcidentální odpověď na
základě třídy oblečení, ale pak je zde dvojce ruka – rukavice, které spojuje to,
že se rukavice nasazuje na ruku. Různé
kultury tedy mohou v podobných testech dosahovat různých výsledků a
nelze je interpretovat tak, že by jedna byla nadřazená (chytřejší)
jiná.
Druhý aspekt s tímto souvisí
– jde o kulturně
preferovanou skupinu u testu. Vždy, když je konstruovaný test, preferuje
jistou skupinu respondentů, ať již poměrem abstraktních a konkrétních otázek,
preferencí různých stylů myšlení nebo příklady, které nejsou pro všechny
sociální či kulturní skupiny stejné. Při návrhu testů je třeba sledovat, zda
nedochází k zadnějším rozdílům v odpovědích a podle toho je také
přizpůsobovat. Při prototypování testů, u kterých očekáváme kulturní diversitu,
bychom ji měli zařadit také ve výběru vzorku.
Při tvorbě edukačního obsahu je
nutné kulturní diversitu také zvažovat. Prvním parametrem, který se bude
objevovat téměř vždy je otázka genderové
citlivosti. Ta může být spojena buď s užíváním zbytečných
archetypálních obrazů – muž tankista a žena v domácnosti – což je dnes již
minoritní směr a nebo například s jednostranností při výběru příkladů,
podnětů či ukázek. Zde je vhodné uvážit, co je ona kritizovaná „umělá
genderová vyváženost“ a co odpovídá požadavku na to, aby v učebním materiálu
našli vhodné didaktické příklady všichni a všichni se v něm cítili
příjemně. Právě well-being
jako téma interkulturní psychologie je velice silné. Je třeba zdůraznit, že
jedním z pilířů edukace je právě respekt k druhým.
Druhý aspekt, které je třeba
zvažovat souvisí s různým možným náboženským
či hodnotovým zázemím studentů, ke kterému je třeba mít respekt. Je vhodné
při designu vzdělávacího materiálu, ale také různých presenčních akcí myslet
na to, že například alkohol nebo různé druhy pokrmů mohou být vnímané jako
problematické. Dochází ke zbytečnému strhávání pozornost a ztrátě vhodného
didaktického efektu. Opět to nemusí nutně znamenat přepjatost, ale je nutné
uvažovat nad edukačním efektem. Nemusíme tak například nutit přednášející ženu
na videu, aby měla na hlavě šátek, pokud jej sama nechce nosit, ale současně
bychom měli mít dobrý rozmysl v tom, na co chceme či nechceme upoutat
pozornost studentů.
Je třeba v kurzech vnímat
případnou rozdílnost v jazykové vybavenosti
– jiné možnosti studia má ten,
kdo kurz
studuje ve svém mateřském jazyce, jiné nároky klade na osoby, pro kterou
jde o jazyk cizí. V takovém případě je vhodné zvážit, jak studentům práci
v kurzu usnadnit – od titulků ve videích, přes materiály ve více jazycích
(byť třeba rozšiřující) až třeba po specializovaná diskusní fóra. Současně je
třeba mít na paměti, že jakkoli je angličtina
latinou dneška, ne všechen anglicky psaný diskurs je dominantní a ne
všechny kvalitní zdroje a přístupy musí být nutně dostupné v tomto jazyku.
Nesmírně zajímavým tématem jsou globální
učící komunity. Digitální
prostředí umožňuje budovat kurzy či speciální komunity, které budou složené
z velice pestrého spektra účastníků. Je třeba, aby jak designer kurzu, tak
také sami studenti byli na takovou situaci připraveni, což je ostatně jeden z cílů
multikulturní výchovy.
Vytváření globálních učebních komunit a zapojování se do vzdělávacích sítí
globálního charakteru představuje ale nepochybně jednu z klíčových
dovedností, kterou je třeba systematicky rozvíjet.