Informace, dezinformace a informační etika II Moravská zemská knihovna, 6. 11. 2018 PhDr. Jiří Stodola, PhD. virtues iNFO_LOGO Gold bar Pravda jako hodnota pPravda = shoda poznání a skutečnosti (korespondenční nebo adekvační pojetí pravdy) postatní pojetí pravdy (konsensuální, koherenční, pragmatické) korespondenční pojetí předpokládají ppravda je hodnota, nikdo nechce být klamán, i když sám často klame (sv. Augustin) pvýjimku představují neškodné lži (white lies), otázkou je, zda jsou přípustné p Výsledek obrázku pro truth Gold bar Cesta od informace k ne-informaci 1.Pravdivá 2.Pravděpodobná 3.Hypotetická 4.Neprokazatelná 5.Pochybná 6.Mylná, chybná 7.Zavádějící, zamlžující 8.Klamná p Výsledek obrázku pro mlženà Gold bar Autenticita pDo jaké míry je něco takové, jaké se zdá být pV oblasti písemných dokumentů a pramenů – 1) pravost, tj. nezfalšovanost; 2) korespondence s fakty pV oblasti událostí – že daná událost proběhla tak, jak je popisována pV oblasti umění – pravost, nezfalšovanost, jde o originál (u autografických umění) pV oblasti lidské osobnosti – ten, kdo nic nepředstírá, má bezprostřední vztah k sobě, není otrokem konvencí p Výsledek obrázku pro autenticita Gold bar Fejk pOpak autenticity pEtymologie – „fegen“ – „čistit“ (němčina), „facere“ = „dělat“ (latina) p18. století – ve vojenství – klam, předstírání p19. století – podsvětí – nezákonný skutek, napálení někoho p1945 - O' Neill – padělek, předstírání pNyní – stále nespisovný, ekvivalenty „deception“, „counterfeits“, „falzum“, „padělek“, „falešný“, „zfalšovaný“ pDef. Fejk = něco, co se tváří být něčím, čím ve skutečnosti není a jehož podstatou je zmatení či zkresleni autenticity nebo autorství. Výsledek obrázku pro fake Gold bar Druhy fejku dle forem klamání p1. Fejk v rámci chování na. předstírané emoce nb. úprava vzhledu pdočasná pTrvalá p p2. Fejk v rámci prezentace objektů p p3. Fejk v rámci sdělení na. obrazové nb. písemné Výsledek obrázku pro fake Gold bar Fejk v rámci chování pTaktická sebeprezentace – bez ohledu na autenticitu představujeme se způsobem, který je výhodný pro dosažení krátkodobých cílů, vyskytuje se i u zvířat p p„Pohupovali tělem ze strany na stranu, jakoby nic, což je u slonů přátelské gesto. Ve skutečnosti se ale nechtěli kamarádit. Dělali to jen do chvíle, než se dostali k druhému slonovi dostatečně blízko. Pak mu snědli část jeho sena.“ (GLASS, Lillian. Lháři a jejich řeč těla: jak prohlédnout finty, přetvářku a lži, které každý den slýcháte od lidí. Brno: BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0220-3.) Výsledek obrázku pro friendly elefants Gold bar Předstírání emocí p pMimika, gestika, kinezika, posturologie pNejvíce mimika pEmoce předstíráme, když se domníváme, že jsme pozorováni – společenské chování pMaskování (skrývání) emocí, modulace emocí (zmírňování či zvýraznění, simulace (předstírání emocí) emocí p Emotions Chart Gold bar Fejk při úpravě vzhledu pPřechodný nLíčení nOblečení nParuky nFalešné vousy nBarevné kontaktní čočky pTrvalý nDeformace částí těla nOdstranění ochlupení nVkládání implantátů nZměna pohlaví Gold bar Fejk v oblasti prezentace předmětů pNavrženo tak, aby to vypadalo, že to vytvořila určitá firma či osoba, ačkoliv tomu tak není p pDruhy předmětů: nobjekty týkající se měny (zejména bankovky); ndoklady totožnosti, razítka, pečeti; nhistorické nebo kulturní „sběratelské předměty“; nznačkové spotřební zboží; nprůmyslové díly; nléčiva; nzábavní produkty (zejména hudba a video v různých formátech); npředměty denní spotřeby (potraviny, alkohol a cigarety…) p Výsledek obrázku pro faleÅ¡né bankovky Gold bar Fejk v oblasti sdělení pKlamání v oblasti nepřímé komunikace zkreslením autenticity nebo autorství p pSdělení nObrazové nTextové p Výsledek obrázku pro komunikace Gold bar Fejk v oblasti obrazové komunikace pKresby pMalby pFotografie pFilm pMetody nzkreslování předmětů i osob ve tvarech; nvyužívání barev k vytvoření pozitivního nebo negativního dojmu; noperace s fotografiemi a filmy (osvětlení, směr záběru, fotomontáže, retuše,…); nsled záběrů ve filmu k vytvoření neexistujících souvislostí; ndigitalizace obrazu v televizi, jež umožňuje libovolně měnit obraz Výsledek obrázku pro kresby malby fotografie film Gold bar Malba – příklad 1 pDuhový portrét královny Alžběty I. pMarcus Gheeraerts ml. pVe věku 67 let – potlačeny známky stárnutí pCíl: představit královnu jako mladou a silnou Gold bar Fotografie – stylizace pH. Bayard pNebyly mu uznány zásluhy na vynálezu fotografie pAutoportrét jako sebevraha, který se utopil Výsledek obrázku pro le noye Gold bar Fotografie – retušování pRetušování p Gold bar Fotografie – fotomontáž pBrian Walski – digitální fotomontáž pFotomontáž fotografie generála granta p p p p pDiana a Kate p p p p p Gold bar Fotorafie – manipulace s fotografií pSpirituální a bezhlavá fotografie (dříve) pBezhlavá fotografie z Photoshopu (nyní) Gold bar Fotografie – předvádění neživých entit jako by byly živé pMrtvá dívka jako by byla živá p pElsie Wrightová – nadpřirozená bytost vystřižená z papíru Gold bar Fotografie – manipulace s fotografií Gold bar Selfie fotografie – zkrášlovací programy p p Gold bar Fantaskop – předchůdce filmu pPromítání obrazů na plátno pTermín „fantasmagorie“ Gold bar Film p Gold bar Film – fikce vydávaná za dokument pTriumf vůle (1935) pNa žádost A. Hitlera pTváří se jako autentický dokument pVelmi stylizovaný, neodpovídá skutečnosti p pDnes reality show – například Prostřeno, Alaskan Bush People Výsledek obrázku pro triumph vůle Gold bar Textové sdělení - knihy pBible – apokryfy, které předstírají autorství konkrétního apoštola pZlatý věk na počátku středověku – kniha velmi drahá, funkce verifikátora, tvrdé tresty za falšování pMandevillův cestopis (1356) pLentulův dopis (1474) pVáclav Hájek z Libočan – Kronika česká (16. století) pRichard Meinertzhagen (20. století) – deníky – smyšlené vojenské úspěchy p p Výsledek obrázku pro mandevillův cestopis Gold bar Textové sdělení – žurnalistika p18.-19. století honba za senzací pRozvoj tzv. žluté žurnalistiky (yellow journalism) – bulvár pThe Sun – 1935 – série článků o netopýřích mužích na Měsíci pThe New York Journal – William Hearst – 1896 – smyšlená rebelie na Kubě, důvod americko-španělského konfliktu pJaroslav Hašek – 109 – vymýšlí zvířata pro časopis Svět zvířat pStephen Glass – 1998 – The New Republic – série smyšlených článků pJayson Blair – 2013 – The New York Times https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/William_Randolph_Hearst_cph_3a49373.jpg/2 25px-William_Randolph_Hearst_cph_3a49373.jpg Gold bar Textové sdělení – válka p2. světová válka – falešné zprávy o pohybu vojsk pOperace Bodyguard pCílem přesvědčit Němce, že se spojenci nevylodí v Normandii, ale jinde Výsledek obrázku pro operace bodyguard Gold bar Textové sdělení – internet pWeb 2.0 – snadné tvoření vlastního obsahu pFejkové blogy – flogy pFalešné identity – Jiří Ovčáček, Tomáš Halík, Jiří Kájínek pKyberkriminalita – phishing – falešné stránky (2015 – falešné stránky prostějovského útulku pro kočky) pFake News p Gold bar Textové sdělení – Fake News pCharakteristiky nzáměrný podvod; nneseriózní témata; nfalešné informace vzbuzující emoce; nšíření a propagace skrz sociální sítě; napodobování designu věrohodných zpravodajských webů; nnapodobování URL věrohodných zpravodajských webů; npo smazání webu kolují jeho falešné zprávy internetem dál. Gold bar Textové sdělení – Fake News pKlam je snadno rozpoznatelný pLidé přesto na ně klikají a sdílejí je pTeorie – chtějí těmto zprávám věřit pOvlivňování amerických voleb – Pizzagate (H. Clintonová se setkává v pizzerii Comet Ping Pong, kde projednává obchod s dětmi) pTurismus s identitami – lidé se zkoušejí jiné identity pSocial bot – programy vydávající se za běžné uživatele pworldnewsdailyreport.com: n"Čínský imigrant prodával hod dogy z masa skutečných psů" n„Muž zabil svou ženu poté, co použila jeho zubní kartáček na čištění toaletní mísy“ nŽena byla zadržena za trénování veverky k útoku na jejího bývalého přítele“ n„Test DNA prokázal, že jistý pošťák má 1300 nelegitimních dětí“ n„128 letý muž tvrdí, že je Adolf Hitler“ Gold bar Internet a fejk pInternet je nejvýznamější komunikační kanál k šíření fejku nanonymita ndostupnost nbeztrestnost ntěžká ověřitelnost ntakřka nulové náklady na tvorbu a šíření informací nbezplatné programy a aplikace podporující tvorbu fejku nglobální dosah za krátký čas (především díky sociálním sítím) nvýdělečná činnost díky možnostem vkládání reklamy nnaivita uživatelů podpořená vlastnostmi zprostředkované komunikace p Gold bar Kontakt p p pstodola5@gmail.com p p p