Téma: CÍRKEV 1) ÚVOD 2) ZÁKLADNÍ ČLENĚNÍ CÍRKVÍ 3) DĚJINY KŘESŤANSTVÍ NA RUSI 4) --- Křesťanství na Ukrajině v datech 5) --- Křesťanství v Rusku v číslech 6) PRAVOSLANÁ CÍRKEV V ČESKÝCH ZEMÍCH A NA SLOVENSKU 7) ZÁKLADY PRAVOSLAVNÉ VÍRY A SVÁTOSTI 8) --- Ukrajinská pravoslavná církev 9) --- Ukrajinská řecko-katolická církev 10) IKONY A JEJICH SYMBOLIKA 11) RUSKÝ IKONOSTAS 12) ÚLOHA HUDBY PŘI PRAVOSLAVNÉ BOHOSLUŽBĚ ************************* ad 1) – založení církve o Letnicích v den Padesátnice ad 2) – katolická, starokatolická, anglikánská, protestantská, pravoslavná, východní monofyzitské církve, nestoriánské církve ad 3) – 9. st. Vikingové (Varjagové), obsazení Kyjeva, Askold; první polit. formy na Rusi – městská oblast, varjažské knížectví, (914) velkoknížectví Kyjevské – dějiny církve: období kyjevské (do 1239), moskevské (do konce 17.st.), petrohradské – letopisectví za Jaroslava Moudrého (Pověst dávných časů) – první zmínky z 6. st., podrobněji až v 10. st. (spisy Saxo Gramatica, Pověst dávných časů) – vlivy íránské, keltské (polyteismus) – kult předků, uctívání posvátných míst, později svatyně – pokřtění Rusi: první pokusy - konstant. patriarcha Fótios (obd. tzv. byzantského humanismu, 9.-11. st.; pokřtěni Askold, Dir, Olga), potom Vladimír I. (volba dle mezinárodních politických okolností), nechal postavit tzv. Desátkový chrám v Kyjevě – Ilarion: Slovo o zákoně a milosti – hereze málo četná – dvojvíra – mnišství (chudoba, celibát, půst, tělesná práce, modlitba) – úloha státu: materiálně podporovat a chránit církev – státní náboženství – úloha církve – předcházet bratrovražedným válkám, usilovat o mír a tvořit jednotící tmel východosl. kmenů – na Rusi spolupráce církve a státu s drobnou převahou církve – ruská církev závislá na Konstantinopoli – hlava r. církve, kyjevský metropolita, dosazován konstant.patriarchou (ten měl v rukách hlavní kontrolu nad círk. administr. v Rusku) – kyj. kníže nebyl králem, neměl absol. moc nad svými příbuznými, okolními knížaty – jednota Kyj. Rusi zaručována spíše osobou metropolity než kyj. knížetem – metropolita byl ale cizinec, někdy ani neuměl slovanskou řeč – konec Kyj. Rusi – 1237 tatarský vpád (nadvláda Tatarů až do r. 1380), defin. vymanění ale až za Ivana III. (1462-1505) ad 4) 1051 / 1054 / 1443 / 1581 / 1596 / 1633 /1787 / 1905 / 90. léta ad 5) 40% věřících, 5.000 prav. chrámů, 2.000.000 protestantů, 19.000.000 islamistů, budhismus ad 6) 1347 klášter na Slovanech (bohoslužba východním obřadem); biskup Gorazd Historie a přehled církve (u nás) do 1054 katolická církev a mnišské řády 1054 rozdělení katol. a pravoslavné (kvůli drobnému sporu: od koho pochází Duch svatý) 15. st. husité (přijímání podobojí), Jednota bratrská 16. st. reformace (M. Luther – spasení není ze skutků, ale z milosti Boží), 1530 Církev evangelická luteránská; 1566 Církev evangelická kalvinská 1545-1563 Tridentský koncil (snaha sjednotit katolíky a evangelíky) 1620 u nás pokatoličťování obyvatel 1781 toleranční patent (svoboda vyznání i pro evangelíky a Židy) 1861 protestantský patent (rovnoprávnost evangelické a katolické církve) konec 19.st. Církev bratrská 1918 Církev československá (dnes s přídavkem husitská), Českobratrská církev evangelická (sjednocení luterské a kalvínské) 1924 vznik pravoslavné církve v Brně ad 7) Základy pravoslavné víry 1. SVATÁ TRADICE je každodenní život Božího lidu. Představuje souhrn zkušeností v církvi, jak byl předáván a došel až k nám od Ježíše Krista a Jeho apoštolů. Svatá tradice je vlastní život církve inspirovaný a vedený svatým Duchem, je souhrnem všeho potřebného pro život a spásu Božího lidu. 2. SVATÉ PÍSMO je nejpřednější dílo svaté tradice. Věříme, že svaté Písmo je slovo Boží, bylo sepsáno lidmi vedenými a inspirovanými svatým Duchem, je zjevením samotného Boha. 3. SPISY SVATÝCH OTCŮ Mezi spisy považované za prameny naší víry patří především díla svatých Otců, která vysvětlují základní učení církve a brání pravou víru. 4. MODLITBA A LITURGICKÁ BOHOSLUŽBA Jsme zváni k uskutečňování osobního modlitebního pravidla, které je nerozlučně spjato s veřejnými bohoslužbami církve. Nejdůležitější z nich je svatá liturgie. Představuje společné dílo Božího lidu a setkání se samotným Bohem. 5. ŽIVOTY SVATÝCH Jsou svědectvím o Boží pravdě. Slouží nám jako vzory, podle nichž můžeme žít opravdový křesťanský život. Pravoslavná církev uctívá přesvatou Bohorodičku nade všecko, nejen nad všechny lidi, ale i nad anděly. Nazývá ji nad cherubíny ctěnější a nad serafíny bez přirovnání slavnější. 6. VYZNÁNÍ VÍRY Úplné vyznání pravoslavné víry je obsaženo v tzv. nicejsko-cařihradském vyznání či symbolu víry, který sestavili svatí Otcové na 1. a 2. ekumenickém směnu v Nicei roku 325 a v Cařihradu roku 381. Zpíváme nebo čteme je při každé liturgii. Pravoslavní křesťané takto vyznávají svoji víru nepřetržitě od 4. století. ad 8) --- největší: církev moskevského patriarchátu --- ukrajinská pravoslavná církev kyjevského patriarchátu --- ukrajinská autokefální pravoslavná církev ad 9) (* 1596, velká obnova po 1989) 5, 5 mil. věřících ad 10) - zobrazení Krista (Pantokrátor, ukřižování, Deesis, Starého dnů, Sofia) - Bohorodička s Kristem ad 11) přehrada mezi chrám. lodí o oltářní částí troje dveře – carská brána, severní a jižní dveře řady ikon – Deesis, chrámová, svátková, prorocká, praotcovská (ve středu ikonostasu v třetí řadě je ikona Poslední večeře Páně, ve čtvrté řadě ve středu je ikona Panny Marie s Dítětem a po obou stranách jsou starozákonní proroci, v páté řadě jsou ikony zmrtvýchvstání a novozákonních světců, na samém vrcholu ikonostasu je umístěn kříž a tabulky Desatera) ad 12) při bohoslužbě se zpívá, nepoužívají se hudební nástroje, použití starocírkevního jazyka, který je hymnický Velká knížata kyjevská 1. Rjurik 862-879 (ale vládl v Novgorodě; 862 příchod Varjagů) 2. Oleg 879-912 (jako 1. vládl v Kyjevě) 3. Igor 912-945 4. Svjatoslav 945-972 5. Jaropolk 972-980 6. Vladimír 980-1015 (988 christianizace) 7. Jaroslav Moudrý 1015-1054 (kulturní rozkvět za ja. Moudrého; 1054 – trvalý rozkol mezi východní a západní církví) 8. Izjaslav 1054-1078 9. Vsevolod 1078-1093 10. Svkatoslav Izjaslavič 1093-1112 11. Vladimír Monomach 1013-1125 (po jeho smrti postupný rozpad Kyj. Rusi na samost. knížectví) 12. Mstislav I. Veliký 1125-1132 13. Jaropolk 1132-1139 14. Vsevolod II. 1139-1146 15. Izjaslav II. 1146-1149 (1147 první zpráva o Moskvě) 16. Jurij I. Dolgorukij 1149-1150 Přehled kyjevských metropolitů 1. Theofylaktos po 989 2. Jan I. cca 1020 3. Theopempt cca 1039 4. Ilarion 1051-? (Rus, ostatní Řekové) 5. Efrém cca 1055 6. Jiří 1065-1073 7. Jan II. 1077-1089 8. Jan III. 1090-1091 9. Mikuláš 1096-? 10. Nikeforos I. 1104-1121 11. Nikita 1122-1126 12. Michael 1131-1145 13. Kliment Smoljatič 1147-1154 (Rus, ostatní Řekové) 14. Konstantin I. 1156-1158 15. Theodor 1161-1162 16. Jan IV. 1164-1166 17. Konstantin II. 1167-? 18. Nikeforos II. 1182-1197 19. Gabriel 1197-1198 20. Dionýsos cca 1201 21. Matouš ?-1220 22. Kyrill 1224-1233 23. Josef 1237-? Modlitba „Otče náš“, Matoušovo evangelium, 6-9-13 CZ RJ UJ Otče náš, jenž jsi na nebesích, Отец наш Небесный Отче наш, що єси на небесах posvěť se jméno tvé. пусть прославится Твое имя Нехай святиться Ім'я Твоє, Přijď království tvé. Пусть наступит Твое Царство нехай прийде Царство Твоє buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi. и исполнится Твоя воля нехай буде воля Твоя, как на небе, так и на земле як на небі, так і на землі chléb náš vezdejší dej nám dnes. Дай нам сегодня наш насущный хлеб Хліба нашого насущного дай нам сьогодні A odpusť nám naše viny, Прости нам наши долги І прости нам довги наші jako i my odpouštíme našim viníkům. как и мы прощаем нашим должникам як і ми прощаємо винуватцям нашим A neuveď nás v pokušení, Не введи нас в искушение І не введи нас у випробовування ale zbav nás od zlého. но сохрани нас от зла але визволи нас від лукавого Amen. Аминь Амінь. Desatero (Exodus 20,1-17) 20,1 Bůh vyhlásil všechna tato přikázání: 20,2 "Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. 20,3 Nebudeš mít jiného boha mimo mne. 20,4 Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. 20,5 Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí, 20,6 ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají. 20,7 Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho jména zneužíval. 20,8 Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. 20,9 Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. 20,10 Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ani ty ani tvůj syn a tvá dcera ani tvůj otrok a tvá otrokyně ani tvé dobytče ani tvůj host, který žije v tvých branách. 20,11 V šesti dnech učinil Hospodin nebe i zemi, moře a všechno, co je v nich, a sedmého dne odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý. 20,12 Cti svého otce i matku, abys byl dlouho živ na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh. 20,13 Nezabiješ. 20,14 Nesesmilníš. 20,15 Nepokradeš. 20,16 Nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví. 20,17 Nebudeš dychtit po domě svého bližního. Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku ani po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu." Evangelium v kostce 1 Bůh tě miluje a nabízí ti dokonalý plán pro tvůj život. Jan 3,16 CZ – Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. RU – Ведь Бог так полюбил этот мир, что отдал своего единственного Сына, чтобы каждый верующий в Него не погиб, но имел вечную жизнь. UA – Так бо Бог полюбив світ, що дав Сина Свого Однородженого, щоб кожен, хто вірює в Нього, не згинув, але мав життя вічне. 2 Člověk je hříšný a oddělený od Boha, proto nemůže poznat a prožívat Boží lásku a Boží plán pro svůj život. Římanům 3,23 CZ – Všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy RU – Все согрешили и лишены славы Божией UA – Бо всі згрішили й позбавлені Божої слави. 3 Ježíš Kristus je jediným, Božím řešením problému lidského hříchu. V něm může člověk poznat a prožívat boží lásku a Boží plán pro svůj život. 1. Korintským 15,3-6 CZ – Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem a byl pohřben; byl vzkříšen třetího dne podle Písem, ukázal se Petrovi, potom Dvanácti. Poté se ukázal více než pěti stům bratří najednou; RU – Христос умер за грехи наши, по Писанию, Он погребен был, Он воскрес в третий день, по Писанию, Он явился Кифе, потом Двенадцати, потом явился более нежели пятистам братий в одно время. UA – Христос був умер ради наших гріхів за Писанням, і що Він був похований, і що третього дня Він воскрес за Писанням, і що явився Він Кифі, потім Двагадцятьом. А потім явився нараз більше як п´ятистам браттям. 4 Ježíše Krista člověk osobně přijímá jako Spasitele a Pána. Potom může poznat a prožívat Boží lásku a Boží plán pro svůj život. Zjevení 3, 20 CZ – Hle, stojím přede dveřmi a tluču; zaslechne-li kdo můj hlas a otevře mi, vejdu k němu a budu s ním večeřet a on se mnou. RU – Се, стою у двери и стучу: если кто услышит голос Мой и отворит дверь, войду к нему и буду вечерять с ним, и он со Мною. UA – Ось Я стою під дверима та стукаю: коли хто почує Мій голос і двері відчинить, Я до нього ввійду, і буду вечеряти з ним, а він зі Мною. http://www.bibleserver.com http://timdvadva.net http://www.vira.cz http://www.biblenet.cz/bible http://www.pravoslavbrno.cz http://www.biblist.zde.cz http://www.sbmka.signaly.cz http://www.cuni.cz/ETF-67-version1-PT_liturgicky_slovnicek.pdf http://www.ukrlc.org/bible/index.htm http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F:%D0%A0%D0%B5%D0 %BB%D1%96%D0%B3%D1%96%D1%8F_%D0%B2_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96 Slovníček náboženských termínů – spojte sloupce 1 Patriarchát A - kněžiště; chrámový prostor vyhrazený kněžím, např. kolem hlavního oltáře 2 Prosfora B - biskup nebo představený církevní oblasti, církve 3 Liturgie C - široká vrchní stuha, kterou nosí biskup 4 Igumen D - dvoudílný cestovní oltář 5 Presbyter E - místo, na němž se v náboženství přináší dar jako oběť, obvykle bohu či božstvu. 6 Metropolita F - křesťanský bohoslužebný řád, bohoslužba, společná bohoslužba církve (řec. konání všeho lidu“) 7 Eparchie, discéze G - náboženský úkon spočívající v „odevzdání“ cenných předmětů; v křesťanství má klíčový význam smrt Ježíše Krista 8 Omofor H - úřad a hodnost patriarchy, území jím spravované 9 Presbyterium I - v protestantských církvích představený, člen rady starších, volený představitel 10 Diptych J - představený pravoslavného kláštera 11 Oběť K - sedm svátostí (1. křest; 2. pomazání myrhou - udělení Daru Ducha Svatého; 3. svaté přijímání; 4. svatá zpověď a odpuštění hříchů; 5. sňatek; 6. kněžské svěcení; 7. pomazání nemocných na uzdravení) 12 Ritus L - území spravované biskupem, biskupství 13 Spasení M - mírná (malá), střední (tzv. „pásová", neboť se hluboko ohýbáme v pase a prsty pravé ruky se dotkneme země) a hluboká (tzv. „zemní", neboť při ní klekneme, dotkneme se čelem země a opět vstaneme; jsou výrazem pokání 14 Oltář N - dary chleba a vína při přijímání (v pravoslaví chléb z pšeničného kvašeného těsta) 15 Eucharistie O - v křesťanském učení je jeho dárcem Bůh, jde o dar Boží milosti, který se projevuje věčným životem a společenstvím s Bohem 16 Svaté tajiny P - svaté přijímání, Večeře Páně, svátost oltářní, lámání chleba 17 Poklony R - celek zvyklostí, liturgických předpisů, právních nařízení apod.