Karanténní verze Inscenace jako artefakt I

Několik malých cvičení

Malá cvičení slouží na ověření vašich znalostí a jejich provázání s divadelními inscenacemi (tedy jejich záznamy) a jsou online verzí toho, čím bychom se - doufám - jinak bavili na hodinách.  Mají vždy podobu diskusního fóra v ISU.

Tahle cvičení nebudu známkovat ani jinak hodnotit , ale chápejte je jako nezbytnou součást výuky - myslím, že když je vezmete vážně, dozvíte se nejvíc. 

Tři otázky k Honzlovi pohyb divadelního znaku

Formou příspěvku do tohoto fóra zodpovězte do středy 6. května tři jednoduché otázky:
- co má Honzl proti Zichovi a v čem jsou jeho argumenty relevantní?
- co je podle Honzla sjednocujícím principem divadla?
- uveďte tři příklady na pohyb divadelního znaku z vlastní divácké zkušenosti (aktuální nebo "historické", ale vlastní).

Odpovídejte ve formě stručného, leč souvislého textu (jedna strana, tj. max. 1800 znaků stačí).

Teprve až zadáte svou odpověď, uvidíte odpovědi ostatních - porovnáme si zjištění a případně doplníme komentáře. 

Analýza  tří krátkých ukázek z divadelních záznamů

Podobně, jako jsem to udělal v závěru prezentace o Veltruském, stručně charakterizujte tři ukázky, které máte k dispozici.

Seneka: Faidra (režie Hana Burešová, Divadlo v Dlouhé, 2007)

Čapek: Věc Makropulos (režie Robert Wilson, ND Praha, 2010)

Gogol: Revizor (režie Jan Kačer, Činoherní klub, 1967)


Zaměřte se zejména na

- která složka (složky?) dominují struktuře? Jak dominanta ovlivňuje ostatní...

- jaké prvky/semiotické subsystémy převládají v herectví?

(Doporučuji shlédnout všechny tři ukázky a porovnat je - v odpovědi klidně pracuje také s porovnáváním. Ukázky jsem záměrně vybral tak, aby měly něco společného, ale každá byla v něčem jiná...)

Pro vaše odpovědi je opět k dispozici fórum, odpověď  ve formě stručného, leč souvislého textu (jedna strana, tj. max. 1800 znaků stačí) vložte do pátku 8. května.

Cvičení tvůrčí - jak utopit postavu!

Zkuste navrhnout 3-5 způsobů, jak na divadle znázornit utopení postavy na jevišti. Nejvíc se nám ve světovém i českém dramatu topí ženy... ale úvahy o ženách a vodním živlu se necháme na později ;)  Je zcela na vaší fantazii, jaké inscenační prostředky zvolíte. Postačí, když velmi stručně jednotlivá řešení popíšete (a doporučuju s tím netrávit mnoho času - takovýto úkol se běžně dává při přijímačkách na režii, při ústním pohovoru - takže se předpokládá, že ze sebe sypete jedno řešení za druhým... přičemž komise je spokojená, dokud těch možností ze sebe nevysypete minimálně deset... :D)

Pro vaše odpovědi je opět k dispozici fórum, odpověď  ve formě stručného textu či poznámek vložte do pátku 8. května. (Kdo se rozepíše, může toho nadhodit klidně více. Ale hlavně si to prostě zkuste.)

Zjištění z těchto tří cvičení, zejména z posledního analytického úkolu si probereme na online hodině ve středu 13.května v 10.00 (měli bychom se potkat v prostředí MS Teams - pozvánky pošlu v emailu).