Zichova Estetika dramatického umění (úvod do knihy a klíčových pojmů) Klíčové teze z prvních tří kapitol (opakování… to už jsem říkal) Činohra i opera, krátce dramatické dílo, je to, co vnímáme (vidíme a slyšíme) po dobu představení v divadle. Nutnou existenční podmínkou dramatického díla je skutečné jeho provozování. Takovou názornou akci osoby, jež má působiti a působí na osobu jinou, nazveme jednáním. Je tedy pro dramatické dílo příznačné, že máme při jeho vnímání dvě odlišné významové představy najednou; technickou a obrazovou. Herec je umělec představující myšlenou osobou sebou samým. Dramatické dílo je umělecké dílo předvádějící vespolné jednání hrou herců na scéně. Umělec Látka Dílo Obraz Herec Týž herec Herecká postava Dramatická osoba Několik herců Tíž herci Spoluhra Dramatický děj /vzájemné jednání Umělec Látka Dílo Obraz Herec Týž herec Herecká postava Dramatická osoba Scénograf/výtvarník Jeviště Scéna/scénografie Dramatický prostor Dramatický autor Slovo/text Repliky postav Řeč osob Libretista/Skladatel Text+zpěv Zpěv postav Řeč osoba Vymezení rozdílů mezi jednotlivými aspekty díla umožňuje hovořit o stylizaci! Dramatický prostor chápe Zich jako silové pole! Dramatické osoby, herci představované, jsou jakýmisi silovými středisky různé intenzity, podle váhy osob v přítomné dramatické situaci; jejich dramatické relace, touto situací dané, jsou pak jakési silokřivky mezi osobami se spínající a rozpínající. Dramatická scéna, vyplněná sítí těchto silokřivek a motorickými drahami jinými způsobenými, je pak jakýmsi silovým polem, proměnlivým v tvaru i síle jednotlivých složek. Účinky z tohoto dynamického pole vycházející přenášejí se do hlediště, na obecenstvo. To je dramatické napětí scény. (Kap. VII. Divadelní scéna)