Historiografie dějin umění I. Jiří Kroupa jarní semestr 2020 • „Nauka o pramenech, nazírána filozofickým duchem, a kde je potom nutné, přecházející do nejnovější doby, musí nakonec vyústit do dějin naší disciplíny samotné.“ (Julius von Schlosser) • „Poznat a definovat nějakou disciplínu, znamená především poznat její dějiny“ (Auguste Comte) • „Uměleckohistorické přístupy jsou jako umělecká díla – obojí může být datováno“ (Frederik Antal) Zaměření literatury o umění v historiografii dějin umění Hans Tietze, 1913 • Referující-pragmatický způsob psaní o umění (encyklopedické přehledy, technologické předpisy, cestopisy, umělecké popisy) • Pragmaticko-genetický způsob (receptáře, teoretické spisy, inventáře a soupisy, životopisy) • Genetický dějepis umění (dějiny) Robert Hedicke, 1924 Referující způsob Pragmatický Genetický Duchovně dějinný Václav Richter, 30. léta 20. stol. Předvědecký dějepis umění, „přirozený“ názor na umění (do Johanna J. Winckelmanna) Vědecký dějepis umění, genetický (s dosavadním vyústěním v duchovně dějinný dějepis) „Paradigma“ v historiografii dějin umění Thomas S. Kuhn (Struktura vědeckých revolucí) – Jörn Rüsen, Horst W. Blanke (tzv. bielefeldská škola teorie dějin) • „Normální“ věda – „Revoluční“ věda • Paradigma (v užším slova smyslu – vzor vědeckého vysvětlení) • Disciplinární vědecká matrice (paradigma v širším slova smyslu soubor faktorů, jimiž se věda řídí) Disciplinární vědecká matrice: – Zájmy (potřeba praktické orientace; např. psaní průvodců, roztřídění autorů, znalectví, …) – Teorie (vzory vysvětlení; např. zkoumání formy, zkoumání obsahu a významu, …) – Metody (pravidla bádání; přístupy, které jsou používány pro utvoření teorií) – Formy historiografie (znalecké soupisy, přehledy dějin umění, životopisy, odborné studie o díle) – Funkce historického vědění (výzkumná orientace; tj. zabýváme se určitým obdobím, zkoumáme ikonologii, zkoumáme umělecké dílo v kontextu, badatelská móda) Jiří Kroupa: Školy dějin umění (Metodologie dějin umění I) Metody dějin umění (Metodologie dějin umění II) Tři paradigmata dějepisu umění od raného novověku: – Humanisticko-osvícenské dějepisectví (16.-18. století) – Klasický historismus (19. – 20. století) • Znalectví a dějiny stylových forem • Duchovní dějiny umění a kulturní dějiny • Uvedení do prožitku uměleckých děl – „Kritická teorie“ a nový historismus • 70. léta 20. století: „kritická teorie“ a „nové dějiny umění“ • 90. léta 20. století: „vizuální studia“, vědy o obrazu, antropologie obrazu • Berlin: Institut für Bild- und Kunstgeschichte Písemnosti a literatura o umění z přirozeného postoje ke světu 1) Antika 2) Středověk 3) Počátky vyprávění o umění – 14. a 15. století • Předávání znalostí k poučení mladých tvůrců, receptáře pro vznik uměleckých děl • Cestopisy pro návštěvníky kultovních míst, později památkových míst • Inventáře pokladnic, prvních sbírek, později muzeí • Poučení o tom, co je to “stavitelství”, “sochařství”, “malířství” • Souhrny vědomostí, summy (ve středověku), pansofie (16. a 17. století), encyklopedie (18. století) • Vyvrcholení přirozeného postoje: Vasariho životopisy italských umělců (1550, 1568): počátek nového způsobu psaní o umění a umělcích Co bylo smyslem první literatury o umění ? 1a) Řecká antika: Počátky literatury o „techné“, tj o umění/řemesle Salvatore Settis / hypotetická rekonstrukce myšlení a psaní o uměleckých předmětech Prolog: Archaická doba – bez literatury o umění „τἑχνη“ /řemeslná schopnost - soubor vědění o výrobě předmětů Tradováno dílnou a ústně řemeslnou „školou“ Signatura, označující tvůrčí dovednost Exekias: hrnčíř a malíř (545-530 př. Kr.) signoval své hrnčířské výtvory, ale také své malby 1) První recepty „τἑχναι“ - 5. stol. př. Kr. Dílčí odvětví umění se začínají odlišovat a definovat se na základě nejslavnějších a modelových výtvorů (Xenofón) Praxe je zveřejňována ve výkladech technických specifikací Řemeslný receptář Iktinos a Kallikrates: Parthenón – O dórské symetrii Scénické malířství: Agatharchos ze Samu Sochařství: Polykleitos - Kánon 2) Nikoli jednotlivá– ale obecnější pravidla - 4. stol. př. Kr. Všeobecná praxe jednotlivých uměleckých druhů na základě vlastní zkušenosti slavného umělce: Malířství: Apelles Sochařství: Lysippos Architektura: Pýtheos (Mausoleion) Slavná umělecká díla - na základě výčtu úloh a typů: Architektura - Sedm divů světa Pyramidy, Visuté zahrady Semiramidiny, Artemision v Efesu Mausoleum v Halikarnassu, Maják na ostrově Faru, Feidiova socha Dia v Olympii, Rhódský kolos 3) Literatura o umění / umělci píší již nikoli o sobě a o své praxi, ale o jiných, Prostřednictvím anekdot, případně kritickým posuzováním uměleckých děl - 3. stol. – 1. stol. př. Kr. Duris ze Samu: anekdoty o umělcích, výroky o řemeslném umění Xenokratés z Athén, kol. 280: základní charakteristiky uměleckých děl • Exaktnost /preciznost - souměrnost/symetrie – pohyb/rytmus –esthetika/optická invence Pasiteles (z pobřeží jižní Itálie, 1. stol. př. Kr.) • sochař píše pro nové publikum: pro římské znalce a sběratele Quinque volumina nobilium operum in toto orbe Plinius starší (23-79) 1b) Římská antika 1. Rétorika – Cicero, Quintilián, modální teorie stylu, decorum 2. Teorie architektury – Vitruvius: De Architectura libri decem 3. Průvodce, topografie – Pausániás, Cesta po Řecku 4. Ekfraseis-popisy uměleckých děl – Lúkianos ze Samosaty (2. stol.): jeho nejznámější diatriba je "Nevěřte lehkomyslně pomluvě", – Flavios Filostratos (přelom 2. a 3. stol.) : Eikones - Imagines – Filostratos z Lémnu (3. stol., snad vnuk předchozího) : Eikones. 5. Dějiny umění jako dějiny inovací: – Plinius st. a anekdoty o umělcích 1) Rétorika Genera: druhy – geografické, funkčně symbolické dórský, iónský, korintský Ordo: seřazení, pořadí, řád – toskánský/dórský – iónský – korintský/kompozitní Modus: Tři stylové způsoby grave (vážný - k dojmutí), medium (střední - k pobavení), tenue (jednoduchý - k dokazování) grande (vznešený - k dojmutí), subtile (střízlivý - k poučení), floridum (květnatý - k pobavení) Decor - Decorum: to, co je „vhodné a slušné“ pro daný úkol 2) Marcus / Lucius Vitruvius (Polio / Mamurra) – kol. 20. př. Kr.: „Jako totiž ve všem, jsou i ve stavitelství obsaženy dvě věci: to, co je předváděno a to, co předvádí. Předváděno je zamýšlené dílo, o němž se jedná (pratica/fabrica); předvádí je demonstrace, vysvětlená s důvtipnou znalostí (solertia)“ Vitruvius Firmitas – Utilitas – Venustas • Ordinatio (matematický modul) Dispositio (kompozice, rozmístění na základě kreslených idejí) • Symmetria (na základě modulu soulad částí) Eurythmia (harmonie, vizuální působení) • Distributio (stavba a její podmínky, správné a ekonomické rozvržení) Decor (slušnost v obsahu a formě, „decorum“) Ichnographia, Orthographia, Scoenographia 3) Průvodce (Pausánias, kol. 115-180) Athénská sloupořadí a jejich výzdoba Umělecké poklady na athénské Akropoli Tajemství maratónské pláně O slavném Héřině chrámu (Argos) Památky a výzdoba chrámu olympijského Dia O životě a slávě sochaře Daidala Proslulé chrámy v Iónii Historie a popis nejslavnějšího arkadského chrámu (Tegea, Athena Alea) Pozoruhodné dary v tegejském chrámu O vzácném náhrdlníku královny Erifýly Jak povstala delfská amfiktyonie Nejpamátnější votivní díla v Delfách Delfské pokladnice O věštkyni Sibylle Polygnótovy malby z okruhu trójských bájí 4) Ekphrasis - ἔκφρασις Lúkianos – diatriba „Nevěřte lehkomyslně pomluvě“ popisuje obraz Pomluvy od malíře Apella Leon Battista Alberti v renesanci tlumočí tento popis jako příklad malířské „istorie“ – příběhu s morálním naučením Philostratus Maior (3. stol.), Imagines (Εἰκόνες) popisuje obrazy ve vile v neapolském zálivu Tizián maluje podle popisu obraz pro studiollo rodiny d‘Este ve Ferraře 5) Gaius Plinius Secundus Maior (kol. 23 - 79) • Naturalis Historiae libri XXXVII (český překlad Zkoumání přírody) • kosmografie, geografie, antropologie, zoologie, botanika, medicína, metalurgie a mineralogie Závěrečné knihy XXXIV: Měď, bronz a umění z bronzu XXXV: Malířství, barvy, plastika z hlíny (reliéfy, sochy, cihly) XXXVI: Mramor a umění z něj, slavné stavby, užitek nerostů Sochařství v bronzu / samostatné ars: řemeslná práce v bronzu a) Praotcem sochařů v bronzu: Feidias (83. olympiáda), 450 př. Kr. b) Polykleitos, Praxiteles a po 320 př. Kr. jeho žáci c) Plinius udává asi 366 jmen sochařů • Ideální stav – kolem 300 př. Kr. • V době 121. olympiády (tj. v letech 296-293 př. Kr.) skončilo umění (tj. bronzová plastika), a po sto čtyřiceti letech bylo znovu oživeno v době 156. olympiády (tj. v letech 156-153 př. Kr.) v Římě Malířství a) Původ obrazů v Římě: příroda – památka – důstojnost (voskové obrazy a zbraně předků): “tato tvorba obrazů dnes upadla v zapomenutí …, vyžaduje se líbivý materiál a noví bohatí jsou celí pryč nad cizími obrazy” “Umělecká technika je více než materiál” (Ars auro prior) b) Historie obrazů: Egypťané a Řekové soupeří o počátky malířství “první malířství bylo stínové, druhé monochromatické…., později byly obrysy rozdělovány čarami uvnitř, první, kdo připadl kolorovat je, byl …, první, kdo zavedl zobrazování rysů v obličeji, byl …, dále přispěl k pokroku malířství ten, kdo do něj zavedl smysl pro kompozici,… První, kdo se zajímal o skutečnost a otevřel dveře poznání svému žáku, byl…. Apelles prospěl malířství více než jiní – i svými spisy o malířské technice. Dějiny umění jako dějiny inovací (Xenokratés z Athén) „O začátcích trvá nejistota… kolem stínu člověka byla vedena čára…“ (Plinius a Vasari) Anekdoty o umělcích, výroky umělců (Duris ze Samu) Zeuxis (hrozny) Parrhasios (závěs) Zeuxis (chlapec s hrozny) Apelles a švec, aneb umělecká kritika Kniha XXXVI. O sochařství a stavbách (práce z kamene): „toto umění bylo daleko starší, než malířství a umělecké zpracování kovů… Řečtí sochaři: Feidias – Praxiteles, Skopas, Bryaxis Sochařství v Římě: Díla několika umělců, např. Laokoon (Hagesandros, Polydoros, Athenodoros) 2) Středověk: umění a hagiografie 1. „Zakladatelé středověku“ – Boethius, Cassiodorus, Isidor ze Sevilly, Libri Carolini 2. Řádové předpisy 3. Středověké receptáře – Heraclius, Theophilus (Rotger z Helmershausenu), – Cenino Cenini 4. Topografické a hagiografické spisy – Mirabilia urbis Romae, Liber de miraculis S. Jacobi 1. „Zakladatelé středověku“ Boethius, Cassiodorus, Isidor ze Sevilly Sedm svobodných umění gramatika, rétorika, dialektika - aritmetika, geometrie, astronomie, hudba Libri Carolini (Theodulf z Orleans: proti synodě v Nikaii, 787) – „písmo je cennější než obraz“ proti uctívání obrazů, obrazy ale mohou být užívány k ozdobě chrámů, pro účely vzdělávání a jako vzpomínka na minulost. Germigny-des-Prés, 806: Theodulfem zhotovená mozaika 2. Předpisy cisterciáckého řádu: Fontenay, 1139-1147, Thoronet, 1160-1190 Saint-Denis a „Bernardinský plán“ u cisterciáků 3. Receptáře Theophilus (Rotger z Helmershausenu?), kol. 1130 Schedula diversium atrium proti cisterciácký spis o zhotovování luxusních předmětů, recepty na barevné vitraje, olejovou malbu, apod. Cennino Cennini (kol. 1370 – před 1427) Receptář tradovaný z původní giottovské dílny. Termíny, které byly užívány v novém jazyku (disegno-fantasia, maniera, sfumare, apod.) • Giotto • Taddeo Gaddi • Agnolo Gaddi • Cennino 4. Mirabilia urbis Romae (12.-15. stol.) 3) Nový pojem umění a Florencie (14.-15. století) 1. Rétorika a životopisy slavných rodáků – “uomini famosi” 2. Mirabilia - průvodce 3. Mezi dílenskými receptáři a uměleckou teorií 4. Leon Battista Alberti 5. Leonardo da Vinci 1. Rétorika a životopisy - „uomi famosi“ Filippo Villani (1325-1405), Florencie: De origine Florentiae et de eiusdem famosis civibus (de Cimabue, Giotto, Maso, Stephano et Thaddeo pictoribus) Srov. výklad: Michael Baxandall: Giotto and the orators: humanist observers of painting in Italy and the discovery of pictorial composition, 1350-1450. 1971: pohled na současnost prostřednictvím antických textů Plinius st.: • Apollodoros (první se zajímal o skutečnost a otevřel bránu svému žáku) • Zeuxis (dal malbě vznešenost a pozvedl ji na vysokou úroveň) • Zeuxidovi žáci (Parrhásios a další) Filippo Villani užívá stejný způsob pohledu na florentské malířství: • Cimabue (první byl zaujat skutečností a podpořil svého žáka) • Giotto (převedl starý způsob malby na nový) • Giotteschi (Maso di Banco, Stefano Fiorentino, Taddeo Gadi) Giovanni Santi (1433?-1494), Urbino: Cronaca rimata – La vita e le gesta di Federico di Montefeltro Duca d´Urbino /veršovaná kronika/ - důraz na toskánskou kulturu Bartolomeo Fazio/Facio (1410-1457), Neapol: De viris illustribus (Pisanello, Gentile da Fabriano, Jan van Eyck, Rogier van der Weyden) + antikitující ekfrasis 2. Mirabilia Francesco Albertini (1469-po 1510), Opusculum de mirabilibus novae & veteris urbis Romae; Memoriale di molte picture e statue sono nella inclyta cipta di Florentia. 3. Mezi receptáři a uměleckou teorií Lorenzo Ghiberti (asi 1378-1455): I Commentarii (Denkwürdigkeiten) Proemium: podle Athenea o obléhacích strojích a Vitruvia o znalostech umělce První díl: sochaři a malíři starověku podle Plinia a Vitruvia Druhý díl: malíři ve Florencii, v Sieně, sochaři, „německý“ sochař, autobiografie, zmínka o architektonickém traktátu Třetí díl: teoretické základy (problém pojmů podle Vitruvia, Optika podle Alhazena, teorie vidění, proporce podle Vitruvia (vlastní návrh, kritika Vitruviánské figury, další proporce lidských částí) Cristoforo Landino (1425-1498): básně, filozofické dialogy, komentáře komentář k Božské komedii: charakteristiky známých florentských malířů komentář k Aeneidě - různé druhy významů textu a malby: „ad historiam, ad fabulam, ad physicam, ad allegoriam“ 4. Leone Battista Alberti (1404-1472) I Libri della famiglia, 1433–1441 Apologi, 1437 Grammatica della lingua toscana, 1441–1447 Ludi rerum Mathematicarum, vor 1452 De Componendis Cifris, 1466/1467 De Iciarchia, 1468 Descriptio urbis Romae, kol. 1450 vyměření koordinátů pro zobrazení města Říma, hradeb, řeky a památných míst Momus o del principe, kol. 1440 satira, využívající architektonické myšlení De pictura, 1435-1436 • Základy: geometrie, optika, perspektiva • „Nové pojednání“ o malířství: chvála malířství – definice (obrýsování - skládání - stínování a osvětlení) • Malíř: úkol malíře, jeho vzdělání, malba „istorií“, vztah k veřejnosti De statua, kol. 1435 • Původ sochařství: v přírodě daných a nalezených forem povstává lidské umění sochy • Sochařství lze rozlišit: Fictores (přidává se hmota, plastika) – Sculptores (odnímá se hmota, skulptura) – Argentarii (sochařství, odlévající v bronzu) • Popis tří měřících přístrojů (analogie měření měst a nebes): jejich prostřednictvím může být utvořen lidský proporční kánón jako součást universální harmonie čísel De re architectura libri decem, 1443-1452 • Celé stavitelství se zakládá ve stanovení obrysů díla a v jeho technickém provedení… Úkolem a funkcí obrysů je ovšem také udávati stavbám a částem staveb vhodné místo a určit číselné vztahy, příhodné rozměření a příjemné uspořádání, aby celý útvar a vzhled stavby byly dány těmito obrysy. Obrysy v sobě neobsahují, že by se musely řídit materiálem… • Bude možno duchem a myslí předepsati úplnou formu stavby bez jakéhokoli zřetele k materiálu… • Za tohoto stavu jsou obrysy určitou ustálenou představou pojatou duchem, prováděnou pomocí linií a úhlů a dokonanou vzdělanou duší a rozumem. • Za architekta přitom prohlásím toho, kdo dovede stejně tak věc v mysli a v duchu podle spolehlivých a obdivuhodných pravidel a postupů vymezit, jako provést technicky...A aby to dovedl musí pochopit a poznat věci nejlepší a nejhodnotnější. Rozdělení látky in De re aedificatoria: Základ architektury • I. kniha: O obrysech (delineamenta) Materiál a konstrukce • II. O stavebním materiálu • III. O stavebních pracích Užitečnost a účel • IV. O stavebních dílech pro všechny • V. O stavbách pro jednotlivce Výzdoba a účel II • VI. O výzdobě • VII. O výzdobě staveb posvátných • VIII. O výzdobě staveb veřejných • X. O výzdobě budov soukromých • a) V čem spočívá úkol zkušeného stavitele Opravy a rekonstrukce • X. O opravě stavebních děl 5. Leonardo da Vinci (1452-1519) I. Tři nejrozsáhlejší kodexy originálních rukopisů a kreseb: • Codex Atlanticus (Milano, Bibliotheca Ambrosiana) nejrozsáhlejší kodex kreseb. • Kresby královské knihovny (Windsor Castle, The Royal Library) přes 600 kusů. • Codex Arundel (London, British Library). II. Jeden z nejlépe originálně dochovaných rukopisů: • Codex Leicester (dříve také nazývaný „Codex Hammer“) – dnes v majetku Bill Gates Collection, Seattle. Na něm je možné demonstrovat původní Leonardovu práci se svými poznámkami. III. Jednotlivé originální zápisníky: • Rukopisy, označované písmeny A- M (celkem 12) + dva další, tvořící tzv. Codex Ashburnham (Paříž, Bibliothèque de l´Institut de France) • Rukopis o létání ptáků (Torino, Biblioteca Reale). • Codex Forster, tři rukopisy (London, Victoria and Albert Museum) a další rukopisy ve sbírkách: Biblioteca Nacional, Madrid; Biblioteca Trivulziana, Milano. Traktát o malířství 1498: Luca Pacioli píše, že Leonardo sestavil traktát o malířství a lidských pohybech 1519: manuskripty a kresby zdědil Francesco Melzi – následně sestavil z osmnácti zápisníků a rukopisů: Leonardův traktát, opis sestavený na základě Leonardových zápisníků (především podle rukopisů A, C, E,F): • Codex Urbinas (tzv. Codex Vaticanus) – od poloviny 17. století v papežských sbírkách; původně byl asi určen pro výuku malířství. Alternativní rekonstrukce Leonardova traktátu na základě Codexu Urbinas a Codexu Leicester • Carlo Pedretti, Leonardo da Vinci on Painting – A lost book (Libro A), 1964. Další osudy Leonardových rukopisů o malířství 1542: Benvenuto Cellini získává od francouzského šlechtice u dvora Františka I. knihu o sochařství, malířství, architektuře a perspektivě zkopírovanou z Leonardova manuskriptu – půjčuje ji Sebastianu Serliovi. 1568: Giorgio Vasari píše, že jeden milánský malíř vlastní manuskript o malířství a kresbě a chce jej vydat 1570: Francesco Melzi umírá a jeho dědicové začínají pozůstalost rozprodávat 1584 : Giovan Paolo Lomazzo zmiňuje rukopis o srovnání malby se sochařstvím, který prý vznikl pro vévodu Lodovico Sforzu 1630-1640: Cassiano dal Pozzo, sekretář kardinála Barberiniho v Římě sponsoruje projekt přepsání Leonardových rukopisů a připravuje Traktát o malířství s Poussinovými kresbami Leonardo da Vinci, Traktát o malířství: • Knižně vydaný traktát v Paříži Raffaelem du Fresne roku 1651: obsahuje části autentické podle Melziho, ale též další, jinak zcela neznámé výroky. Leonardo je tu tak trochu převeden do akademicky teoretické podoby a jsou zdůrazňovány jeho „barokně“ zabarvené výroky. Toto vydání je dostupné i v českém překladu. Původ dějin umění a „otec dějin umění“ 1) Humanistické dějepisectví a „otec dějin umění“ 2) „Idea“ a umělecké akademie 3) Počátky dějin umění v době osvícenství 1. Humanistické dějepisectví a „otec dějin umění“ 1. Vasariho předchůdci Paolo Giovio (1483-1552) Museo in Borgovico a Ritratti degli uomini illustri Vitae virorum illustrium, 1549, 7 sv. Elogi degli uomini d'arme, apposti ai veri ritratti, 1551 Marcantonio Michiel (1484-1552) Notizia d’opere del disegno, 1521-1543 Kopie Gioviových portrétů ve florentských Ufizziích (na stěnách pod stropem) 2. Renesanční koncepce uměleckého pokroku Georges Didi-Huberman: „dějiny umění začínají dvakrát“ Plinius st. – původ + historie Giorgio Vasari Leonid M. Batkin: přirovnává renesanční koncepci ke kruhu, který se v každém svém bodě otevírá Disegno: stálý princip umělecké tvorby Meditatio – reminiscencia: přemýšlením a vzpomínáním se vyrovnáváme se starými Rinascità – progresso della sua rinascità: stálý pokrok znovuvzkříšení umění Václav Richter: dějiny umění z hlediska přirozeného vztahu ke světu a) dokonalost současnosti (současné umění je „maniera moderna“ a my ji můžeme sledovat prostřednictvím postupných dějinných etap) b) analogie lidského věku (zrození – jinošství – zralý věk, tj. dnešní současnost) 3. Giorgio Vasari (1511-1574) Giorgio Vasari, Le Vite de’ piu eccelenti pittori, scultori e architettori, 1550; 1568 a) Umění – tři sestry (architektura, sochařství, malířství) b) „Disegno“ /nápad a kresba - „Invenzione“ /invence obsahového motivu b) Současné umění (Maniera moderna jako vrchol umění) c) Historická koncepce (progresso della sua rinascita) – pokrok nového vzkříšení d) Mýtus a legenda umělce: umělec se pozvedá z nízkosti ke společnské výšině e) Umělec jako dvořan f) Mimesis – nápodoba skutečnosti: umění směřuje k dokonalejšímu zpodobení skutečnosti a života (portréty takřka ožívají, vymyšlená krajina je jako skutečná) g) Zdokonaluje se technologická výbava umělců. Maniera prima: Giotto; Nicolo a Giovanni Pisano Maniera seconda – secca (suchá manýra): Brunellesco; Donatello; Masaccio Benozzo Gozzoli Piero della Francesca Domenico Ghirlandaio Na prahu maniery moderny: Giorgione a Leonardo da Vinci Nejvyšší vrchol maniery: Michelangelo Buonarroti Accademia del Disegno: 1564 vévoda Cosimo I. + Michelangello (capi) Giorgio Vasari (zakladatel) 2. vydání: nejvyšší dokonalost umění ve třech projevech Michelangelo - disegno Rafael – invenzione Tizian - colore 4. Vasariho následovníci Itálie: Raffaele Borghini (1537 - 1588) Il Riposo (1584): dialogy o teorii a praxi umění v prostředí vily, kterou vlastnil významný florentský sběratel, důraz na protireformaci ve Florencii (dva svazky teoretické) a na dílo současných umělců po Michelangellovi a Vasarim (dva svazky biografické). Giovanni Baglione (1571-1643) Le Vite de' pittori, scultori, et architetti (od roku 1572 do 1642): životy jsou rozvrženy podle vlády jednotlivých papežů a jsou uváděny vždy kapitolou o papežských objednávkách. Giovanni Passeri (1610-1679) Vite dei pittori, scultori ed architetti che anno lavorato in Roma morti dal 1641 al 1673 (vydáno teprve 1772): umělci pracující v Římě od Domenichina po akademické umělce v době Alexandra VII. Filippo Baldinucci (1625-1696) Vocabolario toscano dell’arte del disegno, 1681: slovník pojmů a termínů z oblasti umění; Notizie de' Professori del disegno da Cimabue in qua, per le quali si dimostra come e per chi le bell'arti di Pittura, Scultura e Architettura, lasciata la rozzezza delle maniere greca e gottica si siano in questi secoli ridotti all'antica loro perfezione, 6 sv., 1681-1728; vyšlo několikrát, naposledy 1846-1847: rozděleno podle století od roku 1300 až do roku 1670. Vita del cav. Gio. Lorenzo Bernino, po 1680: umělecká biografie Berniniho. psaná pro Kristýnu Švédskou. Jeden z nejvýznamnějších předchůdců dějin umění v Itálii. Jeho syn Francesco Saverio Baldinucci (1663-1738) na něj navázal, vydal poslední svazky z jeho pozůstalosti a pokračoval ve sbírání životopisů soudobých autorů. „Vasariové“ severu Karel van Mander (1548-1606) Het Schilder-Boeck, 1604 (2. vyd. 1618): čtyři části – základy malířského umění, životopisy starověkých a italských malířů, životopisy slavných nizozemských a hornoněmeckých malířů, výklad Ovidiových Metamorfóz). Joachim von Sandrart (1606-1688) Teutsche Academie der Edlen Bau-, Bild- und Mahlerey-Künste, 1675-1679: I/1-3 (základy stavitelství, sochařství a malířství), /4-6 (životy slavných starých egyptských, řeckých a římských umělců, životy slavných moderních italských umělců, životy slavných horno- a dolnoněmeckých umělců); 7 (autobiografie Joachima von Sandrart). II/ 1-3 (o architektuře a jejích dějinách, o sochařství-popis prvních dvanácti římských císařů-umělecké sbírky vznešených pánů, o malířstvíOvidiovy Metamorfózy podle Carla van Mandera); III Iconologia deorum, V Sandrartově díle se setkáváme poprvé s pokusem ukázat dějiny světového umění: přinejmenším v krátkých odstavcích zmiňuje ženy umělkyně a umělce mimoevropské, např. čínské nebo africké. Pierre Monier (1641-1703) Histoire des arts qui ont rapport avec le dessin (divisée en trois livres, où il est traité de son origine, de son progrès, de sa chute et de son rétablissement), 1698: malíř, učitel na pařížské akademii popisuje v prvním díle nejstarší umění až do římské republiky, druhý díl obsahuje římské císařství, úpadek umění a jeho proměnu v „maniere gotique“. Ve třetím dílu začíná toskánským znovuzrozením, vytvořením akademie disegna a vynalezením olejomalby v Nizozemí, popisuje umělce v geografickém třídění a dokládá, že na znovuobnovení umění měla důležitost též grafická tvorba. Arnold Houbraken (1660-1719) De Groote Schouburgh der Nederlandsche Kunstschilders en Schilderessen, 3. sv. 1718-1720? Pokračuje v díle van Manderově, ale soustřeďuje se pouze na nizozemské umělce; jeden z nejdůležitějších pramenů pro životopisy vlámských a holandských umělců 17. století (životopisy Rubense a Rembrandta). Podobně jako italský Baldinucci pracuje s ověřenými daty a cituje své prameny. Kritika Vasariho pojetí toskánské maniery Paolo Pino (činný v letech 1534-1565) Dialogo della pittura, 1548: drobný polemický spis, který srovnává toskánské a benátské umění – benátské umění od Giorgione je lepší než toskánské (umělecké pojmy disegno, invenzione, colore jsou analogické třem stupňům rétoriky inventio, dispositio, elocutio). Neopomíjí ani nizozemské krajináře a chválí Albrechta Dürera. Lodovico Dolce (1508-1568) L'Aretino o Dialogo della pittura, 1557: dialogický spis zpracovává některé kritické myšlenky Pietra Aretina; kritizuje Michelangellovo dílo (zejména jeho Poslední soud) a vystupuje proti Vasariho pojmu „maniera“ – dává tomuto slovu ten pejorativní význam, který se později rozšířil. Giulio Mancini (1559-1630) Considerazioni sulla Pittura (1617, později několikrát přepracováno až do 1628): sienský lékař, působící v Bologni a později v Římě (jako dvorní lékař Urbana VIII., ale též sběratel, zajímající se o dílo Caravaggiovo. Jako sienský patriot vyzvedává dílo malířů v Sieně – oproti Vasarimu říká, že obnovitelem malby byl Guido da Siena. Píše o umělcích toskánských, boloňských, římských a zaalpských. Obrací se především ke sběratelům a milovníkům umění: ve druhém svazku popisuje způsob znalectví, založený na pečlivém studiu linií, radí, jak uspořádat „quadreria“ (obrazovou sbírku), a jak pečovat a ošetřovat obrazy. Giovanni Andrea Gilio (činný mezi 1550-1584) Due dialoghi … degli errori ed abusi de´pittori, 1564: protireformační kritika společenského chování a umění 16. století. V prvním svazku navazuje na Castiglionova Dvořana a přidává mu důraz na katolickou výchovu a chování, ve druhém svazku kritizuje Michelangellův Poslední soud a ty malíře, kteří důrazem na akademickou manieru zanedbávají katolickou víru (Michelangello byl velký umělec, jenž nechybuje z nevědomosti, ale proto, že prosazuje více své umění než pravdu). Giovanni Battista Armenini (1525-1609) De´veri precetti della pittura libri III, 1587 (další vydání 1678) – protireformační kritika umění 16. století, teoretické základy barokní malíské kultury (např. odlišení obsahových pojmů „istoria“ – „poesia“. 2. „Idea“ a umělecké akademie • 1. „Idea“ - akademická kritika v Itálii – Giovanni Paolo Lomazzo, Federico Zuccari • 2. Poussinisté a Rubensisté, “staří a moderní„ ve Francii – Nicolas Poussin, Roger de Piles • 3. Dogmatické traktáty o architektuře – Serlio, Barozzi da Vignola, Palladio – Vincenzo Scamozzi (Idea del‘architettura universale) • 4. Icones Symbolicae – Andrea Alciati, Cesare Ripa 1. Idea a akademické umění – tři sestry /architettura - scultura – pittura/ Accademia del Disegno (Florencie) Accademia di San Luca (Řím) Nejstarší Akademie výtvarného umění: 1562/1563 - Accademia del disegno, Florencie (Giorgio Vasari; Cosimo Medici a Michelangelo = "capi") 1593 - Accademia di San Luca, Řím (Federico Zuccari ve svém římském paláci) kolem 1600 - Accademia degli Incamminati, Bologna (sourozenci Caracciové) 1648 - Académie Royale de Peinture et de Sculpture 1671 - Académie d'Architecture, Paříž (obě akademie spojeny 1695 v Académie des Beaux-Arts, Paříž) 1666 – Académie de France / Francouzská akademie v Římě 1662 - Norimberk (malíř Joachim von Sandrart) 1666 - 1692 - Vídeň (malíř Peter Strudel von Strudendorff) 1696 - Berlín (architekt a sochař Andreas Schlüter) Idea: Federico Zuccari (1542-1609) Idea de' scultori, pittori e architetti (Idea sochařů, malířů a architektů), 1607. Giovanni Pietro Bellori (1615-1686) Sekretář Accademia di San Luca, knihovník Kristýny Švédské, „komisař antických starožitností“ za Klementa X. : L'Idea de pittore dello scultore e del architetto Le vite de' Pittori, Scultori ed Architetti moderni, 1672 (pod patronací Francouzské akademie v Římě) Admiranda romanarum antiquitatum ac veteris sculpturae vestigia, 1693 Descrizzione delle imagini dipinte da Rafaelle d’Urbino nelle Camere del Palazzo apostolico Vaticano, 1695. Umělecká kritika: disegno a colorito Disegno – concetto - idea: V období let 1530-1565 v Michelangelově a Vasariho uměleckém okruhu (Florencie a Řím) představuje „disegno“ základ jakékoli umělecké tvorby, Základ „umění“ (tj. architektury, sochařství a malířství) ve smyslu určitého „konceptu“, v němž je spojen nápad a jeho převedení do kresby: onen nápad je srovnáván s božskou inspirací – s božským vnitřním disegnem. –Idea odstraňuje onu zbožštělou metaforu, neboť je původním „konceptem“ utvářeným v umělcově duchu a je posléze zviditelněna v kresbě. Idea je potenciálně obsažena v objektech a nemá svůj původ v umělci či jeho zbožštěné inspiraci: je naopak z přírody vybírána. Colorito: V benátské Dolceho teorii barvy se objevuje řada termínů, které se stanou později v 17. a 18. století důležitou součástí toho, co uznávala tehdejší umělecká kritika za projev nejdokonalejší části malířského řemeslného výkonu (tj. pratica), např.: –convenevole sprezzatura (přiměřená „přezíravost“), chápaná jako pravý opak afektu v díle Tiziánově; –negletto ad arte (úmyslná, zdánlivá „neumělost“); –vaghezza di colorito (nedefinovatelná líbezná harmonie barev); –morbidezza (něžnost, barevný jemnocit); –amabile sodezza (láskyplná energie), apod. Nová umělecké centra 17. století Benátky Marco Boschini (1605-1681) Carta del navegar pitoresco (Mapa malířské navigace), 1660. Le ricche Minere della Pittura Veneziana, 1664 (vydáno 1674). Bologna Giovanni Battista Agucchi (1570-1632), Trattato (kol. 1607, vyšlo 1646): Agucchi vystoupil s novou tezí o úpadku umění ve 2. polovině 16. století; na sklonku století přichází "svůdce" umění (Caravaggio) a "znovuobnovitelé" umění (boloňští Caracciové). Tento církevní hodnostář symptomaticky oceňoval především antiku, Raffaela (v pojetí Vasariho, jenž zdůraznil jeho eklekticismus) a boloňskou školu jako zdroje pro nové umění. Carlo Cesare Malvasia (1616-1693) Vite de pittori bolognesi – Felsina sempre pittrice, 2 sv., 1678: „příběh o stařence“ /vechiarella v Římě. Gian Lorenzo Bernini Francesco Maria Sforza Pallavicino a umělecké hodnocení „umělecké dílo hovoří za sebe sebe“ prima apprensione odhalení chyb dobrého díla giudizio chvála významného díla discorso Proč mluvit o nedostatcích krásné stavby ? Nejdůležitější je využít nedostatků … 2. Francie: akademická diskuse Charles Perrault (1628-1703) Parallele des Anciens et des Modernes, 1688 (2. vyd. 1692): Roger de Piles (1635-1709) Disertation sur les ouvrages des plus fameux peintres (včetně "Vie de Rubens), 1681. L'abrégé de la vie des peintres avec des reflexions sur leurs ouvrages, 1699. L'Idée du peintre parfait, 1699. Cours de peinture par principes, 1708. Styl jako modus: heroický, pastorální, antikizující, apod. Nicolas Poussin (1594-1665) – Paul Fréart de Chambelain 3. Dogmatické traktáty o umění Vincenzo Scamozzi (1548-1616) Discorsi sopra l'antichita di Roma, 1583. L' Idea dell'architettura universale, (plánováno 10 knih, vydány knihy 1-3, 6-8), 1615. Moderní podoba architektonického traktátu, který měl poměrně značný význam pro barokní architekturu 17. století 4. Icones Symbolicae (a) Hieroglyfy: Pietro Valeriano (1477-1558) Hieroglyphica sive de sacris Aegyptiorum aliarumque gentium litteris, 1556. Athanasius Kircher (1602-1680) b) Emblematika a ikonologie: Andrea Alciati, Emblematum libellus, 1531. Hadrianus Junius, Emblemata, 1565. Cesare Ripa, Iconologia, 1593 c) Filozofie symbolických obrazů: Christophoro Giarda (1595-1649) Bibliotheca Alexandrinae Icones Symbolicae, 1626 (srov. jeho využití i: Ernst H. Gombrich) Počátky umělecké kritiky? Počátky dějin umění ? (Rembrandt – kritik jako soudce – učenci diskutující nad obrazem 3. Počátky dějin umění v době osvícenství • 1. Estetika sentimentu – Abbé Du Bos, Denis Diderot – Rokokově klasicistní grafika • 2. Archeologie vkusu – „Ciceroni“ – Johann Friedrich Christ • 3. Kritické dějepisectví – Lione Pascoli, Scipione Maffei, Giovanni Gaetano Bottari Gabriel de Saint Aubin, Salon roku 1767 1. Estetika sentimentu Jean Baptiste Dubos (1670-1742) Denis Diderot (1713-1784) Salony, 1759-1781 Jean Claude Richard de Saint Non (1727-1791) Voyage pittoresque ou Description des royaumes de Naples et de Sicile, 5 sv. 2. Archeologie vkusu – il Cicerone Johann Ignaz Dechau, kol. 1700, brněnský senátor vysvětluje šlechtické společnosti význam kašny Parnas, jejíž výstavbu řídil Johann Friedrich Christ (1701-1756): „ozdoba“ Univerzity v Lipsku, „archeologie vkusu“, ciceronství a počátky nového znalectví na základě vlastní sbírky grafiky 3. Kritické dějepisectví Lione Pascoli (1674-1744) Vite de pittori, scultori ed architetti moderni, 2 sv. 1730, 1736 (barokní umělci především od Pietra da Cortony až po rok 1731); Vite de pittori, scultori, ed architetti Perugini, 1732 (umělci z Peruggie). Kriticky sepsané práce v moderním, osvícenském duchu. Učené akademie 16.-18. století Accademia Hermathena (Achille Bocchi, Bologna) Accademia degli Arcadi (Řím) Scipione Maffei (1675-1755) Verona illustrata, 1732 Museo lapidario Tvůrce soukromého muzea ve Veroně. Giovanni Gaetano Bottari (1689-1775): disegno – vědění – pramenný výzkum Dialoghi sopra le tre arti del disegno,, 1754 Raccolta di lettere sulla pittura, scultura ed architettura scritte da' più celebri professori che in dette arti fiorirono dal sec. XV al XVII, 7 voll., 1754-1773 Bottari a Kapitolská muzea 1734, první veřejnosti otevřené muzeum umění (Klement XII., Corsini) Giovanni Gaetano Bottari Giovanni Pietro Zanotti Cavazzoni (1674-1765, malíř, spoluzakladatel a sekretář boloňské akademie Accademia Clementina), jeho syn: Francesco Maria Zanotti Cavazzoni (1692-1777, voltairián, newtonowský filosof, historik) „Původ“ dějin umění • Klasifikování/ třídění uměleckých děl • Artikulace / vystavení uměleckých děl • Archiv / inventování uměleckých děl • Původ dějin umění: cicerone – erudita - curieux „Původ“ dějin umění (klasifikování děl) Luigi Antonio Lanzi (1732-1810) veřejné zpřístupnění nové instalace florentských Ufizzi (Leopold Toskánský) a systematizace stylů-škol Guida della reale Galleria di Firenze (1782) Saggio di lingua etrusca e di altre antiche d'Italia (1789) Storia pittorica dell'Italia (1796) „Původ“ dějin umění (artikulace/vystavení děl) Christian von Mechel (1737-1817) Václav Antonín Kaunitz-Rietberg (1711-1794) Vídeň – Belvedere, 1778 (Josef II. a Marie Terezie): instalace a katalogizace obrazů autorů podle škol „Původ“ dějin umění (archiv/inventování děl) Giacomo Durazzo (1717-1794) Albert Sasko-Těšínský (1738-1822) Albertina: kresby a grafické listy podle „řádu škol“ „Původ“ dějin umění (1) Galerie: akademická výuka malířství a sochařství Louis Ducros-Giovanni Volpato: Museum Pio-Clementino, Vatikán-Belvedere, 1773-1780 (2) Galerie (Louis Ducros-Giovanni Volpato: Museum Pio-Clementino, Vatikán-Belvedere, 1773-1780) CICERONE ERUDITA CURIEUX Charakter osvícenského dějepisectví umění • Osvícenství vychází z humaistické tradice, ale na rozdíl od ní mnohem více klade důraz: • na systematizaci poznatků (přírodovědné třídění) • na přímé znalectví a analytické srovnávání formálních kvalit uměleckých památek • na sběratelství a sestavování uměleckých děl ve veřejně přístupných expozicích • na kritiku písemných pramenů Antoine Joseph Dezallier d’Argenville (1680-1765), typický “curieux”, zabývající se zahradním uměním, životopisy malířů, znalectvím kreseb, zařizováním kabinetů kuriozit, a typologií mušlí. Dějiny umění jako dějiny ideálu • 1. Johann Joachim Winckelmann (1717-1768) – Dějiny umění starověku • 2. Winckelmannův okruh – Anne-Claude, comte de Caylus (1692-1765) – Pierre-Jean Mariette (1694-1774) • 3. "Peintres d'architecture” – Charles-Nicolas Cochin – Giovanni Battista Piranesi 1. Johann Joachim Winckelmann (1717-1768) • Dějiny starověkého umění, jež jsem se rozhodl napsat, nejsou pouhým zaznamenáním časové posloupnosti a změn v ní probíhajících. Slovo dějiny používám v onom širším slova smyslu, který má v řečtině, a mým záměrem je pokusit se o podání vědeckého systému … • Dějiny umění mají podat poučení o vzniku, rozvoji, proměnách a úpadku umění, jakož i o různých stylech národů, dob a umělců, a pokud možno to vše prokázat na dochovaných dílech starověku. Cyklické pojetí stylu: • Starší styl / archaický • Vznešený styl • Krásný styl • Styl napodobitelů a úpadku A) Kuros z Anavissu (530 př. Kr.) Zeus z Paesta (530 př. Kr.) B.1) Feidias (490-430 př. Kr.) B.2) Myrón (kol. 450 př. Kr.) Polykleitos (kol. 450-400 př. Kr.) C.1) Praxitelés (390-320 př. Kr.) C.2) Lysippos (370-320 př. Kr.) Skopas (kol. 350 př. Kr.) Hagesandros – Athanadoros – Polydoros, Laokoon (kol. 1. stol.) 2. Winckelmannův okruh Anne Claude de Tubiere, comte de Caylus (1692-1765) Recueil d’antiquités égyptiennes, étrusques, grecques, romaines, 7 sv. , 1752-1767 Pierre-Jean Mariette (1694-1774) sběratel , curieux“ a znalec kresby a grafiky Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) Filozofie dějin – Jean Bapt. Louis Séroux d´Agincourt (1730-1814) L'Histoire de l'Art par les monuments, depuis sa décadence au quatrième siècle jusqu'à son renouvellement au seizième (6 sv., Paris, 1811-1823): Jedna z nejlépe ilustrovaných knih o umění až do konce 19. století (325 celostránkových obrazových příloh) – druhý Winckelmannův cyklus od archaické gotiky až po úpadek barokní doby. Periodizace: Décadence Stile, dit „gothique“ Renaissance Renouvellement Úpadek, Styl, tak řečený gotický, Znozrození, Znovuobnovení