Od Mederna Gertenera k Benediktu Riedovi seminář, jarní semestr 2020 Jiří Kroupa • Uvedení do semináře • Petr Parléř a dědictví jeho poklasické katedrály • Madern Gertener a stavby kolem Rýna Eva Kovaříková • Projektování kleneb a „gotická“ geometrie Kateřina Gazdíková • Ulrich von Ensingen: stavitel věží Jana Černocká • Hans von Burghausen a jeho okolí mezi Bavorskem a Salzburgem Jakub Kříž • Vídeňská huť sv. Štěpána Michaela Pinková • Laurenz Spenning a nové pojetí stavitele – tvůrce Tatiana Dižová • Moravské městské chrámy 15. století (Znojmo, Brno, Jihlava) Blanka Holíková • Moravské městské chrámy 15. století (Olomouc, Hustopeče) Karolína Králíková • Memoriální kostel v Doubravníku Johanka Horáková • Arnold von Westfalen a saská architektura Ondřej Sácký • Benedikt Ried a kroužená klenba Gajane Achverdjanová Frankfurt am Main, sv. Bartoloměj, od 1415 výkres věže Madern Gertener Francie ke konci Stoleté války • Stoletá válka - 1337-1453 • Gotický „doktrinární“ styl (dědictví rayonanntní, dvorské gotiky - půdorys, klenba, prostor) • „flamboyantní“ kružba • dekorativně zdobené věže • zámky v Burgundsku Tours, Saint Gatien loď – 2. polovina 14. století, průčelí – 1426 věže goticko-renesanční – 1507-1547 Vincennes, Sainte-Chapelle (původní architekt Raymond du Temple) 1379- (s přestávkami) 1480 model pařížská dvorská kaple interiéry 16. století Rouen, St-Maclou Pierre Robin z Paříže, od 1436 Jacques Leroux, kol. 1480-1514 Poitiers, vévodský palác (velký sál) vévoda Jan z Berry Guy de Dammartin, 1388-1416 Mehun-sur-Yèvre (poblíž Bourges) vévoda Jan z Berry, kol. 1400 Guy de Dammartin Chartres, severní věž (horní patro) 1500-1513 Prostorová představa, vnějšek - vnitřek Základní literatura: Václav Richter, Das Raumproblem in der Gotik. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada uměnovědná, F 8 / 1964, s. 27-33. Václav Mencl (1905-1978): forma od plastické k optické, metodický koncept „vcítění“. Jaromír Homolka, Josef Krása, Václav Mencl, Jaroslav Pešina, Josef Petráň, Pozdně gotické umění v Čechách (1471-1526). Praha 1978. Teze o prostoru Václava Richtera: „Architekt měl na mysli představu prostoru ….“ Jan Santini Aichl, Zelená Hora u Žďáru, 1719 Prostor: omezený/konečný – neomezený/nekonečný Vnitřek – vnějšek Václav Richter: architektonický prostor je pojem historický, tj. musí být doplněn o jiný mnohoznačnější pojem, např.: • Vnějšek – je prožitek pravěkého člověka, později pastevce, pohybujícího se v záalpském prostředí • Vnitřek – je prožitkem mediteránního zemědělce s domy a hrobkami (domy mrtvých) Vnitřek ve stavebních dějinách: sumerský zikkurat, egyptská pyramida, krétský palác, archaický řecký chrám – dominance vnitřku je spojena s mytickými časovými strukturami věčného koloběhu Řecká klasika: vynalezení prostoru Vnitřek a „prostor“ = vnitřní prostor Prostor: řecko- a římsko-helénistický (tektonický), římský (stereotomní), starokřesťanský, aneb podle konceptu Aloise Riegla: od haptického k optickému vnímání prostoru Dějiny prostorových způsobů antických/římských: Prostor starověkého Říma I: Agregátové připojení prostorových a funkčních jednotek Maxentius (305-312): Villa Romana del Casale /Piazza Armerina/ Prostor starověkého Říma II: Ohraničený – Hierarchický a sjednocený Řím, Trajánovo forum (106-113) – Řím, Santo Stefano (455-468) Prostor pozdně římský– byzantský: Ohraničný – Hierarchický a rozpínající se Ravenna, San Vitale (526-547) Istanbul, Svatí Sergius a Bacchus (527-536) Prostor pozdně římský– „italský“: Ohraničený – Hierarchický a směrový Milano, San Lorenzo 370?, 400? Předrománská segmentace prostorových jednotek („míst“) I (na základě pozdně římském-byzantském): Aachen, 794-814 Předrománská segmentace prostorových jednotek („míst“) II (na základě raně křesťanském): Cluny II, 981 Nový začátek, podstatný vnitřek: Románská architektura Znovu podstatný vnitřek jako komplikovaná sestava míst - prostorových jednotek; k tomuto vnitřku se připojoval vnějšek (tektonický či stereotomní). • a) unifikace prostoru: převažuje „ne-segmentace“ prostoru • b) systematická integrace: místo transeptu jasně oddělujícího prostor nebo nízkého transeptu, regulérní křížení • c) sjednocení průběžné osy směrem k oltáři • c1) jistou variantou téhož: je chór vyvýšený nad kryptou, nebo vložení chórového travé pod zvonicí. Prostor románský I: Aditivní („přidávaný“) na základě sčítání ohraničených prostorových jednotek - travée Angoulême (1110-1128) Vézelay (1120-1150) Prostor románský II: Aditivní („přidávaný“) výstavbou v čase; loď na základě travée Tournus, St. Philibert: 980 (černě), 1010-1020 (zeleně), 1030-1050 (růžově), 1066-1108 (oranžově), kol. 1120 (úprava horních částí chóru a transeptu) Prostorové sjednocení vnitřku, současně odkaz na původní záalpský vnějšek : Gotická architektura Prostor je sice stále ještě vnitřek, ale ten je nyní pouze částí podstatného vnějšku, nekonečného prostoru universa Václav Richter: onen sjednocený prostor se nyní stává prostorem neomezeným a) V interiéru je prožívaný kolektivní mnohostí pohledů obce – pluralistický subjekt b) Neomezený prostor není naivně realistický, ale intencionální, nadsmyslový – prostřednictvím barevných vitrají c) Odhmotnění – zůstává ale stále určitá abstraktní, tektonická existence hmoty Prostor gotický: Divisivní („rozčleněný“) vnitřek jako součást intencionálního podstatného vnějšku prostor neomezený Laon, katedrála (1170-1200) Limburg an der Lahn (1206-1235) odhmotnění klasické gotiky Reims – Bourges - Amiens Auxerre, Saint-Étienne chór: dvorský, rayonantní „manýrismus“. kol. 1250 loď a transept: doktrinární a pozdní gotika, 1320-1513 Pozdní gotika: obrácený vztah komponentů Auxerre: transept pozdně gotický Pozdně gotický nekonečný prostor a) stává se přirozeným, subjektem uchopeným kosmosem – síťová povaha stěny i klenby b) severský naturalismus: pohled subjektu, který se nalézá uvnitř světa jako neoddělitelné součástí stvoření c) stavební hmota je opticky dematerializována skulptivní metodou (opticky působivé kružby na stěnách) Vendôme, opatský kostel (průčelí) Václav Mencl: důraz na plasticitu článků + koncept prostorového vcítění • Mříže vertikální a klenby-mříže: husté, vodorovné mříže, oddělující prostor časný od věčného, konečný od nekonečného. • Metafyzika síťových kleneb: Mikuláš Kusánský (1401-1464) hovoří o nepřekročitelné mříži, která uzavírá říši Boží, nedovoluje zprostředkování Jiří Kroupa: nový význam odlišné konfigurace gotických prvků (Akyrismus jako symptom mentalit na prahu raného novověku, 2001) • Renesance: perspektivní recipování okolního světa • Pozdní gotika pojímání světa spíše hapticky jsou nám ostentativně představovány vizuální formy • Odlišná charakteristika umělecké úlohy: příležitost k formování, výrazová forma, vizuální význam (ve smyslu Semperova pojmu) • Prospetto x aspetto v renesanční teorii Daniela Barbara (renesanční průhled, perspektiva – pozdně gotický zážitek, pohled) • Akyrismus (Paul Frankl): forma, která je užívána mimo svůj původní účel • Akyron (rétorická forma, Quintilianus): forma nesprávná, užívaná i proto, aby svou zdánlivou nesprávností na sebe upozornila Příklad (a): zakřivená fiála (Brno, Stará radnice) Příklad (b): tierceron (původně „třetí žebro“ mezi žebrem přímým a křížovým), zdůraznění třetího žebra (Lincoln, katedrála: „crazy vaults“, kol. 1200), parléřovská reforma a později: klenba obkročná (např. Brno, sv. Jakub) Příklad (c): od portálu přes rámování arkýře až po memorii Madern Gertener: Mainz, Memorienpforte, 1415 Peter Eseler z Mohuče: Kiedrich, Michaelskapelle, 1434 Reliéf (oltář nebo memorie?), sv. Jakuba Většího, Rokytnice u Přerova, kol. 1489 Mistři z Freiburgu a Gmündu (Parléřové) Literatura: Karel Chytil, Petr Parléř, 1886; K otázce o původu mistrů gmündských, 1887; K rodopisu Parléřovců, 1896; O otázce parléřovské, 1901 Josef Neuwirth, Peter Parler von Gmünd, Dombaumeister in Prag, und seine Familie: ein Beitrag zur deutsch-österreichischen Künstlergeschichte, 1891; Karl Maria Swoboda, Peter Parler. Dobaumeister und Bildhauer, 1940. Anton Legner (Hrsg.), Die Parler und der schöne Stil 1350-1499. Europäische Kunst unter den Luxemburgern 1-3, 1978 Jana Maříková-Kubková a kol.: Katedrála viditelná a neviditelná I, II. Průvodce tisíciletou historií katedrály sv. Víta, Václava, Vojtěcha a Panny Marie na Pražském hradě. 2019 Vojtěch Birnbaum, Albert Kutal. Jaromír Homolka, Ivo Hlobil, Milena Bartlová Viktor Kotrba, Jan Muk, Klára Benešovská, Jakub Vítovský Václav Mencl, Trojí sloh Petra Parléře, in: Umění 1849, s. 249-278. Václav Mencl, Podunajská reforma gotické katedrály, in: Umění XVII, 1969, s. 301-334. Václav Mencl, Der Parlerstil Gmündener Meister, in: Umění s. 477-489 Anežka Merhautová (ed.), Katedrála sv. Víta v Praze. Praha 1994 Petr Chotěbor: Petr Parléř / Svatovítská katedrála 1356-1399. Správa Pražského hradu, Praha 1999. Praha: Katedrála sv. Víta Matyáš z Arrasu (kol. 1290-1352) v Praze • 1342 Jan Lucemburský v Avignonu jedná s novým papežem Klementem VI. o politických záležitostech • V téže době ohlašuje záměr vybudovat nové náhrobky pro sv. Václava a sv. Vojtěcha budovat novou katedrálu • Matyáš z Arrasu: vedoucím mistrem svatovítské hutě od 1342 ? • 1344: základní kámen ke stavbě podle projektu Matyáše z Arrasu presbytář s chórovým ochozem a pěti radiálními kaplemi + po pěti kaplích na každé straně (výkres ve Vídni) ? Jižní průčelí svatováclavské kaple s výrazně lancetovým oknem snad stavěl těsně před Matyášovým příchodem kameník, pracující pro stavbu chóru klášterního kostela v Sedleci Matyáš nestačil dokončit boční kaple, vytvořil však základy pro kapli sv. Michala/pozdější sakristii Ohlasy Matyášova linearismu: především augustiniáni: Praha-Karlov, augustiniáni Litomyšl, hradní kaple Šternberk na Moravě; stavitel kancléře a litomyšlského biskupa Jana ze Středy Původ Matyášova stylu: Francie, šíření dvorského stylu směrem na jih (Imitare Ecclesias Nobiles) • Clermont-Ferrand, katedrála Notre Dame - Jean a Pierre Deschamps /des Champs (1218-1248-1280) • Narbonne, St-Just et St-Pasteur, – pozdně římský kostel, karolínský kostel – 1272 (chór) – skončeno 1319, 1345 křížová chodba – Jean Deschamps – město zakázalo stavět přes hradby – 1708 (dostavba v gotickém baroku) – 1839 Viollet-le-Duc projektuje dostavbu • Toulouse, katedrála St-Etienne – flamboyantní západní portál z poloviny 15. století – loď z 1. půle 13. století – původní projekt mezi 1271-1275 – chór rayonantní, po 1279 – po 1317 klenby Toulouse a Praha Hypotéza Matyášova pokračovatele: Ulrich (Ulricus, Ulhuss), královský stavitel a kameník, dvorní umělec Jana Lucemburského, pracoval 1333- 50. léta 14. stol., zemřel kol. 1360 Od krále Jana dostal statek Březina na Plzeňsku, 1353 Ulricus Maurer, 1356 magister lapicidarum Dvorský pražský styl: stěna s podložkami rámujícími konzoly první stavební etapa Karlštejna – kaple P. Marie (Kateřiny), u sv. Víta zřejmě pracoval v letech 1352-1356 do příchodu Parléřů Parléřové a „reforma klasické katedrály“ Mistři z Freiburgu a Gmündu: původ v okolí huti cisterciáckého kláštera v Salemu (u Bodamského jezera) 1285-1300: ochoz a chór 1319: loď (nedokončeno) 1423: západní vstupní část • Petr z Basileje (zemřel kol. 1332): věž Freiburgu do 1350 parléřovský znak ve druhém patře věže: červený kůl na bílém štíte s kladivy Jindřich Parléř (Henricus, Heinrich parlierer) po 1300 ve Freiburgu – 1386 ve Švábsku 1333 žil ve Švábském Gmündu, 1341-1351: parléřem v Kolíně nad Rýnem 1351: projektantem kostela Heiligenkreuz ve Švábském Gmündu 1353-1360 Zwettl v rámci stavěného klášterního chrámu (1343-1363) ? 1356-60 mohl být u sv. Víta v Praze (jeden údaj o něm zní Jindřich Beham, tj. Čech) ? 60. léta cechmistrem kameníků a parléřem v Norimberku Synové: Michael z Freiburgu a Gmündu Petr z Gmündu (tj.: Petr Parléř) Příbuzní: Jan z Gmündu, Jindřich ml. z Freiburgu a Gmündu Schwäbisch Gmünd Heilig-Kreuz-Münster loď: 1325-1341 (klenba až 1504-1521) chór: 1351-1410 (klenba až 1491-1504) Köln am Rhein, katedrála a) od 1248: domský stavitel Gerhard (podle Amiens) 1322: vysvěcen chór b) stavitelé chóru, transeptu a obvodových zdí: Arnolf Johann Rudger do 1333 c) výstavba bočního halového dvoulodí: Bartolomeus von Hamm Parléřem byl Jindřich, 1351 zetěm dómského stavitele se stal Petr (Parléř) Michal von Savoyen, od 1353 hlavním mistrem 1360: jihozápadní věž jako součást fasády – Michael von Savoyen a Petr Parléř Svatopetrský portál (Petr Parléř ?): Heiligenkreuz ve Švábském Gmündu, 1351: založení chóru (Jindřich Parléř - otec) 1352-1362: Norimberk, Frauenkirche (+ Petr Parléř ? – malá klenba při chóru) 1377: Ulm Heinrich Beham (tj. Jindřich „Čech“) – chór a rozvržení haly 1387: po smrti otce jeho starší syn Michael z Freiburgu, porada o další stavbě 1387: stavbu přebírá Jindřich mladší (synovec?), nyní je stavěna bazilika Parléřové – druhá generace Michael Parléř (1320/1341 ve Freiburgu – před 1388 ve Švábsku) • 1359 Zlatá Koruna, • 1377-83 parléřem u sv. Víta? • 1380 snad část cyklu světců nad vnějším triforiem („Horní triforium“) • 1383-1388 ve Štrasburku • po smrti svého otce přijel 1387 do Ulmu na poradu, brzy však umírá Jindřich II. (mladší), Henrich, Henrichus de Gemunda, de de Freiburg, de Ulma (1320/1340 ve Freiburgu nebo Gmundu – 1403/4 v Čechách?) • Otec ani příbuzní nejsou známi, byl ale úzce spojen s Jindřichem Parléřem starším (stříbrný kůl na červenomodrém pozadí) • 1373 jako sochař a kameník v Praze, socha sv. Václava 1377/1378 • zeť mistra Michaela Savojského z kolínského dómu • 1381-1387 stavitel markraběte Jošta v Brně, bydlel u branky augustiniánského kláštera • 1387-1391 Ulm (po něm nastupuje Ulrich von Ensingen) • 1391-92 Milán • Spolupráce s Petrem Parléřem a Michaelem Savojským: klenební experimenty – hrad Krakovec, na Špilberku vedle věže zaniklá klenba s podporami mimo kouty jako v Krakovci • Norimberk, poté zde byl parléřem u stavby Sebaldkirche • Krásná kašna v Norimberku – stavební část • tumba Břetislava I. u sv. Víta • sochy sv. Václava, dívčí v Kolíně, pieta od sv. Tomáše Petr Parléř (1333 Švábský Gmund – 1399 v Čechách) Nápis na bustě u sv. Víta v Praze: Petrus Henrici parleri de colonia magistri de Gemunden • ve 40. letech v Kolíně nad Rýnem, u otce a Bartolomea z Hammu, mistra kolínské katedrály • 1351/53 se oženil Gertruda / Druda, s dcerou mistra Bartolomea • kol. 1382 druhá manželka pocházela rovnběž z Porýní Alžběta /Agnes • 1351-1356 spolu s otcem ve Švábském Gmündu • po 1356: Praha (spolu s otcem?) – příbuznost chórových kaplí s Frauenkirche v Norimberku a v Gmündu • po 1366 parléřem v Praze, později v dokumentu 1372 se píše olim Parlerius (někdejší parléř) • 1366 Zlatá brána, kaple sv. Václava, sv. Zikmunda, západní pole sakristie • 1370-1387 kaple Všech svatých vedle královského paláce • 1380/1382 cesty do Kolína (tehdy snad svatopetrský portál) • cesta do Štrasburku jako člen poselstva krále Václava IV. spolu s bratrem Michalem (kresba pro výzdobu vnějšku) • 1385 měšťanem na Starém Městě pražském • 1385 – síťová klenba u sv. Víta, 1392 slavnostní založení západní části Sochařské a kamenické práce: • 1377 – zaplacen Přemysl Otakar I. a Přemysl Otakar II. • 1375-1399: pokračování rozestavěného Karlova mostu (projekt: 1357 – Otto, Ottlin, stavitel biskupa Jana z Dražic) • Busty Matyáš z Arrasu, Václav z Radče, snad autoportrét ?; zato královská rodina ve vnitřním triforiu – zřejmě jiný kameník. Heřman Pět synů: Václav, Jan ml, Mikuláš (kněz a lékař, ale i lapicida) Pavel (zemřel jako dítě) a Jan / Janek Původní horní ukončení přízemí chóru jako v Gmündu) Štrasburk – výkres se sochami Václav z Radče, po 1385 Heřman (Hermannus), 1345-1395 1362 se oženil s Kateřinou, vdovou po Ulrichovi, kameníkovi Jana Lucemburského 1375 přední sochař ve svatovítské huti: Karel a císařovna a potom zřejmě další, poslední Jan Jindřich a Jana Bavorská ?? snad poslední prací Madona ze Šternberka (nebo mnohem spíše Jindřich z Gmündu? teze Ivo Hlobila) Třetí generace: Synové Petra Parléře a jeho pokračovatelé. Václav de Praga, de castri (po 1352 – 1404) • V 70. letech jako kameník na pražském hradu (spolu s bratrem) • Od poloviny 80. let 1398 magister fabricae ještě za života otce (od 1398 Jan mladší) • Po 1400 jsou snahy jej získat do Milána, 1403 je zpráva, že může přijet, ale ne z Prahy , ale z Vídně • Od 1402 ve Vídni, 1494 psal posudky do Milána a zemřel • Jeho nástupcem ve Vídni i v Praze (na čas): od 1404 Petr z Prachatic • zvonice v Praze a Vídni, není jasné, kdo je autorem širokého okna a koruny Jan ml. (kol. 1350-1406) • 1377 – čtyři hlavy – zřejmě pro Horní triforium • Od 1398 řídil věž a zvonici (snad ono nedokončené okno) • Kutná Hora ?, půdorys a chór Panicové z Prahy: Legendární skupina kameníků – v 80. letech 15. století byli chváleni v kamenických příručkách. Ve Vídni – tradice o dávných stavitelích a malířích s erby tří štítků. Dvě teorie o jejich původu: a) V posmrtném seznamu členů bratrstva sv. Lukáše v Praze jsou zmiňováni: • panic Václav, panic Janek (a dodatečně panic Petr) – tj. dva synové + Petr z Prachatic ? b) Protože se legenda šířila hlavně ve významných katedrálových centrech, je asi pravděpodobné, že jako „panicové z Prahy“ byli nazýváni již o generaci starší následovníci Jindřicha staršího, • tj. Michal, Petr a Jindřich ml. jako slavní umělci minulé doby. Jejich umění dále zprostředkovali později formou skicáků mistr Roger a Mikuláš ze Štrasburku: ve Štrasburku byl Michaelovým nástupcem právě Mikuláš (Niklas von Strassburg), zatímco mistr Roger pocházel z Kolína nad Rýnem a určitě se znal s Petrem i Jindřichem ml. Praha: Erb malířského cechu z doby Rudolfa II. Velcí stavitelé 1. poloviny 15. století • „Pozdní Parléřové“ ve Vídni: • Václav (syn Petra), Petr z Prachatic, Jan z Prachatic • Michael Knab / Chnab (kol. 1340-po 1399) • Wien, Bratislava • Hans Krumenauer (mezi 1350/1360 - 1410) – Bavorsko, Landshut, Pasov • Ulrich von Ensingen (kol. 1359-1419) • Švábsko: Ulm, Strassburg, Esslingen • Matthäus Ensinger (+ 1463) Petr z Prachatic (zemřel 1429) Wien, St-Stephan, věž, 1390-1433 (dokončil ji Jan z Prachatic) Michael Knab (kol. 1340-po 1399) Spinnerin am Kreuz, Wiener Neustadt Wien, Maria am Gestade (chór a věž – ovšem helma je pozdější 1419-1428) Ulrich von Ensingen (1359-1419) Ulm, 1392-1417 (proměna haly na baziliku, věž) • Hans von Burghausen (1350/1360 – 1432) – Původně Vídeńská huť, poté Švábský Gmünd, Bavorsko: Landshut, Salzburg • Hans Stethaimer (kol. 1400-1460/61) – Synovec Hanse von Burghausen, dokončování Landshut (cihlová věž) • Conrad Roritzer (kol. 1410-1475) – Řezno, Norimberk (St. Lorenz) Landshut, St-Martin, od 1395 (do 1500) Hans Krummenauer Hans von Burghausen Hans Stethaimer Landshut, Heilig-Geist-Kirche (špitální kostel) 1407-1461 Salzburg, františkánský kostel, původně románská loď farního kostela od 1408: Hans von Burghausen, Stephan Krumenauer Norimberk, St. Lorenz Konrad Roritzer z Řezna, 1439-1477 Řešení klenby je z větší části řešení technického problému, jen zčásti estetického: • Tvůrce začíná vynesením oblouku (Bogenaustragung). • Klenební pole je dané půdorysem a hlavním obloukem (Prinzipalbogen). • Všechna žebra jsou přitom kreslena ve stejném půlkruhu, přičemž poloměr hlavního oblouku volil architekt různě (většinou byl polovinou délky diagonály). • Stejně byl konstruován i pomocný ramenát (Lehrbogen). • Pokud tedy analyzujeme žebrový vzorec klenby, musíme vždy odlišovat to, co je dané technicky (a je to tedy u různých umělců stejné) a do čeho naopak může umělec zasáhnout předvolbou různých technických specifikací). Projektování kleneb a „gotická“ geometrie Literatura: Werner Müller, různé texty, např.: Einflüsse der Österreichischen und der Böhmisch-Sächsischen Spätgotik in den Gewölbemustern des Jacob Facht von Andernach, in: Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte, XXVII, 1974 Laurenz Spenning, kol. 1400-1477 v letech 1454-1477 dómský stavitel u sv. Štěpána ve Vídni, autor řady zachovaných výkresů, tvůrce školské hutě (Vídeň, vídeňský ohlas: Brno) Bratislava, drobné zakroužení mimo diagonály – počátek kroužené klenby Hans Puchsbaum nebo Laurenz Spenning ? Steyr. projekt klenby, 1456 Brno, Sv. Jakub, chór ? Pozdně gotické haly na Moravě Znojmo, farní kostel sv. Mikuláše 1338 – 1440 zpočátku plánován jako bazilika, posléze hala s „parléřovskou“ síťovou klenbou Jihlava, farní kostel sv. Jakuba Většího úpravy interiéru: 70. léta 14. stol. – pilíře v lodi, kol. 1500 – pozdně gotická kružba oken, sklenutí halového trojlodí Olomouc, farní kostel sv. Mořice 1435-1454 klenba trojlodí – 1454-1483 stavba a zaklenutí trojlodního halového chóru (obě boční lodě mají různý obrazec zaklenutí – zjevná ukázka práce s výkresy podle „hlavního oblouku“ kroužená klenba nad varhanní emporou, kol. 1500 Anton Pilgram, Brno, sv. Jakub původní boční předsíň kolem 1502 Hustopeče u Brna, původní presbytář 1512-1517 Doubravník, memoriální chrám rodu Pernštejnů, Povýšení sv. Kříže 1535-1557 Kroužené klenby • Madern Gertener (1365-1430) – Frankfurt a.M., Oppenheim, Mainz • Hans Puchsbaum – Wien-St. Stephan • Laurenz Spenning – Speyr, Bratislava, Znojmo, Brno-Sv. Jakub • Anton Pilgram – Brno, Wien, Bratislava • Benedikt Ried (kol. 1454-1534) – Praha, Kutná Hora • Jacob Hailmann ze Schweinfurtu (+ 1526) – Most, Annaberg Madern Gertener, Frankfurt/Main, předsíň korunovačního dómu Václav Mencl, schéma vývoje kroužených kleneb v Podunají a u nás Ingolstadt, memoriální kaple farního chrámu, kol. 1520 Erhard Heidenreich Benedikt Ried (1454-1536) původně pevnostní stavitel od 1485 v Praze Kutná Hora, sv. Barbora, od 1512 Vladislavský sál, 1493-1502 Jakob Heilmann ze Schweinfurtu (kol. 1475-1526) Annaberg, městský kostel sv. Anny Arnold von Westfalen (kol. 1425 - 1480 /1481) Míšeň (Meißen), Albrechtsburg Sklípková klenba u nás Soběslav, kostel sv. Petra a Pavla, 1499-1501 Slavonice Pernštejn