• Vidění Vizualita • Pohled Dobové oko Má vidění historii? • Je způsob vidění obrazu, úhel pohledu, který si obraz sám vynucuje, součástí obrazu? A pokud ano, je stejně reálný jako obraz? M. Petříček, Myšlení obrazem Populární dogma… „samo vidění má svoji historii“ Heinrich Wöllflin, Kunstgeschichtliche Grundbegriffe: Das Problem der Stilentwickelung in der neueren Kunst, München 1915 Erwin Panofsky „naše primární smyslové dojmy se podstatně liší“ …. základní potřebou historika umění je získat „neznámé vizuální návyky“, což není myšlenkový proces, ale „rekvalifikace nebo adaptace našich smyslových vjemů.“ Otto Pächt Methodisches zur Kunstgeschichten Praxis, ausgewählte Schriften, 1977. Vizualita - okulární, vizuální či skopický režim Skopický režim modernity Řecko-římská vizualiza gotický pohled byzancké vidění středověká vizualita raná nizozemská vizualita mezopotamská vizuální zkušenost……… Atd. atd. The Male Gaze Women “are turned all the time into objects of display, to be looked at and gazed at and stared at by men. ... Women are simply the scenery onto which men project their fantasies.” Laura Mulvey’s ‘Visual Pleasure and Narrative Cinema’) ..ale teoreticky chatrné dogma Bludný kruh Dílo Vidění • V jakém smyslu viděli lidé různých dob a míst „jinak“? • Jaké důkazy pro to máme? • Jak přesně specifická historická modalita vidění podmiňuje tvorbu umění? • Kde a jak se vidění stává prostupné kognitivním a specificky kulturním faktorům? Vidíme „jinak“, ale existují (v netriviálním smyslu) historicky zvláštní formy, způsoby vidění? Pokud ano, jak ovliňují vnímání uměleckých děl? • Okulární, vizuální či skopický režim • renesanční vizualita, gotický pohled“, mezopotamské vizuální zkušenosti, raně středověkém vidění Vidění-vizualiza Rozdíl mezi viděním a vizualitou signalizuje rozdíl uvnitř vizuálního – mezi mechanismy zraku a jeho historickými technikami, mezi surovými daty vidění a jeho diskurzivní podmíněností... Hal Foster Co způsobuje proměny vidění? • A) média a technologie zobrazování (Benjamin, Debray, Crary) • Max Wartofsky: Zobrazení ve své aktivní roli netoliko mapuje náš vizuální svět jako percepční danost, ale přímo artikuluje a přetváří samotné percepční kapacity........Tvrdím, že způsoby piktoriálního zobrazování se začleňují do vyšších mozkových funkcí vidění jako naučené nebo získané ontogenetické odlišnosti v percepční aktivitě a že to, co můžeme nazvat „stylem vidění“ je přeneseno (mapováno) do kognitivních systémů lidí jako průvodní jev a důsledek adoptování určitých stylů zobrazování.“ Ekologická determinance (vizuální prostředí) • Hypotéza „tesařského světa“Marshall Segall, Donald Campbell and Melville Herskovits, The Influence of Culture on Visual Perception. Indianapolis: BobbsMerrill Co 1966 • John Onians: Páry a oblaka lombardské Mantovy netoliko formovaly neurální sítě těch, kteří tam žili, ale tato rekonfigurace byla impulzem pro umělce a jejich patrony k tomu, aby vytvořili nový řád, v němž mobilita a neurčitost oblak z nich vytvořila emblémy transcedentální moci. Vizuální sociologie Michaela Baxandalla (1972) „lidská výbava pro vizuální percepci přestává být uniformní. Mozek musí interpretovat surová data o světle a barvě, které dostává z tyčinek sítnice a činí tak pomocí vrozených dovedností a dovedností vyvinutých na základě zkušenosti.“ Period eye (I) kategorie s nimiž člověk klasifikuje vizuální podněty, (II) zběhlost v rejstříku konvencí zobrazování a zkušenost v přijatelných způsobech vizualizace věcí, o nichž máme neúplnou informaci, znalosti s jejichž pomocí doplňuje to co mu zrak poskytuje a (III) postoje vůči viděným objektům. • variabilní a kulturně relativní faktory percepce: nefungují v posloupnosti, ale paralelně a „tento proces je nepopsatelně složitý a stále nejasný co se týká detailů jeho fyziologie....“ Plasticita a kognitivní prostupnost vidění • Kde a jak se vidění stává prostupné kognitivním a specificky kulturním faktorům? Stávající konceptuální rámec vizualita sexualita sociálně-kulturní podmíněnost ------------------------------------------------------- biologická podmíněnost vidění sex Nový konceptuální rámec – fáze vidění (Kesner 2009a, 2009b) • Vizualita - pojmy, postoje, hodnoty a motivy (a jejich diskurzivní artikulace) o vidění a obrazech • Vzorce interpretace a porozumění (sémantické kategorie s jejichž pomocí klasifikujeme vizuální podněty, zběhlost v rejstříku konvencí zobrazování, způsoby vizualizace věcí a vyvozování z obrazů apod.) = Baxandallovo „dobové oko“ • Percepční strategie a procesy – mechanismy rozpoznání, identifikace a klasifikace objektů, vzorce sakadických očních mikropohybů, selektivní vizuální pozornosti, procesy nevědomé, ztělesněné emocionální a empatické odpovědi, příslušné motorické reakce apod. – tj. procesy které z větší části fungují pod prahem vědomí • mechanismy „vidění nízké úrovně“ - detekce linií a hran, pohybu, barvy, binokulární disparity apod. a související aspekty raného vidění.