> Akademické čtení a psaní FAVMPa080 FAV JS 2020 7. 4. 2020 Risk – Pamela Richards •Rozebíráte své projekty s ostatními kolegy (neformálně, nikoliv formou seminární či jiné prezentace)? •Je pro Vás stejně jako pro Pamelu Richards snazší o projektu mluvit než psát? •Srovnáváte se s ostatními? •Jak moc si berete kritiku osobně? •Máte při práci nějaké uklidňující mechanismy (např. opětovné pročítání pozitivní zpětné vazby, návrat k povedeným pasážím v bakalářce atd.)? •Rozmyslete si, zda pro vás tvrzení níže platí či nikoliv: •„Nemám tolik talentu jako ostatní, ale v porovnání s nimi jsem mnohem větší dříč.“ Jan Assmann - Memory and Cultural Identity •Jak se Vám text četl? •Jaká je hlavní teze textu? •V které části byste hledali klíčovou pasáž k pochopení hlavního argumentu? •Jaké výzkumné otázky text umožňuje klást? •Co Vám v textu chybí? •Jaká konkrétní témata byste s pomocí tohoto textu řešili/zaštítili (cca 3)? •Hodí se text jako metodologická záštita pro Vaše výzkumné téma a proč? Jan Assmann - Memory and Cultural Identity •Text definuje dva druhy paměti, které jsou podstatné pro formování identity jak jedinců, tak širších sociálních, etnických, národních a dalších skupin •Paměť kulturní přetrvává napříč generacemi a staletími, má fixní referenční body (významné události velkých dějin, výročí), nelze redukovat pouze na písemné prameny a materiální podobu (také rituály, oslavy atd.) •Naopak paměť komunikovaná/každodenní má jen omezenou trvanlivost (max. 3 generace), je bez záchytných bodů, fluidní (projevuje se ve vtipech, vzpomínkách, klevetách…) Jan Assmann - Memory and Cultural Identity •Na rozdíl od starších koncepcí paměti Assmann přichází s tvrzením, že nejde o dvě oddělené podoby paměti, ale vzájemně propojené entity. Každá generace si musí hledat a nacházet svůj jedinečný vztah k minulosti vlastního společenství. •Text umožňuje klást si otázky, které aspekty kulturního dědictví vnímáme jako pozitivní a které negativní? Na kterých rysech budujeme svoji kulturní identitu a které naopak chceme vytěsnit? Co si zaslouží být zapamatováno a co ne? •Konkrétně můžeme s pomocí kulturní témata spojená s nostalgií, některými žánry (životopisné snímky), trvanlivými hvězdnými obrazy (Lída Baarová) Resumé odborných/metodologických textů •Rozsahem spíš kratší •Není potřeba obsáhnout všechny pojmy, které se v textu objeví – pouze ty, které budete potřebovat pro dané téma a pro svůj výzkum (pak to ale znamená, že pokud budete text v budoucnu potřebovat pro jiné téma, budete se muset k němu vrátit a číst ho „novýma očima“ a napsat nové resumé) •Stejně tak není nezbytně nutné pojmout vše, co se v textu objeví; stačí Vám si odnést jeden pojem/koncept/tezi, které jsou pro Vás důležité. Zároveň si ale musíte být jisti, že jste věc správně pochopili! •Snažte se přeložit si text pro potřeby resumé do vlastních slov, nepapouškovat autorův jazyk ani způsob vyjadřování Úkol na příští týden •Ve složce „Čtení“ máte nalité oba texty pro další týden („Patronage in the Soviet Union“ a „Post-socialist Producer“). •Krátká resumé obou textů mi opět pošlete do pondělní půlnoci •Ve středu 15. 4. se opět potkáme ve 14:25 na platformě Jitsi.