> Akademické čtení a psaní FAVMPa080 FAV JS 2020 15. 4. 2020 Petr Szczepanik - Post-socialist Producer (The Production Culture of a Small-nation Media Industry) •Jak se Vám text četl? •Jaká je hlavní teze textu? •V které části byste hledali klíčovou pasáž k pochopení hlavního argumentu? •Jaké výzkumné otázky text umožňuje klást? •Co Vám v textu chybí? •Jaká konkrétní témata byste s pomocí tohoto textu řešili/zaštítili (cca 3)? •Hodí se text jako metodologická záštita pro Vaše výzkumné téma a proč? Petr Szczepanik - Post-socialist Producer (The Production Culture of a Small-nation Media Industry) •Analýza profesní identity producenta v českých audiovizuálních průmyslech po roce 1989 •Vychází z: •Z Caldwellova konceptu průmyslové identity •Z konceptu habitus Pierra Bourdieu •Z vlastní Studie vývoje českého hraného kinematografického díla •Nalézá 5 znaků, které charakterizují domácí audiovizuální průmysly a pozici producenta v něm: 1.Nová definice profese v návaznosti na evropské vzory a prostředí 2.Klíčová fáze vývoje nejen jako součást scenáristické, ale i produkční praxe 3.Hlavní zdroj financí díky produkčním poplatkům 4.Klíčová role České televize 5.Internacionalizace profese pomocí minoritních koprodukcí 6. Petr Szczepanik - Post-socialist Producer (The Production Culture of a Small-nation Media Industry) •Domácí audiovizuální prostředí a pozici producenta určují tři faktory: 1.Post-socialistické dědictví 2.Malý trh 3.Spoléhání se na systém veřejné podpory •Text se hodí pro výzkum strukturních podmínek, v nichž vzniká domácí audiovizuální tvorba; výzkum další specializovaných (a částečně marginalizovaných) profesí v audiovizi; specifická témata (debuty, koprodukce) 1. Sheila Fitzpatrick – Patronage and the Intelligentsia in Stalin‘s Russia •Jak se Vám text četl? •Jaká je hlavní teze textu? •V které části byste hledali klíčovou pasáž k pochopení hlavního argumentu? •Jaké výzkumné otázky text umožňuje klást? •Co Vám v textu chybí? •Jaká konkrétní témata byste s pomocí tohoto textu řešili/zaštítili (cca 3)? •Hodí se text jako metodologická záštita pro Vaše výzkumné téma a proč? Sheila Fitzpatrick – Patronage and the Intelligentsia in Stalin‘s Russia •Analýza vzájemných, osobních, trvanlivých a nerovných vztahů za účelem získání lepšího přístupu ke službám, ochraně nebo intervenci na případu stalinského sovětského svazu 30. let •Autorka nabízí první pokus o výzkum tohoto typu vztahů mezi představiteli politické/ideologické moci a uměleckou či intelektuální elitou v SSSR •SSSR nabízí vhodný případ, neboť tyto typy vztahů podléhaly přísným trestům, na stranu druhou šlo o neoddělitelnou součást historického dědictví carského Ruska, stalo se nutnou strategií pro přežití a otisklo se do dobové imaginace • Sheila Fitzpatrick – Patronage and the Intelligentsia in Stalin‘s Russia •Jde však o úhel pohledu na nerovné vztahy, který lze uplatnit kdekoliv, kde je soudní a výkonná moc zárodečná, nelegitimní nebo snadno manipulovatelná, kde vládne nedostatek zboží nebo ztížený přístup ke službám. •Zároveň jde o analýzu diskurzu – není důležitý jen obsah sdělení, ale také forma (užívané výrazy, slovní spojení, kontext) •Značné spektrum zdrojů - memoáry, vzpomínky, biografická literatura, archivní prameny, výpovědi. Text je strukturně postavený tak, aby vynikly jednotlivé zdroje, aktéři a jejich výpovědi. To znamená, že chybí jasně oddělený závěr a jednotlivé podkapitoly se snaží nechat promluvit konkrétní příklady, z nichž se posléze destiluje širší obraz specifické dobové praxe. • • Akademické čtení •Každý odborných text, který budete číst ať už pro potřeby konkrétního výzkumného projektu nebo v rámci výuky, se Vám může hodit jedním nebo vícero následujícími způsoby 1.Jako zdroj konkrétních informací – k tomu nám sice většinou slouží primární zdroje, ale i odborné texty obsahují koncentrované množství tvrdých dat, s nimiž můžeme pracovat 2.Jako metodologická záštita – s pomocí textu můžete postavit výzkumné otázky, definovat si vhodné nástroje nebo najít důležité prizma použitelné pro vlastní téma 3.Hodí se Vám jen hlavní teze – formou shrnutí ji můžete zapustit do metodologické kapitoly jako něco, co již k tématu bylo řečeno 4.Text můžete vnímat jako strukturní inspiraci – jak autor/ka předestírá svoje poznatky a argumenty? Jak řadí materiál do kapitol/podkapitol? Co se dočteme v úvodu a co naopak nechává až na závěr? Na osmou lekci… Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky •… si přečtěte dva texty, které najdete ve složce L8 ve složce Čtení •… odevzdejte z každého z nich resumé do pondělní půlnoci •… nezapomeňte, že ve středu 22. 4. se uvidíme a uslyšíme až v 18:00! V 17:55 tedy očekávejte link na Jitsi, pokud opět nezapomenu potvrdit odeslání mailu