FAVMPa080 Akademické čtení a psaní. Alexandra Plakhova Szczepanik, Petr. Post-socialist producer: The production culture of a small-nation media industry. Podle slov Petra Szczepanika nelze z dosavadních publikací nebo z výzkumu post-socialistických filmových průmyslů zjistit základní formální parametry současné producentské praxe. Vysvětluje to několika závažnými důvody, které následně předkládá. V návaznosti na kulturně-industriální analýzu Johna Caldwella a teorii sociálních polí a kapitálu Pierra Bourdieua řeší autor převážně otázky producentských práv a povinností, zavedených praktik a míry osobního vlivu producenta na výsledné dílo. Hlavním cílem je pak reflektovat identitu a pole působnosti současných českých producentů. Szczepanik se, jak je pro něj typické, noří do problému prostřednictví základní klasifikace producentské praxe. Dělí ji na čtyři modely: (A) umělecký (A1 – hlavní proud; A2 – marginální) a (C) komerční (C1 – hlavní proud; C2 – marginální). Vzápětí přichází badatel s problémy, jež jsou pro všechny zmíněné modely shodné: 1) žádný model neumožňuje strategické plánování (z ekonomického a dramaturgického hlediska), 2) u všech modelů je vidět (částečné) ignorování literární přípravy, 3) na rozdíl od amerických kolegů se východoevropští producenti v rámci těchto modelů nestarají o vytvoření vlastního mediálně-propagačního obrazu. Článek lze označit za velmi inspirativní a podařený i ze stylistického hlediska. Chybělo mi jen zasazení problému do širšího historického kontextu. Pravděpodobně by to mohlo odvést pozornost od ústředního tématu současné producentské praxe. Zároveň navazují vymezené problémy příliš zjevně na ty, s kterými se potýkala československá kinematografie. Nedostatek scénářů a ironická neschopnost strategického řízení v podmínkách plánovaného hospodářství. Ignorování literární přípravy je věc pro delší diskuzi – byla totiž důsledně prováděna, ale dostala se touto důsledností do jiného extrému. Nicméně, vzhledem k záměrům textu, lze moji výčitku považovat spíš za okrajovou.