Ptáčata aneb nejsme žádná béčka Pilotní díl Škola béček v přírodě Režie: Ladislava Cmíral Kamila Zlatušková 1. štáb kamera: Roman Matýšek zvuk: Jiří Melcher 2. štáb kamera: Jirka Strnad zvuk+řidič: Martin Ján Dramaturgie: Honza Gogola, Lukáš Franta Asistentka režie i třídní učitelky, řidička: Magda Zlatušková Třídní učitelka: Jarmila Zobačová Ředitelka školy: Jana Foltýnová Prozatímní konzultace – dětská psycholožka Lydie Bauerová Host: Richard Samko, ideálně domluvit na 15. 10. Rodiče dětí – kontakty viz tabulka Produkční požadavky: 1. Závazná objednávka na autobus + autobus na výlet do Zlína (firma Infoservis, zřejmě 14. 10.). Nutno stanovit datum odjezdu a místo stání pro autobus – asi 8:30 s tím, že sraz je v 8:00 u školy. Důležité je, aby rodiče zůstali na loučení s dětmi. 2. Naplánovat další pochůzky za rodiči na 29. 9. a 1. 10. 3. Závazná objednávka na školu v přírodě – zatím objednáno 14 dětí a 8 dospělých + 5 poníků (zhruba hodina ježdění denně) + je třeba navíc domluvit pobyt Honzy/Franty. Celková cena s jídlem 5x denně pro všechny včetně poníků je 38.880 (bez Honzy nebo Franty). Závaznou objednávku (záloha nemusí být, jen počet osob) poslat na mail pana nebo paní Hájkových (www.ikaria-zlin.cz). Počet osob k ubytování je neomezený, „naše“ budova má 34 míst (5x6 + 1x4), navíc je ještě volná celá druhá budova s 45 místy. Domluven příjezd na oběd, odjezd v pátek po obědě. 4. Domluvit výlet do Zlína. Baťův mrakodrap a ZOO – prohlídka ZOO trvá 5 hodin!!! Domluvit natáčení v areálu a hromadnou návštěvu – 577914180. Vstupné na dítě je 80,-. Domluvit prohlídku mrakodrapu a obuvnického muzea – 577522225. Především se jedná o jízdu výtahem, výklad bude velmi pravděpodobně velmi nudný. 5. Domluvit případnou návštěvu rodičů, nebo případný výjezd druhé štábu s video pozdravy do Brna – 13. 10. Natáčení na pavlači u Alenky a Jany. 6. Zajistit kinedryl. Většina dětí nebyla nikdy v autobuse déle než 30 minut. 7. Světla nutná – zejména společenská místnost je velmi tmavá 8. K dispozici velká LCD obrazovka. Možnost večerního promítání pohádek. 9. Vyřešit nutnost pojištění 10. Pro paní Kainzovou zkusit sehnat oblečení na dvouletého chlapečka a urgentně také kočárek 11. Všem připomenout přezůvky do společenské místnosti Obecná explikace: - pro každý díl bude zvolen hlavní motiv/téma - lineární struktura vyprávění úvodního dílu je přizpůsobena intenzivnímu seznamování diváků s dětmi, dětí se štábem, štábem s rodiči a charakterem akce samotné. V tom je největší rozdíl od dalších dílů celé série, kde se začnou dějové linie a portréty dětí rozvíjet, mnohdy i retrospektivně a proti chronologii natáčení. Například níže uvedený výlet do Baťova mrakodrapu bude v konečném sestřihu součástí dílu o zlínském festivalu dětských filmů (témata sen, úspěch a soutěž). - je velmi důležité rychle reagovat na aktuální společenské i soukromé, rodinné události a organicky je propojit s vyprávěním a situací – viz funkce brněnského flexibilního štábu - základním paralelním prostředkem k dotváření emocí budou reakce ze strany účinkujících – zejména náhodných účastníků situací, nebo např. spolužáků, učitelek a rodičů z jiných tříd. Např. v případě školy v přírodě zejména řidičů autobusů a lidí z vesnice Březůvka, případně návštěvníků ZOO. - motivy a klíčové zápletky by měly být naznačeny v pilotním dílu, postupně budou v dalším ději rozehrávány - každý díl by se měl soustředit na komplexnější představení jednoho dítěte/prostředí - kromě paralelního snímání děje prostřednictvím dvou štábů budou k dispozici materiály, které natočí děti – buď přímo za doprovodu štábu nebo sami v rámci „domácího úkolu“. Hlavním záměrem je zpracovat s co nejmenším zásahem ze strany režie prostředí, ve kterém žijí. Dospělí zároveň reagují na dítě s kamerou mnohem bezprostředněji než na natáčení za přítomnosti cizího dospělého štábu. - znělka, jingly a další grafické úpravy budou dynamickou součástí a rytmizačním prvkem každého dílu - v jednání je role voice overu. V ideálním případě by každý díl mohlo okomentovat jiné dítě – aktuální protagonista – je možné vyzkoušet. Praktičtějším a jistějším řešením však bude neutrální mužský a ženský hlas. Škola béček v přírodě (chronologický postup při natáčení) Hlavní motivy/témata protínající celý díl: strach (strach z cesty, strach ze tmy, strach o děti, strach z osamění, xenofobie apod.) klec/ohrada (sociální i skutečná) komunita (škola v přírodě – děti jako kolektiv, manželé Hájkovi a jejich ranč, pavlačový dům Janiččiny a Alenčiny rodiny) - dominantní aktérky: Janička a Alenka - hlavní portrétované dítě: Janička Základní program dne: 7:30 snídaně 8:00-10:00 škola 10:00 svačina 10:00-12:00 školení s kamerou 12:00 oběd 13:00 ježdění (plus péče o koně – na 2-3 děti bude jeden koník a jeden dospělý dozor) 15:00 svačina 15:30-18:00 odpolední program 18:30 večeře 19:00 – 21:00 večerní program 21:00 večerka 1. Pavlačový dům Alenky a Janičky na ulici Cejl, rodiče je ráno vypravují na školu v přírodě. Matky obou dívek jsou sestry (ročníky 1967 a 1956), v domě kromě nich bydlí ještě několik bratrů, sester, sestřenic a nemocný otec, kterému musí Alenčina maminka každých 5 hodin píchat inzulín. V domě se nezavírají žádné dveře od bytu, každý může libovolně nakouknout. Seznamujeme se s malým Ondráškem, adoptovaným chlapečkem, Janiččiným bratrem, o jehož osvojení bude Janiččina maminka bojovat. Celý dům je čistý, bytečky jsou malé, plné obrázků a nálepek, Dominují jim velké LCD obrazovky, největší oltáře domácností, a také slušné vybavení. Nechybí fotky a sošky panny Marie. 2. Alenčina maminka má velké obavy, zda Alenka odloučení zvládne bez újmy na psychickém rozpoložení. Celou cestu se starostlivě už poněkolikáté vyptává na podmínky výletu. 3. Na ulici směrem ke škole se přidávají další děti, zvědavě pokukují i děti z jiných tříd. Např. Alenčin a Janin bratranec Roman (?), který je v paralelní áčkové třídě neromskými dětmi (maminka ho tam trochu protekčně protlačila) a trápí se v ní. Taky by byl raději béčkem. 4. Druhý štáb vyjíždí s řidičem z depa. Je důležité, aby řidič netušil, jaké děti mu nastoupí do autobusu. Štáb bude snímat jeho reakci, dále také chování dětí v autobuse. 5. Děti a rodiče se loučí před školou. Rodiče úkolují paní učitelku. První štáb zůstává na místě, jde za Romíkem do áčka, kde se má celý týden učit. Díky němu se seznamujeme i s bratrancem Romanem, který by chtěl být béčko, v druhé třídě se cítí zcela izolovaný. A také s nepříjemnou paní učitelkou, která nechce nic natáčet. Romík, může být také doma. V tom případě jdeme za ním a jeho těhotnou mladou maminkou domů – vyjasní se na obhlídkách. 6. Příjezd, oběd, ubytování. První lekce s kamerou, odpolední ježdění a práce s koňmi. První nelibost a únava z nezvykle náročného programu. 7. Seznámení se s hippie majiteli, panem a paní Hájkovými a jejich starým pitbulem. Ranč je zcela mimo vesnici, koní je tam asi 15, na ranči fungují i další pomocníci. Hájkovi nemají televizní příjem ani internet, jediné jejich zprávy o světě jsou z rádia. Na ranči bydlí ještě několik těžko specifikovatelných příbuzných – zřejmě sestra s malým dítětem a matka paní Hájkové. Hájkovi živí školy v přírodě a pobyty dětských koňských táborů. Vlastní děti zjevně nemají. 8. Večer teambuildingové hry se všemi zúčastněnými (Magda Zlatušková jako lektorka). První večer. Problém s ukládáním. Jeden štáb je v pokoji kluků, druhý u holek. Alenka chce spát u paní učitelky. Minimálně do půlnoci nikdo nezamhouří oka. 9. Další den po škole je od desíti dopolední natáčení pozdravů pro rodiče – zejména Alena a Jana.Odpoledne zůstává první štáb na místě a pokračuje s dětmi v programu – koně a výlet. Druhý odjíždí do Brna za rodiči točit reakce a případně vzkazy nazpět. 10. Ve středu se po dvou hodinách výuky vyráží na výlet (aneb Romská invaze do Zlína). Stejná etuda jako na začátku, tentokrát se zlínským řidičem a průvodkyní v muzeu obuvi, případně personálem v restauraci na obědě. Jsou ve Zlíně Romové? Jak se k menšinám chovali Baťové? Jak by se k nim chovali dnes? Má zlínská infrastruktura také ghetta? Exkurze – Baťův mrakodrap a ZOO v Lešné. První úkoly k natáčení – téma k diskusi. 11. Ve čtvrtek škola a ježdění, odpoledne příjezd Richarda Samka (nachystat úkoly pro děti a ukázky z jeho reportáží), případně zájemců ze strany rodičů. 12. Čtvrtek večer – individuální rozhovory, ostatní mají ve společenské místnosti diskotéku s Gypsiho písničkami. 13. Pátek odjezd. Vítání s Aleny a Jany s rodiči, cesta domů. Vítání s dalšími příbuznými a bratrancem Romanem. Bude možné ho přeřadit do béčka? Nebude mít izolace romských dětí negativní dopad v budoucnosti? Necítí se bílé děti (Růženka a Páťa a Ukrajinec Váňa) v romské třídě osamoceni? 14. Druhý štáb – cesta s řidičem do depa. Chtěl by být raději áčko, nebo béčko? Nezvykle bouřlivé ticho a prázdná sedadla.