Alterace Alterací rozumíme nahodilé zvyšování a snižování doškálných tónů tak, abychom jimi získali citlivé tóny k tónům tónického kvintakordu (tóny tónického kvintakordu tedy nealterujeme). K alteraci se tedy nabízí pouze druhý a čtvrtý stupeň tóniny (d,f), protože alterovaný stupeň šestý as považujeme za výpůjčku z mollové subdominanty. Možnosti alterace se liší v durové a mollové tónině (alterovaný tón nesmí enharmonicky zaměňovat tóny tónického kvintakordu), v dur je možné alterovat tón d oběma směry a f vzhůru, v moll pak tón d pouze dolů a f oběma směry. Dur des-d-dis f-fis Moll des-d fes-f-fis Tyto alterované tóny pak jsou součástí alterovaných akordů. Alterované akordy – jsou doškálné akordy obohacené o alterované tóny. Typický v jejich složení je interval zmenšené tercie (či její převrat - zvětšená sexta). Charakteristika alterovaných akordů – alterujeme nejčastěji čtyřzvuky hlavních septakordů (D7 , S+7 , ID7 a DS7 ), větší napětí a snaha po rozvodu je dána přítomností citlivých tónů, a to nejen přirozených, ale i umělých, tyto tóny jsou rozváděny vždy ve směru provedené alterace (zvýšené tóny vedeme dále vzhůru, snížené dolů) a nesmějí být zdvojovány. Méně často bývají alterovány kvintakordy (trojzvuky II, S, D nebo VII), zřídka akordy nónové (D9 , VII9 ). Alterované akordy nemají vlastní specifické funkční značky, pouze ke značkám standardním přidáváme informaci o alterovaných tónech akordu pomocí posuvek. Vznik alterovaných akordů – starší teorie byla postavena na chápání alterace jako zvyšování či snižování tónů II a IV stupně v tónině, novější bere tyto tóny jako kombinace kvintakordů S a D s tóny frygického a lydického kvintakordu (ovšem v podobě dur i moll). Nepravé alterované akordy – akordy využívající alterovaných tónů, avšak neobsahující interval zm.3. Přehled alterovaných akordů: Alterované dominanty – akordy D, D7 a D9 , alterované tóny d a f jsou kvintou a septimou akordů, zvláštním případem je tzv. smetanovská dominanta neboli D se zvýšenou kvintou, patří mezi nepravé alterované akordy, protože neobsahuje zm.3. Nejčastější verzí alterovaných dominant jsou tvary akordů, v nichž je interval zm. 3 v podobě obratu, zv. 6. Rozváděn je pak do intervalu č.8. Alterované subdominanty – akordy II, S, S+7 , alterované tóny d a f jsou primou a spodní septimou (přidanou sextou), pro vytvoření pravých alterovaných akordů je třeba užít i v dur snížené subdominantní tercie. Nejčastější jsou opět tvary utvořené v rozsahu zvětšené sexty. Mezi málo užívané akordy patří S se sníženou primou. Alterované akordy VII stupně – akordy VII a DS7 , alterované tóny d a f jsou tercie a kvinta akordů, nejčastějšími tvary jsou tradičně akordy v rozsahu zv. 6. Při rozvodu některých tvarů alt. Akordů vzniká paralelní postup č.5 o malou sekundu (mozartovské kvinty), tento postup je povolen. Názvy alterovaných kvintakordů: Tvrdě zmenšený Měkce dvojzmenšený Zmenšeně zmenšený (dvojzmenšený) Zmenšeně dvojzmenšený (trojzmenšený) h-dis-f h-d-fes h-des-f h-des-fes Názvy alterovaných septakordů: Tvrdě zmenšeně malý Tvrdě zmenšeně zmenšený Dvojzmenšeně malý Dvojzmenšeně zmenšený (trojzmenšený) Měkce dvojzmenšeně zmenšený Trojzmenšeně zmenšený Tvrdě zmenšený Měkce zmenšený Zvětšeně malý h-dis-f-a h-dis-f-as h-des-f-a h-des-f-as h-d-fes-as h-des-fes-as h-dis-fis-as h-d-fis-as b-d-fis-as Názvy obratů alterovaných akordů: Názvy jsou odvozovány ze základních tvarů – sextakord tvrdě zmenšeného kvintakordu (ne tvrdě zmenšený sextakord), kvintsextakord tvrdě zmenšeně malého septakordu… Užití alterovaných akordů: - v období klasicismu byly užívány alterované akordy zvukově shodné s akordy známými z diatoniky, zejména s D7 , akordy překvapují neočekávaným rozvodem (des-f-as-h = des-f-as-ces. Fa-c-dis = f-a-c-es). - rovněž od klasicismu se užíval tvrdě zmenšeně malý septakord (h-dis-f-a), který je zvukově shodný se svým druhým obratem. - nejzazší variantou, ke které dospěl klasicismus byla dominanta se zvýšenou kvintou (zvětšený kvintakord – díky oblibě u Bedřicha Smetany nazývaná také smetanovská dominanta) a zvětšeně malý septakord užívaný i v podobě sekundakordu. Ostatní akordy, zejména alterované verze nónových akordů, se objevují teprve v novější harmonii, stejně jako méně obvyklé alterované septakordy. Alterované mimotonální dominanty – alterace mimotonálních dominant probíhá stejným způsobem jako alterace tonálních akordů, alterují se druhý a čtvrtý stupeň dočasné tóniny. Akordy jsou shodné s normálními alterovanými akordy, liší se pouze akordy rozvodnými (akordy, do kterých jsou rozváděny). Rozvod d-fis-as-c do c-e-g je alterovaným akord S+, stejný souzvuk vedený do akordu g-h-d je alterovaným mimotonálním akordem. Dvojitá alterace – alterace téhož tónu akordu oběma směry, oba totožné tóny určené k alteraci jsou vzdáleny o oktávu (nesmějí být na stejném místě), alterací od sebe vzniká interval dvojzvětšené oktávy, užívanými variantami jsou dva akordy se sníženou primou a zvýšenou oktávou – v dur sextakord VII stupně a v moll sextakord II stupně. Oba akordy rozvádíme do tóniky, dvojzvětšená oktáva je vedena do intervalu decimy. Protože jsou tyto akordy zvukově shodné s dominantním nónovým akordem, užívá k enharmonické modulaci. Dvojitou alterací lze upravit také dominantní terckvartakord či vytvořit souzvuky kombinující různé akordické součásti (frygický kvintakord+alterovaná dominanta, alterovaná subdominanta+lydický kvintakord). Nediatonické modulace V oblasti chromatiky rozeznáváme několik typů modulací: - Modulace chromatická – využívá chromatického postupu minimálně v jednom z hlasů a minimálně jednoho společného tónu mezi vybranými akordy tóniny výchozí a cílové. Modulační částí je tu dvojice akordů mezi nimiž dochází k daným charakteristickým postupům. - Modulace enharmonická – využívá enharmonické záměny alespoň jednoho z tónů akordu přenášejícího nás díky enharmonické změně do nové tóniny. Záměna může probíhat jak u akordů doškálných, tak u alterovaných. Časté užívání enharmonických záměn v podobě rychlých enharmonických modulací označujeme jako enharmoniku, Velmi často dochází ke kombinaci obou jmenovaných modulací a vzniká tzv. chromatickoenharmonická modulace. - Modulace alterovanými akordy – využívá víceznačnosti alterovaných akordů a jejich schopnost být enharmonicky zaměňovány za akordy doškálné. Mezi hlavní akordy užívané takto k modulaci patří: Zvětšený kvintakord, zmenšený septakord, dominantní septakord, zvětšený terckvartakord a nónový akord. 1. Modulace zvětšeným kvintakordem Diatonika Chromatika Diatonika Chromatika VI 1b D 5# II 1b VII 1b,5# III 5+ S 1b VII 5# II 1b, 5+ V dur: as-c-e g-h-dis des-f-a b-d-fis V moll: es-g-h fes-as-c b-d-fis des-f-a Pro tóny zvýšené odrážkou je použito + Přehodnocením těchto akordů lze modulovat mezi kterýmikoli dvěma tóninami (zv. kvintakordem do 8 tónin, zaměněným zv. sextakordem do dalších 8 tónin, zaměněným zv. kvartsextakordem opět do 8 tónin). g-h-dis = g-h-ces = g-ces-es Nejčastěji bývají užívány zv.5 na dominantě v dur a na III stupni v moll, nejúčinnější modulací je modulace přehodnocující zv.5 výchozí tóniny na zv.5 na dominantě tóniny cílové. 2. Modulace zmenšeným septakordem Diatonika Chromatika Diatonika Chromatika DS7 1b II7 1#3# III7 1b DS7 S7 1# 3+ D7 5b 7b V dur: h-d-f-as dis-fis-a-c e-g-b-des V moll: h-d-f-as fis-a-c-es g-b-des-fes Díky zaměnitelnosti zmenšeného septakordu lze každým z obratů modulovat do 6 tónin, opět lze tedy modulovat do všech tónin. h-d-f-as = h-d-f-gis = h-d-eis-gis = h-cisis-eis-gis 3. Modulace tvrdě malým (dominantním) septakordem Tvrdě malý septakord Dur Moll Diatonika Chromatika Diatonika Chromatika D7 VII7 1b 7b T7b II7 3# VII7 5# 3# D7 3+ VII7 S7 3+ II7 5+ 3# III7b g-h-d-f b-d-f-as c-e-g-b d-fis-a-c h-dis-fis-a g-h-d-f b-d-f-as f-a-c-es d-fis-a-c es-g-b-des Zvětšený kvintsextakord Dvojzvětšený terckvartakord Dur Moll Dur Moll des-f-as-h f-a-c-dis des-f-as-h as-c-es-fis as-c-dis-fis fes-as-h-d Základním tvarem septakordu lze modulovat do 10 tónin, obraty – zvětšeným kvintsextakordem a dvojzvětšeným terckvartakordem ještě do 6 dalších (4+2), celkem tedy lze modulovat do 16 různých tónin. g-h-d-f = g-h-d-eis = g-h-cisis-eis Modulujeme-li s pomocí tvrdě malého septakordu, vyhledáme tóny frygického kvintakordu a základní tón dominanty v obou tóninách, modulační akord pak klademe na tón oběma tóninám společný či jeho enharmonickou záměnu. 4. Modulace zvětšeným terckvartakordem Modulace zvětšeným terckvartakordem využívá tento obrat a jeho enharmonickou záměnu – tvrdě zmenšeně malý septakord: Zvětšený terckvartakord Dur Moll des-f-g-h f-a-h-dis as-c-d-fis des-f-g-h fes-as-b-d as-c-d-fis Zvětšeným terckvartakordem lze modulovat do 6 tónin, zvětšená sexta je rozváděna do tónů tónického kvintakordu, lze jej postavit na tónech frygického durového akordu v dur a frygického mollového akordu v moll. Des-f-g-h – lze jím přemodulovat do C dur, c moll, As dur, a moll, F dur, f moll – tedy do všech tónin, v nichž je rozvodný tón zv. 6 – c – součástí tónického kvintakordu. Tvrdě zmenšeně malý septakord Dur Moll d-fis-as-c g-h-des-f h-dis-f-a d-fis-as-c g-h-des-f b-d-fes-a Tvrdě zmenšeně malý septakord – enharmonická záměna zvětšeného terckvartakordu, také jím lze modulovat do 6 tónin, celkem se tak počet modulačních možností tohoto znějícího souzvuku rozšiřuje na 12 tónin. Modulujeme-li s pomocí zvětšeného terckvartakordu, také zde vyhledáme tóny frygického kvintakordu a základní tón dominanty v obou tóninách, modulační akord pak klademe na tón oběma tóninám společný či jeho enharmonickou záměnu. 5. Modulace dominantním nónovým akordem (velkým i malým) Pro modulaci lze využít oba druhy nónového akordu (velký i malý), jejich postavením na různé stupně tóniny tak lze velkým nónovým akordem a jeho enharmonickými záměnami modulovat do 14 tónin, malým a jeho záměnami pak do 9 tónin. Velký dominantní nónový akord Dur Moll D9 II9 # VII9 7b T9 7b D9+ 3+ VII9 S9 3+ III9 7b g-h-d-f-a d-fis-a-c-e b-d-f-as-c c-e-g-b-d g-h-d-f-a b-d-f-as-c f-a-c-e-g es-g-b-des-f Možné alterované tvary znějící shodně s velkým nónovým akordem: Dvojalterovaný sextakord Alterované útvary na tónech frygického a lydického kvintakordu Dur Moll Dur Moll VII 8# 6 1b II 8# 6 1b S VII II II des-f-h-dis fes-as-d-fis f-a-c-dis-g h-dis-fis-a-des des-f-as-h-es d-fis-a-c-fes Malý dominantní nónový akord Dur Moll D VII T D II III g-h-d-f-as h-dis-fis-a-c c-e-g-b-des g-h-d-f-as d-fis-a-c-es es-g-b-des-fes Také malý dominantní akord lze zaměňovat enharmonicky za další zvukově shodné tvary (malá septima zaměněná za zv.6, malá nóna za zv.8) a modulovat jimi do různých tónin, příklady přehodnocení: b-d-f-as-ces - D9 3+ v es moll, b-d-f-as-h - VII 8+7 v c moll, b-d-f-gis-h - VII 6# 5 1b v a moll (připomínám, že značka + v tomto textu alterovaných akordů nouzově nahrazuje značku odrážky) Akordy undecimové a tercdecimové Undecimový akord – nónový akord obohacený o další tercii Tercdecimový akord – nónový akord obohacený o dvě další tercie Oba tyto akordy se v klasické hudbě objevují zřídka a většinou ne jako akordy samostatné, ale jako varianty průtažných akordů. Vynechávána bývá tercie, undecima a tercdecima jsou rozváděny dolů, akord bývá upravován jako vícezvuk (pětihlas ap.). Další harmonické jevy v novější hudbě: Hudba 20. století a novější přináší řadu dalších harmonických možností, v přehledu alespoň nejdůležitější pojmy: Atonalita – hudební průběh je nezávislý ve vztahové rovině na jakékoli tónině (tedy vztahu k jakékoli tónice) Polytonalita - hudební průběh užívá dvě (bitonalita) nebo více tónin fungujících současně Polyharmonie – současné užití znění dvou různých akordů (např. kombinace akordů dur a moll) Paralelismy – postupy využívající posun intervalů nebo akordů bez ohledu na jejich obvyklé vedení, spojování a rozvádění Kromě odlišného zacházení se stávajícími akordy došlo v novodobé hudbě i k prověřování dalších hudebních možností, např. stavba akordů po kvartách místo terciové stavby ad.