Kvíz harmonie 1. Pravidlo spojování příbuzných akordů říká, že: a/ nemáme žádné společné tóny, postupujeme protipohybem k basu b/ společné tóny zadržujeme v daných hlasech a ostatní postupují na nejbližší akordické tóny c/ citlivý tón stoupá a ostatní klesají v protipohybu k basu 2. Pravidlo spojování nepříbuzných akordů říká, že: a/ nemáme žádné společné tóny, postupujeme protipohybem k basu b/ nezadržujeme společné tóny, ale postupujeme na nejbližší možnou polohu c/ převedeme akord do takového obratu, abychom získali společné tóny 3. Pravidlo klamného spoje říká, že: a/ citlivý tón vedeme v protipohybu k basu, společné tóny nezadržujeme v daných hlasech b/ citlivý tón stoupá a ostatní klesají na nejbližší akordické tóny c/ postupujeme všemi hlasy protipohybem k basu 4. Pravidla říkají, že volný spoj je takový, kde: a/ hlasy postupují proti pravidlům, vedeme je volně kterýmkoli směrem b/ nedodržíme pravidlo příbuzných akordů, ale kráčíme paralelním postupem na nejbližší polohu akordu c/ nezadržujeme společné tóny, ale postupujeme na nejbližší možnou polohu akordu 5. Volný spoj užíváme například v případě postupu II-D, a to: a/ v durové tónině povinně, v moll dle libosti b/ v durové tónině je doporučen, v mollové harmonické povinný c/ v dur i v moll je pouze doporučeným spojem 6. Volný spoj v závěru užíváme v případě: a/ spoje z kvintové polohy dominanty do oktávové polohy tóniky b/ skoku z oktávové polohy dominanty do oktávové polohy tóniky c/ spoje terciové polohy dominanty do oktávové polohy tóniky 7. Mezi hlavní kvintakordy patří: a/ kvintakord II, V a VII stupně b/ kvintakord I, II, V, a VI stupně c/ kvintakord I, IV a V stupně 8. Mezi vedlejší kvintakordy patří: a/ kvintakord II, III, V a VII stupně b/ kvintakord II, III, VI a VII stupně c/ kvintakord II, III a VI stupně, akord VII stupně nepatří do žádné ze skupin, protože z důvodu nezdvojování citlivého tónu nelze jako kvintakord zapsat 9. Pravidlo říká, že v sextakordech pokud možno nezdvojujeme: a/ žádný tón b/ základní tón c/ tón umístěný v basu 10. Pravidlo spojování více sextakordů říká, že: a/ každý ze sextakordů musí mít zdvojen jiný tón ve vztahu k basu b/ sextakordy musejí být vedeny paralelně s basem c/ mezi sextakordy nesmí nastat paralelní postup v kvartách mezi kterýmikoli dvěma hlasy 11. V harmonii používáme kvartsextakordy pouze v podobě: a/ kvartsextakordu průtažného, střídavého a průchodného b/ kvartsextakordu následného, průtažného a průchodného c/ kvartsextakordu následného, průtažného, střídavého a průchodného 12. Mezi septakordy hlavní patří: a/ septakord na I, IV a V stupni b/ septakord na II, V a VII stupni c/ septakord na I, III, IV a VI stupni 13. Mezi septakordy vedlejší patří: a/ septakord na I, III, IV a VI stupni b/ septakord na V, VI a VII stupni c/ septakord T7 , III7 , S+7 a VI7 14. Mezi hlavními septakordy se do tóniky rozvádějí: a/ septakord ID7 a D7 b/ septakord S+7 , D7 c/ septakord S+7 , D7 a DS7 15. Dominantní septakord rozvádíme: a/ dominantním rozvodem do dominanty b/ dominantním rozvodem do tóniky c/ dominantním rozvodem do VII stupně 16. Septakord II stupně rozvádíme: a/ jako S+7 kombinovaným rozvodem do T a jako ID7 subdominantním rozvodem do dominanty b/ jako S+7 subdominantním rozvodem do T a jako DS7 dominantním rozvodem do dominanty c/ jako S+7 subdominantním rozvodem do T a jako ID7 dominantním rozvodem do dominanty 17. Septakord VII stupně označujeme: a/ DS7 a rozvádíme jej kombinovaným rozvodem b/ ID7 a rozvádíme jej částečným dominantním rozvodem c/ DS7 a rozvádíme jej částečným dominantním a částečným subdominantním rozvodem 18. Septimu akordu připravujeme: a/ postupně a pozvolna, aby nevznikla příliš ostrá disonance b/ vždy pouze protipohybem k basu c/ zadržením, následným vedením, stupňovitým vedením, průchodným vedením nebo protipohybem k basu 19. Septakordy: a/ rozvádíme, částečně rozvádíme, převádíme nebo spojujeme b/ rozvádíme, převádíme nebo spojujeme c/ rozvádíme, převádíme, částečně převádíme nebo spojujeme 20. Dominantní nónový akord je: a/ pětizvuk, jediný hlavní nónový akord b/ pětizvuk, jeden z hlavních nónových akordů c/ devítizvuk na pátém stupni 21. V harmonii je zakázáno postupovat: a/ v paralelních postupech, křížení hlasů je povoleno b/ v paralelních kvartách a oktávách, zakázáno je rovněž křížení hlasů a skok o více než o kvintu c/ v paralelních kvintách a oktávách, zakázáno je i křížení hlasů a skok o více než o kvintu (výjimkou je bas užívající oktávové přesuny a skok o sextu v případě příbuzných akordů) 22. Co je to rozvodný akord: a/ akord, který je v rámci harmonie rozváděn b/ akord, do kterého rozvádíme jiný akord c/ akord, který vyžaduje rozvedení do konsonance 23. Co je to charakteristická disonance: a/ disonance charakteristická pro určitou tóninu b/ jde o tóny, které vyžadují rozvedení určitým směrem c/ jde o disonantní akordy, které jsou rozváděny do dokonalé konsonance, tedy do tóniky 24. Hlasy v harmonii postupují: a/ krokem, obkrok nebo skokem, největší povolený skok ve vrchních hlasech je kvinta b/ půltónem, celým tónem, skokem c/ krokem, přechodem nebo skokem