Sofiia Kachusova, 472827 Il Gattopardo di Giuseppe Tomasi di Lampedusa bibliografické údaje o románu TOMASI DI LAMPEDUSA, Giuseppe. Il Gattopardo. Feltrinelli. Giangiacomo Feltrinelli Editore Milano. Prima edizione dicembre 1969. ISBN 88-07-01308-8 téma[UsW1] V tomto románu autor zobrazuje úpadek aristokracie skrz cleny šlechtického rodu Salinu ( čí znakem byl gepard, a právě proto zde představený román má název il Gattopardo, což lze přeložit do češtiny jako Gepard (tady říkám lze přeložit, protože il Gattopardo v podstatě znamená serval anebo také ocelot, avšak v českém překladu uvedeny román se jmenuje právě Gepard), jejich mezilidské vztahy a každodenní život. motivická výstavba a rekurentní motivy (a proč?)[UsW2] Roman se začíná modlitbou, kterou předčítá kníže, a konci dvakrát – smrti knížete a zničením dědictví včetně oblíbeného psa Fabrizia, který se jmenoval Bendico. Motiv smrti je podle mě jedním s hlavních motivu románu, Toto pozoruhodné dílo povzbuzuje hledat odpovědi na otázky sňatku, manželské nevěry, lásky, politických změn, viry, voleb, spravedlnosti, věrnosti pohledům. Já osobně jsem se hluboce zamyslela o mentalitu, sociální třídy (společenské vrstvy) a jejich mezivstáhy, prožívaní života naplno, života a jeho smyslu. Pozornost autora na detaily povzbuzuje myšlenky o nostalgii autora po vlastní minulosti. Změny jako takové a reakce lidi na nové událostí, což vedou k nezvratitelným změnám. prostor[UsW3] Popisy okolnosti jsou vypracovány do detailu, což dovoluje lehce vytvořit imaginární obrazy postav a okolnosti. Dej se odehrává na Sicílie v paláci Salina v Donnafugatě a také v Palermu na venkově. Všimla jsem si motivu návštěvy (senátor z Turína, Angelica). Některé události jsou zobrazeny pres rozhovory a vzpomínky. čas V románu jsou popisovány události v období od 12. 05. 1860 do první dekády května roku 1910. V popisovaném románu je zobrazeno období Risorgimento (znovuzrozeni) které je vnímané obyvateli Sicílii jako něco špatného a nechtěného. Historické události jsou uvedeny pouze v případě největší nutnosti pro popisováni postav anebo situaci, do které se postavy dostávají. konfigurace postav[UsW4] Hlavni postavou je knize Fabrizio Salina (Giulio Fabrizio Tomasi – předloha), který se zajímá o astronomii, má 7 dětí, ale nejedna se poctivě vůči své manželce, která se jmenuje Maria Stella Salina, on ji nemá moc rad, protože je hysterická, a také hodně věřící, až příliš, pokaždé když on ji obejme, ona se pokříží. Jak už jsem zmínila, manžele mají 7 dětí, jedna jejich dcera se jmenuje Concetta, ona je velmi vážným člověkem, a hodně věci si bere příliš vážně. Jednou s takových věci je láska, kterou cítí ke svému bratranci Tancredimu Falconieri (jeho rodiče už nejsou naživu a proto on bydli u Salinu). On ji, naopak, své city nevyjadřuje, sice chova se k ní mile (a proto Concetta je přesvědčena, že on ji miluje stejně jako ona jeho a ani o tom nepochybuje), ale je to jeho obyčejné chováni, kterým okouzluje všichni kolem sebe. On se zamiluje do slečny, která se jmenuje Angelica Sedara. Je mlada, veselá, plna energii a půvabu a zalíbí se Tankredimu hned. V okamžiku, když musí rozhodnout knize, zda se má oženit Tankredi s jeho vlastní dcerou nebo s nějakou cizí slečnou, se objevuje, že Fabrizio Salina dává přednost synovci – vyjadřuje zcela jasně, že pro něho byla by lepší právě ta Angelica, a co při tom bude cítit jeho vlastní dcera, to jeho vůbec nezajímá. Otcem Angelicy je don Calogero Sedara. Je to starší muž, není moc bohatý, neumí se chovat ve společnosti a dobře se oblékat, nemá cit pro styl. Avšak dokázal vychovat opravdu hodně dítě, Je třeba zmínit také jednu vedlejší postavu, kterou je Otec Pirrone. On je hodně věřící a nepodporuje “špatné cíny” Fabrizia. vypravěč[UsW5] Není přítomny, popisuje všechno ze třetí osoby, díky podrobnému popisu lze představit okolí a atmosféru Autorův styl se da povazovat za barokní, protože se v danem díle vyskytuje příliš mnoho adjektiv, přirovnáni, především v popisu interiéru. Někteří kritici uvažuji, že autor asocioval sebe s hlavni postavou tohoto románu. ________________________________ [UsW1]Smrt a zánik (rodu, hodnot)? Individuální příběhy a velká historie? [UsW2]Motivická výstavba není vyprávění děje. [UsW3]Centrální prostor, periferní prostory? [UsW4]Systém postav? Generace rodičů a generace dětí? Centrální postavy a periferní postavy? [UsW5]Upřesnit.