NEW MEDIA ART II (aktualizovaný sylabus, jaro 2020) Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. horakova@phil.muni.cz Anotace: Ve dvousemestrálním kurzu New Media Art budou studenti seznámeni s problematikou definice umění nových médií z hlediska synchronního, tedy z hlediska vymezení hranic mezi různými pojmy užívanými k označení umělecké tvorby využívající technické aparáty (umění nových médií, elektronické umění, umění a technika, interaktivní umění, digitální umění, softwarové umění, multimédia, internetové umění, umění videa, umění virtuální reality, atd.), a diachronního hlediska, se zaměřením na případy konvergence umělecké tvorby a technických přístrojů, především výpočetní techniky a technických obrazů od fotografie dále. V prvním semestru se seznámíme s místem umění nových médií na časové ose a v kontextu dalších druhů umění. Vyjasníme si vztahy mezi různými názvy tvorby v prostředí nových médií. Zaměříme se na genealogii konvergence umění a techniky a na předchůdce umění nových médií s důrazem na výboje historické avantgardy. Vztah mezi moderními médii a médii novými (či postmoderními) si budeme ilustrovat na případu technického obrazu a jeho vývoje od chemické fotografie k digitálnímu obrazu. Ve druhém semestru se přesuneme do druhé poloviny 20. století. Vývoj umění nových médií rozdělíme pracovně na čtyři období (50. léta: formování tří strategií mediálního umění; 60. – 70. léta: generované uměním; TV umění, umění videa; 80. léta: 3D imersivní prostředí, interaktivní umění; 90. léta – internetové umění, softwarové umění). Vedle uvedeného schematického rozdělení podle dominujícího média a estetického paradigmatu se budeme věnovat hlavním tematickým okruhům umění vznikajícího v průsečíku umění, techniky a vědy/kultury/společnosti. Osnova: - Úvod hodina: Seznámení s průběhem semestru, způsobem ukončení a povinnou literaturou. - Experimentální film 1. poloviny 20. století a umělecké manifesty avantgardy jako koncepty a programy umění nových médií. - Nový začátek mediálního umění: 1950. Formování tří strategií mediálního umění. - TV médium bez umění? - Umění videa. - Média, intermédia, multimédia: Realita/medialita. - Otevřené umělecké dílo: interaktivita: interaktivní umění. - Počítačové umění. - Internetové umění a softwarové umění. Harmonogram: 26. 02. Úvodní hodina 04. 03. Hodina odpadá. 11. 03. 18. 03. 25. 03. 01. 04. 08. 04. 15. 04. 22. 04. 29. 04. 06. 05. Exkurze Praha. Hodina odpadá. 13. 05. 20. 05. Zápočtový týden (před-termín testů / náhradní výuka) Výstupy z učení: Posluchači se budou orientovat v mediálním umění 2. poloviny 20. století, zejména v mediálním umění druhé poloviny 20. století. Požadavky na ukončení kurzu: ü 50 % docházka ü Znalostní test: (min. 50 bodů ze 100) ü Resumé: - Studenti, kteří mají předmět zapsaný pod kódem IM125 vkládají resumé do odevzdávárny předmětu IM125cv - Studenti, kteří mají předmět zapsaný pod kódem IMK% resumé nepíší. - Studenti, kteří mají předmět zapsaný pod kódem IM_B_% nebo IM_BK_% vkládají resumé do odevzdávárny příslušného předmětu. - Deadline pro odevzdání textů: 13. 05. 2020 Ad resumé: Vyberte si jeden ze tří tematických okruhů (viz níže Téma 1 až 3) a napište resumé všech textů vztahujících se k danému tématu. Na závěr doplňte stručnou komparaci a shrnutí. Celkový rozsah: min. 9 000 znaků, bez mezer. · Téma 01: Umělecké manifesty Brecht, Bertolt. Rádio jako komunikační aparát, 1930. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/8/ Marinetti, F. T.; Masnata, P. La Radia. 1933. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/18/ Marinetti, F. T. et al: Futuristický film. 1916. http://www.unknown.nu/futurism/cinema.html Ruttmann, Walter. Malba médiem času, 1919-1920. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/19/ Moholy-Nagy, László. Simultánní kino neboli polykino, 1925. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/24/ Fontana, Lucio. Televizní manifest. 1952. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/70/ · Téma 02: TV / umění Schum, G. TV galerie. 1969. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/89/ TV as a Creative Medium, katalog výstavy: 1969. (studijní materiály předmětu) Adorno, Theodor W. Prolog k televizi, 1953 (studijní materiály předmětu v IS). Adorno, Theodor W. Televize jako ideologie, 1953 (studijní materiály předmětu v IS). · Téma 03: Strategie interaktivity v mediálním umění Daniels, Dieter: Strategie intreraktivity. 2008. http://www.hgb-leipzig.de/daniels/vom-readymade-zum-cyberspace/strategies_of_interactivity.html Eco, Umberto. Otevřené umělecké dílo, 1962 (studijní materiály předmětu). Manovich, Lev. ON TOTALITARIAN INTERACTIVITY (notes from the enemy of the people, 1996. Dostupné z: http://manovich.net/index.php/projects/on-totalitarian-interactivity Manovich, Lev: Information as an Aesthetic Event. 2007. Dostupné z: http://manovich.net/content/04- projects/056-information-as-an-aesthetic-event/53_article_2007.pdf Seznam literatury: Adorno, Theodor W.: Prolog k televizi, 1953 (studijní materiály předmětu v IS). Adorno, Theodor W.: Televize jako ideologie, 1953 (studijní materiály předmětu v IS). Brecht, Bertolt. Rádio jako komunikační aparát, 1930. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/8/ Daniels, Dieter: Media – Art/Art – Media. Forerunners of media art in the first half of the twentieth century. (od podkapitoly: A fresh start from 1950 onwards). < http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/forerunners/ > Daniels, Dieter: Television – Art or anti-art?. Conflict and cooperation between the avant-garde and the mass media in the 1960s and 1970s. < http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/massmedia/ > Daniels, Dieter: Strategie intreraktivity. 2008. http://www.hgb-leipzig.de/daniels/vom-readymade-zum-cyberspace/strategies_of_interactivity.html Daniles, Dieter – Frieling, Rudolf: Milestones of media art. < http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/milestone/scroll/ > Debord, Guy: Společnost spektáklu. Praha: Intu 2007. < http://aleph.muni.cz/F?func=find-b&find_code=SYS&local_base=MUB01&request=000688217&format=999 > Eco, Umberto. Otevřené umělecké dílo. 1962 (studijní materiály předmětu) Fontana, Lucio. Televizní manifest. 1952. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/70/ Frieling, Rudolf: VT ≠ TV – The Beginnings of Video Art. < http://www.mediaartnet.org/source-text/63/ > Frieling, Rudolf: Reality/Mediality: Hybrid processes between art and life. < http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/performance/ > Higgins, Dick: Intermedia. 1965. < http://www.ubu.com/papers/higgins_intermedia.html > Lieser, Wolf: Digital Art. Verlag 2009. Marinetti, F. T.; Masnata, P. La Radia. 1933. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/18/ Marientti, F. T. et al: Futuristický film. 1916. http://www.unknown.nu/futurism/cinema.html Moholy-Nagy, László. Simultánní kino neboli polykino, 1925. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/24/ Ruttmann, Walter. Malba médiem času, 1919-1920. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/19/ kol.: Manifesty pohyblivého obrazu: Barevná hudba, Olomouc: PAF, 2010. Schum, G. TV galerie. 1969. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/89/ TV as a Creative Medium, katalog výstavy: 1969. (studijní materiály předmětu) Weibel, P. Videology, 1974-75. http://www.vasulka.org/archive/Artists9/Weibel,Peter/weibel.pdf Youngblodd, G. Expanded Cinema, 1971. http://www.vasulka.org/Kitchen/PDF_ExpandedCinema/book.pdf + Literatura uložená ve studijních materiálech předmětu.