Prezentace informací na internetu

Testujeme!

Jdeme na testování! pročtěte si následující řádky a v ideálním případě přjďte ve čtvrtek v 10:00 na call v Teams.

Co jste už udělali?

Děkujeme za doplnění prvků do wireframů a posunutí UMBRACA a opět za pěkné popsání jednotlivých částí vaší práce. Těšíme se na finál!

Co když máme prototyp hotový? Testovat testovat!

1/ Otestujte landing page na uživateli.

Co testujeme? –> Srozumitelnost / Design

Jak testujeme? –> Používáme metodu přemýšlení nahlas

Postup testování

  • Nachystáme si nahrávací zařízení 
  • Sejdeme se s uživatelem
  • Pustíme si nahrávání a poprosíme o souhlas, že bude nahráván
  • Dáme mu kontext testování (proč a co testujeme, jak dlouho to zabere, k čemu to je)
  • Dáme mu k dispozici náhled stránky, a sledujeme, co přitom dělá, jak reaguje, na co kliká, na co se snaží kliknout...) moc nemluvíme, spíše se doptáváme a necháme mluvit uživatele.

Můžeme se doptávat např. na následující

Srozumitelnost

  • Co si myslíte, že vidíte za stránku?
  • Jak vám připadá, jak na vás působí?
  • Co se na ní odehrává? 
  • Ví kde se nachází?
  • Co znamenají jednotlivé prvky?
  • Jsou věci v tématu srozumitelné? 
  • Pro koho stránka je?
  • Použil byste někdy něco podobného? Používáte?
  • Ví, co je klikací a co není? 
  • Pokud kliká na prvky, které v prototypu nevedou dál, ptáme se, kam si myslí, že to vede?

… atd.

Design

  • Chápe, co znamenají ikony? 
  • Jak na něj působí barevnost, design, rozložení?
  • Jak se mu čtou texty? Jsou dost velké, moc malé?
  • Jak se mu líbí obrázky, fotky, ilustrace?

… atd.

Celou dobu necháme uživatele o věcech mluvit, můžeme se doptávat, jak danou část chápe. Uživatel obvykle sám položí pár otázek nebo řekne něco, co vás k navazující otázce v testování přivede.

Při testování si můžete buď zapisovat věci, které uživateli nejsou jasné nebo které se mu naopak líbí které ho překvapily atp... Pokud si je nechcete zapisovat poznámky během testování, vypište si je následně z nahrávky v klidu po testování. Kdybychom testovali prototyp např. na deseti uživatelích, z nichž by devět mělo problém s pochopením nějakého prvku, prvek na základě toho upravujeme. V případě, že testujeme stránku pouze na jednom člověku, vypíšeme si po testování body, které uživateli nebyly jasné a na webu je následně upravíme.

Délka testování + nahrávání

Naše testování může trvat od 20 minut až hodinu. Celé testování si nahrajte, budeme ho chtít slyšet.

Máme otestováno, co teď?

Cílem našeho testování bylo zjistit, zda uživatel chápe obsah stránky, rozumí prvkům a web je pro něj srozumitelný. Úkolem po testování je:

  • Napište si seznam věcí z testování, které uživateli nebyly jasné
  • Prioritizuje seznam od nejdůležitějšího po nejméně důležité
  • Upravte prvky na webu na základě zpětné vazby uživatele

Napište si věci, které vás nebo uživatele při testování překvapily (pozitivní, negativní, neobvyklé...) Budeme si o nich podívat na posledním společném setkání.

Na závěrečném setkání si budeme povídat o testování a bude třeba ukazovat v portfoliu:

  • Finální wireframe na papíře (vezměte s sebou)
  • Všechny poznámky z testování
  • Audio záznam testování

K uživatelskému testování si můžete přečíst i mnoho zdrojů, například:

Následující