„Experientia est optima rerum magistra“ Vzdělávací politika dospělých, akreditační procesy a instituce, 70:20:10 Učící se společnost 2020 Michal Černý Učení šFormální šNeformální šInformální š šPostupné prolínání jednotlivých vrstev: šCo-curiculum šAkreditace MOOC šBytové semináře + druhá kultura šPLE, učení se portfolii… š Teoretici šMalcolm Knowles (1913-1997) – 50. až 80. léta šStephen Brookfield (1949) – od 80. let do současnosti šPeter Jarvis (1937-2018) – 70. léta až skoro do současnosti šVladimír Jochman (1923-2008) – 90. léta š… š http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/obrazky/21123/full/0.jpg?083424000000 70:20:10 šVe vzdělávání věnujeme největší péči a pozornost jen těm 10 % procentům a ty akreditujeme, hodnotíme, posuzujme a píšeme si před a za jméno. š70 % je vlastně černá skříňka – prostor pro PLE, mentoring atp. http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/obrazky/21123/full/0.jpg?083424000000 70:20:10 š70 % všeho, co se v životě naučíme, získáme řešením problémů v rámci praxe, 20 % pozorováním nebo prostřednictvím sociálních kontaktů a 10 % přímou výukou š70 % je vlastně černá skříňka – prostor pro PLE, mentoring atp. šJak jednotlivé části integrovat? Proč? šZdroj. Proč se učíme? šChceme se učit – člověk je k tomu antropologicky nastavený šMusíme se učit, protože je to strategie k přežití a úspěchu šChceme titul a požitky z něj š… ? š šMotivace určuje téměř vše. Celoživotní učení šFiremní – v něm jsou reálné velké peníze šZájmové – v něm moc ne, ale je to pěkné š šŘízené šSebe-řízené šSebe-určené š šKdo vlastně učí? šJaká je role lektora / učitele / mentora / supervizora ? Vzdělávání a stát šStát chce mít možnost kontrolovat vzdělávací obsah i licencovat vzdělávající šVzdělávání je součástí předávání hodnot a kulturních determinantů šNa různých stupních je stát různě restriktivní šČím více jde do dané oblasti jeho vlastních prostředků, tím chce mít vyšší kontrolu (obecně) š šK čemu je třeba mít certifikované vzdělání? Vzdělávání a stát šMŠMT – DVPP, Ped. minimum, ale i lektor volného času … šMV – profesní vzdělávání (od úředníků po MBA) šMZ – vzdělávání zdravotníků šMPSV – vzdělávání v oblasti sociálních služeb šNárodní akreditační úřad pro vysoké školství š… š Vzdělávání mimo stát šProfesní komory šProfesní spolky šKdo co chce š… Jednotlivé certifikační autority šSelektivní výběr MŠMT šAkreditace DVPP a vzdělávacích institucí šLektorem i garantem může být jen učitel šTechnicky svérázné řešení, absence kontroly kvality (?) šRekvalifikační kurzy šExistují tři druhy akreditací DVPP: šObecné kurzy šSpecializační studium (pro ředitele, koordinátor ICT, enviromentální výchova,…) šStudium pro zisk nebo rozšíření kvalifikace šRID databáze, vstup do administrativního rozhraní, databáze DVPP MV šAkreditace dobrovolnických organisací šVzdělávání v ÚSC - akreditace vzdělávacích institucí a programů šNáročnější a podrobnější formulář šTypicky jsou zde akreditované všechny instituce a programy s MBA, LLM atp. tedy udělující neakademické tituly. š MZ šspecializační vzdělávání (zpracované na základě vzdělávacího programu zveřejněného ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví a v souladu s Nařízením vlády č. 31/2010 Sb., o oborech specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí). šakreditovaný kvalifikační kurz (zpracovaný na základě vzdělávacího programu zveřejněného ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví). šcertifikovaný kurz (zpracovaný v souladu s § 61 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). š šPoměrně restriktivní omezení na důležité kurzy, na rozdíl od MŠMT či MV jsou zde i jasnější požadavky na lektory Národní akreditační úřad pro vysoké školství šrozhoduje o akreditacích studijních programů, institucionálních akreditacích pro oblasti vzdělávání a akreditacích habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem, švykonává kontrolu dodržování právních předpisů při uskutečňování akreditovaných činností a šprovádí vnější hodnocení vzdělávací činnosti, vědecké, výzkumné, vývojové, inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti a s nimi souvisejících činností vysokých škol. š šJde o náhradu Akreditační komise (111/1998 Sb.) v souvislosti s novým VŠ zákonem (303/2017 Sb.) š Národní soustava kvalifikací šDefinování pracovních pozic, jejich rámcových kompetencí a ověřování šDefinice certifikační autority pro každý obor / pozici šPoměrně složitý systém hodnocení nových profesí (MPSV, ale i další subjekty), na konci stojí MŠMT šPortál: www.narodni-kvalifikace.cz šZajímavý přístup pro celoživotní učení a …. ? š Vzdělávání mimo stát šJustiční akademie šCertifikační autority v ČR v oblasti MBA: šAIMV – Asociace institucí manažerského vzdělávání šCAMBAS – Česká asociace MBA škol šAIVD – Asociace institucí vzdělávání dospělých šCertifikační autority v zahraničí v oblasti MBA šAMBA – Association of MBAs accreditaion šAACSB – The Association to Advance Collegiate Schools of Business šECBE – European Council for Business Eduvation šIADL – International Association for Distance Learning šIES – International Education Society šISO certifikace š šReálně ale nic z toho nepotřebujete….. š Chcete založit školu či školské zařízení? šPotřebujte mít ŠVP šPotřebujte mít prostory šPotřebujte mít ředitele v potenci šJe potřeba zápis do rejstříku – probíhá jen dvakrát do roka, řeší se s krajským úřadem šJe třeba být právnickou osobou šMůže jít o součást (vzdělávací) politiky kraje šExistují i jednodušší formy než je škola či školské zařízení š šPozor u školky když učí i děti mladší tří let, jde o činnost vázanou, nikoli volnou! Děkuji za pozornost š