„Abi in pace“ Měnící se společnost, informační společnost, změna rolí, filosofické otázky učící se společnosti: Co je vzdělanost? K čemu se učíme? Celoživotní učení, učení dospělých, různé formy přístupy Učící se společnost 2018 Michal Černý Harris: Kids These Days: Human Capital and the Making of Millennials Kids These Days: Human Capital and the Making of Millennials Digitální psychologie š Psychologická témata šPozornost šMultitasking šDigitální čtení šDigitální demence šCTML šInformační design š… šSpousta věcí se v online prostředí děje jinak, než v tom běžném. A často v tom nemáme dobré výzkumy… Online identita šOtázka značky a HR šOtázka kyberšikany a zneužitelnost šVztah mezi digitálním a fyzickým Já šCo tvoří digitální identitu? šDigitální stopy šProfily šSociální vazby (osoba je konstruována vztahem – Solověvov, Richard od sv. Viktora aj.) š??? Tady a tam šJe dichotomie digitálního a fyzického světa vůbec adekvátní? šMnoho věcí existuje v obou světech propojeně – třeba peníze, práce, vzdělávání,… šLze mezi oběma světy odlišovat? Odkud se bere potřeba tak činit? šKterý svět je reálnější? šKde je člověk „spokojenější se svoji identitou“? š Patologické jevy šKrádeže identity šKyberšikana šZávislosti šSociální inženýrství š…. Sociální jevy š Co dělají emoce… šFacebook v lednu 2012 experimentoval na téměř 700 tisících uživatelích. Cílem bylo zjistit, jak se mění nálada lidí, pokud se jim zobrazují pozitivní nebo naopak negativní příspěvky přátel. Jde zřejmě jen o špičku ledovce v manipulaci s uživateli. šPůvodní hypotéza, že uživatel obklopený pozitivními příspěvky bude frustrovaný a bude publikovat sám negativní posty, se nijak neprokázala, naopak se zdá, že při obklopení se dobrými zprávami, se také zlepšuje nálada. Toto tvrzení má však velice malou měřitelnou výchylku (jde asi o jedno změněné slovo z tisíce). šV hodnocení výzkumu autoři uvádějí, že tyto efekty jsou sice na hranici měřitelnosti (tedy d = 0.001), ale i malé změny nálady mohou mít – díky velikosti sítě – zásadní dopad na globální efekty. Boti a technizace společnosti šPoznat chatbota není snadné šNa sociálních sítích existuje netriviální množství robotů šTyto aplikace mají možnost ovlivňovat politické nálady, diskurs, … šAle mají také spoustu pozitivních dopadů šŽijeme ale ve společnosti, kde je „normální být robotem“ [screen shot] Modelování sociálních jevů šVelké množství jevů lze modelovat - s různou přesností šNapříklad pomocí nástrojů jako je Netlogo šNa obrázku je modelování etnocentrismu šK čemu je to vlastně dobré? šPopulární je modelování různých procesů v e-learningu. šSpojitost s big data Hejtování a flaimewar šChování na sociálních sítích nemusí odpovídat narativu osoby ve fyzickém prostředí: šNižší sociální stratifikace šNižší zábrany šAbsence přímé sociální zpětné vazby šPsychologicky jiné prostředí šAle…?? š šMůže být hejter sociálně chtěnou personou? šKdo je a jak je ustanovován? Měření vlivu šSociální sítě a kyberprostor jako místo vlivu šInfluensters šTradiční taxonomie uživatelů na sociálních sítích: šPozorovatel šZačátečník šSocializátor šOvlivňující šOdcházející š šKlout score…. šProč používat sociální sítě? šJak se liší způsob a motivace využívání? Děkuji za pozornost š