Informace, dezinformace a informační etika I Moravská zemská knihovna, 6. 11. 2018 PhDr. Jiří Stodola, PhD. virtues iNFO_LOGO Gold bar Masarykova univerzita p pStředisko pro pomoc studentům se specifickými nároky p pKabinet informačních studií a knihovnictví masarykova-univerzita-1 kisk_final_color_text teiresias-logo Gold bar Osnova p p pZákladní pojmy – informace, dezinformace, informační etika. p pJaké existují dezinformace? p pK čemu dezinformace slouží a jak se s nimi dá bojovat. p p p Google_wide2 iNFO_LOGO virtues Gold bar Morální panika pdoba post-truth (nelze poznat pravdu, na pravdě nezáleží) p pmasívní (především ruská) propaganda p pvšude číhají dezinformace, je obtížné je odhalit p Gold bar Příspěvek informační vědy pZákladní pojmy – informace a dezinformace p pInformační etika iNFO_LOGO virtues Gold bar Informace podle Floridiho p Gold bar Definice informace pObecná definice informace: pInformace = 1.data 2.správně uspořádaná 3.smysluplná pSémantická informace: pInformace = 1.data 2.správně uspořádaná 3.smysluplná 4.pravdivá iNFO_LOGO Gold bar Co je informace? p p p pInformace jsou data, která mohou vést nebo aktuálně vedou k vytvoření znalosti. pDatum = nedostatek uniformity, jednotka diference. pZnalost = zdůvodněné pravdivé přesvědčení. p pKritéria můžeme rozdělit na n4 objektivní, týkající se sdělení samotného (následující situace A-D) – sémantická informace n4 subjektivní, týkající se vztahu člověka ke sdělení (situace E-G) p Gold bar Situace A p p pPředstavme si, že jsme v jeskyni bez jakéhokoliv zdroje světla. Kolik vizuálních informací můžeme získat? p pJe tma něčím jsoucím, na co se může vázat informace? p Gold bar A) Informace je p pNĚČÍM, co je, není to, co neexistuje, co chybí. Informace se váže vždy na něco jsoucího. p pJe-li světlo, je i vizuální informace. Není-li světlo, je tma. Je-li tma (nedostatek něčeho), není ani vizuální informace (analogicky to platí i pro informaci jiného typu). p p p Gold bar Situace B p pUvažme následující sekvenci znaků: p psdůfjsl slgjsd55p >*$ł˝iuépsvxc sldgjsl do p pJe něčím? Ano. p pMá nějakou uspořádanou formu? Ne. p p p Gold bar B) Informace je p p pněčím, co je SPRÁVNĚ USPOŘÁDANÉ, co není chaotické a nahodilé, je něčím, v čem je řád. p Gold bar Situace C p pUvažme následující sekvenci znaků: p pVelrybí boty mluví s červenou hodnotou. p pMá sdělení nějakou uspořádanou formu? Ano (podle pravidel českého jazyka). p pMá nějaký význam? Ne. p Gold bar C) Informace je p p p pněčím, co je SMYSLUPLNÉ, je o něčem. p Gold bar Situace D p p pUvažme následující sekvence znaků: p pVáclav Havel je český prezident. p2+2=5. p pMá význam? Ano. p pJe to pravda? Ne. p p Gold bar D) Informace je p p pněco, co je PRAVDIVÉ. p Gold bar Situace E) p p p pVzduchoplavec v balonu se ztratí a tak zavolá na muže na zemi: - Nevíte kde jsem? - Jste v balonu. pJe odpověď pravdivá? Ano. pPřináší vzduchoplavci nový poznatek? Ne. p p p p p Gold bar E) Informace je p p p pTo, co přináší NOVÝ POZNATEK. Dozvídá-li se člověk, co už ví, není pro něho sdělení informativní. p p p p Gold bar Situace F p p"Vy mluvíte podobné jako klempíř Pokorný v Budějovicích. Ten, když se ho lidi optali: ,Koupal jste se už letos v Malši?`, vodpovídal: ,Nekoupal, ale zato bude letos hodné švestek.` Nebo se ho zeptali: ,Jed jste už letos hříbky?` a von na to vodpověděl: ,Nejed, ale tenhle novej sultán marockej má prej bejt moc hodnej člověk.`" p(J. Hašek, Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války) p pPřinášejí odpovědi klempíře Pokorného nový poznatek? Ano. pJsou relevantní vzhledem k položené otázce? Ne. p p p Gold bar Informace je p p p pto, co je relevantní vzhledem ke kladené otázce. p p p Gold bar Situace G pJistá žena letící v horkovzdušném balónu ztratila orientaci. Spustí se níže a na zemi zahlédne chlapa. Spustí se ještě níže a volá na něj: p"Promiňte, nemohl byste mi prosím pomoci? Slíbila jsem příteli, že se před hodinou setkáme a teď nevím, kde jsem." pMuž dole odpoví: p"Nacházíte se v balónu přibližně 10 m nad povrchem Země. Vaše konkrétní poloha je 49 stupňů, 28 minut a 11 vteřin severní šířky a 8 stupňů, 31 minut a 58 vteřin východní délky." p"Vy jste určitě inženýr," říká žena v balónu. p"To je pravda", odpoví muž, "odkud to víte?" p"Tedy," povídá žena v balónu, " všechno, co jste mi řekl, je z technického hlediska správně, ale nemám ponětí, co si s vašimi informacemi mám počít, neboť v konečném důsledku stále nevím, kde jsem. Popravdě řečeno jste mi vůbec nepomohl. Nanejvýš jste můj let jen prodloužil. p pJe inženýrova odpověď relevantní vzhledem k otázce? Ano. pMůže ji žena použít k vytvoření znalosti? Ne. p p p Gold bar G) Informace je p p p pněco, co může být POUŽITO k vytvoření znalosti. p Gold bar Informace tedy je p p pz hlediska objektu nto, co je nto, co je správně uspořádané nto, co je smysluplné nto, co je pravdivé p p pz hlediska subjektu nto, co přináší nový poznatek nto, co je relevantní vzhledem k otázce nto, co může být využito p p Gold bar Informační etika p p p pEtika – jak správně jednat p pInformační etika (aplikovaná etika) – jak správně jednat při nakládání s informacemi p Gold bar Struktura jednání p p p pten, kdo jedná – jednající, agent ps čím zachází – objekt jednání pco s tím dělá – jednání, skutek p Gold bar Správné jednání pkdyž jednáme, sledujeme cíl za využití různých prostředků p pprostředky mohou být ndobré nšpatné nneutrální p pvlastní cíl jednání může být ndobrý nšpatný n p Gold bar Oblasti informační etiky p pinformace jako zdroj – získávání informací pinformace jako cíl – správa informací pinformace jako – vytváření informací Gold bar Hlavní zásada informační etiky p p p p p pzískávat, spravovat a vytvářet INFORMACE, tedy to, co je nsprávně uspořádané nsmysluplné npravdivé npřinášející nový poznatek (potenciálně) nrelevantní (potenciálně) nužitečné (potenciálně) n pne NEINFORMACE! p Gold bar Získávání informací p p pSubjektivní stránka nCo nevím? (novost) nCo chci vědět? (relevance) nPotřebuji to vědět? (užitečnost) n pObjektivní stránka nJaký zdroj je důvěryhodný a poskytuje sdělení psprávně uspořádaná psmysluplná ppravdivá p p Gold bar Vytváření informací p pObjektivní stránka nJe sdělení správně uspořádané? nDává smysl? nJe pravdivé? n pSubjektivní stránka nMůže přinést sdělení někomu nový poznatek? nMůže někomu odpovědět na otázku, kterou klade? nMůže být pro někoho užitečné? p Gold bar Katolická církev a AIDS z hlediska objektu a subjektu p pUvažme, že se chystám rozšířit následující sdělení: p pKatolická církev nese vinu za šíření AIDS v Africe, protože zakazuje používání kondomů při pohlavním styku. p pJe to sdělení správně uspořádané? Ano. pJe smysluplné? Ano. pJe pravdivé? Ne. p pPřináší někomu nový poznatek? Ne, nepravda nemůže vést k poznatku (maximálně nepřímo). pJe odpovědí na něčí otázku? Ne, nikdo – přinejmenším vědomě – nechce, aby se mu lhalo. pMůže být někomu užitečná? Ne, lež nemůže být užitečná (maximálně nepřímo). p p Gold bar Proč je to nepravda? p pKatolická církev npřipouští pohlavní styk pouze mezi mužem a ženou, a to v manželství a npřipouští pouze pohlavní styk, který je otevřen početí (což sebou nese nepřípustnost jakékoliv antikoncepce včetně kondomů). p pPodle uvedeného sdělení Afričané nvesele ignorují první požadavek a nstriktně dodržují požadavek druhý. Což je zjevně absurdní. p pPodle zveřejněných studií je v afrických zemích, kde má katolická církev vliv a kondomy se nerozdávají jako prevence AIDS (ale nejsou nedostupné), je číslo nakažených malé. p pKde nemá vliv, počet nakažených je vysoký, přesto nebo právě proto, že se tam kondomy rozdávají, protože kondomy nejsou spolehlivou ochranou a zároveň vedou k pocitu falešného bezpečí. Dalo by se říci, že situaci zhoršují. Gold bar Shrnutí zásad informační etiky 1. 1.Ptejme se, co víme a nevíme (novost). 2. 2.Ptejme se, co chceme vědět (relevance). 3. 3.Ptejme se, co potřebujeme vědět (užitečnost). 4. 4.Kriticky hodnoťme zdroje informací (objektivní kritéria). 5. 5.Pišme správně česky, dodržujme elementární estetické zásady (správná uspořádanost). 6. 6.Vyjadřujme se srozumitelně, jednoznačně, konsistentně (smysluplnost). 7. 7.Netvrďme nepravdu (pravdivost); nelžeme. 8. 8.Ptejme se, zda sdělení, které vysíláme, může někomu přinést nový poznatek; neopakujme se, ani to, co je dostatečně známé. 9. 9.Zkoumejme, zda sdělení, které vysíláme, může někomu odpovědět na otázku, kterou klade; snažme se odpovídat na to, na co se nás druhý ptá (relevance). 10. 10.Zamýšlejme se, zda sdělujeme něco, co může být někomu užitečné; snažme se prospívat a neškodit (užitečnost). Gold bar Kontakt p p pstodola5@gmail.com p p p