Informace, dezinformace a informační etika III
Moravská zemská knihovna, 6. 11. 2018
PhDr. Jiří Stodola, PhD.
virtues iNFO_LOGO
Gold bar
Hybridní válka
pVojenské a nevojenské prostředky
pCíl – přinutit protivníka, aby udělal kroky, které by jinak sám neudělal
pAlespoň jednou stranou konfliktu je stát
pNevojenské prostředky: psychologické operace a propaganda, ekonomické sankce, embarga, kriminální
aktivity, terorismus, subverze
pVedena na zapřenou
pCílem – politické struktury, orgány státní správy a samosprávy, ekonomika, morálka obyvatelstva,
ozbrojené síly
pCentrum proti terorismu a hybridním hrozbám
p
Výsledek obrázku pro hybridnà válka
Gold bar
Informační válka
pPojem v 70. letech minulého století – vojenský fenomén pOperace vedené pomocí informačních
prostředků pFormy – válka kontroly a vedení, zpravodajská válka, elektronická válka, psychologická
válka, válka hackerů, ekonomická válka a kybernetická válka pKriminální prostředky – sabotáž –
snaha poškodit informační infrastrukturu, špionáž – snaha zjistit tajné informace, subverze – snaha
podkopat demokratický režim (ideologická subverze má za cíl získat podporu mas)
Výsledek obrázku pro information warfare
Gold bar
Psychologické operace
pSnaha vyvolat psychologické reakce – strach, stesk po domově
pTento model má pět základních fází:
n1) Původce vytvoří zprávu za účelem ovlivnění příjemce. Existují základní tři typy zpráv:
nátlakové, zastrašující či povzbuzující.
n2) Původce zprávu předá prostřednictvím informační operace.
n3) Příjemce zprávy pozoruje fenomén, který vysláním zprávy vznikl a interpretuje jej.
p
n4) Interpretací fenoménu je příjemce ovlivněn v rozhodovacím procesu a zpráva u příjemce vyvolává
akci v souladu či nesouladu s původním záměrem původce. n5) Na základě pozorování reakce příjemce
původce vyhodnocuje účinek zprávy a bere jej v potaz při plánování dalších informačních operací.
n
Gold bar
Informační operace
pVlivové operace politického rázu pVlády států i nevládní organizace pDosažení cílů pomocí
manipulace veřejného mínění pNástroje: dezinformace, fake news, falešné zesilovače, internetoví
trollové
Výsledek obrázku pro information operations
Gold bar
Internetoví trollové
pTrolling – obecně snaha o narušení diskuze vedené prostřednictvím počítačů pJe různě motivován, v
informační válce působí trollové motivovaní ideologicky
pTrollí farmy – A. Garmazhapova
pBoti – programy šířící dezinformace pDruhy ideologických trollů – konspirační – šíří konspirační
teorie, bikini – infiltrují skupinu, kde šíří dezinformace, agresívní – vyvolávají hádky, Wikipedia
– pozměňují články na Wikipedii, linkovací – vkládají odkazy
Výsledek obrázku pro troll
Gold bar
Falešné zesilovače
pFalešné identity trollů infiltrují skupinu reálných uživatelů pTito uživatelé poskytují
důvěryhodnost trollům vzhledem ke svým přátelům pBikini trollové skrývající se za fotografiemi
mladých žen
p
Výsledek obrázku pro bikini troll
Gold bar
Faktory přispívající k šíření dezinformací
pKonfirmační zkreslení – máme tendence naslouchat těm názorům, které utvrzují náš pohled na danou
problematiku a naše předem utvořené názory. pStádový efekt – pravděpodobnost, že přijmeme za svou
určitou myšlenku, roste s tím, kolik lidí ji už přijalo. pKlam přeživších – při rozhodování se
soustředíme na přeživší vzorky a mylně vyhodnotíme situaci. Např. myslíme si, že podnikání je
jednoduché, protože nevidíme to kvantum lidí, kteří při podnikání neuspěli. pStereotypizace –
předpoklad, že lidé mají nějaké vlastnosti, aniž bychom o nich měli dostatek informací. Toto
zkreslení vede k tomu, že lidi škatulkujeme do různých skupin, aniž bychom je znali.
p
pKotvení – lidé příliš spoléhají na první informaci, kterou slyší. pHeuristika dostupnosti – lidé
nedávají velkou váhu důležitým informacím, které jim jsou dostupné. Např. někdo tvrdí, že kouření
je neškodné, protože zná člověka, který kouřil celý život a dožil se sta let. pKonzervativní
zkreslení – lidé dávají přednost původním důkazům před novými důkazy a informacemi. pEfekt podpory
zvoleného – když přijmeme nějaké rozhodnutí, máme tendenci jej obhajovat, i když naše volba nebyla
správná.
Gold bar
Média
pMainstreamová
nrozsiahle a zamerané na veľké, homogénne publikum
nštátom vlastnené organizácie alebo komerčné spoločnosti
nvertikálne alebo hierarchicky štruktúrované organizácie zamestnávajúce profesionálov
nnositelia dominantných diskurzov a reprezentácií
p
pAlternativní
nsú v malom meradle a orientované na špecifické komunity, prípadne znevýhodnené skupiny,
rešpektujúce ich rozmanitosť
nnezávislé od štátu a trhu
nhorizontálne alebo nehierarchicky štruktúrované, umožňujúce participáciu publika v rámci
demokratizácie a rozmanitosti
nnositelia nedominantných (možno kontra-hegemónnych) diskurzov a reprezentácií, vyzdvihujúci
dôležitosť sebareprezentácie
p
Gold bar
Maistreamová vs. alternativní média
p
p
Gold bar
Alternativní média
pSlouží komunitě
pJsou alternativou k mainstreamovým médiím pPodporují občanskou společnost
pJsou rizomatické
Výsledek obrázku pro alternativnà média
Gold bar
Dezinformační média
p5 % nepravdivých zpráv
pZbytek – hybridní materiál – dobarvené, kontextualizované informace podporující určitý pohled na
svět pHovoří se o nich pouze v souvislosti s alternativními médii (teorie alternativních médií však
toto připisuje spíše médiím mainstreamovým)
pInklinace/sklon/předpojatost
pPropaganda
pIdeologie
p
Výsledek obrázku pro dezinforma�nà média
Gold bar
Factchecking
pPoynter.org
pSnopes.org
pDemagog.cz
pHlídacíPes.org
pStopFake.org
Výsledek obrázku pro fact checking
Gold bar
Analýza dezinformačních webů
p
p
Gold bar
Aeronet a otrávení Skripala
p
p
Gold bar
Aeronet a otrávení Skripala
Médium
Počet citací daného média v článcích
Aeronet
5
cs.wikipedia.org
4
aktuálně.cz
3
idnes.cz
2
leva-net.webnode.cz
2
tyden.cz
2
bfm.ru
1
blisty.cz
1
e15.cz
1
echo24.cz
1
eurozpravy.cz
1
ihned.cz
1
info.cz
1
interfax.ru
1
literarky.cz
1
novinky.cz
1
ria.ru
1
studena.valka.cz
1
tass.ru
1
theguardian.com
1
welt.de
1
zidovskelisty.info
1
pAutoři
pVedoucí kolotoče (42,85 %),
pJiří Baťa 14,28 %,
pPozorovatelka 14,28 % pVedoucí kolotoče + Jiří Baťa 28,57 %
Gold bar
Konspirační teorie
pNový světový řád (NWO)
pAIDS a ebola
p11. září 2011
pUFO a mimozemšťané
pPřistání na měsíci
pHAARP
pChemtrails
pÚnos malajského letounu
pGlobální oteplování
p
Výsledek obrázku pro konspira�nà teorie
Gold bar
Informační strategie
pEfektivní využití informací pro dosažení cílů organizace pSoubor organizačně-technických
prostředků v rámci strategického a taktického řízení organizace pStojí mezi celkovou strategií a
jejími dílčími oblastmi (vedle marketingové a obchodní strategie)
Výsledek obrázku pro informa�nà strategie
Gold bar
Informační strategie – obecně
pCommunity Guidelines (pravidla komunity)
pAlgoritmy
pCrowdsourcing
pPřevedení odpovědnosti na koncového uživatele pOsvěta a vzdělávání (kritické myšlení)
pFyzická bezpečnost
pOrganizační struktura
pVládní opatření
Výsledek obrázku pro community guidelines
Gold bar
Výsledek informační strategie Facebooku
p
p
Na obrázku může být: text
Gold bar
Literatura
pLANGEROVÁ, Monika. Fake, autenticita a informace dříve a nyní [online]. Brno, 2017 [cit.
2018-11-05]. Dostupné z: . Bakalářská práce. Masarykova univerzita,
Filozofická fakulta. Vedoucí práce Jiří Stodola. pMADĚRYČOVÁ, Alexandra. Problém dezinformačních
médií [online]. Brno, 2018 [cit. 2018-11-05]. Dostupné z: .
Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Jiří Stodola. pPRSTEK,
Jonáš. Kritické myšlení jako obranný mechanismus v informační válce [online]. Brno, 2016 [cit.
2018-11-05]. Dostupné z: . Bakalářská práce. Masarykova univerzita,
Filozofická fakulta. Vedoucí práce Jiří Stodola. SEDLÁKOVÁ, Eva. Konspirační teorie v informační
společnosti [online]. Brno, 2015 [cit. 2018-11-05]. Dostupné z: .
Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Jiří Stodola. pULRICH,
Petr. Informační strategie boje proti dezinformaci: Přehledová studie vlivných technologických
společností po prezidentských volbách v USA v roce 2016 [online]. Brno, 2018 [cit. 2018-11-05].
Dostupné z: . Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická
fakulta. Vedoucí práce Michal Lorenz. pVOJDANOVÁ, Andrea. Kredibilita alternatívnych internetových
médií [online]. Brno, 2016 [cit. 2018-11-05]. Dostupné z: . Diplomová
práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Jiří Stodola.
Gold bar
Kontakt
p
p
pstodola5@gmail.com
p
p
p