Informace, dezinformace a informační etika III Moravská zemská knihovna, 6. 11. 2018 PhDr. Jiří Stodola, PhD. virtues iNFO_LOGO Gold bar Hybridní válka pVojenské a nevojenské prostředky pCíl – přinutit protivníka, aby udělal kroky, které by jinak sám neudělal pAlespoň jednou stranou konfliktu je stát pNevojenské prostředky: psychologické operace a propaganda, ekonomické sankce, embarga, kriminální aktivity, terorismus, subverze pVedena na zapřenou pCílem – politické struktury, orgány státní správy a samosprávy, ekonomika, morálka obyvatelstva, ozbrojené síly pCentrum proti terorismu a hybridním hrozbám p Výsledek obrázku pro hybridnà válka Gold bar Informační válka pPojem v 70. letech minulého století – vojenský fenomén pOperace vedené pomocí informačních prostředků pFormy – válka kontroly a vedení, zpravodajská válka, elektronická válka, psychologická válka, válka hackerů, ekonomická válka a kybernetická válka pKriminální prostředky – sabotáž – snaha poškodit informační infrastrukturu, špionáž – snaha zjistit tajné informace, subverze – snaha podkopat demokratický režim (ideologická subverze má za cíl získat podporu mas) Výsledek obrázku pro information warfare Gold bar Psychologické operace pSnaha vyvolat psychologické reakce – strach, stesk po domově pTento model má pět základních fází: n1) Původce vytvoří zprávu za účelem ovlivnění příjemce. Existují základní tři typy zpráv: nátlakové, zastrašující či povzbuzující. n2) Původce zprávu předá prostřednictvím informační operace. n3) Příjemce zprávy pozoruje fenomén, který vysláním zprávy vznikl a interpretuje jej. p n4) Interpretací fenoménu je příjemce ovlivněn v rozhodovacím procesu a zpráva u příjemce vyvolává akci v souladu či nesouladu s původním záměrem původce. n5) Na základě pozorování reakce příjemce původce vyhodnocuje účinek zprávy a bere jej v potaz při plánování dalších informačních operací. n Gold bar Informační operace pVlivové operace politického rázu pVlády států i nevládní organizace pDosažení cílů pomocí manipulace veřejného mínění pNástroje: dezinformace, fake news, falešné zesilovače, internetoví trollové Výsledek obrázku pro information operations Gold bar Internetoví trollové pTrolling – obecně snaha o narušení diskuze vedené prostřednictvím počítačů pJe různě motivován, v informační válce působí trollové motivovaní ideologicky pTrollí farmy – A. Garmazhapova pBoti – programy šířící dezinformace pDruhy ideologických trollů – konspirační – šíří konspirační teorie, bikini – infiltrují skupinu, kde šíří dezinformace, agresívní – vyvolávají hádky, Wikipedia – pozměňují články na Wikipedii, linkovací – vkládají odkazy Výsledek obrázku pro troll Gold bar Falešné zesilovače pFalešné identity trollů infiltrují skupinu reálných uživatelů pTito uživatelé poskytují důvěryhodnost trollům vzhledem ke svým přátelům pBikini trollové skrývající se za fotografiemi mladých žen p Výsledek obrázku pro bikini troll Gold bar Faktory přispívající k šíření dezinformací pKonfirmační zkreslení – máme tendence naslouchat těm názorům, které utvrzují náš pohled na danou problematiku a naše předem utvořené názory. pStádový efekt – pravděpodobnost, že přijmeme za svou určitou myšlenku, roste s tím, kolik lidí ji už přijalo. pKlam přeživších – při rozhodování se soustředíme na přeživší vzorky a mylně vyhodnotíme situaci. Např. myslíme si, že podnikání je jednoduché, protože nevidíme to kvantum lidí, kteří při podnikání neuspěli. pStereotypizace – předpoklad, že lidé mají nějaké vlastnosti, aniž bychom o nich měli dostatek informací. Toto zkreslení vede k tomu, že lidi škatulkujeme do různých skupin, aniž bychom je znali. p pKotvení – lidé příliš spoléhají na první informaci, kterou slyší. pHeuristika dostupnosti – lidé nedávají velkou váhu důležitým informacím, které jim jsou dostupné. Např. někdo tvrdí, že kouření je neškodné, protože zná člověka, který kouřil celý život a dožil se sta let. pKonzervativní zkreslení – lidé dávají přednost původním důkazům před novými důkazy a informacemi. pEfekt podpory zvoleného – když přijmeme nějaké rozhodnutí, máme tendenci jej obhajovat, i když naše volba nebyla správná. Gold bar Média pMainstreamová nrozsiahle a zamerané na veľké, homogénne publikum nštátom vlastnené organizácie alebo komerčné spoločnosti nvertikálne alebo hierarchicky štruktúrované organizácie zamestnávajúce profesionálov nnositelia dominantných diskurzov a reprezentácií p pAlternativní nsú v malom meradle a orientované na špecifické komunity, prípadne znevýhodnené skupiny, rešpektujúce ich rozmanitosť nnezávislé od štátu a trhu nhorizontálne alebo nehierarchicky štruktúrované, umožňujúce participáciu publika v rámci demokratizácie a rozmanitosti nnositelia nedominantných (možno kontra-hegemónnych) diskurzov a reprezentácií, vyzdvihujúci dôležitosť sebareprezentácie p Gold bar Maistreamová vs. alternativní média p p Gold bar Alternativní média pSlouží komunitě pJsou alternativou k mainstreamovým médiím pPodporují občanskou společnost pJsou rizomatické Výsledek obrázku pro alternativnà média Gold bar Dezinformační média p5 % nepravdivých zpráv pZbytek – hybridní materiál – dobarvené, kontextualizované informace podporující určitý pohled na svět pHovoří se o nich pouze v souvislosti s alternativními médii (teorie alternativních médií však toto připisuje spíše médiím mainstreamovým) pInklinace/sklon/předpojatost pPropaganda pIdeologie p Výsledek obrázku pro dezinformaÄ�nà média Gold bar Factchecking pPoynter.org pSnopes.org pDemagog.cz pHlídacíPes.org pStopFake.org Výsledek obrázku pro fact checking Gold bar Analýza dezinformačních webů p p Gold bar Aeronet a otrávení Skripala p p Gold bar Aeronet a otrávení Skripala Médium Počet citací daného média v článcích Aeronet 5 cs.wikipedia.org 4 aktuálně.cz 3 idnes.cz 2 leva-net.webnode.cz 2 tyden.cz 2 bfm.ru 1 blisty.cz 1 e15.cz 1 echo24.cz 1 eurozpravy.cz 1 ihned.cz 1 info.cz 1 interfax.ru 1 literarky.cz 1 novinky.cz 1 ria.ru 1 studena.valka.cz 1 tass.ru 1 theguardian.com 1 welt.de 1 zidovskelisty.info 1 pAutoři pVedoucí kolotoče (42,85 %), pJiří Baťa 14,28 %, pPozorovatelka 14,28 % pVedoucí kolotoče + Jiří Baťa 28,57 % Gold bar Konspirační teorie pNový světový řád (NWO) pAIDS a ebola p11. září 2011 pUFO a mimozemšťané pPřistání na měsíci pHAARP pChemtrails pÚnos malajského letounu pGlobální oteplování p Výsledek obrázku pro konspiraÄ�nà teorie Gold bar Informační strategie pEfektivní využití informací pro dosažení cílů organizace pSoubor organizačně-technických prostředků v rámci strategického a taktického řízení organizace pStojí mezi celkovou strategií a jejími dílčími oblastmi (vedle marketingové a obchodní strategie) Výsledek obrázku pro informaÄ�nà strategie Gold bar Informační strategie – obecně pCommunity Guidelines (pravidla komunity) pAlgoritmy pCrowdsourcing pPřevedení odpovědnosti na koncového uživatele pOsvěta a vzdělávání (kritické myšlení) pFyzická bezpečnost pOrganizační struktura pVládní opatření Výsledek obrázku pro community guidelines Gold bar Výsledek informační strategie Facebooku p p Na obrázku může být: text Gold bar Literatura pLANGEROVÁ, Monika. Fake, autenticita a informace dříve a nyní [online]. Brno, 2017 [cit. 2018-11-05]. Dostupné z: . Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Jiří Stodola. pMADĚRYČOVÁ, Alexandra. Problém dezinformačních médií [online]. Brno, 2018 [cit. 2018-11-05]. Dostupné z: . Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Jiří Stodola. pPRSTEK, Jonáš. Kritické myšlení jako obranný mechanismus v informační válce [online]. Brno, 2016 [cit. 2018-11-05]. Dostupné z: . Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Jiří Stodola. SEDLÁKOVÁ, Eva. Konspirační teorie v informační společnosti [online]. Brno, 2015 [cit. 2018-11-05]. Dostupné z: . Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Jiří Stodola. pULRICH, Petr. Informační strategie boje proti dezinformaci: Přehledová studie vlivných technologických společností po prezidentských volbách v USA v roce 2016 [online]. Brno, 2018 [cit. 2018-11-05]. Dostupné z: . Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Michal Lorenz. pVOJDANOVÁ, Andrea. Kredibilita alternatívnych internetových médií [online]. Brno, 2016 [cit. 2018-11-05]. Dostupné z: . Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Jiří Stodola. Gold bar Kontakt p p pstodola5@gmail.com p p p