Žijeme v době, kdy se denně setkáváme s velkým množstvím dat a informací. Máme k dispozici více novinových plátků, televizních stanic, sociálních sítí a dalších informačních zdrojů, než kdy měli naši rodiče v našem věku. Pokud nepatříte mezi ty, kteří zvolili strategii „uteču do lesa a odstřihnu se od všech bitů a bajtů“, pravděpodobně hledáte způsoby, jak se vyhnout informačnímu přetížení a zároveň se dobrat důležitých informací. Jak vám s tím může pomoci infografika?
Vizualizace dat
Pokud chcete vědět, kolik let je Arnoldu Schwarzenegerovi, nebo jak slovník definuje slovo pertinence, uspokojí vás jednoduchá verbální či numerická odpověď. Nicméně existují i komplexní témata, jako je například změna klimatu či účinnost očkování, při kterých se odpovědi na vaše otázky mohou ukrývat ve spleti statistických dat. Ne každého baví hrabání se v datasetech, tedy v tisících číselných řádků v Excelu. V éře velkých dat se jeví jako stále více aktuální hledat způsoby, jak data prezentovat efektivně, srozumitelně a poutavě.
Jelikož náš mozek zpracovává vizuální vjemy mnohem rychleji než všechny ostatní, nabízí se možnost data vizualizovat, a to třeba formou jednoduché infografiky. I bez toho, abyste byli zkušení dizajnéři, dokážete kombinací textu, čísel a grafických prvků v některém z dostupných softwarů vytvořit příběh, kterým vtáhnete čtenáře do problematiky.
Využití infografiky
Popularita infografiky stoupá napříč odvětvími od žurnalistiky, přes marketing a vzdělávání, až po management. Tento termín se někdy používá synonymně s vizualizací dat, kterou ale v tomto kurzu chápeme jako širší oblast, které je infografika pouze jednou dílčí součástí (více si o vizualizaci dat řekneme v příštím modulu). V užším slova smyslu můžeme říci, že až online prostředí a trend čtení přes mobilní zařízení dali infografice její typickou podobu: vertikální formát, důraz na storytelling a pohodlné sdílení.
Infografika je vizuální reprezentace dat, nejčastěji kvantitativních. Kombinuje text s grafy, ilustracemi, ikonami, mapami a dalšími prvky. Každá infografika stojí na třech pilířích, které můžete upřednostnit či upozadit v závislosti od vašeho cíle:
Přitažlivost (appeal) - Infografika by měla upoutat oko, vyvolat zájem a okamžité zapojení čtenáře. Vybízet ho, aby četl dál a zamýšlel se.
Porozumění (comprehension) - Reprezentovaná data musí být podána jasně, stručně a srozumitelně. Je tedy důležité nejprve proniknout do tématu a mít jasno v tom, co z dat vyplývá a co chcete prezentovat.
Setrvání (retention) - Nabyté znalosti by měly čtenáře provádět i poté, co již nemá infografiku před očima.
Vaše práce s pilíři infografiky se může lišit v závislosti od odvětví, ve kterém působíte. Podívejte se na diagram. Hodnota, označená číslem 1 je pro odvětví nejvíce důležitá, hodnota s číslem 3 nejméně důležitá. Proč marketéři a žurnalisté tolik upřednostňují přitažlivost? Především proto, že se snaží ve velké konkurenci rychle upoutat oko čtenáře. Akademické prostředí je o něco pomalejší a spíše než na rychlém upoutání pozornosti si potrpí na exaktní a srozumitelné prezentaci vědeckých dat. Jak je však na diagramu dobře vidět, tento rozdíl je pouze záležitostí prioritizace - infografika musí být vždy vystavěna na všech třech pilířích, jinak by nebyla smysluplná.
Typy infografik
Když už máte přemyšlené, co a proč chcete vložit do své infografiky, zůstává se zamyslet nad otázkou, jakým způsobem? Existuje mnoho typů infografik a stále vznikají nové. Kdy použít který typ a proč?
Seznam
Porovnání
Může být organizován od shora dolů, ze strany na stranu, nebo třeba do kruhu. Je postaven hlavně na textových informacích a s vizualizací pracuje střídmě. Typické je použití ikon či ilustrací. Pokud máte málo zkušeností s tvorbou infografiky, seznam bude pro vás dobrým odrazovým můstkem.
V posledních letech jsou vizuální životopisy stále populárnější, zejména mezi zájemci o práci v kreativních odvětvích. Ať už se ale ucházíte o jakoukoliv práci, nebojte se svůj životopis zkrášlit a personalizovat. Možností je spousta, od nápaditých vizuálních metafor, přes kreslené životopisy, až po jednodušší verze doplněné o grafy.
Zvaný také flow chart či rozhodovací strom se hodí pro znázornění složitějších procesů, které se větví a můžou mít více možných výstupů. Potkáte se s ním hlavě v oblasti řízení a managementu.
Ukazuje statistická data na geografickém podkladu. Typicky mapová infografika ukazuje rozdíly mezi státy, regiony nebo kulturami.
Zobrazuje jednotlivé fáze a konkrétní kroky procesu. Typicky se používá pro znázornění receptů, funkcionality přístroje či různé instruktáže.
To vše můžete vytvořit ve statické verzi, ale také animované či interaktivní v závislosti od nástroje, který pro tvorbu infografiky zvolíte.
Tipy pro tvorbu
Na co pamatovat?
Ať si zvolíte kterýkoli z výše zmíněných typů infografik, existuje několik obecných doporučení, se kterými je dobré obeznámit se, než se pustíte do tvorby v grafickém editoru.
Verbální ≠ vizuální - To co zobrazíte vizuálně už nemusíte duplikovat slovy. Obecně se nedoporučuje infografiku přetěžovat textem, ale raději se řídit heslem, co můžeš, vizualizuj.
Řekněte příběh - Dobrá infografika má příběh. Co vlastně chcete říci, kam chcete čtenáře dovést? Některé publikace doporučují začít krátkým úvodem, který čtenáři řekne, proč by ho vaše infografika vůbec měla zajímat, pak pokračovat k hlavní části, která obsahuje aha-moment - vizualizovanou informaci odhalující něco zajímavého, dosud nepoznaného, a ukončit závěrem, který vyzve čtenáře k další akci (čtěte podrobněji v článku, podepište petici apod.). Nezapomeňte také uvést zdroje, z kterých jste čerpali, vaše jméno a kontakt či informaci o licenci.
Pozor na manipulaci - Podkladová data čerpejte jen z ověřených zdrojů a nesnažte se manipulovat je ve prospěch vašeho argumentu. Obezřetně také přistupujte k cizí infografice a vždy se dívejte po zdrojích a motivaci autora.
Inspirujte se - Infografiky všeho druhu najdete na Pinterestu nebo v souhrnných článcích. Pokud si netroufáte tvořit na zelené louce, využijte šablony.
Co je moc, to je moc! - Infografika je ze své podstaty stručná, vybírá pouze jednu nebo pár informací, které stojí za zmínku. Nesnažte se do ní nahustit vše, co jste k tématu našli. To samé platí i pro vizualizaci dat - mnoho barev, grafy navrstvené na mapách, okořeněné ikonou, do které ještě vložíte fotkou. To nebude fungovat! Pouze čtenáře zmatete a odvedete od podstaty vašeho sdělení.
Příklad
Nyní si na konkrétním příkladu ukážeme, jak může probíhat proces tvorby infografiky.
Co? Rozhodla jsem se vytvořit infografiku typu seznam, pomocí které vám představím prezenční workshop, který vás v kurzu čeká za necelé dva týdny. Tento typ jsem zvolila proto, že vám chci předat především textové informace, které netvoří delší časovou osu nebo postup, ani je nemám v pláně mezi sebou porovnávat či zasazovat do geografického kontextu. V textovém dokumentu jsem si tedy ve fázi přípravy shromáždila všechny informace o události, které chci zapracovat do infografiky (např. čas, místo, anotace workshopů atd.).
Proč? Z pilířů infografiky jsem zvolila důraz na porozumění, jelikož bych si přála, abyste měli dostatek srozumitelných informací o tom, co vás čeká. Důležité je pro mě také setrvání, abyste nezapomněli přijít. Přitažlivost jsem brala v úvahu, ale nevěnovala jsem jí přílišnou pozornost, jelikož není pro tuto infografiku prioritní. Proto jsem zvolila minimalistický design kombinující pouze dvě barvy a jednoduché tvary. Ilustrační fotky v pozadí jsem vybírala se zřetelem ke zachování čitelnosti textů.
Jak? Pro tvorbu jsem si vybrala software Canva, který je zdarma dostupný online. Používám ho v případech, kdy chci grafiku udělat rychle a jednoduše, jelikož mi dává a výběr z velkého množství krásných šablon. Jednu takovou šablonu jsem použila také teď a přetvořila ji do následujícího výsledku. Šablonu jsem téměř nezměnila. Pouze jsem si upravila velikost rámečků, aby se mi do nich vešly texty a také jsem změnila velikosti písma, aby byly všechny násobky čísla 5 a působily díky tomu hezky vyváženě. Ilustrační fotografie jsem vyhledávala a vkládala přes funkci Photos. Barevnost, fonty i efekty fotografií jsem zachovala. Celkově mi tvorba této infografiky zabrala přibližně hodinu.
Co dělat tento týden?
Ke každé infografice potřebujete data. Abyste nestrávili hodiny času pouze hledáním nebo sbíráním dat, využijeme dataset, který má k dispozici každý/každá z vás.
Vytvořte své vlastní vizuální CV.
Popřemýšlejte: Jak se chcete prezentovat? Které vaše zručnosti, záliby či projekty stojí za zmínku?
Na podporu vašeho záměru využijte nejen verbální, ale také vizuální informace - kombinace barev, typy písma, fotografie, ilustrace, atd.
Pokud nechcete uvádět svá osobní data, vymyslete si fiktivní.