Co říkají obrazy? Čtení a tvorba vizuálních informací

Fotografie a ilustrace

Když se řekne ilustrace, pravděpodobně se vám v mysli vybaví dětská knížka plná obrázků, nebo třeba obálka Lovercraftových Sebraných spisů. Knižní ilustrace je etablovaný obor s dlouholetou tradicí, nicméně dnes pro nás může být užitečné o ní uvažovat o něco šířeji. Jak a proč?

Ilustrace dnes

Album Botanika od Tolstoys, zdroj: https://bit.ly/3cvRen4

Ilustraci si můžeme obecně definovat jako vizuální doprovod textu - jedná se tedy o vizuální médium, které v kombinaci s textovými prvky komunikuje význam. Obvykle doprovází knižní a časopisecké texty, nebo se objevuje na divadelních plakátechpřebalech hudebních alb či obalech od kávy a dalších místech. Přístupů k tvorbě a použití ilustrací je spousta - mohou být vytvořeny ručně i digitálně, pro komerční, vzdělávací i umělecké účely, mohou být velkoformátové, ale také úplně minimalistické. 

Ilustrace vytváří ilustrátor nebo grafický designér. Nicméně s rozvojem digitálních technologií můžeme sledovat proces částečné deprofesionalizace tohoto odvětví - výrazně se rozšírilo pole, na kterém se ilustrace uplatňují a také typologie lidí, jenž ilustrují. Přibyly nové digitální platformy, jež nejsou výhradně doménou profesionálů a často mají DIY charakter - blogy, webové stránky, profily na sociálních sítích, youtubové kanály atd. Na všech se setkáváme s texty v kombinaci s vizuálními materiály, tedy s ilustracemi v širším slova smyslu. 

Také vy se tedy můžete poměrně snadno ocitnout v roli ilustrátora či ilustrátorky. Například, když se rozhodnete přidat fotografie ke svému článku na knihomolském Instagramu, v případě, že spravujete sociální sítě vašeho zaměstnavatele, nebo také když odevzdáváte školní esej jako publikaci na svém portfoliu či jiné online platformě. V takových situacích možná nad vizuální stránkou věci zas tolik nebloumáte, nebo ji děláte na poslední chvíli - ,,vymazlíte“ hlavně text a vizuál berete jako něco na okraj, na čem zas tolik nezáleží. Nicméně pokud má být ilustrace textu smysluplná,  zaslouží si také vaši pozornost. Jak začít a na co si dát pozor?


Jak na ilustraci?

Kresba, fotografie i screenshot. - Jak už jsme naznačili, ilustraci můžeme chápat šířeji - zbavte se tedy pomyslného rovnítka mezi pojmem ilustrace a kresleným obrázkem. Nebojte se uvažovat šířeji a kreativně!  Text můžete opatřit fotografií, ať už autorskou nebo z fotobanky, screenshotem, videem, sketchnotem, kresleným schématem, grafem, gifem, ikonou. Záleží na vašich (nebo zadavatelových) preferencích, rozpočtu a také funkci, kterou má ilustrace plnit.

Online kurz ONLIFE, zdroj: https://bit.ly/3bnWXeFZačněte jednoduše, nebo si zavolejte na pomoc profesionála. - Ilustrace je obor, který se studuje na UMPRUM a dalších odborných středních a vysokých školách. Kvalitní ilustrace tedy pochopitelně vyžaduje jistou zručnost, důkladný trénink a především čas. Pro začátek tedy nemusíte kreslit vlastní ilustrace, pokud si na to netroufáte. Existuje spousta jednodušších možností, u kterých můžete začít - třeba fotografie nebo screenshot. Kreslení ale nemusíte úplně opustit i když nejste vystudovaní umělci - sketchnoty, ikonky a jiná jednoduchá schémata zvládnete hravě. Někdy nevadí, pokud je váš autorský pokus trošku amatérský a nedokonalý, může to například vašemu portfoliu či blogu dodat punc autentičnosti. Jsou však případy, kdy se bez profi ilustrací neobejdete, zpravidla, když se jedná o rozsáhlejší projekt, jakým je tvorba vizuální identity festivalu nebo edukačního webu. Pokud chcete kvalitní autorskou ilustraci a neumíte si ji vytvořit sami, oslovte profesionálního ilustrátora a dohodněte se s ním na spolupráci.

Čtěte texty, které ilustrujete. - Tato rada zní možná banálně, ale je klíčová. Váš vizuál a text by měly komunikovat jednotný význam, musí tedy být v souladu. Dřív, než začnete hledat obrázky nebo kreslit sketchnoty, důkladně se začtěte do textu. Hledejte to, co se k němu skutečně hodí a ne pouze to, co vám přijde hezké - estetika je jenom polovina úspěchu. Pokud máte k dispozici text, který není váš a něco vám není zcela jasné, určitě se zeptejte autora textu - vyhnete se tak možným nedorozuměním.

Ujasněte si, jaká je funkce vaší ilustrace. - Když máte načteno, zamyslete se nad tím, proč by měl být váš text ilustrovaný. Chcete přilákat pozornost? Něco naučit, nebo třeba sdělit vizuálem důležitou informaci? Odpověď na tyto otázky vám pomůže vybrat tu správnou formu a neztratit se v krajinách samoúčelné estetizace. Pro inspiraci se podívejte do tabulky níže na výčet funkcí, které může ilustrace v kombinaci s textem nabývat a některé příklady použití funkčních ilustrací. Samozřejmě funkcí i způsobů použití může být daleko více a můžete je různě kombinovat.

FUNKCE ILUSTRACE

PŘÍKLADY POUŽITÍ

vzbuzuje pozornost

výrazná titulka na facebookové události; pohyblivý gif nebo vtipné meme na přeložení delšího textu; ikona, která zvýrazňuje důležitý paragraf v textu 

podporuje motivaci a zapojení

interaktivní prvky jako kvízy, ankety, grafy, doplňovačky, minihry; meme z oblíbeného seriálu čtenářů  mého blogu; autentický obsah na mém portfoliu, jako například osobní fotografie

aktivuje nebo buduje znalosti

graf, který ukazuje trend, o kterém se v textu mluví; tabulka, která přehledně uvádí důležité číselné hodnoty z výzkumu; screenshot s návodem

minimalizuje kognitivní zátěž

tematické obrázky z fotobanky v dlouhém článku; krátké video o složitějším tématu; mezititulky a jiné typografické prvky odlišné od těla textu

buduje mentální modely a vytváří souvislosti

fotografie zaměstnanců na firemním webu; zelená barevnost pro článek o ekologii; výstižné originální logo na portfoliu

informuje

vizitka s logem instituce; obrázek jídla na jídelním lístku; mapa s vyznačenou trasou

vyvolává emoci

fotoalbum se spoustou spokojených lidí z akce uveřejněný na Facebooku; výrazné barvy pro letní příspěvek na Instagramu; graf ukazující dramatický trend

Zachyťte se konkrétního, a/nebo myslete v metaforách. - Pokud už víte, k jakému textu a proč tvoříte/hledáte ilustraci, ohlédněte se po záchytných bodech. Pro začátek zkuste hledat konkrétní slova nebo věty, které se dají dobře zobrazit (např. ,,Mám ráda knihy z nakladatelství Rubato.“ → vyfotím a přiložím vlastní fotografii knížek vydaných v Rubatu). Pokročilejší a kreativnější strategií je zkusit tvořit vizuální metafory, počítejte však s tím, že vám to pravděpodobně zabere více času a musíte dávat pozor, aby byla vaše metafora srozumitelná nejen vám, ale také vašemu publiku (např. článek o dezinformacích → obrázek věcí, které nedávají smysl jako růžová vrána nebo pole vysázené ozubenými kolečkami). Srozumitelnost můžete otestovat třeba na kamarádovi, nebo v uživatelském testování.

Inspirujte se. - Pokud stále nevíte, kudy kam, podívejte se třeba na Behance, Instagram nebo Pinterest. Pomoci vám může také tvorba mood boardu, kterou si vyzkoušíme na workshopu.

Zachovejte jednotu. - Vzpomeňte si na kapitolu o vizuální syntaxi. Váš vizuál můžete tvořit v souladu prvků (celý článek doplním pouze fotkami v pastelové barevnosti nebo třeba kreslenými sketchnoty, které vytvořila jedna osoba), nebo například v jejich kontrastu (střídám ulítlé metaforické obrázky s gify z animáků), nicméně vždy by měl být ucelený. Styl, který zvolíte je pouze na vás, mějte však na mysli, aby byl jednotný a funkční.

Žádné kostičky, pouze kvalitní obsah. - Technická stránka věci je stejně důležitá jako ta ideová nebo estetická. Pokud máte skvělou fotku z terénu, ale je rozmazaná a vyfocena bez blesku v přítmí, radši ji nepoužívejte. Vždy volte pouze kvalitní vizuální materiály (zaostřené fotografie, dostatečně velké gify, kvalitně naskenované kreslené obrázky, profesionální ilustrace ve vysokém rozlišení apod.).

Přizpůsobte formát konkrétnímu médiu. - Když chcete vytvořit plakát k přednášce, kterou organizujete, pravděpodobně jej budete potřebovat v různých vyhotoveních - jako titulku facebookové události, jako velký A3 plakát na nástěnku, a možná také jako čtvercový post na Instagram. Zjistěte si tedy, jaké přesné rozměry obrázků podporují tyto platformy a přizpůsobte tomu verze svého plakátu. Stejně tak když vkladáte ilustrace na nějakou publikační platformu (Wordpress, Medium apod.), zvažujte zarování s textem. Chcete, aby byl váš obrázek dominantní, nebo přilnul ke konkrétnímu odstavci? Zamyslete se nad tím, co uvidí čtenář, když bude scrollovat - pokud chcete, aby primárně četl text, možná nebude nejlepší volba ilustrovat ho fotkami ve velikosti celoobrazovkových bannerů.

Citujte a respektujte autorská práva. - V případě vlastních ilustrací doporučujeme uvést licenci dle vaší volby, abyste se vyhnuli nepříjemnostem s neoprávněným použitím či kopírováním. Pokud obsah přebíráte, vždy jej náležitě ocitujte (podrobně si to ukážeme v lekci Licence a citace) i pokud se jedná o materiály s volnou licencí.  


Úprava fotografií

Umíte již kreslit sketchnoty a vyhledávat vizuální materiály v databázích, tvorbou jednoduchých grafik v grafickém editoru se budeme zabývat příště. Aby bylo naše pokrytí ilustračních možností co nejvíce komplexní, podíváme se zde krátce na fotografie a jejich základní úpravy. 

Pokud se rozhodnete jako ilustraci použít právě autorskou fotografii, pro začátek je skvělou a dostupnou možností mobilní focení. Můžete si nafotit různé momentky, zátiší z věcí, které máte doma, zkusit zachytit scenérie v přírodě, nebo třeba nejrůznější abstraktní struktury. Někdy se hodí mít dopředu promyšlený nápad, jindy se zadaří úžasný záběr náhodou. Jako v jakékoliv kreativní práci, i ve focení se budete postupně zlepšovat osvojováním teoretických poznatků a praxí.

Hotový snímek nejprve podrobte kontrole ostrosti a pak upravte v některém z dostupných editorů fotografií tak, jak to dělají také profesionálové. Ti většinou používají Adobe Photoshop, nicméně tento nástroj je placený, desktopový a pro základní úpravy mobilných fotografií možná zbytečně komplexní. Zkuste:

SnapseedBezplatná mobilní aplikace, která má přibližně 30 různých funkcí úprav. Je velice intuitivní, přehledná a zvládne spoustu základních i pokročilejších úprav. Doporučujeme Křivky pro barevné vyladění, Štětec nebo Čištění pro lokální retuš, Otočení, Ořezání a Rozšíření pro úpravu formátu, nebo Vinětaci a Výběr pro dodání šmrncu konkrétním bodům na vaší fotografii. Snapseed také nabízí širokou paletu filtrů, které můžete různě vrstvit - nicméně s filtry doporučujeme zacházet spíše opatrně, aby vaše fotografie nepůsobila nechtěně kýčovitě
HUJI

Alternativa fotoaparátu, která dodá vašim fotkám retro nádech jako z devadesátek. Automaticky upravuje barevnost vaší fotografie a přidá také pár módních nedokonalostí jako rozostření nebo světelné šmouhy. Pro každé stisknutí spouště generuje jiné efekty, někdy se tedy vyplatí odfotit jeden záběr víckrát a pak zhodnotit, která alternace se vám líbí nejvíce. Alternativních mobilních fotoaparátu je nicméně celá řada, prozkoumejte třeba tento přehled.

Adobe Lightroom Je v podstatě Photoshop pro mobilní fotografie, počítejte tedy s tím, že je komplexní. Vyplatí se jej využít, pokud se chcete s fotografiemi skutečně vyhrát. Na rychlejší úpravy doporučujeme spíše Snapseed.

Pokud vám z nějakého důvodu nevyhovuje editace v telefonu a chcete raději upravovat na desktopu, zkuste třeba Polarr, Pixlr, Fotor nebo další editory vhodné jak pro začátečníky, tak pro pokročilé. Na internetu najdete velké množství návodů, které vás provedou prací v softwaru dle vaší volby. 

Konkrétní úpravy pak mohou být různě rozsáhlé, podle potřeby fotografie a také vašeho vkusu. Nicméně pamatujte na to, že smyslem úprav fotografií není proměna špatné fotky na dobrou, ale doladění dobré fotografie - neostré, useknuté či rozmazané záběry se ani nevyplatí upravovat. Pro úplný začátek doporučujeme třeba tento krátký článek, který vás uvede do pojmů jako expozice, sytost, úrovně či doostrování, nebo tento, který vám ukáže, jak si srovnat linie a vyvážit bílou. 


Příklad - ilustrace ve vzdělávání

Jak jsme si již ukázali výše, ilustrace je pole velice široké a skýtá mnoho možností. Ukažme si na několika příkladech z oblasti vzdělávání, jak různě může vypadat. Příklady prosím berte pouze jako inspirační, ne dogmatické. 

Autorská fotografie vyfocená v HUJI na rozvojovém portfoliu 

Autor: Anna Puchovská

Fotografie vznikla jako ilustrace učebního textu na téma digitálních portfolií ve vzdělávání. Původní nápad byl vyfotit notebook a na něm knihu, papíry nebo životopis v obklopení tvořivého nepořádku - ledabyle rozházených tužek, propisek, nůžek apod. Mělo se jednat o naznačení/metaforu přechodu z papíru do digitálu, z chaosu do pořádku, jako je tomu v případě digitálního portfolia, které ,,uklidí“ informace o vás do přehledné a strukturované online podoby. Při hledání vhodné knihy jsem náhodou narazila na katalog z Muzea Kampa s grafikou Hlava dívky od Jiřího Balcara. Připadala mi ideální hlavně proto, že tvář dívky působí jako obecná, bez ničeho, prázdná, přímo se žádá doplnit ji něčím specifickým - jménem, vlastnostmi, zkušenostmi, charakterem. Stejně tak, jako doplníte prázdnou šablonu na Wordpressu svým originálním obsahem. Když jsem si kompozici nachystala, pouze jsem ji několikrát vyfotila ve HUJI a vybrala záběr, který se mi nejvíce líbil.

Fotografie z fotobanky využívající metaforu v online kurzu 


Při ilustraci vzdělávacího webu otevřeného Kurzu práce s informacemi jsem pracovala s fotografiemi z fotobanky Unsplash a Pexels. Pro modul Tvorba informací jako proces jsem hledala titulní fotografii dlouho. Při slově ,,tvorba“ mně napadly stále ty samé často využívané vizuály - umazané ruce od barvy, tvořivý nepořádek na stole apod. Teprve když jsem se zachytila slova ,,proces“, přišla mi na mysl metafora růstu. Při tvorbě postupně rostete a proměňujete se stejně tak, jako roste maličké semínko v dospělou rostlinu. Konkrétní fotografii, kterou jsem si ve fotobance zvolila, jsem si zpětně vyhledala také v Google Images, abych si ověřila, že není na každém druhém webu. Z technického hlediska jsem pak zvažovala také barevnost - tmavou půdu pod rostlinami jsem vybrala proto, aby na ní dobře vynikalo bílé písmo nadpisu.

Ručně kreslený sketchnote použitý v online kurzu 

Autor: Anna Puchovská


Tento sketchnote je vám důvěrně známý - vznikl pro účely tohoto kurzu, aby vám přehledně odkomunikoval důležité informace o ukončení předmětu. V úvodním modulu se snaží především vzbudit vaši pozornost, informovat vás a budovat vaše znalosti tím, že opakuje předchozí text ještě jednou a jinak, v grafické formě.

Co dělat tento týden?

Tento týden vám úkol zadá lektorka na víkendovém workshopu 25.-26. dubna. Podrobné informace o konání a průběhu workshopu najdete v interaktivní osnově a/nebo v MS Teams. Podrobně si přečtěte tento učební text, abyste měli základní vědomostní bázi, na které budeme dále stavět. Pokud chcete, připravte si otázky pro lektorku Nicol Hochholzerovou, která studuje grafiku na í v Banské Bystrici a aktivně se věnuje ilustraci a grafickému designu. Pokud máte otázky, ptejte se v diskuzním fóru.

Pro nadšence pro téma

Čtěte | sérii monografií od ilustrátora Marka Wigana, pokud chcete prozkoumat principy ilustrace do větší hloubky

Sledujte | weby Czech Illustrators nebo Czech Design, pokud vás zajímají inspirace a novinky ze světa českých ilustrací a designu

Zapište si | VideoLab: ateliér tvorby edukačních videí s Vojtěchem Hamerským a Hanou Tulinskou, pokud byste chtěli vyzkoušet dynamické ilustrace ve formě videa