kognitivní naratologie NARX01 klasická a postklasická naratologie Êrozdělení je důležité pro potřeby synchronního i diachronního uchopení naratologických konceptů Êpojem zavedl David Herman v Scripts, Sequences, and Stories: Elements of a Postclassical Narratology (1997), aby poukázal na zásadní paradigmatické změny v narativní teorii v 80. letech 20. století Ê hlavním rozdílem mezi KN a PKN je, že PKN je otevřenější vůči vnějším vlivům, které ji modelují ÊJean-Maria Scheffer říká, že PKN má tři hlavní větve: kontextuální naratologie, transgenerický přístup a kognitivní naratologie Ê kognitivní naratologie ÊKN: studium aspektů týkající se mysli při vypravování a konceptualizaci příběhů, a to v různých médiích Ê ÊKN zahrnuje různé metody analýzy narativu v rámci narativního korpusu, které si půjčuje z lingvistiky, kybernetiky, filosofie, psychologie, aj. Ê Ê Ê kognitivní naratologie: otázky Ê(1) Jak příběhy napříč médii souvisejí s mentálními stavy interpretů jakožto narativní zkušenost? – příběhy jsou nahlíženy jako cíl interpretace , jako produkt specifické konceptualizace konkrétních narativních informací Ê(2) Jak (a do jaké míry a jakými speciálními způsoby) se narativy podílejí na osmyslování naší zkušenosti? – způsoby jak poskytují narativy zdroj interpretace tím, že vytvářejí bázi pro porozumění intencím, cílům, emocím, atd. Ê(3) Jak “komunikujeme” s fikčními postavymi? – způsoby, jakými přiřazumeme literární postavám strukturně podobné mysli kognitivní naratologie – oblasti výzkumu Ê(1) procesy a strategie konceptualizace narativu Ê(2) narativní perspektiva a fokalizace Ê(3) kognitivistická recepční teorie Ê(4) transmediální studia Ê(5) fikční postavy Ê(6) identifikace “self” v narativu Ê(7) emoční studia Ê(8) evoluční psychologie Ê(9) autobiografická a paměťová studia Ê(10) studium humánních a nehummáních zvířat Ê reprezentace mysli ÊDorrit Cohn Transparent Minds: Narrative Modes for Presenting Consciousness in Fiction (1978) Ê- citovaný monolog, psycho-narace, vyprávěný monolog Ê- přímé myšlení, nepřímé myšlení, polopřímé myšlení ÊAllan Palmer Ênarativní porozumění je výsledkem porozumění složitým stavům, procesům a dispozicím fikčních myslí subjekty Êsubjekt je jednou z esenciálních kategorií pro kognitivně orientované teoretické pozice Ê Ê subjekt je kategorie, která propojuje obecný kognitivní výzkum se subjekty (literárně) estetické komunikace (fikční komunikace) a se subjekty reprezentovaných realit Ê subjekty Ê‘vnější’ subjekty : “Autorova kognitivní činnost spočívá primárně ve zpracování informací různé povahy, faktických i fikčních, specifických i obecných, textových i smyslově vjemových, a v konečném důsledku ve vytvoření slovesného textu spolu s patřičným světem příběhu či textu.” (Margolin) Ê‘vnější’ subjekty: kognitivní mentální fungování (KMF): “Jakmile jsme ochotni aplikovat koncepty z akčí teorie na obyvatele světů příběhu, měli bychom být ochotni na ně aplikovat i modely založené na KMF. Podobně, jakmile jsme ochotni těmto obyvatelům připsat akce, měli bychom být ochotni jim připsat mysli a zvláště kognitivní aktivity.” (Palmer) Êkoncept ANALOGIE Ê Ê Ê literární postavy - polemika Êčtenáři konceptualizují mysli literárních postav, modelují a predikují jejich mentální stavy a jejich možný vývoj Êliterární postavy nejsou často pouze subjekty nějaké mentální aktivity, ale I objekty sociálních (ideologických, politických) pohybů: LP není tedy pouze persona psychologica ale též persona socialis Êsociální rozměr LP však leží mimo dosah klasické kognitivní teorie Social Minds ÊAlan Palmer ÊFictional Minds (2004), Social Minds in the Novel (2010) Êintermentalita Êintersubjektivita Êsociální mysli Ê