JAK NA TO Aneb: Stavba dramatu dle Iriny Ulrychové POSTUP: 1. Základ - Téma (samota, opuštění, drogy, láska…) - problém nebo problémová situace (odchod z domova, těhotenství, šikana…) - příběh (Robinson Crusoe, Maryša, Daidalos a Ikaros…) Tohle máte za sebou – výběr nějakého tématu, příběhu, problému, něčeho, co mě zajímá, a chci prozkoumat. V případě učitele to znamená především to, co si myslí, že bude zajímat jeho studenty a může je někam posunout, něco užitečného naučit… 2. Segmentování tématu - brainstorming - tematická síť – mentální mapy - otázky KDO-KDY-KDE-PROČ (motivace) – CO – JAK (se to projevuje) - formulace otázek - postavy Druhý krok je podívat se na téma podrobně. Zapojit fantazii a nechat svůj mozek generovat otázky, nápady, možnosti, slově, věty… a postupně je skládat do otázek, na které není jednoznačná odpověď. Máte různé možnosti, ale vyplácí se začít brainstormingem, při kterém je možné všechno a nápady se neposuzují podle reálnosti a kvality… Pak jsou moc fajn mentální mapy, protože umožňují problém rozkrýt, propojit jeho jednotlivé části, hledat souvislosti… Otázky Kdo – kdy – kde – proč – co – jak jsou už konkretizací tématu, pomalu stahují myšlenky na zem z oblak a formulují příběh. Zároveň vznikají otázky, ideálně otevřené a provokující: Jak by vypadal dál vztah Romea a Julie, kdyby otec Vavřinec včas doběhl na hřbitov? Dokáže jedinec změnit dějiny? Má matka právo vzdát se svého dítěte? A postupně se vám začnou vytvářet postavy, které v sobě nesou tyto provokativní otázky a jsou centrem vašeho příběhu. 3. potencionální problémové situace - kdo, kdy a proč může stát před nějakým problémem - je to problém jedince nebo jedince a druhých nebo jen druhých? Problémová situace je taková, ze které není jen tak možné odejít, odložit ji na později nebo ji nechat nevyřešenou (těhotná dívka se musí rozhodnout, jestli o svém těhotenství někomu poví nebo ne, svědek šikany se musí rozhodnout, jak se zachová, učitelé se musí rozhodnout, jak zareagovat na změnu vedení školy…). 4. učební a výchovné cíle Cíle jsou velmi důležité. Jsou kompasem, který ukazuje cestu a dávají smysl všemu, co se děje, co zkoumáme, na co zaměřujeme pozornost svou i svých žáků. 5. volba konkrétní problémové situace - problém, okolnosti, postavy - dramatické techniky, které mohu použít Tady už jsme u konkrétní stavby našeho příběhu. Víme, co zkoumáme, víme, co chceme zjistit, naučit, poznat, známe rámec příběhu a dáváme mu konkrétní podobu. 6. sběr informací a budování víry - z jakého úhlu pohledu chci, aby se hráči do příběhu dostali? Tento bod je velmi důležitý proto, aby s vámi žáci šli. Je třeba důkladně prozkoumat kontext. Pokud se budeme zabývat příběhem z džungle, musíme vědět, jak vypadá život v ní. Musíme vědět a věřit příběhu. A zároveň si musím vyjasnit, jestli jsme pravěcí lovci, a nebo současní výzkumníci, kteří se tam dostali strojem času… 7. rámcový příběh: - informace pro hráče – co jim musím dát a co vytvoří oni - čas pro drama - učební cíl - učitelova jistota a schopnost reagovat na změny Zcela konkrétní body: kolik máme času? Co potřebujeme? Co všechno vytvořím já a co nechám na hráčích? Z jakých pozic budu vystupovat? (více k tomu bude u Strategií řízení – učitel v roli). 8. startovací bod Čím začnu? Bude to předmět? Fotka? Vyprávění příběhu? Hudba? Hra? Promítání filmu? Výpověď postavy?... 9. stavba dramatu - viz další kapitola