3. TÉMA: PLÁNOVÁNÍ - dvě základní roviny plánování v přípravné fázi: 1) SKUPINA - skupina, věk, složení, počet, vzájemné vztahy, úroveň životních zkušeností, úroveň zkušeností s DV, možnosti, schopnosti a dovednosti, skupinové zájmy, úroveň myšlení abstraktní-konkrétní, silné/slabé stránky skupiny 2) ÚČEL - proč volím dramatickou hru jako způsob učení: - vysvětlení nejasných otázek, řešení problémů, zlepšení vztahů ve skupině, hledání konkrétní formy pro abstraktní myšlenky, rozvíjení schopností používat jazyk, hledání umělecké formy vyjádření idejí, vedení skupiny k hlubší rovině myšlení… 1. PROČ TO CHCI DĚLAT? 2. teorie „5 W“ (who, when, where, why, what) a) Jaké role zvolím pro žáky – věk, sociální role, status, zaměstnání, dispozice, vazby a vztahy b) Kdy se bude děj odehrávat c) Kde se bude děj odehrávat – konkretizace prostředí, jeho vytváření, abstraktnost… d) Za jakým účelem bude jednání vedeno – motivující síla k jednání skupiny, základní napětí (konflikt), ústřední problém, který se má řešit a co nás na něm zajímá e) Co mají žáci dělat – činnosti k prověřování situace, konvence… Problémová situace: KDO, KDE, KDY, CO, PROČ A JAK Postup učitele v přípravné fázi: 1. VÝBĚR TÉMATU – co chci, aby se studenti naučili, dozvěděli – širší téma lekce 2. VÝBĚR KONTEXTU – převedení tématu na konkrétní modelové situace 3. VÝBĚR ROLÍ ŽÁKŮ – kým se v průběhu hry stanou 4. VÝBĚR ROLÍ UČITELE – kým se stane, střídání pedagogických a herních rolí 5. VÝBĚR RÁMCE – hledisko, úhel pohledu, s kterým žáci do dramatu vstupují 6. VÝBĚR OHNISKA – který dílčí aspekt problému má být v dramatické hře řešen. Co je ústředním ohniskem a klíčovou otázkou dané situace 7. VÝBĚR AKCÍ – co mají žáci dělat 8. VÝBĚR NÁVNADY – co použít k motivaci žáků