Teorie C. R. Rogerse v poradenství Carl Ransom Rogers §Narozen 8.1.1902 v Oak Parku (Chicago-předměstí), Zemřel v r.1987 §studium teologie, pedagogiky, psychologie §Od r.1940 profesor psychologie na univerzitě v Ohiu, později v Chicagu i Wisconsinu §V r. 1964 zakládá Centrum pro studium člověka v La Jolla §v r. 1987 byl navržen na Nobelovu cenu za mír ´ Carlrogers.jpg Vývoj teorie ´1. období 1940-1950 nedirektivní poradenství ´Dílo: (Counseling and psychotherapy) ´2. období 1950-1960 reflektivní psychoterapie (psychoterapie zaměřená na klienta) ´Dílo: Client-centred therapy ´3. Období 1960-1970 zážitková psychoterapie ´Dílo: On becoming a person ´4. období 1970-1980 skupinová psychoterapie ´Dílo: On encounter groups ´5. období od 1980 – integrační období (nové směry) Pohled na jedince ´Osobnost člověka je tvořena self-konceptem a zkušenostmi. ´Každý získává bezprostředně žitou a osobní zkušenost, která nese významy. ´Každý má tendenci k růstu a rozvoji (aktualizační tendence). ´Zkušenost spolu se záměrností jednání vede k přemýšlení o sobě a porozumění sobě. ´Porozumění sobě = nahlédnutí na sebe sama ve vztazích. ´ ´Vývoj zaměření teorie od pacient – klient – člověk Náhled na vznik problému (předpoklad poradenské práce) ´Zkušenost = vše, co se v daném okamžiku v organismu odehrává, uvědomované i neuvědomované události ve vědomí + vzpomínky, tj. informace spojené s pocity (zážitky) ´Self-koncept = měnící se individuální chápání světa v symbolech, zahrnuje různé vnímání JÁ ´vzniká na základě působení druhých, kteří nás učí pojmenovávat zkušenosti ´účel self-konceptu: ´utváří se tak, aby jedinec byl zakotven se „své“ skupině, společnosti, kultuře a mohl být oceněn a milován; ´umožňuje předvídat budoucí okolnosti, umožňuje volbu jedince; ´dává pocit jistoty a bezpečí; ´není přístupný logické argumentaci. ´ ´Pokud jsou zkušenost a sel-koncept kongruentní, funguje aktualizační tendence. ´Zkušenosti, které neodpovídají self-konceptu, jsou vytěsňovány z vědomí a mohou se stát překážkou rozvoje osobnosti (blokuje se aktualizační tendence). ´Jsou-li self-koncept a zkušenosti v inkongruentním vztahu, dostává se aktualizační tendence do rozporu s motivačními systémy, což vyvolá sebeaktualizační tendenci. Východisko poradenského procesu ´Chování (stav) jedince, který je důsledkem stavu inkongruence ´ ´Jak mohu vytvořit příznivé podmínky pro sebeaktualizační tendenci ´Jak mohu vytvořit vztah, který jedinec může využít se svému rozvoji? ´Sebeaktualizační tendence zahrnuje uspokojování fyziologických potřeb, snahu o duchovní růst, rozvíjení vztahů, tendenci vlastního zdokonalování, tvořivost a posun od řízení „zvnějšku“ k sebeřízení. ´Jaký vztah mohu vytvořit? ´Akceptace ´Empatie ´Autenticita (opravdovost) ´ „Intervenční“ metoda – „specifický“ rozhovor ´Fáze poradenského procesu ´1. fáze- není vnímána potřeba změny, jedinec nemluví o svých zkušenostech pocitech ´2. fáze – problémy „stojí“ mimo jedince, pocity jsou popisovány z pozice cizince, zkušenost je dána minulostí a je vnímána jako fakt ´3. fáze – plynulé vyjadřování o sobě (svých názorech, postojích) a svých pocitech, self-zkušenost je reflektována, pocity jsou akceptovány jen omezeně, zkušenost je stále „minulostí“ ´4. fáze – pocity jsou „zpřítomněny“, zkušenost je vnímána jako osobní konstrukt a tím se začínají zpochybňovat, začínají se rýsovat možnosti zlepšení vztahů a tím i růstu jedince ´5 fáze – pocity jsou prožívány bez distance, tendence k přesnosti v diferencování pocitů a názorů, vnitřní komunikace, ochota a schopnost převzít zodpovědnost ´6. fáze- vnitřní flexibilita a vyrovnanost, jedinec žije subjektivně ve zkušenosti, inkongruence mezi vědomím a zkušeností je prožívána natolik, že jedinec rozpouští svůj konstrukt a vystupuje ze svého dosavadního rámce ´7. fáze kongruence (shoda) k sobě Doporučená literatura ke studiu ´NYKL, L. (2012) Carl Ransom Rogers a jeho teorie. Přístup zaměřený na člověka. Praha: Grada ´NYKL, L (2004). Pozvání do rogersovské psychologie. Přístup za měřený na člověka. Brno: Barrister&Principal ´VYMĚTAL, J. & REZKOVÁ, V. (2001) Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál