Vztah a etika v práci s klientem Vztah podle C. Rogerse •Definice vztahu – Rogers: •akceptace, kongruence, empatie (důvěra) • •Nedirektivní komunikace • •Partnerský, dospělý vztah • •Nepřebírání odpovědnosti za klienta (POUZE ZA PROCES) § •Emoční přijetí druhého. § • • • ž Jak se buduje důvěra •Zajistit a udržovat mlčenlivost •Vyjasňovat a diskutovat očekávání •Být kongruentní •Dospělá komunikace •Respektovat a chválit každý individuální styl •Popisovat spíš než hodnotit (na důkazech založené poznatky) •Aktivně naslouchat • Jak udržet „dospělý vztah“? Profesionalita a etika §Zásada 3 E (estetika, etika, efektivita) § §Neškodit (nekompetentnost) § §Věrnost (držet se smlouvy, pozor na sliby) § §Samostatnost (právo klienta i supervizora volit) • §Péče o sebe (duševní zdraví) § §Neutralita (zůstat neutrální, i když jsme vtaženi…) § §Rovnoprávnost - neobětovat se pro „klienty“ (drama v trojúhelníku) ž ž ž Drama v trojúhelníku Stephen Karpman pronásledovatel oběť zachránce Lidé spontánně přebírají všechny role. Někdy může být vztah patologický. Drama v trojúhelníku • •ZACHRÁNCE - pomáhá na svůj úkor, dělá víc, než je požadováno, dělá, co dělat nechce, podceňuje •OBĚŤ – odmítá ego stav dospělého, bezmocný, vzdává se odpovědnosti, obviňuje,… •PRONÁSLEDOVATEL – jedná na úkor druhého, jedná ve svůj prospěch, ve svém zájmu, může ublížit i nevědomě…. • •Pronásledovatel je asertivní, záchrance je pečující a oběť je zranitelná. • •Drama: i z oběti i ze zachránce se snadno může stát pronásledovatel, ze • zachránce oběť. • •Je třeba trojúhelník – všechny role udržet ve zdravé rovině. (Dospělý vztah) •