Komunikace s rodiči Hlavní zásady Typy rodičů Pravidla pro komunikaci dle Lazarová, B. (1998). První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: Strom. •„Dospělá komunikace“ (nízké emoce, společná snaha - , srovnej s pojmem „dospělý“ z teorie Transakční analýzy), nepoužívat slova „musíte … nesmíte“ ... nedirektivita •Snaha o porozumění pohledu rodičů (má svou zkušenost), respekt k subjektivitě, porozumět problému očima rodičů •Aktivní naslouchání, respekt ke „slovníku“ rodiče •Akceptace rodiče, budování důvěry •Společně vyjasněné cíle a dohody na postupech, společná odpovědnost, radost z malých pokroků, oceňování snah •Optimismus (společně to zvládneme), hovořit v 1. osobě č.mn. •Opatrně s radami všeho druhu! •Přiznat vlastní chybu •Kongruence (na nic si nehrát), být opravdový • • • Prevence (aktivizace rodičů) •Ne vždy rodiče aktivně spolupracují se školou (mají své povinnosti a starosti – respekt k nim) – snaha porozumět situaci, ve které se rodiny nacházejí, nenutit rodiče ke spolupráci, ale opakovaně nabízet možnosti zapojení •Programy škol pro rodiny s nízkým příjem (svačiny, ovoce, příspěvky na obědy, doučování žáků ve škole i mimo ni.) – spolupráce s OSPOD a neziskovkami… •Pravidelné dotazování rodičů, zjišťování (ne)spokojenosti - dotazníky … •Pravidelné osobní schůzky s rodiči a různé akce pro rodiče (kavárny… diskusní kluby) •Web školy – informace pro rodiče, e-komunikace s rodiči – učitelé apod. •Vtahovat rodiče do chodu školy a do rozhodování o některých změnách ve škole •Delegování aktivit na aktivní rodiče (kluby rodičů…) •