Poradenství nebo konzultace? Poradenství vs. konzultace •Counselling (i.e. guidance counselors), consultansy, consulting (educational consultants) – podobné role •Poradenství: zaměření na úlevu, pomoc zvládat, rozvoj osobních schopností něco zvládat, zvýšit porozumění sobě sama….. •Konzultace: je služba, kterou jedinec hledá, aby našel řešení specifického problému, který vyžaduje expertní znalost v určité oblasti. Konzultant má speciální znalost a expertýzu na proces nebo oblast, o kterou jde. Obvykle jde o krátkodobý proces. Typy školních konzultantů Zaměření, role Kde, vazby Konzultant – poradce v problémech –zaměření na problémy žáků a problémové situace, –spíše psychologické a speciálně pedagogické zaměření, –je odborníkem na problém, ve kterém pomáhá – pedagog, psycholog apod., –často bývá součástí školy, –pracuje spíše na individuální úrovni, –vztahově má blízko k učiteli, Konzultant – specialista na rozvoj –zaměření na podporu při zavádění školsko-politických a jiných změn týkajících se celých škol, –je učitel-specialista na zavádění aktuálních změn, –jeho práce je podporována ze strany školské politiky (projekty apod.), –pracuje ve škole jen po určitou dobu, může jít o lidi ze škol nebo externí konzultanty, –vztahově má poměrně blízko k vedení školy, případně ke specifickým skupinám, –pracuje na individuální úrovni i se skupinami, Konzultant – výzkumník –zaměření na určité oblasti rozvoje školy, –provádí evaluaci, –podporuje potenciál vedení (může mít blízko k roli kouče), –je specializován na proces změny, nemusí být odborníkem v pedagogice, –je obvykle externím pracovníkem, –jeho práce je vymezena určitým časem (naplněním cílů), –vztahově má blízko k vedení školy, –pracuje na zakázku vedení, Konzultant – pedagogický konzultant se zaměřením na výuku –zaměření na rozvoj kvality výuky, –nepracuje primárně na problému, –má nejblíže ke klasickému pojetí mentora, –je dobrým učitelem. –může být interním i externím pracovníkem, –vztahově má nejblíže k učiteli, studentům, –pracuje především na individuální úrovni (ale není pravidlem).