Okruhy ke zkoušce – Školní poradenství 1. Cíle poradenství. Školní poradenství – vývoj a současná charakteristika. Aktuální výzvy školního poradenství. 2. Legislativní ukotvení školních/školských poradenských služeb. 3. Institucionální zázemí služeb školního a školského poradenství v ČR. Metodické vedení, revizní orgány. Projekty, profesní asociace, mimoškolní subjekty a neziskové organizace podílející se na školním poradenství. 4. Školská poradenská zařízení. PPP, SPC. Jejich funkce, činnosti, klientela, personální obsazení. 5. Školní poradenské pracoviště. Personální obsazení, kvalifikační nároky pracovníků ŠPP. Klientela, činnosti ŠPP, plány, řízení a evaluace ŠPP, podmínky pro poskytování služeb. Hlavní výzvy. 6. Některá témata – poruchy chování žáků jako poradenské téma. SVP. 7. Některá témata – školní výkon, školní úspěšnost a poruchy učení jako poradenská témata. Podpora nadaných žáků. 8. Žáci se SVP, podpůrná opatření, IVP, PLPP. 9. Etika poradenské práce, informované souhlasy. 10. Rodina ve školním poradentství. Komunikace s rodiči. 11. Konzultace ve škole. Zásady pro vedení poradenského rozhovoru (humanistické principy, zakázky, fáze procesu). Role diagnostiky ve školním poradenství. 12. Preventivní práce ve škole. Minimální preventivní programy. Podpůrné intervence – třídnické hodiny, pravidla pro jejich organizaci.