Podpůrná opatření v práci učitele Kdo je žák se SVP? •Dítětem, žákem a studentem se SVP se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. PO se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se SVP mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. • •Žáci se SVP jsou vzděláváni s využitím podpůrných opatření, která spočívají v: oporadenské pomoci školy a školského poradenského zařízení oúpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb včetně zabezpečení předmětů speciálně pedagogické péče oúpravě podmínek přijímaní ke vzdělávání a ukončování vzdělávání opoužití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání specifických komunikačních systémů • Podpůrná opatření oúpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy ovzdělávání podle IVP ovyužití asistenta pedagoga ovyužití dalšího pedagogického pracovníka, příp. tlumočníka do znakového jazyka a dalších podpůrných osob (např. osobní asistent) oposkytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených o •Vhodná kombinace PO se pak „překlápí“ do práce učitele a je často popsána i v dokumentech (Doporučení ŠPZ, IVP, PLPP…) • o • •Jediným prostředkem, jak zajistit, aby podle svých možností pracovali pokud možno všichni žáci, je INDIVIDUALIZACE •Z toho vyplývá, že se se třídou nedá trvale pracovat jako s homogenní skupinou, potřebujeme DIFERENCIACI • To, co poskytujeme žákům se SVP, nejsou úlevy, ale PODPORA •Cílem je přitom POSUN, ZKOMPETENTNĚNÍ, SPLNĚNÍ ÚKOLU, ROSTOUCÍ SAMOSTATNOST žáka se SVP Co pro učitele prakticky znamená, má-li ve třídě žáky se SVP? Vysvětlit jednotlivé pojmy Proces… •Učitel/ŠPZ identifikuje žáka se SVP •Na základě diagnostiky se zmapují příčiny a projevy jeho obtíží •Při práci s tímto žákem se pak aplikují adekvátní podpůrná opatření (s různou mírou individualizace) •Aplikace PO je „viditelná“ i při pozorování zvenčí •Při jejich posuzování je ale vhodné doplnit pozorování ještě rozhovorem