Školní poradenství (resp. poradenství v resortu MŠMT ČR) Bohumíra Lazarová lazarova@phil.muni.cz Školní poradenství - literatura Knotova, D. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. Krejčová, L.; Mertin, V. Výchovné poradenství. Praha: Wolters Kluwer, 2014. Lazarová a kol. Řízení inkluze ve škole. Brno: MU, 2015. Valentova, L. Školní poradenství I. Praha: PedF UK, 2013 ---------------------------------------------------------------------------------------- Drapela, J., Hrabal, V. Vybrané poradenské směry. Praha: Karolinum, 1995. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 Lazarová, B. Netradiční role učitele. O situacích pomoci krie a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2005. Úlehla, I. Umění pomáhat. Praha/Písek: Renesance/Sociologické nakladatelství, 1996 – 2005. Vodáčková, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. Časopis •Školní poradenství v praxi •Wolters Kluwer, a. s. • Školní poradenství v praxi, č. 4/2017 Školní poradenství v praxi, č. 3/2017 Školní poradenství v praxi, č. 2/2017 Školní poradenství v praxi Pojmy •Školní poradenství •Školské poradenství •Výchovné poradenství •Poradenské služby školám/ve školách • • • Definice a cíle •Cílevědomá pomoc klientům •Profesionální vedení a podpora •Odborné konzultace (ve škole: behaviorální, mentální zdraví, organizační) •Cíle: -Podpora zdraví (tělesného i duševního) -Navození požadované změny Ve školství: specifické cíle ve vztahu ke školním tématům (usnadnit procesy učení, zdraví ve škole, bezpečí ve škole, kvalita výuky….) Oblasti poradenství ve škole •(pedagogicko-psychologický charakter) •Studijní zaměření •Výchovné zaměření •Profesní (kariérové) • •Prevence a intervence • Vlivy (celosvětově) •Vyspělost společnosti (ekonomická i kulturní), hodnoty společnosti •Společenské zřízení •Rozvoj školského systému (legislativa) + reálné naplňování povinné školní docházky •Rozvoj odborných disciplín (odborná literatura, studium, věda…) •Počty odborníků Důraz na poradenství dnes podle Hoferková, 2014 (HK) - upraveno •Změna životního stylu (orientace na vzdělání a na práci, životní tempo…) •Ztráta pozice rodiny •Oslabení vlivu učitelů a duchovních •Kulturně společenské změny (menší soc. jistoty, nezaměstnanost…) •Veřejné mínění (poradenství jako součást života) Historie (celosvětově) •Přelom 19. a 20. stol.: průmyslový rozvoj •Důsledky: •Chudoba (rozdíly v ekonomické situaci rodin) •(Chudinské čtvrti a ghetta) •Dětská práce •Nedostatečné vzdělání •Nedodržování lidských práv • •SNAHA O PROVEDENÍ SOCIÁLNÍ REFORMY Poradenství jako součást sociálních reforem Právo na vzdělání •Všeobecná deklarace lidských práv (OSN) 1948 (včetně práva na vzdělání) •Evropská úmluva o ochraně lidských práv (Evropský soud pro lidská práva), 1950 – zmíněna i opatření k uskutečnění práva na vzdělání •Deklarace práv dítěte (OSN), 1959 •Úmluva o právech dítěte (OSN), 1989 • •A navazující charty, úmluvy … včetně proinkluzivních trendů (světová i evropská úroveň ) Poradenství jako součást sociálních reforem •Snahy: •zajistit důsledné naplňování povinného vzdělávání celé populace •dovést děti až k naplnění profesní přípravy • •Zaměření poradenství pro mládež (2 akcenty): -Poradenství při volbě povolání (vocational guidance) – svět práce, -Morální vývoj a mezilidské vztahy (prevence juvenilní delikvence). • Vědecká podpora jako základ odborného poradenství •Laboratoře pro výzkum dětí (A. Binet 1857-1911) – předstupeň školní psychologie •První poradenské služby pro děti ve školském systému (Chicago – Bureau of Child), cíl: segregace dětí •A. Gesell (1915) – první „školní psycholog“ •Rozvoj dětské diagnostiky (Simon, Binet – IQ test) •Rozvoj speciálního školství, speciální pedagogické služby ve školách (20.-30. léta) Školní poradenství ve světě •Významnější rozvoj poradenství - 50. léta 20. století (i u nás) •1972 - Mezinárodní výbor školních psychologů při sekci školní psychologie APA (podmínky, postupy, zkušenosti...) •1982 - Založení Mezinárodní asociace školní psychologie (International School Psychology Association) • •Dnes: •Různé systémy školního poradenství. Školské poradenství (vně škol) je více či méně vázáno na klinickou praxi (Centre médico-pédagogique…). •Ve školách - s různou mírou vazby na psychologii (školní poradci – psychologové i vyškolení učitelé). Poradenství v resortu školství - ČR •první zmínky ve 20. letech (Weigner, Lancová) – podpora mladistvých při vstupu do světa práce, zdůrazňovaná potřeba poradenských pracovníků •20. – 40. léta: Psychotechnický ústav v Bratislavě (Stavěl), Ústředí poraden pro volbu povolání (Praha), Ústav lidské práce - diagnostika (Praha) •přílišná redukce na poradenství při volbě povolání •30. – 40. léta První publikace o školní psychologii (Stejskal, Ohera) •vliv politického systému do r. 1989 •Od 1957 - Dětské psychologické poradny, Psychologické výchovné kliniky (chyběl systém) •od roku 1962 – výchovný poradce, postgraduální studium •od roku 1964 periodikum Výchovný poradce - M. Klímová •Od r. 1967 síť krajských PPP, rozšíření do okresů, městské PPP, později v Praze obvodní PPP •1976 – soustava výchovného poradenství v resortu MŠ ČSR, •1980 – vyhláška MŠ o výchovném poradenství, platná až do roku 2005 •Pojem: pedagogicko-psychologické poradenství • Poradenství ve školství po roce 1989 •Změny po r. 1989 – Bílá kniha (2001), zmínky o psychologii ve škole •MŠMT ČR – řízení prostřednictvím krajů (PPP, SPC) a přímo řízených institucí (např. NUV) •Současná koncepce od roku 2005, Školský zákon a vyhlášky •Vznik IPPP – 1994, NUOV, VÚP, ÚIV, NIDM – částečně sloučeny v r. 2011 (IPPP+ NUOV + VÚP) •Dnes poradenství řízeno: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV, www.nuv.cz) Sekce pro pedagogicko-psychologické poradenství, prevenci a institucionální výchovu (včetně revizního pracoviště) • •Spolupráce MPSV ČR – ÚP volba povolání, OSPOD + rodinné poradny – rodinné poradenství •Spolupráce s neziskovkami Školní poradenství dnes •Současná koncepce poradenství od roku 2005 , vyhláška č. 72/ 2005, novely: vyhlášky 116/ 2011, 197/2016 Sb. •Věstník MŠMT, sešit 7/2005, Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole •Školní poradenská pracoviště (školský a školní systém), školská poradenská zařízení a školní poradenská pracoviště •Péče o žáky se SVP (vyhláška 73/147 z. r. 2005, novela 2011) aktuálně novely 27/2016, 416/2018. • Mimo to… evropské odnože •Informační centrum pro mládež (ICM) – poskytuje informace, konzultační a poradenské služby z oblastí vztahujících se k životu dětí a mládeže v ČR i v zahraničí. • Eurodesk poskytuje přístup k evropským informacím pro mladé lidi a pro pracovníky s mládeží o evropských programech pro mladé lidi, o studiu a práci v zahraničí. •Talentcentrum - zřízeno k řešení problematiky práce s talenty (PERUN) •Zařazeno pod NIDM (sloučeno s NIDV) •EUROGUIDANCE - evropská síť pro podporu poradenství •Atd., atd…… • Školská poradenská zařízení •PPP (více jak 70 - státní, soukromé, církevní) •SPC (přes 100 – i soukromá), ambulantní i terénní služby •SVP (cca 18) • Školská poradenská zařízení •Standardní činnosti PPP i SPC stanovuje příloha 1 k vyhlášce č. 72/2005 Sb. (197/2016) •Vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, •Služby určeny dětem (od 3let), žákům a studentům až do ukončení SŠ •Služby rodičům, pedagogům a školám • PPP i SPC musí kontaktovat sami rodiče PPP •Hlavní náplní činnosti PPP je -diagnostika, -poradenství (včetně kariérového), -intervence, -nápravná péče a prevence -prevence rizikového chování -některé PPP - reedukativní a volnočasové aktivity či intervenční programy pro školní třídy • SPC •školský zákon (zákon č. 561/2004 Sb.), • VYHLÁŠKA 416. ze dne 30. listopadu 2017,. kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2017 Sb. •Od 3 do devatenácti let • Standardní činnosti SPC •depistáž •diagnostika •poradenské, konzultační, terapeutické a metodické činnosti pro žáky s handicapem •stimulační a vzdělávací činnosti u integrovaných klientů, se zdravotním postižením a u klientů s těžkým a kombinovaným postižením •účast při přípravě a zpracovávání IVP… • • Střediska výchovné péče •Klienty jsou děti, žáci a studenti s rizikem vzniku a vývoje poruch chování, výchovných problémů a sociálně negativních jevů, u nichž není nařízena ústavní výchova nebo uložena ochranná výchova. •SVP poskytují služby také rodičům a školám • •Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy …, školským zákonem (zákon č. 561/2004 Sb.), • •Nejde o typické školské poradenské zařízení, ale poskytuje také ambulantní a poradenskou činnost v resortu školství Činnosti SVP •poskytování okamžité pomoci, rad či systematické péče při zachycení prvních signálů výchovných problémů… •usilování o eliminaci nebo zmírňování již vzniklých poruch chování; •rozvíjení spolupráce s rodinami klientů •poskytování metodických a poradenských služeb pedagogickým a jiným odborným pracovníkům •po dobu práce s klienty úzká spolupráce s jejich kmenovými školami •vytváření a realizace programů pro školní třídy zaměřených na eliminaci a řešení šikany, agrese nebo negativních vztahů (tzv. intervenční programy pro školní třídy). Poradenské služby ve školách Školní poradenská pracoviště •Výchovný – kariérový poradce (profesní orientace, integrace) •Metodik prevence – prevence soc.- pat. jevů •Školní psycholog •Školní speciální pedagog – speciálně ped. poradenství •Konzultační tým: třídní učitelé, učitelé „volby“ … •-------------------------- •Školní vzdělávací program – obsahuje zmínky o péči o žáky se SVP Věstník č. 7 – Koncepce ŠPP Ředitel VP MP ŠP…. Rodina Žák - klient Školská poradenská zařízení Třídní učitel Učitel Metodik péče o nadané Policie OSPOD UP Jiné… ŠPP •Odpovědnost ředitel školy •Vedoucí pozice VP, ŠP??? – někdy v širším vedení školy •Vytváří koncepce a roční plány (dokumentováno v ŠVP i ve výročních zprávách škol) •Podmínky pro práci ŠPP •http://www.zsmasarova.cz/# Vyhláška 72/2005 (197/2016) •Obecné vymezení poradenských služeb ve školství •Obsah poradenských služeb - obecně • •Škola (úkoly) •Prevence školní neúspěšnosti •Primární prevence soc.-pat jevů •Kariérové poradenství (vzdělávací, informační a poradenská podpora) •Podpora při integraci a vzdělávání žáků se spec. potřebami (vč. soc. handicapu) •Péče o vzdělávání nadaných žáků •Péče o žáky s neprospěchem •Metodická podpora učitelům při aplikaci psychologických a spec. pedagogických poznatků a dovedností… • Výchovný poardce •Učiteli-výchovnému poradci se snižuje týdenní rozsah přímé vyučovací činnosti: •v základní škole s počtem žáků: (z r. 2005) •do 150 o 1 hodinu týdně, •do 250 o 2 hodiny týdně, •do 550 o 3 hodiny týdně, •do 800 o 4 hodiny týdně, •nad 800 o 5 hodin týdně, • •Kvalifikační studium pro VP VP- činnosti •Poradenské činnosti •Metodické a informační činnosti •Vedení dokumentace • •Kariérové poradenství •Péče o žáky se SVP, integrace, PLPP a IVP, podpůrná opatření •Péče o nadané žáky (někdy metodik pro nadané) •Práce se třídami Metodik prevence •Minimální preventivní program •zaměření na primární prevenci rizikového chování •Prevence a koordinace služeb souvisejících s řešením sociálně patologických jevů •Spolupráce s neziskovkami, OSPOD, policií •Kterýkoliv učitel – kurz (250 hodin) •Podpora metodikem v PPP (kraj) • Rizikové chování žáků •agrese, šikana, kyberšikana, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie; •záškoláctví; •závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling; •rizikové sporty a rizikové chování v dopravě; •spektrum poruch příjmu potravy; •negativní působení sekt; •sexuální rizikové chování. • Vymezení práce školního speciálního pedagoga •služby týkající se žáků se zdravotním postižením, zdravotním a sociálním znevýhodněním, v některých případech také nadaných žáků se zdravotním postižením či znevýhodněním, podle vyhlášky č. 27/2016 (416/2018) • •Vzdělání SPP • •depistáž, intervence, nápravy, PLPP + IVP, integrace, podpůrná opatření… • Vymezení práce školního psychologa •Přímá a nepřímá pedagogicko-psychologická činnost • •Vzdělání psychologické, možnost specializace v postgraduálním studiu • •Školní psycholog je oprávněn realizovat pouze ty pedagogicko-psychologické činnosti, ke kterým získal kompetence absolvováním příslušných výcviků nebo jiných vzdělávacích programů • •Diagnostika, depistáž •Konzultační, poradenské a intervenční práce •Metodická práce a vzdělávací činnost Intervence (činnosti) psychologa Co dělá? •poradenství a konzultace •diagnostika, depistáž •terapie??? •práce se skupinou (dg, rozvoj skupiny...) •krizové intervence •mediace, řešení konfliktů •výzkum, dokumentace •supervize, hospitace – individuální podpora učitelům •vzdělávání učitelů •konzultace pro vedení, výběr pracovníků •Zahraniční zdroje – (konzultace ve 3 oblastech ): •Behaviorální konzultace, duševní zdraví (klima), organizační konzultace Práce školního psychologa (i VP a SPP) S kým pracuje? •individuální práce s žáky •se třídami •s rodiči •s učiteli jednotlivě i s týmy učitelů •s vedením školy (výchovné komise) •s dalšími vnějšími subjekty Problémy práce školního psychologa •Široký záběr práce (vybírá se podle potřeb školy, domluvy, času – často půl úvazek, podle zaměření a dovedností psychologa) • •Překážky ve spolupráci s učiteli •přirozený pocit kontroly •promítání zkušeností ze spolupráce s jinými psychology •pocit spojenectví ψ s vedením školy, rodiči.... •psycholog jako „ochránce“ někoho... •„výhody“ v postavení, pracovní době, vybavení... •otázka kompetencí (efektivita práce) • •Vyhláška o vedení dokumentace škol a školských zařízení (č. 202/2016 Sb. novelizující vyhlášku •č. 364/2005 Sb.) • • Poradenské služby poskytované studentům vysokých škol •Národní úroveň •Hlavními nástroji MŠMT pro řízení vysokého školství je: Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol •Výroční zpráva o stavu vysokého školství • •Úroveň VŠ •Zákon o vysokých školách. •Poskytování poradenských služeb je plně v kompetenci vysokých škol •a jejich fakult (dlouhodobé záměry VŠ). Model komplexní poradenské •Péče – studijní poradenství, pedagogicko – psychologické a psychologické poradenství, kariérní a profesní poradenství, péče o studenty se SVP) Specifika práce s klientem – poradenský postup •Podmínky • •Sebeuvědomění a sebereflexe (sebedefinici) jako pracovníka (etika) • •Správné/profesionální rozhodnutí (Neškodit!) • •Důraz na vztah (kontakt s klientem) – pomáhající vztah (ne kontrola) • •Techniky dotazování, způsoby poskytování podpory, zvládání krize • •Orientace na humanistické a kognitivní přístupy (zplnomocňování •klienta – žáka, rodiče ... nediagnostikovat, nepatologizovat ... dekonstukce •samozřejmých předpokladů, alternativy pohledů a řešení, ) •