1. Jak motivovat žáky 2. Organizace a struktura TH 3. Témata a náplň TH 4. Pravidla pro vedení TH 5. Aktivizace žáků, míra vedení učitelem 6. Techniky, vhodné do TH 7. Etika práce v TH Jak motivovat žáky, aby je hodiny zajímaly • Mluvte o hodinách s dostatečným předstihem • Představte je žákům jako příležitost ke změně • Od počátku si vše kolem TH se žáky dojednávejte • Aktivně je zapojujte do přípravy, volby témat, organizace hodin • Ponechte větší část zodpovědnosti za průběh i výsledek na žácích • Vztahujte se k TH i v „mezidobí“ • Propojujte témata TH se životem ve třídě Organizace a struktura třídnických hodin Na co myslet při organizaci: • Hodiny mají svůj přesný, jasně vymezený čas a místo v rozvrhu třídy • Nevážeme je jen k řešení problémů • TH jsou součástí systému práce se žáky na celé škole • Pro hodiny vybereme vhodné prostředí • Toto prostředí vždy ještě upravíme v závislosti na plánovaném programu Organizace a struktura třídnické hodiny Struktura hodiny: I. Blok - úvod hodiny • Uvolnění nebo aktivizace • Naladění na připravené téma hodiny II. Blok – práce na tématu • Rozpracování zvoleného tématu prostřednictvím vybraných technik III. Blok – závěr hodiny • Shrnutí závěrů • Reflexe hodiny – průběhu i výsledku • Přenesení závěrů či zkušeností do reality - mimo TH Témata a náplň třídnických hodin Správně zvolené téma • Je přiměřené věku žáků • Je pro žáky zvládnutelné • Dokáže je zaujmout • Nese potenciál k objevení něčeho nového • Zajímá žáky, ale i učitele • Je propojeno se životem ve škole či třídě anebo se životem mimo školu Přehled témat do TH Téma Konkrétní příklady Provozní záležitosti Rozdělení a fungování služeb, příprava tříd. akcí, informace ze schůzí, požadavky do škol. parlamentu…. „Ze života třídy“ – reakce na to, co se zrovna ve třídě děje, řešení aktuálních problémů Dodržování pravidel, nevhodné chování, vztahy s učiteli, výukové obtíže… Témata OSV Komunikace, tolerance, řešení konfliktů, rozhodování, styly učení… Práce s dynamikou třídy Diagnostika a mapování vztahů, řešení vztahových obtíží, kultivace vztahů. Klima třídy Prevence SPJ Specifická prevence, téma závislostí, patologických vztahů, podpora „zdravého vývoje“ žáků Mladší školní třída  Vztahy mezi žáky a struktura skupiny závisí na učiteli  Učitel je přirozeně přijímaný dospělý  Ve třídě převažují vztahy nadřazenosti a podřazenosti  Učitel nebo nadelegovaný žák jsou strážci norem  Děti chápou význam norem a jsou schopny je přijmout a plnit  Normy, pravidla a zákony se stále ještě formují  Spolužáci jsou hodnoceni a přijímáni podle toho, jak plní normy a jak je hodnotí učitel  Skupinové aktivity se postupně rozvíjejí, děti si ale hrají spíše „vedle sebe“, než spolu  Ve skupinovém chování má velký podíl nápodoba a „hromadné chování“  Ve vztazích je mnoho spontaneity a impulzivity  Třída je tvrdá vůči jedincům, kteří jsou z jakéhokoliv důvodu mimo normu –jiní (vzhledem i chováním)  Nositelem normy je učitel-děti přijímají a přebírají jeho postoj bez vlastního hodnocení  Vzniká napětí mezi chlapci a dívkami (souvisí s odlišnou vyzrálostí) Témata pro učitele v mladší školní třídě  Pozornost vytváření norem, pravidel, zákonů ve třídě  Respekt k přirozeným autoritám-hledání vzorů  Pozornost hierarchii ve třídě, podpora okrajových jedinců  Nastavení norem podle „žádoucího“ chování , ujasnění tohoto chování  Role strážce norem ( opakovaně se k nim vracet)  Vyvážené hodnocení dětí se zaměřením na to, co umí a co se jim daří  Vzájemné poznávání dětí  Podpora „vlastního názoru dětí (ústup od hromadného chování)  Společné činnosti dětí – poznávání a prohlubování zkušeností dětí s komunikací s neznámým jedincem  Přijetí odlišností – kořeny tolerance  Spolupráce s dětmi druhého pohlaví  Podpora hravosti a spontaneity, odlišení situací hrových a pracovních  Vedení žáků od „slepé“ závislosti na učiteli k větší samostatnosti v hodnocení duhých Předpubertální třída  Prohlubují se kamarádské vztahy ve dvojicích  Děti mají velkou potřebu najít kamaráda či kamarádku „jen pro sebe“  Tato kamarádství vznikají mezi dětmi stejného pohlaví  Rozpory mezi chlapci a děvčaty se prohlubují  Vazba na dospělé a jejich normy stále přetrvává Témata pro učitele v předpubertální třídě  Sebepoznání a poznávání kamarádů – objevování  Tolerance k odlišnostem  Upevňování třídních norem a jejich zvnitřňování (vnitřní motivace k jejich dodržování)  Hledání a pojmenování dobrých vlastností kamarádů  Kriteria výběru kamaráda Třída v období puberty  Vztahy k vrstevníkům jsou prioritou  Potřeba partnerství ve vztazích  Potřeba úcty a respektu ze strany dospělých  Výrazná snaha o hierarchii ve skupině  Tendence vytvářet neformální skupiny se silnou autoritou v čele a danými pravidly  Skupina má roli bariéry před okolním světem, je uzavřená  Žáci přestávají být závislí na autoritě učitele  Třída je složena z několika skupin-party Témata pru učitele v pubertální třídě  Vytváření nových pravidel a norem  Témata OSV – komunikace, vztahy  Témata sebepoznání  Posilování vzájemného respektu a úcty  Propojování světa žáků a dospělých  Prevence sociálně patologických jevů  Přenášení zodpovědnosti na žáky, „nesení následků svých činů“  Podpora samostatnosti, sebedůvěry Pravidla pro vedení třídnických hodin  Každý má právo mluvit-vyjádřit svůj názor  Každý má právo mlčet, zdržet se diskuse  Všechno se dá říci slušně  Informace se nevynášejí mimo třídu  Každou hodinu někdo vede  Za průběh hodiny jsou zodpovědní všichni Aktivizace žáků, učitelské vedení Aktivita na straně učitele Aktivita na straně žáků  Dlouhé monology  Vysvětlování vlastního názoru  Dominance při řízení technik  Dlouhá zpětná vazba na průběh aktivity  „Moralizování“  Vlastní komentáře ke každému komentáři od žáků  Tlumení spontaneity žáků  Předávání slova žákům  Ptaní se na jejich názor  Zodpovědnost za přípravu a vedení TH na žácích  Krátké a „hromadné“ zpětné vazby  Tolerance s prostorem k vyjádření vlastního názoru  Umění „mlčet, i když bych chtěl něco říct“ Jak volit techniky do TH  Napřed si vyjasníme téma, které chceme otevřít  Stanovíme si cíl, kterého chceme dosáhnout  Zvážíme možnosti žáků a čas  Hledáme vhodné techniky Například: • Téma: neverbální komunikace • Cíl: uvědomit si, kolik informací vysíláme NV cestou • Třída není moc spontánní a hravá • Ukázky z filmů, technika pantomimy…., rozbor Etika práce učitele v TH  Všechna pravidla pro vedení TH platí i pro učitele  Doporučujeme dojednat si se žáky „právo VETA“  Informace z TH nevynášíme mezi kolegy ani rodiče  Případné hospitace ze strany vedení chceme vědět předem a připravit na ně i žáky (a uzpůsobit téma)  Jsme opatrní při použití technik s terapeutickým potenciálem (neotvíráme příliš osobní a citlivá témata)  vždy nabídneme žákům možnost se k tématu vrátit, nebo ho dopovídat v individuálním rozhovoru