2. TÉMA: ZÁKLADNÍ PRINCIPY DV Základem dramatu a dramatičnosti je dramatická situace, tj. taková situace, v níž dochází k vzájemnému působení osob na svá jednání – znaky: role, konflikt, příběh. E.Machková - jednání prostřednictví vlastního prozkoumávání pocitů, situací, postojů, vstoupením do postavy – prožívání postavy a jejího konfliktu na vlastní kůži – dosahování rovnováhy mezi složkou kinestetickou, auditivní a vizuální. Co je vždy v nějaké míře v lekci obsaženo: Téma – o čem to bude Cíl – co chci, aby se žáci naučili Lákadlo, „vějička“ – jak je na to nalákám, motivuji Ohnisko pozornosti – výukové a dramatické – co z tématu bude nejdůležitější z hlediska toho, co chci, aby se žáci naučili, a co má největší dramatický potenciál Vedení – styl – jak to povedu, z jaké pozice Reflexe – jak zjistím, co se žáci doopravdy naučili, dozvěděli, jaká témata se v nich otevřela Úkol: Toto jsou základní otázky lektora/učitele při přípravě lekce/příběhového dramatu/ strukturovaného dramatu… což jsou různá pojmenování podobného celku. Podívejte se na své téma a zkuste je podle tohoto modelu rozpracovat. ZÁKLADNÍ DRAMATICKÉ PROSTŘEDKY – co můžeme využít: Prožitek Hra Gradace Napětí Zkušenost – životní i dramatická Kontrast Atmosféra Symbolizace